• Something wrong with this record ?

Názory a postoje k návykovým látkám a jejich užívání u žáků šestých tříd základních škol: metoda ohniskových skupin
[Sixth-grade primary school children´s views and attitudes concerning addictive substances and their use: focus groups method]

Michal Miovský, Barbora Trapková, Lenka Miovská

. 2004 ; 4 (3) : 307-317.

Language Czech, English Country Czech Republic

Digital library NLK
Issue
Volume
Source

E-resources Online

Background: Výzkumná studie byla provedena v rámci pětiletého kvaziexperimentálního projektu majícího za cíl provést evaluaci struktury, procesu, výsledku a nákladů primárněpreventivního programu na komunitní bázi, který je realizován na území Prahy 6. Cílem substudie je prostřednictvím kvalitativních metod získat data umožňující porozumění způsobu, jakým děti v tomto věku o návykových látkách uvažují, co si myslí o jejich uživatelích a jak popisují důsledky užívání, případně zda s těmito důsledky mají prostřednictvím osob v jejich okolí nějaké zkušenosti. Tato data mají sloužit jako kvalitnější informační báze pro interpretaci statistických údajů získaných po pretestu a dvou posttestech hlavní části projektu. Metody: Hlavní použitou metodu získávání dat je metoda ohniskových skupin. Míra strukturovanosti podmnětového materiálu přitom byla přizpůsobena věku cílové skupiny (vyšší míra strukturace) a stejně tak byl upraven také styl moderování (více direktivní styl řízení skupin) zabezpečené párem výzkumníků (vždy muž a žena). Doplňkovým zdrojem dat pro kontrolu validity metodou triangulace se stalo zúčastněné pozorování. Při analýze dat byla využita technika zachycování vzorců, témat či „gestaltů" v přímých výpovědích účastníků výzkumu (doslovný přepis audiozáznamu rozhovorů) a technika spojování dílčích deskriptivních prvků do obecných kategorií a jejich interpretace. Soubor: Celkem čtyř ohniskových skupin se zúčastnilo 98 dětí bez přítomnosti pedagoga, které navštěvují 6. třídu ZŠ (tj. ve věku 12 -13 let). Dvě ohniskové skupiny byly provedeny s dětmi z experimentální výzkumné skupiny (tj. děti, které se účastní evaluovaného preventivního programu na komunitní bázi) a dvě ohniskové skupiny byly provedeny s dětmi z kontrolní výzkumné skupiny (tj. děti, které se evaluovaného preventivního programu na komunitní bázi neúčastní). Třídy byly ze základního souboru (školy účastnící se evaluační studie) vybrány W metodou prostého náhodného výběru. Zjištění: Děti v zapojených 6. třídách ZŠ měly poměrně velmi bohaté zkušenosti Vj s alkoholem a tabákem a současně dokázaly velmi přesně popsat různé důsledky užívání těchto látek na příkladech ze svého okolí (širší rodina, lidé v sousedství). Opilost jim nejčastěji asociovala nevypočitatelnost v chování, kterou reprezentovalo to, že opilí lidé dokáží být velmi milí, příjemní a zábavní, ovšem stejně tak hrubí až agresivní, nepříjemní, sprostí a někdy i nebezpeční. Požívat alkohol a být opilý chápou jako samozřejmé atributy dospělosti. Ve výsledcích týkajících se atmosféry školy nacházíme zajímavý rozpor mezi proklamovanou „atmosférou školy" (zjišťovanou od ředitelů škol a dalších pracovníků vybraných škol) a popisem získaným přímo od účastníků výzkumu. Zkušenosti s jinými drogami než s alkoholem a tabákem jsou spíše zprostředkované (starší sourozenci, kamarádi atd.). Zřetelný je vliv velkého města, kdy mnozí účastníci již viděli někoho kouřit marihuanu a mnozí viděli také (nejčastěji v parcích a v centru) někoho, kdo si připravoval nebo přímo injekčně aplikoval drogu. Negativní postoj je zřetelně obvyklejší vůči drogám jako heroin či pervitin. Méně často odsuzují uživatele konopí a k užívání alkoholu a tabáku sice mají nejdříve negativní stanovisko, avšak na dotaz, zda je i přesto tyto drogy lákají, odpovídají že ano. U dvou tříd (po jedné z experimentální a kontrolní skupiny) se výrazně rozcházel popis pracovníků školy s popisem dětí (účastníků výzkumu). U těchto dvou tříd byl pracovníky školy velmi důrazně opakován výčet pouze pozitivních charakteristik školy a neobjevily se prvky jakékoli sebekritiky či popis nezdarů. Právě u těchto dvou tříd děti popisovaly výrazně častěji negativní zkušenosti se šikanou, agresí mezi dětmi na škole, malou podporou ze strany pedagogů a slabší komunikací s pedagogy nad rámec výukových věcí.

Sixth-grade primary school children´s views and attitudes concerning addictive substances and their use: focus groups method

Názory a postoje k návykovým látkám a jejich užívání u žáků šestých tříd základních škol: metoda ohniskových skupin = Sixth-grade primary school children´s views and attitudes concerning addictive substances and their use: focus groups method /

Sixth-grade primary school children´s views and attitudes concerning addictive substances and their use: focus groups method /

Bibliography, etc.

Lit. 15

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc05002440
003      
CZ-PrNML
005      
20190801124732.0
008      
050302s2004 xr u cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $a eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Miovský, Michal $4 aut
245    10
$a Názory a postoje k návykovým látkám a jejich užívání u žáků šestých tříd základních škol: metoda ohniskových skupin = $b Sixth-grade primary school children´s views and attitudes concerning addictive substances and their use: focus groups method / $c Michal Miovský, Barbora Trapková, Lenka Miovská
246    11
$a Sixth-grade primary school children´s views and attitudes concerning addictive substances and their use: focus groups method
314    __
$a Psychologický ústav AV ČR, Praha 1, CZ
504    __
$a Lit. 15
520    3_
$a Background: Výzkumná studie byla provedena v rámci pětiletého kvaziexperimentálního projektu majícího za cíl provést evaluaci struktury, procesu, výsledku a nákladů primárněpreventivního programu na komunitní bázi, který je realizován na území Prahy 6. Cílem substudie je prostřednictvím kvalitativních metod získat data umožňující porozumění způsobu, jakým děti v tomto věku o návykových látkách uvažují, co si myslí o jejich uživatelích a jak popisují důsledky užívání, případně zda s těmito důsledky mají prostřednictvím osob v jejich okolí nějaké zkušenosti. Tato data mají sloužit jako kvalitnější informační báze pro interpretaci statistických údajů získaných po pretestu a dvou posttestech hlavní části projektu. Metody: Hlavní použitou metodu získávání dat je metoda ohniskových skupin. Míra strukturovanosti podmnětového materiálu přitom byla přizpůsobena věku cílové skupiny (vyšší míra strukturace) a stejně tak byl upraven také styl moderování (více direktivní styl řízení skupin) zabezpečené párem výzkumníků (vždy muž a žena). Doplňkovým zdrojem dat pro kontrolu validity metodou triangulace se stalo zúčastněné pozorování. Při analýze dat byla využita technika zachycování vzorců, témat či „gestaltů" v přímých výpovědích účastníků výzkumu (doslovný přepis audiozáznamu rozhovorů) a technika spojování dílčích deskriptivních prvků do obecných kategorií a jejich interpretace. Soubor: Celkem čtyř ohniskových skupin se zúčastnilo 98 dětí bez přítomnosti pedagoga, které navštěvují 6. třídu ZŠ (tj. ve věku 12 -13 let). Dvě ohniskové skupiny byly provedeny s dětmi z experimentální výzkumné skupiny (tj. děti, které se účastní evaluovaného preventivního programu na komunitní bázi) a dvě ohniskové skupiny byly provedeny s dětmi z kontrolní výzkumné skupiny (tj. děti, které se evaluovaného preventivního programu na komunitní bázi neúčastní). Třídy byly ze základního souboru (školy účastnící se evaluační studie) vybrány W metodou prostého náhodného výběru. Zjištění: Děti v zapojených 6. třídách ZŠ měly poměrně velmi bohaté zkušenosti Vj s alkoholem a tabákem a současně dokázaly velmi přesně popsat různé důsledky užívání těchto látek na příkladech ze svého okolí (širší rodina, lidé v sousedství). Opilost jim nejčastěji asociovala nevypočitatelnost v chování, kterou reprezentovalo to, že opilí lidé dokáží být velmi milí, příjemní a zábavní, ovšem stejně tak hrubí až agresivní, nepříjemní, sprostí a někdy i nebezpeční. Požívat alkohol a být opilý chápou jako samozřejmé atributy dospělosti. Ve výsledcích týkajících se atmosféry školy nacházíme zajímavý rozpor mezi proklamovanou „atmosférou školy" (zjišťovanou od ředitelů škol a dalších pracovníků vybraných škol) a popisem získaným přímo od účastníků výzkumu. Zkušenosti s jinými drogami než s alkoholem a tabákem jsou spíše zprostředkované (starší sourozenci, kamarádi atd.). Zřetelný je vliv velkého města, kdy mnozí účastníci již viděli někoho kouřit marihuanu a mnozí viděli také (nejčastěji v parcích a v centru) někoho, kdo si připravoval nebo přímo injekčně aplikoval drogu. Negativní postoj je zřetelně obvyklejší vůči drogám jako heroin či pervitin. Méně často odsuzují uživatele konopí a k užívání alkoholu a tabáku sice mají nejdříve negativní stanovisko, avšak na dotaz, zda je i přesto tyto drogy lákají, odpovídají že ano. U dvou tříd (po jedné z experimentální a kontrolní skupiny) se výrazně rozcházel popis pracovníků školy s popisem dětí (účastníků výzkumu). U těchto dvou tříd byl pracovníky školy velmi důrazně opakován výčet pouze pozitivních charakteristik školy a neobjevily se prvky jakékoli sebekritiky či popis nezdarů. Právě u těchto dvou tříd děti popisovaly výrazně častěji negativní zkušenosti se šikanou, agresí mezi dětmi na škole, malou podporou ze strany pedagogů a slabší komunikací s pedagogy nad rámec výukových věcí.
650    _2
$a návykové chování $7 D016739
650    _2
$a postoj $7 D001290
650    _2
$a poruchy spojené s užíváním psychoaktivních látek $x epidemiologie $x prevence a kontrola $7 D019966
650    _2
$a sběr dat $7 D003625
650    _2
$a primární prevence $7 D011322
650    _2
$a dítě $7 D002648
650    _2
$a finanční podpora výzkumu jako téma $7 D012109
650    _2
$a lidé $7 D006801
700    1_
$a Trapková, Barbora $4 aut
700    1_
$a Šťastná, Lenka $4 aut $7 ola2005298442
773    0_
$w MED00012365 $t Adiktologie $g Roč. 4, č. 3 (2004), s. 307-317 $x 1213-3841
910    __
$a ABA008 $b A 4153 $c 611 $y 0 $z 0
913    __
$a CZ $b 406/04/P250 GAČR
990    __
$a 20050316 $b ABA008
991    __
$a 20190801124939 $b ABA008
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2004 $b 4 $c 3 $d 307-317 $i 1213-3841 $m Adiktologie $x MED00012365
LZP    __
$b přidání abstraktu

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...