Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Pohybová koordinace a zpracování vizuálních informací u studentů středních škol s rizikem vývojové poruchy pohybové koordinace: dvouletá studie
[Motor coordination and visual information processing in high school students at risk of developmental coordination disorder: two year follow-up study]

Rudolf Psotta, Jan Kraus

. 2014 ; 37 (2) : 26-52.

Language Czech Country Czech Republic

Document type Research Support, Non-U.S. Gov't

VÝCHODISKA: Vývojovou poruchu pohybové koordinace u dětí (DCD) charakterizuje podstatně nižší úroveň pohybových dovedností, než by se očekávala vzhledem k věku. Tento defi cit může přinášet negativní dopady na psychosociální vývoj dítěte a úspěšnost ve školním vzdělávání. Jen několik studií poskytuje důkazy o přetrvávání obtíží v motorické koordinaci až do střední a pozdní adolescence. Ačkoli se DCD považuje za heterogenní syndrom, zdá se, že tento defi cit je nejčastěji spojen s problémy ve zpracování vizuálních informací. CÍL: Prvním cílem studie bylo prozkoumat, jak může být podprůměrná úroveň motorické koordinace u adolescentů spojena s funkcí pro zpracování vizuálních informací. Druhým cílem bylo zjistit možné vývojové změny zhoršené pohybové koordinace a prozkoumat, zda její perzistence nebo naopak její zmírnění během adolescentního období může být spojeno s úrovní zpracování vizuálních informací jedinců. METODIKA: V první fázi studie byl u studentů středních škol a učilišť s podprůměrnou úrovní motorické koordinace (n = 52) identifi kovanou testem MABC-2 (Henderson, Sugden, & Barnett, 2007) analyzován vztah této koordinace se schopností zpracovat vizuální informace. Tato schopnost byla hodnocena testy jednoduché a výběrové reakce na vizuální podněty (zařízení FiTRO Reaction Check). Současně byl použit test pozornosti d2. V druhé fázi studie byli studenti s mírnými až významnými motorickými obtížemi (n = 34) opakovaně testováni dva roky po vstupním testování pro hodnocení změn motorické 27 koordinace a možnou souvislost těchto změn s úrovní schopnosti zpracovat vizuální informace. VÝSLEDKY: Podprůměrná úroveň pohybové koordinace korelovala s některými ukazateli výběrové reakce s determinací R2 9–15 %, zatímco úroveň selektivní pozornosti a tělesný růst adolescentů se neprokázaly jako významné faktory motorických dovedností. U 18 jedinců ze 34 byla za dva roky zjištěna redukce motorických obtíží, u zbývajících jedinců jejich perzistence. U adolescentních mužů a žen s redukcí motorických obtíží byly zjištěny klinicky významné (velikost efektu) a/nebo statisticky významné rozdíly a časové změny některých ukazatelů kapacity pro zpracování vizuálních informací ve srovnání s jedinci s perzistencí motorických obtíží. ZÁVĚR: Tato studie je první, která se pokusila popsat možný vývoj motorické koordinace u adolescentů s rizikem DCD v kratším vývojovém období. V průběhu adolescence může docházet ke zmírnění defi citu v motorické koordinaci. Zdá se, že přetrvání tohoto defi citu u adolescentů se může spojovat s méně účinným výběrem motorické odpovědi spíše než s defi citem v senzorické registraci podnětu.

BACKGROUND: Developmental coordination disorder (DCD) in children is characterised by the execution being substantially below that expected given the individual's chronological age. This deficit can negatively affect the psychological and social development of the children and their academic achievements. A few studies provided the evidences on the persistence of impaired motor coordination up to the middle and older adolescence. Although DCD is the heterogeneous syndrome, it seems to be associated with problems in visual information processing. AIMS: The first aim of the study was to examine how a below-average motor coordination in the adolescents can be associated with visual information processing ability. Second aim was to reveal the short-term pathway of impaired motor coordination during adolescence and whether their persistence and reduction, respectively, could be associated with a level of visual information processing. METHODS: In the first phase of the study the below average motor coordination identified by the MABC-2 test (Henderson, Sugden, & Barnett, 2007) in the students of the high and vocational schools (n = 52) was analysed on its relation to the ability of visual information processing. This ability was assessed by the simple and choice reaction tests (FiTRO Reaction Check device). In the 2nd phase of the study the students with moderate and significant motor difficulties (n = 34) were reassessed two years after the initial testing to examine the changes in motor coordination and its potential association with a level of visual information processing. RESULTS: The below-average motor coordination correlated with the several measures of choice reaction with a determination of R2 9–15%, while a level of selective attention and physical growth of the adolescents were not the significant factors of motor skills. Of 34 adolescents 18 students demonstrated the reduction of motor difficulties in two years, and the persistence of the risk of DCD was revealed in 16 adolescents. In the adolescent men and women with the reduction of motor difficulties over time the clinically significant (eff ect size) and/or statistically significant differences and the changes in some measures of visual information processing were found in comparison to the adolescents with the persistence of motor difficulties. CONCLUSIONS: This study is the fi rst one which tried to reveal possible motor coordination development in the adolescents at risk of DCD in a short term developmental interval. The impaired motor coordination can progress to a normal level till during the adolescence stage. It seems that persistence of motor coordination deficit can be linked to less efficient motor response selection rather than the defi cit in the sensory registration of stimuli.

Motor coordination and visual information processing in high school students at risk of developmental coordination disorder: two year follow-up study

References provided by Crossref.org

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc15016166
003      
CZ-PrNML
005      
20190615062500.0
007      
ta
008      
150504s2014 xr f 000 0|cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.5507/tk.2014.007 $2 doi
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Psotta, Rudolf, $d 1960- $7 xx0001129 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého, Olomouc
245    10
$a Pohybová koordinace a zpracování vizuálních informací u studentů středních škol s rizikem vývojové poruchy pohybové koordinace: dvouletá studie / $c Rudolf Psotta, Jan Kraus
246    31
$a Motor coordination and visual information processing in high school students at risk of developmental coordination disorder: two year follow-up study
504    __
$a Literatura
520    3_
$a VÝCHODISKA: Vývojovou poruchu pohybové koordinace u dětí (DCD) charakterizuje podstatně nižší úroveň pohybových dovedností, než by se očekávala vzhledem k věku. Tento defi cit může přinášet negativní dopady na psychosociální vývoj dítěte a úspěšnost ve školním vzdělávání. Jen několik studií poskytuje důkazy o přetrvávání obtíží v motorické koordinaci až do střední a pozdní adolescence. Ačkoli se DCD považuje za heterogenní syndrom, zdá se, že tento defi cit je nejčastěji spojen s problémy ve zpracování vizuálních informací. CÍL: Prvním cílem studie bylo prozkoumat, jak může být podprůměrná úroveň motorické koordinace u adolescentů spojena s funkcí pro zpracování vizuálních informací. Druhým cílem bylo zjistit možné vývojové změny zhoršené pohybové koordinace a prozkoumat, zda její perzistence nebo naopak její zmírnění během adolescentního období může být spojeno s úrovní zpracování vizuálních informací jedinců. METODIKA: V první fázi studie byl u studentů středních škol a učilišť s podprůměrnou úrovní motorické koordinace (n = 52) identifi kovanou testem MABC-2 (Henderson, Sugden, & Barnett, 2007) analyzován vztah této koordinace se schopností zpracovat vizuální informace. Tato schopnost byla hodnocena testy jednoduché a výběrové reakce na vizuální podněty (zařízení FiTRO Reaction Check). Současně byl použit test pozornosti d2. V druhé fázi studie byli studenti s mírnými až významnými motorickými obtížemi (n = 34) opakovaně testováni dva roky po vstupním testování pro hodnocení změn motorické 27 koordinace a možnou souvislost těchto změn s úrovní schopnosti zpracovat vizuální informace. VÝSLEDKY: Podprůměrná úroveň pohybové koordinace korelovala s některými ukazateli výběrové reakce s determinací R2 9–15 %, zatímco úroveň selektivní pozornosti a tělesný růst adolescentů se neprokázaly jako významné faktory motorických dovedností. U 18 jedinců ze 34 byla za dva roky zjištěna redukce motorických obtíží, u zbývajících jedinců jejich perzistence. U adolescentních mužů a žen s redukcí motorických obtíží byly zjištěny klinicky významné (velikost efektu) a/nebo statisticky významné rozdíly a časové změny některých ukazatelů kapacity pro zpracování vizuálních informací ve srovnání s jedinci s perzistencí motorických obtíží. ZÁVĚR: Tato studie je první, která se pokusila popsat možný vývoj motorické koordinace u adolescentů s rizikem DCD v kratším vývojovém období. V průběhu adolescence může docházet ke zmírnění defi citu v motorické koordinaci. Zdá se, že přetrvání tohoto defi citu u adolescentů se může spojovat s méně účinným výběrem motorické odpovědi spíše než s defi citem v senzorické registraci podnětu.
520    9_
$a BACKGROUND: Developmental coordination disorder (DCD) in children is characterised by the execution being substantially below that expected given the individual's chronological age. This deficit can negatively affect the psychological and social development of the children and their academic achievements. A few studies provided the evidences on the persistence of impaired motor coordination up to the middle and older adolescence. Although DCD is the heterogeneous syndrome, it seems to be associated with problems in visual information processing. AIMS: The first aim of the study was to examine how a below-average motor coordination in the adolescents can be associated with visual information processing ability. Second aim was to reveal the short-term pathway of impaired motor coordination during adolescence and whether their persistence and reduction, respectively, could be associated with a level of visual information processing. METHODS: In the first phase of the study the below average motor coordination identified by the MABC-2 test (Henderson, Sugden, & Barnett, 2007) in the students of the high and vocational schools (n = 52) was analysed on its relation to the ability of visual information processing. This ability was assessed by the simple and choice reaction tests (FiTRO Reaction Check device). In the 2nd phase of the study the students with moderate and significant motor difficulties (n = 34) were reassessed two years after the initial testing to examine the changes in motor coordination and its potential association with a level of visual information processing. RESULTS: The below-average motor coordination correlated with the several measures of choice reaction with a determination of R2 9–15%, while a level of selective attention and physical growth of the adolescents were not the significant factors of motor skills. Of 34 adolescents 18 students demonstrated the reduction of motor difficulties in two years, and the persistence of the risk of DCD was revealed in 16 adolescents. In the adolescent men and women with the reduction of motor difficulties over time the clinically significant (eff ect size) and/or statistically significant differences and the changes in some measures of visual information processing were found in comparison to the adolescents with the persistence of motor difficulties. CONCLUSIONS: This study is the fi rst one which tried to reveal possible motor coordination development in the adolescents at risk of DCD in a short term developmental interval. The impaired motor coordination can progress to a normal level till during the adolescence stage. It seems that persistence of motor coordination deficit can be linked to less efficient motor response selection rather than the defi cit in the sensory registration of stimuli.
650    _2
$a vývojové poruchy u dětí $x patologie $x psychologie $7 D002658
650    12
$a poruchy motorických dovedností $x diagnóza $x etiologie $x klasifikace $7 D019957
650    12
$a senzorická deprivace $7 D012683
650    _2
$a školy $7 D012574
650    _2
$a pohybové poruchy $x diagnóza $x etiologie $x klasifikace $7 D009069
650    _2
$a reakční čas $x fyziologie $7 D011930
650    _2
$a antropometrie $x metody $7 D000886
650    _2
$a pozornost $x klasifikace $7 D001288
650    _2
$a ženské pohlaví $7 D005260
650    _2
$a mužské pohlaví $7 D008297
650    _2
$a statistika jako téma $7 D013223
650    _2
$a hodnotící studie jako téma $7 D005069
650    12
$a dítě $7 D002648
650    _2
$a mladiství $7 D000293
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a pedagogická psychologie $7 D011588
653    00
$a motorika
653    00
$a vývoj
653    00
$a pohybová dovednost
655    _2
$a práce podpořená grantem $7 D013485
700    1_
$a Kraus, Jan $7 _AN082539 $u 2. Lékařská fakulta, Univerzita Karlova, Praha
773    0_
$t Tělesná kultura $x 1211-6521 $g Roč. 37, č. 2 (2014), s. 26-52 $w MED00160656
856    41
$u https://telesnakultura.upol.cz/pdfs/tek/2014/02/02.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b A 4241 $c 863 a $y 4 $z 0
990    __
$a 20150504091943 $b ABA008
991    __
$a 20190615062641 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1076285 $s 899059
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2014 $b 37 $c 2 $d 26-52 $i 1211-6521 $m Tělesná kultura (Olomouc. Print) $n Těles. kult. (Olomouc Print) $x MED00160656
LZP    __
$c NLK104 $d 20150601 $a NLK 2015-08/mk

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...