Detail
Článek
Článek ve sborníku
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Kvalita - přítel či nepřítel
[Quality - friend or enemy]

Gabriela Franková

Jazyk čeština Země Česko Médium elektronický zdroj

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc15001367

České zdravotnictví v současné době prochází celou řadou změn, které si vyžádají více či méně razantní zásahy do klíčových procesů zdravotnických zařízení. Balíček nových zdravotnických zákonů mění v mnoha oblastech dosavadní modely, a to jak ze strany poskytovatelů péče, tak ze strany pacientů. Zákon o zdravotnických službách a podmínkách jejich poskytování bude platný jak pro státní, tak i nestátní zdravotnická zařízení a poprvé definuje povinnost a podmínky hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb (prováděcí vyhláška k zákonu). Definuje celou řadu nových, povinných administrativních úkonů, jejichž nedodržení je posuzováno jako správní delikts následnou finanční sankcí. Poskytování péče v souladu s Katalogem služeb, standard a nadstandard, průlom do oblasti mlčenlivosti, zákonem definovaná práva pacientů, institut dříve vysloveného přání, povinnost povinné průkaznosti zvyšování kvality a bezpečí péče je jen malým zlomkem oněch avizovaných změn. Náročné bude především přechodné období, kdy se boudou nové podmínky poskytování a čerpání péče uvádět do denní praxe. Základním předpoklademsprávné realizace každé změny je kvalitní znalost stavu před změnou, protože pouze tak je možno „nevypustit“, neopomenout či nezanedbat některé klíčové procesní a informační vazby. Změny, prováděné pod časovým tlakem a bez hlubší znalosti problematiky a vazeb mohou být velmi kontraproduktivní. A v tuto chvíli se dostávají ke slovu tolik zatracované či naopak adorované nástroje systémů pro řízení kvality – procesní analýza, řízení rizik, řízení změn, plánování zdrojů, řízení dokumentů a záznamů, a to vše v kontextu zajištění bezpečí pacientů. Tato turbulentní doba prověří kvalitu a připravenost řídících procesů všech zdravotnických zařízení a prokáže jejich stabilitu a hlavně flexibilitu ke změnám. Kvalitně řídit chaos totiž mohou pouze připravení. Měření efektivity zdravotnických systémů pro řízení kvality zatím není v České republice běžnou praxí. Připravované legislativní změny mohou být první vlaštovkou. Cílem presentace je definování stěžejních částí systému pro řízení kvality a bezpečí péče, které musí participovat na implementaci výše zmíněných změn, a to včetně ukázek správné a nesprávné praxe.

Czech health sector is currently undergoing a number of changes that will require more or less aggressive interventions in the key processes of medical devices. The package of new health care laws changes existing models in many areas, both the caregivers and patients. The law on health services and conditions of their providing will be valid for the state, and private medical facilities too and for the first time defines the obligations and conditions of evaluation of quality and safety of health services. It defines a range of new mandatory administrative tasks, its failure is considered as an administrative misdemeanor with subsequent financial penalties. Providing care in accordance to a Catalog of services, standard and extras, a breakthrough in the area of confidentiality, the law defined rights of patients, the institute before spoken wishes, mandatory requirement evidences of safety and improving the quality of care - is only a small fraction of the announced changes. Transition period, when the new conditions for providing and utilization of care put into daily practice, will be particularly challenging. A good knowledge of the situation before the change is the basic prerequisite for the proper implementation of each change, because only thus can “not to launch”’, not to forgett or not to neglect some of the key processes and information links. Changes made under time pressure and without a deeper knowledge of issues and relationships can be very counterproductive. And at this point come into play as much cursed, or adored tools for quality management systems - process analysis, risk management, change management, resource planning, document and records management, all in the context of ensuring patient safety. The turbulent time tests quality and readiness of management processes for all medical devices and demonstrates their stability and most importantly the flexibility to change. Because the only prepared can control the chaos. Measuring the effectiveness of health systems for quality management is not a common practice in the Czech Republic yet. The aim of presentation is to define the core of the quality management system and safety of care, which must participate in the implementation of the above-mentioned changes, including examples of correct and incorrect practice.

Quality - friend or enemy

Kvalita - přítel či nepřítel [elektronický zdroj] /

Powerpointová prezentace

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc15001367
003      
CZ-PrNML
005      
20150302121052.0
007      
co||g|
008      
150115s2011 xr fs 000 0cze||
009      
PC
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Franková, Gabriela $7 _AN049365 $u úsek manažera jakosti Fakultní nemocnice Ostrava
245    10
$a Kvalita - přítel či nepřítel $h [elektronický zdroj] / $c Gabriela Franková
246    31
$a Quality - friend or enemy
500    __
$a Powerpointová prezentace
520    3_
$a České zdravotnictví v současné době prochází celou řadou změn, které si vyžádají více či méně razantní zásahy do klíčových procesů zdravotnických zařízení. Balíček nových zdravotnických zákonů mění v mnoha oblastech dosavadní modely, a to jak ze strany poskytovatelů péče, tak ze strany pacientů. Zákon o zdravotnických službách a podmínkách jejich poskytování bude platný jak pro státní, tak i nestátní zdravotnická zařízení a poprvé definuje povinnost a podmínky hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb (prováděcí vyhláška k zákonu). Definuje celou řadu nových, povinných administrativních úkonů, jejichž nedodržení je posuzováno jako správní delikts následnou finanční sankcí. Poskytování péče v souladu s Katalogem služeb, standard a nadstandard, průlom do oblasti mlčenlivosti, zákonem definovaná práva pacientů, institut dříve vysloveného přání, povinnost povinné průkaznosti zvyšování kvality a bezpečí péče je jen malým zlomkem oněch avizovaných změn. Náročné bude především přechodné období, kdy se boudou nové podmínky poskytování a čerpání péče uvádět do denní praxe. Základním předpoklademsprávné realizace každé změny je kvalitní znalost stavu před změnou, protože pouze tak je možno „nevypustit“, neopomenout či nezanedbat některé klíčové procesní a informační vazby. Změny, prováděné pod časovým tlakem a bez hlubší znalosti problematiky a vazeb mohou být velmi kontraproduktivní. A v tuto chvíli se dostávají ke slovu tolik zatracované či naopak adorované nástroje systémů pro řízení kvality – procesní analýza, řízení rizik, řízení změn, plánování zdrojů, řízení dokumentů a záznamů, a to vše v kontextu zajištění bezpečí pacientů. Tato turbulentní doba prověří kvalitu a připravenost řídících procesů všech zdravotnických zařízení a prokáže jejich stabilitu a hlavně flexibilitu ke změnám. Kvalitně řídit chaos totiž mohou pouze připravení. Měření efektivity zdravotnických systémů pro řízení kvality zatím není v České republice běžnou praxí. Připravované legislativní změny mohou být první vlaštovkou. Cílem presentace je definování stěžejních částí systému pro řízení kvality a bezpečí péče, které musí participovat na implementaci výše zmíněných změn, a to včetně ukázek správné a nesprávné praxe.
520    9_
$a Czech health sector is currently undergoing a number of changes that will require more or less aggressive interventions in the key processes of medical devices. The package of new health care laws changes existing models in many areas, both the caregivers and patients. The law on health services and conditions of their providing will be valid for the state, and private medical facilities too and for the first time defines the obligations and conditions of evaluation of quality and safety of health services. It defines a range of new mandatory administrative tasks, its failure is considered as an administrative misdemeanor with subsequent financial penalties. Providing care in accordance to a Catalog of services, standard and extras, a breakthrough in the area of confidentiality, the law defined rights of patients, the institute before spoken wishes, mandatory requirement evidences of safety and improving the quality of care - is only a small fraction of the announced changes. Transition period, when the new conditions for providing and utilization of care put into daily practice, will be particularly challenging. A good knowledge of the situation before the change is the basic prerequisite for the proper implementation of each change, because only thus can “not to launch”’, not to forgett or not to neglect some of the key processes and information links. Changes made under time pressure and without a deeper knowledge of issues and relationships can be very counterproductive. And at this point come into play as much cursed, or adored tools for quality management systems - process analysis, risk management, change management, resource planning, document and records management, all in the context of ensuring patient safety. The turbulent time tests quality and readiness of management processes for all medical devices and demonstrates their stability and most importantly the flexibility to change. Because the only prepared can control the chaos. Measuring the effectiveness of health systems for quality management is not a common practice in the Czech Republic yet. The aim of presentation is to define the core of the quality management system and safety of care, which must participate in the implementation of the above-mentioned changes, including examples of correct and incorrect practice.
650    12
$a řízení kvality $7 D011786
650    12
$a zajištění kvality zdravotní péče $7 D011785
650    _2
$a lidé $7 D006801
773    0_
$t Řízená kvalita ve zdravotní a sociální sféře $g (2011), s. A-5 - A-9 $w MED00174899
910    __
$a ABA008 $b CD 1511 $b DT 10637 $y 4 $z 0
990    __
$a 20150115114014 $b ABA008
991    __
$a 20150302121320 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1058449 $s 884086
BAS    __
$a 5 $a 4
BMC    __
$a 2011 $d A-5 - A-9 $m Řízená kvalita ve zdravotní a sociální sféře $x MED00174899
LZP    __
$c NLK183 $d 20150302 $a NLK 2015-02/mk

Najít záznam