Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Komunikační specifika v profesi laboratorního pracovníka
[Communication parameters in the work of laboratory technician]

Růžena Bergerová

. 2008 ; 10 (1) : 105-111.

Jazyk čeština Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc07511999

V současném profesním životě nestačí „jen“ vynikající odborné znalosti a dovednosti, ale každý účastník takové komunikace by měl ovládat i profesní komunikační dovednosti. Základní společenské komunikační dovednosti však nejsou v naší zemi na středních školách vůbec, či jen málo rozvíjeny. Na tento alarmující nedostatek komunikační gramotnosti reaguje stále více českých vysokých škol zavedením profesně orientovaného kurzu komunikace. Takový kurz zaměřený na profesi zdravotního laboranta je rozvíjen i na Zdravotně sociální fakultě v Českých Budějovicích. Profesní komunikace laboratorního pracovníka zahrnuje tyto roviny: komunikaci vůči vnějšímu profesnímu světu, komunikaci mezi odborníky stejné profese na mateřském pracovišti ve složité hierarchii vztahů (mezi kolegy na stejné pracovní pozici, směrem k nadřízenému, směrem k podřízeným), komunikaci s konkrétním pacientem, komunikaci spojenou se získáváním odborných a vědeckých poznatků. Komunikační úspěšnost laboratorního pracovníka směrem k pacientovi ovlivňují následující faktory: dovednost užívat vhodný jazykový kód, volba paralingválních prostředků, vědomé ovládání svého nonverbálního vyjadřování, znalost a respektování teritoriálně odlišných interpretací nonverbálního vyjadřování u pacientů z nečeského prostředí, respektování specifik pacientů (pohlaví, zdravotní omezení, momentální zdravotní stav). Uvědomění si, že při tzv. funkčních dotycích musí překonat laborant směrem k pacientovi i tzv. intimní zónu. To však může pacient i odmítat. Profesní komunikační úspěšnost ovlivňuje i věk, vzdělání, zkušenosti a povaha pracovníka. Nikdy by profesní komunikaci však neměla ovlivňovat okamžitá nálada, nevraživost, odmítání určitých typů pacientů a samozřejmě soukromé problémy pracovníka.

It is important for each participant to exhibit not only good professional skills but also good communication skills. However, basic communication skills are often not taught at all at the level of high school, or at best very little. As a result, the Universities in Czech Republic have recently started to address this problem by introducing more practical courses aimed at communication. One such course, aimed at laboratory technicians, is also being developed at the Faculty of Health and Social sciences in Ceske Budejovice. Professional communication of laboratory technician includes three aspects: communication with external professional world, communication among peers in the same profession at his/her workplace (among colleagues, superiors, etc), communication with patient, and communication connected with obtaining new professional and research information. Successful communication of laboratory technician towards the patient is influenced by the following factors: use of appropriate language code, correct choice of paralingual methods, conscious use of nonverbal communication, and knowledge and respect of different interpretations of nonverbal communications by patients from different geographical locations (such as outside of the country), and respect of specific patients (their current health status, sex, etc). It is also important to realize that the laboratory technician must overcome so-called "intimate zone" when using "functional touches". Success in professional communication can be influenced by a number of factors, including age, education, experience, and nature of the person. However, professional communication should never be influenced by current mood, private problems or by refusing certain types of patients.

Communication parameters in the work of laboratory technician

Citace poskytuje Crossref.org

Bibliografie atd.

Lit.: 24

000      
05295naa 2200385 a 4500
001      
bmc07511999
003      
CZ-PrNML
005      
20250114133641.0
008      
081110s2008 xr e cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.32725/kont.2008.015 $2 doi
040    __
$a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Bergerová, Růžena $7 xx0327601
245    10
$a Komunikační specifika v profesi laboratorního pracovníka / $c Růžena Bergerová
246    11
$a Communication parameters in the work of laboratory technician
314    __
$a Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
504    __
$a Lit.: 24
520    3_
$a V současném profesním životě nestačí „jen“ vynikající odborné znalosti a dovednosti, ale každý účastník takové komunikace by měl ovládat i profesní komunikační dovednosti. Základní společenské komunikační dovednosti však nejsou v naší zemi na středních školách vůbec, či jen málo rozvíjeny. Na tento alarmující nedostatek komunikační gramotnosti reaguje stále více českých vysokých škol zavedením profesně orientovaného kurzu komunikace. Takový kurz zaměřený na profesi zdravotního laboranta je rozvíjen i na Zdravotně sociální fakultě v Českých Budějovicích. Profesní komunikace laboratorního pracovníka zahrnuje tyto roviny: komunikaci vůči vnějšímu profesnímu světu, komunikaci mezi odborníky stejné profese na mateřském pracovišti ve složité hierarchii vztahů (mezi kolegy na stejné pracovní pozici, směrem k nadřízenému, směrem k podřízeným), komunikaci s konkrétním pacientem, komunikaci spojenou se získáváním odborných a vědeckých poznatků. Komunikační úspěšnost laboratorního pracovníka směrem k pacientovi ovlivňují následující faktory: dovednost užívat vhodný jazykový kód, volba paralingválních prostředků, vědomé ovládání svého nonverbálního vyjadřování, znalost a respektování teritoriálně odlišných interpretací nonverbálního vyjadřování u pacientů z nečeského prostředí, respektování specifik pacientů (pohlaví, zdravotní omezení, momentální zdravotní stav). Uvědomění si, že při tzv. funkčních dotycích musí překonat laborant směrem k pacientovi i tzv. intimní zónu. To však může pacient i odmítat. Profesní komunikační úspěšnost ovlivňuje i věk, vzdělání, zkušenosti a povaha pracovníka. Nikdy by profesní komunikaci však neměla ovlivňovat okamžitá nálada, nevraživost, odmítání určitých typů pacientů a samozřejmě soukromé problémy pracovníka.
520    9_
$a It is important for each participant to exhibit not only good professional skills but also good communication skills. However, basic communication skills are often not taught at all at the level of high school, or at best very little. As a result, the Universities in Czech Republic have recently started to address this problem by introducing more practical courses aimed at communication. One such course, aimed at laboratory technicians, is also being developed at the Faculty of Health and Social sciences in Ceske Budejovice. Professional communication of laboratory technician includes three aspects: communication with external professional world, communication among peers in the same profession at his/her workplace (among colleagues, superiors, etc), communication with patient, and communication connected with obtaining new professional and research information. Successful communication of laboratory technician towards the patient is influenced by the following factors: use of appropriate language code, correct choice of paralingual methods, conscious use of nonverbal communication, and knowledge and respect of different interpretations of nonverbal communications by patients from different geographical locations (such as outside of the country), and respect of specific patients (their current health status, sex, etc). It is also important to realize that the laboratory technician must overcome so-called "intimate zone" when using "functional touches". Success in professional communication can be influenced by a number of factors, including age, education, experience, and nature of the person. However, professional communication should never be influenced by current mood, private problems or by refusing certain types of patients.
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a komunikace $7 D003142
650    _2
$a lékařský laboratorní personál $x psychologie $7 D017056
650    _2
$a vztahy mezi zdravotnickým pracovníkem a pacientem $x etika $7 D011369
650    _2
$a verbální chování $x fyziologie $7 D014705
650    _2
$a neverbální komunikace $x psychologie $7 D009633
773    0_
$w MED00011467 $t Kontakt (České Budějovice) $g Roč. 10, č. 1 (2008), s. 105-111 $x 1212-4117
910    __
$a ABA008 $b B 2178 $c 1249 a $y 1 $z 0
990    __
$a 20091110063428 $b ABA008
991    __
$a 20250114133638 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 627589 $s 480025
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2008 $b 10 $c 1 $d 105-111 $i 1212-4117 $m Kontakt (České Budějovice) $x MED00011467
LZP    __
$a 2008-43/vtjb

Najít záznam

Citační ukazatele

Pouze přihlášení uživatelé

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...