• Something wrong with this record ?

Health literacy in the Roma population [Zdravotní gramotnost romské populace]

Jitka Vacková, Jana Maňhalová, Lucie Rolantová, David Urban

. 2020 ; 22 (4) : 243-250.

Status minimal Language English Country Czech Republic

Tento článek zkoumá zdravotní gramotnost romské populace. Cílem autorů bylo zjistit prostřednictvím analýzy vybraných zdrojů v určitém časovém období zvolené aspekty zdravotní gramotnosti Romů. Analýza proběhla pomocí multivyhledávače EBSCO Discovery Service, dále v databázích PubMed a Scopus na základě klíčových slov "zdravotní gramotnost" a "Romové". Z výsledků vyplynulo 8 kategorií/oblastí zdravotní gramotnosti Romů, kterými se vybrané publikace zabývají: (1) vnímání vlastního zdraví - subjektivní a objektivní kritéria, subjektivní vnímání vlastního zdraví; (2) romský koncept "zdravého člověka"; (3) objektivně vnímaný zdravotní stav romské populace; (4) zdravotní gramotnost; (5) vzdělání jako základní aspekt zdravotní gramotnosti; (6) znalost zdraví (také aspekt zdravotní gramotnosti) a preventivního chování; (7) zdravotní péče o Romy; (8) zkušenosti Romů ve vztahu k systémům zdravotní a sociální péče. Analýza publikovaných článků ukázala, že existují určité aspekty zdravotní gramotnosti mezi Romy, kterou lze reorganizovat do obecnějších kategorií - tj. (1) vnímání vlastního zdraví; (2) výchova ke zdravotní gramotnosti; (3) znalosti o zdraví a preventivním chování; (4) zdravotní péče. Je zřejmé, že nejslabším článkem v oblasti zdravotní gramotnosti Romů je samotné vzdělávání v oblasti zdravotní gramotnosti, které je zároveň klíčem k jejímu zlepšení.

This article examines health literacy in the Roma population. The goal of the authors was to analyze, through a literature review, which aspects of health literacy of the Roma have been studied by researchers. The research was carried out as an analysis of original scientific papers examining "health literacy in the Roma" found via the EBSCO Discovery Service, PubMed and Scopus databases, based on a keyword search for "health literacy" and "Roma". Based on the analysis described above, the following topics were included: (1) perception of one's own health - subjective and objective criteria, subjective perception of one's own health; (2) the Roma concept of a "healthy person"; (3) objectively perceived health status of the Roma population; (4) health literacy; (5) education as a fundamental aspect of health literacy; (6) knowledge about health (also an aspect of health literacy) and preventive behaviors; (7) health care for Roma; (8) the experiences of Roma relative to healthcare and social care systems. The analysis of published papers showed that there are certain aspects of health literacy among Roma, which can be reorganized into fewer, but more inclusive, categories, i.e., (1) perception of one's own health (objective and subjective); (2) health literacy education; (3) knowledge about health and preventative behavior; (4) health care. It is obvious that the weakest link in health literacy among Roma is health literacy education, which is also the key to improving health literacy.

Zdravotní gramotnost romské populace

References provided by Crossref.org

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc21006293
003      
CZ-PrNML
005      
20210303115413.0
007      
ta
008      
210303s2020 xr f 000 0|eng||
009      
AR
024    7_
$a 10.32725/kont.2020.021 $2 doi
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a eng $b cze
044    __
$a xr
100    1_
$a Vacková, Jitka, $d 1978- $7 mzk2008453217 $u University of South Bohemia in České Budějovice, Faculty of Health and Social Sciences, Institute of Social and Special-paedagogical Sciences, České Budějovice, Czech Republic
245    10
$a Health literacy in the Roma population / $c Jitka Vacková, Jana Maňhalová, Lucie Rolantová, David Urban
246    31
$a Zdravotní gramotnost romské populace
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Tento článek zkoumá zdravotní gramotnost romské populace. Cílem autorů bylo zjistit prostřednictvím analýzy vybraných zdrojů v určitém časovém období zvolené aspekty zdravotní gramotnosti Romů. Analýza proběhla pomocí multivyhledávače EBSCO Discovery Service, dále v databázích PubMed a Scopus na základě klíčových slov "zdravotní gramotnost" a "Romové". Z výsledků vyplynulo 8 kategorií/oblastí zdravotní gramotnosti Romů, kterými se vybrané publikace zabývají: (1) vnímání vlastního zdraví - subjektivní a objektivní kritéria, subjektivní vnímání vlastního zdraví; (2) romský koncept "zdravého člověka"; (3) objektivně vnímaný zdravotní stav romské populace; (4) zdravotní gramotnost; (5) vzdělání jako základní aspekt zdravotní gramotnosti; (6) znalost zdraví (také aspekt zdravotní gramotnosti) a preventivního chování; (7) zdravotní péče o Romy; (8) zkušenosti Romů ve vztahu k systémům zdravotní a sociální péče. Analýza publikovaných článků ukázala, že existují určité aspekty zdravotní gramotnosti mezi Romy, kterou lze reorganizovat do obecnějších kategorií - tj. (1) vnímání vlastního zdraví; (2) výchova ke zdravotní gramotnosti; (3) znalosti o zdraví a preventivním chování; (4) zdravotní péče. Je zřejmé, že nejslabším článkem v oblasti zdravotní gramotnosti Romů je samotné vzdělávání v oblasti zdravotní gramotnosti, které je zároveň klíčem k jejímu zlepšení.
520    9_
$a This article examines health literacy in the Roma population. The goal of the authors was to analyze, through a literature review, which aspects of health literacy of the Roma have been studied by researchers. The research was carried out as an analysis of original scientific papers examining "health literacy in the Roma" found via the EBSCO Discovery Service, PubMed and Scopus databases, based on a keyword search for "health literacy" and "Roma". Based on the analysis described above, the following topics were included: (1) perception of one's own health - subjective and objective criteria, subjective perception of one's own health; (2) the Roma concept of a "healthy person"; (3) objectively perceived health status of the Roma population; (4) health literacy; (5) education as a fundamental aspect of health literacy; (6) knowledge about health (also an aspect of health literacy) and preventive behaviors; (7) health care for Roma; (8) the experiences of Roma relative to healthcare and social care systems. The analysis of published papers showed that there are certain aspects of health literacy among Roma, which can be reorganized into fewer, but more inclusive, categories, i.e., (1) perception of one's own health (objective and subjective); (2) health literacy education; (3) knowledge about health and preventative behavior; (4) health care. It is obvious that the weakest link in health literacy among Roma is health literacy education, which is also the key to improving health literacy.
700    1_
$a Kimmerová, Jana, $d 1988- $7 xx0234838 $u University of South Bohemia in České Budějovice, Faculty of Health and Social Sciences, Institute of Nursing, Midwifery and Emergency Care, České Budějovice, Czech Republic
700    1_
$a Rolantová, Lucie $7 xx0234835 $u University of South Bohemia in České Budějovice, Faculty of Health and Social Sciences, Institute of Nursing, Midwifery and Emergency Care, České Budějovice, Czech Republic
700    1_
$a Urban, David $7 xx0136422 $u College of Polytechnics Jihlava, Department of Social Work, Jihlava, Czech Republic
773    0_
$t Kontakt $x 1212-4117 $g Roč. 22, č. 4 (2020), s. 243-250 $w MED00011467
910    __
$a ABA008 $b B 2178 $c 1249 a $y 0 $z 0
990    __
$a 20210303101822 $b ABA008
991    __
$a 20210303115413 $b ABA008
999    __
$a min $b bmc $g 1627232 $s 1126626
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2020 $b 22 $c 4 $d 243-250 $i 1212-4117 $m Kontakt (České Budějovice) $x MED00011467
LZP    __
$a NLK 2021-13/kv

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...