-
Something wrong with this record ?
Smysl a hodnota života
Rudolf Eucken; úvodem opatřil a přeložil Rudolf Procházka
- Published
- V Praze : Nakladatelské družstvo Máje, [1938]
- Series
- Světová knihovna. Řada II ; č. 9 | Laureáti Nobelovy ceny ; [Sv.] IX
- Pagination
- 263 stran; 18 cm
Language Czech Country Czech Republic
Knihovny.cz NBN
cnb000749119
- MeSH
- Philosophy MeSH
- Life MeSH
- Conspectus
- Filozofie
- NML Fields
- humanitní vědy a umění
- NML Publication type
- studie
Rudolf Eucken je otcem moderního aktivismu. Naše generace, které vyrostla již v době docela jiného kulturního ladění, která má již za sebou vybojován ten kulturní zápas, který Eucken teprve ohlašoval, a která poznala později myšlenkově původnější a umělecky skvělejší, již docela moderní kritiky života, filosofy, básníky i hrdiny činů, nemůže být ani dosti práva tomu německému profesoru, osamělému mysliteli a horliteli, který vyšel ještě ze staré školy katedrového idealismu a zůstal ve svém působení omezen na jeho výrazové prostředky a celkem také přes ocenění Nobelovou cenou za literaturu z roku 1908, na své národní prostředí. Tím se však nic nemění na významu, na velikém významu a zásluze tohoto předchůdce, průkopníka a propagátora nového života, nového cítění, nové práce a nových bojů lidstva. Devatenácté století propadlo po rozčarování z romantického idealismu, kterým nějaký čas omamovali svět právě němečtí pokantovští kouzelníci Fichte, Schelling a Hegel, a po úspěších, docela opačného rázu, vnější, hmotné civilizace, uplatňované zejména technickou a průmyslovou revolucí přicházející z Anglie, úplnému materialismu, který nebyl nikterak historický, nýbrž matematicko-přírodovědecký. Kompromitovaná spekulace \"čistého rozumu\" byla zavržena, vycházelo se od smyslových zkušeností a pracovních metod věd přírodních. Novokantovci nejdou však dále, nežli že opakují historický čin svého mistra: boří opět metafyzická dogmata, třeba tentokráte naturalistická. Stačí jim zjištění fenomenální, jevové povahy našeho poznání, ale nenapadá je, že by celý způsob a smysl života na tom závisel a mohl se od základů proměnit podle toho, jestli se díváme na svůj osud a na své poslání na zemi podle toho, co \"čteme v knize přírody\", správněji, podle toho jak nazíráme na jevy přírodní a pracujeme s nimi, či podle toho, co říká \"hlas svědomí v nás\" a co ukazují dějiny lidstva ve všech jeho mnohostranných projevech. Nemůžeme uniknout \"sugesci\" takové jednostranné pozornosti. Jedině obrácením této jednostranné pozornosti DOVNITŘ ČLOVĚKA A K TOMU SVĚTLU, KTERÝM ON VLASTNÍ ZÁMĚRNOSTÍ A PODLE URČITÝCH ÚČELŮ A NOREM VYTVÁŘÍ, můžeme najít protiváhu proti nesmírnému tlaku vnějšího světa. Tento jednostranný zájem a toto jednostranné nazírání, proměňující, zjednodušující, ochuzující skutečnost na pouhé schéma obecnosti a zákonitosti - naturalismu - má za následek, že člověk a svět se nejenom jeví, nýbrž také skutečně stává monotónní, mechanický, trpký, neměnný. Převaha přírodního, fyzického ve vědomí doby je tak mocná, že působí přímo jistý útlak života duchového, kulturního a mravního a přizpůsobuje si jej. NATURALISMUS NATURALIZUJE. Eucken první postřehl tuto souvislost a ukázal na toto nebezpečí. Metoda Euckenova filosofování je teď nejen intuitivní, nýbrž i transcendentální. Pro něho každý život člověka i lidstva je sám o sobě celek, ale zároveň přispívá k jednotě v průběhu dění, přispívá něčím k pravdě a k dílu tvoření celku a tím je hodnotný, nikoli pouhou svobodou a individuálností. Duchovní skutečnost neexistuje v tom smyslu jako přírodní, a my k ní patříme více, než k té první. Člověk stojí uprostřed dvou světů a bytí není jimi oběma vyčerpáno. Svět je nehotový, plastický, je úkolem člověka, jehož život má úlohu tvůrčí: BÝT SPOLUPRACOVNÍKEM BOŽÍM. To je podstata aktivismu. Jest, jak patrno, mravní a náboženská. Zkušenost přírodovědecká a vědecká vůbec, poznání velkých faktů hmoty i ducha, ani jejich shody v zákonitosti, ani jejich protikladů v povaze nestačí. Eucken čerpá svou víru v naše vysoké spolutvůrčí náboženské poslání z vědomí \"RADIKÁLNÍHO ZLA\", které tkví ve skutečnosti a nejenom na povrchu, nejen v lidské představě a nedostatečnosti, jak si to pohodlně představoval racionalistický optimismus, užívaný ochotně křesťanskou filosofií a teologií. Zlo nemizí ovšem ze světa ani faktem vykoupení, ale jeho moc není již absolutní, osud člověka je vydán člověku do vlastních rukou. Tím dostává život definitivně smysl a jednotu, nerozptyluje se již v marnosti pestrého víru, ani nerozpadá na nehybný svět idejí a pouhou hru reflexů.
Owner | Details | Services | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
NLK | NLK Shelf no. MA 4343 [1] | ||||||
Loading data ...
|
- 000
- 00000nam a2200000 i 4500
- 001
- MED00189797
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20161108085201.0
- 008
- 161010s1938 xr e 000 0|cze||
- 009
- BK
- 015 __
- $a cnb000749119
- 035 __
- $a (OCoLC)85603731
- 040 __
- $a ABA001 $b cze $d ABA008 $e rda $c HKA001
- 041 1_
- $a cze $h ger
- 044 __
- $a xr
- 072 _7
- $a 101 $x Filozofie $2 Konspekt $9 5 $7 sk135968
- 100 1_
- $a Eucken, Rudolf, $d 1846-1926 $7 skuk0000369 $4 aut
- 245 10
- $a Smysl a hodnota života / $c Rudolf Eucken; úvodem opatřil a přeložil Rudolf Procházka
- 264 _1
- $a V Praze : $b Nakladatelské družstvo Máje, $c [1938]
- 300 __
- $a 263 stran; $c 18 cm
- 336 __
- $a text $b txt $2 rdacontent
- 337 __
- $a bez média $b n $2 rdamedia
- 338 __
- $a svazek $b nc $2 rdacarrier
- 490 1_
- $a Světová knihovna. Řada II ; $v č. 9
- 490 1_
- $a Laureáti Nobelovy ceny ; $v [Sv.] IX
- 650 07
- $a humanitní vědy a umění $7 nlk20040148345 $2 mednas
- 650 07
- $a život $7 D019369 $2 czmesh
- 650 07
- $a filozofie $7 D010684 $2 czmesh
- 655 _4
- $a studie $7 nlk-pt140
- 700 1_
- $a Procházka, Rudolf, $4 trl $d 1889-1945 $7 jk01101213
- 830 _1
- $a Světová knihovna. $n Řada II
- 830 _1
- $a Laureáti Nobelovy ceny
- 910 __
- $a ABA008 $b MA 4343 $y 6
- 990 __
- $a 20161010134308 $b ABA008
- 991 __
- $a 20161108085135 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b medvik21 $g 1167572 $s 203880
- BAS __
- $a 55 $a 73