-
Something wrong with this record ?
Úroveň znalostí studentů středních nezdravotnických škol o neodkladné resuscitaci v České republice
[Knowledge level of cardiopulmonary resuscitation in secondary school students of non-medical specialisation in the Czech Republic]
J. Málek, A. Kurzová, M. Beránková, J. Knor
Language Czech Country Czech Republic
- MeSH
- Financing, Government MeSH
- Cardiopulmonary Resuscitation statistics & numerical data trends education MeSH
- Humans MeSH
- Surveys and Questionnaires utilization MeSH
- Students statistics & numerical data MeSH
- Health Knowledge, Attitudes, Practice MeSH
- Check Tag
- Humans MeSH
Východisko. Znalost neodkladné resuscitace patří k základním dovednostem první pomoci. Její výuce především u mládeže je v České republice věnována soustavná pozornost. Cílem epidemiologické studie bylo zjistit faktickou úroveň teoretických vědomostí o resuscitaci. Metody a výsledky. Byl vypracován jednoduchý dotazník, který zahrnoval 17 otázek prověřujících znalost doporučení pro neodkladnou resuscitaci s pouze jednou správnou odpovědí. Dotazník byl rozdán studentům středních nezdravotnických škol. Testu se zúčastnilo 796 studentů z 26 tříd, pro další statistické zpracování mohlo být využito 784, tj. 98,5 % dotazníků. S výjimkou znalosti účelu resuscitační roušky a čísla na zdravotní záchrannou službu byly znalosti většinou pod hranicí 30 % správných odpovědí, a to i u bodů, které se již léta nemění (poloha při resuscitaci, uvolnění dýchacích cest, frekvence umělého dýchání). Závěry. Na základě výsledků se zdá, že přes úsilí věnované výuce neodkladné resuscitace mezi laickou veřejností jsou znalosti nízké a měl by být změněn systém výuky a zařazeny opakovací kurzy. V další části bude ověřován systém výuky pomocí didaktického filmu.
Background. Knowledge of cardiopulmonary resuscitation (CPR) is essential part of the first aid skill. Constant attention is given to education in CPR mainly among adolescents. The aim of our epidemiological study was to asses the actual level of theoretical knowledge in CPR. Methods and Results. We have developed a simple questionnaire including 17 items with 4 possible answers, just one correct. The questionnaire was distributed to students of middle schools excluding those with medical specialisation. Total 796 students from 26 classrooms participated, 784 (98.5 %) of questionnaires could be used for evaluation. Excluding the knowledge in the purpose of resuscitation mask and telephone number of Emergency service, the number of correct answers was bellow 30 %, even in items, which did not change for many years (position of the victim’s body during resuscitation, frequency of artificial ventilation). Conclusions. Our results demonstrate that in spite of the effort to increase the level of knowledge in CPR in laymen, the actual level of knowledge is low and more frequent repetition of courses should be considered. In the future, we shall evaluate the effectiveness of new educational film.
Knowledge level of cardiopulmonary resuscitation in secondary school students of non-medical specialisation in the Czech Republic
Lit.: 10
- 000
- 04266naa 2200409 a 4500
- 001
- bmc07500590
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20111210120909.0
- 008
- 070803s2007 xr e cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Málek, Jiří, $d 1956- $7 jn20000401827
- 245 10
- $a Úroveň znalostí studentů středních nezdravotnických škol o neodkladné resuscitaci v České republice / $c J. Málek, A. Kurzová, M. Beránková, J. Knor
- 246 11
- $a Knowledge level of cardiopulmonary resuscitation in secondary school students of non-medical specialisation in the Czech Republic
- 314 __
- $a Klinika anesteziologie a resuscitace 3. LF UK a FNKV, Praha
- 504 __
- $a Lit.: 10
- 520 3_
- $a Východisko. Znalost neodkladné resuscitace patří k základním dovednostem první pomoci. Její výuce především u mládeže je v České republice věnována soustavná pozornost. Cílem epidemiologické studie bylo zjistit faktickou úroveň teoretických vědomostí o resuscitaci. Metody a výsledky. Byl vypracován jednoduchý dotazník, který zahrnoval 17 otázek prověřujících znalost doporučení pro neodkladnou resuscitaci s pouze jednou správnou odpovědí. Dotazník byl rozdán studentům středních nezdravotnických škol. Testu se zúčastnilo 796 studentů z 26 tříd, pro další statistické zpracování mohlo být využito 784, tj. 98,5 % dotazníků. S výjimkou znalosti účelu resuscitační roušky a čísla na zdravotní záchrannou službu byly znalosti většinou pod hranicí 30 % správných odpovědí, a to i u bodů, které se již léta nemění (poloha při resuscitaci, uvolnění dýchacích cest, frekvence umělého dýchání). Závěry. Na základě výsledků se zdá, že přes úsilí věnované výuce neodkladné resuscitace mezi laickou veřejností jsou znalosti nízké a měl by být změněn systém výuky a zařazeny opakovací kurzy. V další části bude ověřován systém výuky pomocí didaktického filmu.
- 520 9_
- $a Background. Knowledge of cardiopulmonary resuscitation (CPR) is essential part of the first aid skill. Constant attention is given to education in CPR mainly among adolescents. The aim of our epidemiological study was to asses the actual level of theoretical knowledge in CPR. Methods and Results. We have developed a simple questionnaire including 17 items with 4 possible answers, just one correct. The questionnaire was distributed to students of middle schools excluding those with medical specialisation. Total 796 students from 26 classrooms participated, 784 (98.5 %) of questionnaires could be used for evaluation. Excluding the knowledge in the purpose of resuscitation mask and telephone number of Emergency service, the number of correct answers was bellow 30 %, even in items, which did not change for many years (position of the victim’s body during resuscitation, frequency of artificial ventilation). Conclusions. Our results demonstrate that in spite of the effort to increase the level of knowledge in CPR in laymen, the actual level of knowledge is low and more frequent repetition of courses should be considered. In the future, we shall evaluate the effectiveness of new educational film.
- 650 _2
- $a zdraví - znalosti, postoje, praxe $7 D007722
- 650 _2
- $a studenti $x statistika a číselné údaje $7 D013334
- 650 _2
- $a kardiopulmonální resuscitace $x statistika a číselné údaje $x trendy $x výchova $7 D016887
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $x využití $7 D011795
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a financování vládou $7 D005380
- 700 1_
- $a Kurzová, A. $7 _BN000905
- 700 1_
- $a Beránková, Monika $7 xx0002787
- 700 1_
- $a Knor, Jiří, $d 1966- $7 xx0070804
- 773 0_
- $w MED00010976 $t Časopis lékařů českých $g Roč. 146, č. 6 (2007), s. 538-541 $x 0008-7335
- 856 41
- $y plný text volně přístupný $u https://www.prolekare.cz/casopisy/casopis-lekaru-ceskych/2007-6/uroven-znalosti-studentu-strednich-nezdravotnickych-skol-o-neodkladne-resuscitaci-v-ceske-rep-2965
- 910 __
- $a ABA008 $b B 1 $c 1068 $y 1
- 990 __
- $a 20070803123528 $b ABA008
- 991 __
- $a 20070806142621 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 616203 $s 468635
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2007 $b 146 $c 6 $d 538-541 $i 0008-7335 $m Časopis lékařů českých $x MED00010976
- LZP __
- $a 2007-6/mkaš