• Je něco špatně v tomto záznamu ?

Rizikové faktory a vývoj neuronálních okruhů mozku
[Risk factors and the development of neuronal circuits]

Jaroslav Pokorný

. 2001 ; Roč. 3 (č. 4) : s. 193-198.

Jazyk čeština Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc02008094

Činnost nervového systému je založena na aktivitě jednotlivých neuronálních okruhů. Správná funkce těchto okruhů je výsledkem společného vlivu genetických a epigenetických faktorů, které jsou zodpovědné za vývoj struktury i funkce. Poměr vlivu obou faktorů závisí na typu daného neuronálního okruhu a na stádiu jeho vývoje. Význam autonomní buněčné diferenciace (založené hlavně na genetických faktorech) a buněčných interakcích (podmíněných převážně epigenetické faktory) vyplývá z vlastností embryonální tkáně samé a závisí i na působení zevního prostředí (faktory výživy, zásobení kyslíkem, senzorická a sociální zkušenost, učení). Podobně jako u jiných altriciálních živočichů, není mozek člověka při narození ještě plně vyvinut. Nervové okruhy vznikající vzájemným rozpoznáváním a interakcí nervových buněk v prenatálním období jsou jen přibližnou formou konečného zapojení. V dalším vývoji je tento systém zapojení postupně upřesňován (vylaďován) tak, aby si jednotlivé články neuronálních okruhů přesně funkčně odpovídaly. Neuroplastické pochody, které vývoj podmiňují, mohou být v určité fázi modulovány faktory výživy, intenzitou nebo modalitou senzorických podnětů, na základě sociálních zkušeností. nebo působením některých patologických podnětů. Podle klinických nálezů se většina negativních změn v dalším období vývoje opět vyrovnává. Pouze intenzivní nebo dlouhodobé alterační faktory mohou zanechat trvalé změny stavby a funkce neuronálních okruhů a projevit se příznaky minimálního mozkového poškození. Těmi jsou např. poruchy pozornosti a snížení schopnosti interakce s prostředím. Důsledky v podobě isolace dítěte od okolí jsou často spojené s vážnými poruchami učení. Vzhledem k vysoké aktivitě neuroplastických procesů v období vývoje je vhodné připadnou nutriční, psychosociální nebo psychomotorickou rehabilitaci postiženého dítěte zahájit co nejdříve.

Performance of the nervous system is based on the actions of distinct neuronal circuits. Correct activity of these circuits results from the joint effects of genetic and epigenetic factors, responsible for the development of structure and function. The relative contribution of each of them varies among given neuronal circuits and the stage of their development. The significance of cell autonomous differentiation (related mostly to genetic factors) and cellular interactions (based on both genetic and epigenetic factors) results both from the features of the embryonic tissue and the activity of environmental factors (nutrition, availability of oxygen, sensory and social experience, learning). The human brain (as well as brain of other altricial organisms) is not fully developed at birth. Neuronal circuits that result from the cell recognition events during the prenatal development only roughly approximate the final wiring. The initially coarse pattern of connections is subsequently refined (tuned) to match precisely the presynaptic neurons to their appropriate target cells. These neuroplastic processes can be modulated at the specific period of time by nutritional factors, sensory experience, social interaction or pathological events. Clinical observations indicate that most of the alterations eventually recover. However, intensivve or long-termed deprivation factors may result in permanent changes of the structure and functions of neuronal circuits and bring about variety of minimal brain dysfunction-type syndromes and ultimately aiiect attentional processes and interactions of the organism with the environment. Considering the high activity of neuroplastic processes during the development, it is advisable to start the nutritional, psychosocial, and psychomotor rehabilitation of the child in the early infancy.

Risk factors and the development of neuronal circuits

Rizikové faktory a vývoj neuronálních okruhů mozku = Risk factors and the development of neuronal circuits /

Risk factors and the development of neuronal circuits /

Bibliografie atd.

Lit: 29

Bibliografie atd.

Souhrn: eng

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc02008094
003      
CZ-PrNML
005      
20170214105220.0
008      
020400s2001 xr u cze||
009      
AR
030    __
$a FOMIAZ
040    __
$a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Pokorný, Jaroslav, $d 1945- $4 aut $7 jn20000710480
245    10
$a Rizikové faktory a vývoj neuronálních okruhů mozku = $b Risk factors and the development of neuronal circuits / $c Jaroslav Pokorný
246    11
$a Risk factors and the development of neuronal circuits
314    __
$a Fyziologický ústav 1. LF UK, Praha, CZ
504    __
$a Lit: 29
504    __
$a Souhrn: eng
520    3_
$a Činnost nervového systému je založena na aktivitě jednotlivých neuronálních okruhů. Správná funkce těchto okruhů je výsledkem společného vlivu genetických a epigenetických faktorů, které jsou zodpovědné za vývoj struktury i funkce. Poměr vlivu obou faktorů závisí na typu daného neuronálního okruhu a na stádiu jeho vývoje. Význam autonomní buněčné diferenciace (založené hlavně na genetických faktorech) a buněčných interakcích (podmíněných převážně epigenetické faktory) vyplývá z vlastností embryonální tkáně samé a závisí i na působení zevního prostředí (faktory výživy, zásobení kyslíkem, senzorická a sociální zkušenost, učení). Podobně jako u jiných altriciálních živočichů, není mozek člověka při narození ještě plně vyvinut. Nervové okruhy vznikající vzájemným rozpoznáváním a interakcí nervových buněk v prenatálním období jsou jen přibližnou formou konečného zapojení. V dalším vývoji je tento systém zapojení postupně upřesňován (vylaďován) tak, aby si jednotlivé články neuronálních okruhů přesně funkčně odpovídaly. Neuroplastické pochody, které vývoj podmiňují, mohou být v určité fázi modulovány faktory výživy, intenzitou nebo modalitou senzorických podnětů, na základě sociálních zkušeností. nebo působením některých patologických podnětů. Podle klinických nálezů se většina negativních změn v dalším období vývoje opět vyrovnává. Pouze intenzivní nebo dlouhodobé alterační faktory mohou zanechat trvalé změny stavby a funkce neuronálních okruhů a projevit se příznaky minimálního mozkového poškození. Těmi jsou např. poruchy pozornosti a snížení schopnosti interakce s prostředím. Důsledky v podobě isolace dítěte od okolí jsou často spojené s vážnými poruchami učení. Vzhledem k vysoké aktivitě neuroplastických procesů v období vývoje je vhodné připadnou nutriční, psychosociální nebo psychomotorickou rehabilitaci postiženého dítěte zahájit co nejdříve.
520    9_
$a Performance of the nervous system is based on the actions of distinct neuronal circuits. Correct activity of these circuits results from the joint effects of genetic and epigenetic factors, responsible for the development of structure and function. The relative contribution of each of them varies among given neuronal circuits and the stage of their development. The significance of cell autonomous differentiation (related mostly to genetic factors) and cellular interactions (based on both genetic and epigenetic factors) results both from the features of the embryonic tissue and the activity of environmental factors (nutrition, availability of oxygen, sensory and social experience, learning). The human brain (as well as brain of other altricial organisms) is not fully developed at birth. Neuronal circuits that result from the cell recognition events during the prenatal development only roughly approximate the final wiring. The initially coarse pattern of connections is subsequently refined (tuned) to match precisely the presynaptic neurons to their appropriate target cells. These neuroplastic processes can be modulated at the specific period of time by nutritional factors, sensory experience, social interaction or pathological events. Clinical observations indicate that most of the alterations eventually recover. However, intensivve or long-termed deprivation factors may result in permanent changes of the structure and functions of neuronal circuits and bring about variety of minimal brain dysfunction-type syndromes and ultimately aiiect attentional processes and interactions of the organism with the environment. Considering the high activity of neuroplastic processes during the development, it is advisable to start the nutritional, psychosocial, and psychomotor rehabilitation of the child in the early infancy.
650    _2
$a mozek $x EMBRYOLOGIE $x FYZIOLOGIE $7 D001921
650    _2
$a neuroplasticita $x FYZIOLOGIE $7 D009473
650    _2
$a fyziologie výživy $7 D009747
650    _2
$a kyslík $7 D010100
650    _2
$a učení $7 D007858
650    _2
$a podněty $7 D003463
650    _2
$a vývoj dítěte $7 D002657
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a finanční podpora výzkumu jako téma $7 D012109
773    0_
$w MED00011467 $t Kontakt $g Roč. 3, č. 4 (2001), s. 193-198 $x 1212-4117
910    __
$a ABA008 $b B 2178 $c 1249a $y 0 $z 0
990    __
$a 20020608 $b ABA008
991    __
$a 20170214105404 $b ABA008
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2001 $b Roč. 3 $c č. 4 $d s. 193-198 $i 1212-4117 $m Kontakt (České Budějovice) $x MED00011467
LZP    __
$b přidání abstraktu

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...