• Something wrong with this record ?

Smysl a hodnota života

Rudolf Eucken; úvodem opatřil a přeložil Rudolf Procházka

Published
V Praze : Nakladatelské družstvo Máje, [1938]
Series
Světová knihovna. Řada II ; č. 9 | Laureáti Nobelovy ceny ; [Sv.] IX
Pagination
263 stran; 18 cm

Language Czech Country Czech Republic

Links

Knihovny.cz NBN cnb000749119

Rudolf Eucken je otcem moderního aktivismu. Naše generace, které vyrostla již v době docela jiného kulturního ladění, která má již za sebou vybojován ten kulturní zápas, který Eucken teprve ohlašoval, a která poznala později myšlenkově původnější a umělecky skvělejší, již docela moderní kritiky života, filosofy, básníky i hrdiny činů, nemůže být ani dosti práva tomu německému profesoru, osamělému mysliteli a horliteli, který vyšel ještě ze staré školy katedrového idealismu a zůstal ve svém působení omezen na jeho výrazové prostředky a celkem také přes ocenění Nobelovou cenou za literaturu z roku 1908, na své národní prostředí. Tím se však nic nemění na významu, na velikém významu a zásluze tohoto předchůdce, průkopníka a propagátora nového života, nového cítění, nové práce a nových bojů lidstva. Devatenácté století propadlo po rozčarování z romantického idealismu, kterým nějaký čas omamovali svět právě němečtí pokantovští kouzelníci Fichte, Schelling a Hegel, a po úspěších, docela opačného rázu, vnější, hmotné civilizace, uplatňované zejména technickou a průmyslovou revolucí přicházející z Anglie, úplnému materialismu, který nebyl nikterak historický, nýbrž matematicko-přírodovědecký. Kompromitovaná spekulace \"čistého rozumu\" byla zavržena, vycházelo se od smyslových zkušeností a pracovních metod věd přírodních. Novokantovci nejdou však dále, nežli že opakují historický čin svého mistra: boří opět metafyzická dogmata, třeba tentokráte naturalistická. Stačí jim zjištění fenomenální, jevové povahy našeho poznání, ale nenapadá je, že by celý způsob a smysl života na tom závisel a mohl se od základů proměnit podle toho, jestli se díváme na svůj osud a na své poslání na zemi podle toho, co \"čteme v knize přírody\", správněji, podle toho jak nazíráme na jevy přírodní a pracujeme s nimi, či podle toho, co říká \"hlas svědomí v nás\" a co ukazují dějiny lidstva ve všech jeho mnohostranných projevech. Nemůžeme uniknout \"sugesci\" takové jednostranné pozornosti. Jedině obrácením této jednostranné pozornosti DOVNITŘ ČLOVĚKA A K TOMU SVĚTLU, KTERÝM ON VLASTNÍ ZÁMĚRNOSTÍ A PODLE URČITÝCH ÚČELŮ A NOREM VYTVÁŘÍ, můžeme najít protiváhu proti nesmírnému tlaku vnějšího světa. Tento jednostranný zájem a toto jednostranné nazírání, proměňující, zjednodušující, ochuzující skutečnost na pouhé schéma obecnosti a zákonitosti - naturalismu - má za následek, že člověk a svět se nejenom jeví, nýbrž také skutečně stává monotónní, mechanický, trpký, neměnný. Převaha přírodního, fyzického ve vědomí doby je tak mocná, že působí přímo jistý útlak života duchového, kulturního a mravního a přizpůsobuje si jej. NATURALISMUS NATURALIZUJE. Eucken první postřehl tuto souvislost a ukázal na toto nebezpečí. Metoda Euckenova filosofování je teď nejen intuitivní, nýbrž i transcendentální. Pro něho každý život člověka i lidstva je sám o sobě celek, ale zároveň přispívá k jednotě v průběhu dění, přispívá něčím k pravdě a k dílu tvoření celku a tím je hodnotný, nikoli pouhou svobodou a individuálností. Duchovní skutečnost neexistuje v tom smyslu jako přírodní, a my k ní patříme více, než k té první. Člověk stojí uprostřed dvou světů a bytí není jimi oběma vyčerpáno. Svět je nehotový, plastický, je úkolem člověka, jehož život má úlohu tvůrčí: BÝT SPOLUPRACOVNÍKEM BOŽÍM. To je podstata aktivismu. Jest, jak patrno, mravní a náboženská. Zkušenost přírodovědecká a vědecká vůbec, poznání velkých faktů hmoty i ducha, ani jejich shody v zákonitosti, ani jejich protikladů v povaze nestačí. Eucken čerpá svou víru v naše vysoké spolutvůrčí náboženské poslání z vědomí \"RADIKÁLNÍHO ZLA\", které tkví ve skutečnosti a nejenom na povrchu, nejen v lidské představě a nedostatečnosti, jak si to pohodlně představoval racionalistický optimismus, užívaný ochotně křesťanskou filosofií a teologií. Zlo nemizí ovšem ze světa ani faktem vykoupení, ale jeho moc není již absolutní, osud člověka je vydán člověku do vlastních rukou. Tím dostává život definitivně smysl a jednotu, nerozptyluje se již v marnosti pestrého víru, ani nerozpadá na nehybný svět idejí a pouhou hru reflexů.

Owner Details Services
NLK NLK Shelf no. MA 4343 [1]
Volume Location Shelf no. Status Order
Loading data ...
000      
00000nam a2200000 i 4500
001      
MED00189797
003      
CZ-PrNML
005      
20161108085201.0
008      
161010s1938 xr e 000 0|cze||
009      
BK
015    __
$a cnb000749119
035    __
$a (OCoLC)85603731
040    __
$a ABA001 $b cze $d ABA008 $e rda $c HKA001
041    1_
$a cze $h ger
044    __
$a xr
072    _7
$a 101 $x Filozofie $2 Konspekt $9 5 $7 sk135968
100    1_
$a Eucken, Rudolf, $d 1846-1926 $7 skuk0000369 $4 aut
245    10
$a Smysl a hodnota života / $c Rudolf Eucken; úvodem opatřil a přeložil Rudolf Procházka
264    _1
$a V Praze : $b Nakladatelské družstvo Máje, $c [1938]
300    __
$a 263 stran; $c 18 cm
336    __
$a text $b txt $2 rdacontent
337    __
$a bez média $b n $2 rdamedia
338    __
$a svazek $b nc $2 rdacarrier
490    1_
$a Světová knihovna. Řada II ; $v č. 9
490    1_
$a Laureáti Nobelovy ceny ; $v [Sv.] IX
650    07
$a humanitní vědy a umění $7 nlk20040148345 $2 mednas
650    07
$a život $7 D019369 $2 czmesh
650    07
$a filozofie $7 D010684 $2 czmesh
655    _4
$a studie $7 nlk-pt140
700    1_
$a Procházka, Rudolf, $4 trl $d 1889-1945 $7 jk01101213
830    _1
$a Světová knihovna. $n Řada II
830    _1
$a Laureáti Nobelovy ceny
910    __
$a ABA008 $b MA 4343 $y 6
990    __
$a 20161010134308 $b ABA008
991    __
$a 20161108085135 $b ABA008
999    __
$a ok $b medvik21 $g 1167572 $s 203880
BAS    __
$a 55 $a 73