-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Komunikační specifika v profesi laboratorního pracovníka
[Communication parameters in the work of laboratory technician]
Růžena Bergerová
Jazyk čeština Země Česko
NLK
ProQuest Central
od 2005-01-01
Nursing & Allied Health Database (ProQuest)
od 2005-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
od 2005
- MeSH
- komunikace MeSH
- lékařský laboratorní personál psychologie MeSH
- lidé MeSH
- neverbální komunikace psychologie MeSH
- verbální chování fyziologie MeSH
- vztahy mezi zdravotnickým pracovníkem a pacientem etika MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
V současném profesním životě nestačí „jen“ vynikající odborné znalosti a dovednosti, ale každý účastník takové komunikace by měl ovládat i profesní komunikační dovednosti. Základní společenské komunikační dovednosti však nejsou v naší zemi na středních školách vůbec, či jen málo rozvíjeny. Na tento alarmující nedostatek komunikační gramotnosti reaguje stále více českých vysokých škol zavedením profesně orientovaného kurzu komunikace. Takový kurz zaměřený na profesi zdravotního laboranta je rozvíjen i na Zdravotně sociální fakultě v Českých Budějovicích. Profesní komunikace laboratorního pracovníka zahrnuje tyto roviny: komunikaci vůči vnějšímu profesnímu světu, komunikaci mezi odborníky stejné profese na mateřském pracovišti ve složité hierarchii vztahů (mezi kolegy na stejné pracovní pozici, směrem k nadřízenému, směrem k podřízeným), komunikaci s konkrétním pacientem, komunikaci spojenou se získáváním odborných a vědeckých poznatků. Komunikační úspěšnost laboratorního pracovníka směrem k pacientovi ovlivňují následující faktory: dovednost užívat vhodný jazykový kód, volba paralingválních prostředků, vědomé ovládání svého nonverbálního vyjadřování, znalost a respektování teritoriálně odlišných interpretací nonverbálního vyjadřování u pacientů z nečeského prostředí, respektování specifik pacientů (pohlaví, zdravotní omezení, momentální zdravotní stav). Uvědomění si, že při tzv. funkčních dotycích musí překonat laborant směrem k pacientovi i tzv. intimní zónu. To však může pacient i odmítat. Profesní komunikační úspěšnost ovlivňuje i věk, vzdělání, zkušenosti a povaha pracovníka. Nikdy by profesní komunikaci však neměla ovlivňovat okamžitá nálada, nevraživost, odmítání určitých typů pacientů a samozřejmě soukromé problémy pracovníka.
It is important for each participant to exhibit not only good professional skills but also good communication skills. However, basic communication skills are often not taught at all at the level of high school, or at best very little. As a result, the Universities in Czech Republic have recently started to address this problem by introducing more practical courses aimed at communication. One such course, aimed at laboratory technicians, is also being developed at the Faculty of Health and Social sciences in Ceske Budejovice. Professional communication of laboratory technician includes three aspects: communication with external professional world, communication among peers in the same profession at his/her workplace (among colleagues, superiors, etc), communication with patient, and communication connected with obtaining new professional and research information. Successful communication of laboratory technician towards the patient is influenced by the following factors: use of appropriate language code, correct choice of paralingual methods, conscious use of nonverbal communication, and knowledge and respect of different interpretations of nonverbal communications by patients from different geographical locations (such as outside of the country), and respect of specific patients (their current health status, sex, etc). It is also important to realize that the laboratory technician must overcome so-called "intimate zone" when using "functional touches". Success in professional communication can be influenced by a number of factors, including age, education, experience, and nature of the person. However, professional communication should never be influenced by current mood, private problems or by refusing certain types of patients.
Communication parameters in the work of laboratory technician
Citace poskytuje Crossref.org
Lit.: 24
- 000
- 05295naa 2200385 a 4500
- 001
- bmc07511999
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20250114133641.0
- 008
- 081110s2008 xr e cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.32725/kont.2008.015 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Bergerová, Růžena $7 xx0327601
- 245 10
- $a Komunikační specifika v profesi laboratorního pracovníka / $c Růžena Bergerová
- 246 11
- $a Communication parameters in the work of laboratory technician
- 314 __
- $a Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
- 504 __
- $a Lit.: 24
- 520 3_
- $a V současném profesním životě nestačí „jen“ vynikající odborné znalosti a dovednosti, ale každý účastník takové komunikace by měl ovládat i profesní komunikační dovednosti. Základní společenské komunikační dovednosti však nejsou v naší zemi na středních školách vůbec, či jen málo rozvíjeny. Na tento alarmující nedostatek komunikační gramotnosti reaguje stále více českých vysokých škol zavedením profesně orientovaného kurzu komunikace. Takový kurz zaměřený na profesi zdravotního laboranta je rozvíjen i na Zdravotně sociální fakultě v Českých Budějovicích. Profesní komunikace laboratorního pracovníka zahrnuje tyto roviny: komunikaci vůči vnějšímu profesnímu světu, komunikaci mezi odborníky stejné profese na mateřském pracovišti ve složité hierarchii vztahů (mezi kolegy na stejné pracovní pozici, směrem k nadřízenému, směrem k podřízeným), komunikaci s konkrétním pacientem, komunikaci spojenou se získáváním odborných a vědeckých poznatků. Komunikační úspěšnost laboratorního pracovníka směrem k pacientovi ovlivňují následující faktory: dovednost užívat vhodný jazykový kód, volba paralingválních prostředků, vědomé ovládání svého nonverbálního vyjadřování, znalost a respektování teritoriálně odlišných interpretací nonverbálního vyjadřování u pacientů z nečeského prostředí, respektování specifik pacientů (pohlaví, zdravotní omezení, momentální zdravotní stav). Uvědomění si, že při tzv. funkčních dotycích musí překonat laborant směrem k pacientovi i tzv. intimní zónu. To však může pacient i odmítat. Profesní komunikační úspěšnost ovlivňuje i věk, vzdělání, zkušenosti a povaha pracovníka. Nikdy by profesní komunikaci však neměla ovlivňovat okamžitá nálada, nevraživost, odmítání určitých typů pacientů a samozřejmě soukromé problémy pracovníka.
- 520 9_
- $a It is important for each participant to exhibit not only good professional skills but also good communication skills. However, basic communication skills are often not taught at all at the level of high school, or at best very little. As a result, the Universities in Czech Republic have recently started to address this problem by introducing more practical courses aimed at communication. One such course, aimed at laboratory technicians, is also being developed at the Faculty of Health and Social sciences in Ceske Budejovice. Professional communication of laboratory technician includes three aspects: communication with external professional world, communication among peers in the same profession at his/her workplace (among colleagues, superiors, etc), communication with patient, and communication connected with obtaining new professional and research information. Successful communication of laboratory technician towards the patient is influenced by the following factors: use of appropriate language code, correct choice of paralingual methods, conscious use of nonverbal communication, and knowledge and respect of different interpretations of nonverbal communications by patients from different geographical locations (such as outside of the country), and respect of specific patients (their current health status, sex, etc). It is also important to realize that the laboratory technician must overcome so-called "intimate zone" when using "functional touches". Success in professional communication can be influenced by a number of factors, including age, education, experience, and nature of the person. However, professional communication should never be influenced by current mood, private problems or by refusing certain types of patients.
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a komunikace $7 D003142
- 650 _2
- $a lékařský laboratorní personál $x psychologie $7 D017056
- 650 _2
- $a vztahy mezi zdravotnickým pracovníkem a pacientem $x etika $7 D011369
- 650 _2
- $a verbální chování $x fyziologie $7 D014705
- 650 _2
- $a neverbální komunikace $x psychologie $7 D009633
- 773 0_
- $w MED00011467 $t Kontakt (České Budějovice) $g Roč. 10, č. 1 (2008), s. 105-111 $x 1212-4117
- 910 __
- $a ABA008 $b B 2178 $c 1249 a $y 1 $z 0
- 990 __
- $a 20091110063428 $b ABA008
- 991 __
- $a 20250114133638 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 627589 $s 480025
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2008 $b 10 $c 1 $d 105-111 $i 1212-4117 $m Kontakt (České Budějovice) $x MED00011467
- LZP __
- $a 2008-43/vtjb