Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Úroveň znalostí studentů středních nezdravotnických škol o neodkladné resuscitaci v České republice
[Knowledge level of cardiopulmonary resuscitation in secondary school students of non-medical specialisation in the Czech Republic]

J. Málek, A. Kurzová, M. Beránková, J. Knor

. 2007 ; 146 (6) : 538-541.

Language Czech Country Czech Republic

Východisko. Znalost neodkladné resuscitace patří k základním dovednostem první pomoci. Její výuce především u mládeže je v České republice věnována soustavná pozornost. Cílem epidemiologické studie bylo zjistit faktickou úroveň teoretických vědomostí o resuscitaci. Metody a výsledky. Byl vypracován jednoduchý dotazník, který zahrnoval 17 otázek prověřujících znalost doporučení pro neodkladnou resuscitaci s pouze jednou správnou odpovědí. Dotazník byl rozdán studentům středních nezdravotnických škol. Testu se zúčastnilo 796 studentů z 26 tříd, pro další statistické zpracování mohlo být využito 784, tj. 98,5 % dotazníků. S výjimkou znalosti účelu resuscitační roušky a čísla na zdravotní záchrannou službu byly znalosti většinou pod hranicí 30 % správných odpovědí, a to i u bodů, které se již léta nemění (poloha při resuscitaci, uvolnění dýchacích cest, frekvence umělého dýchání). Závěry. Na základě výsledků se zdá, že přes úsilí věnované výuce neodkladné resuscitace mezi laickou veřejností jsou znalosti nízké a měl by být změněn systém výuky a zařazeny opakovací kurzy. V další části bude ověřován systém výuky pomocí didaktického filmu.

Background. Knowledge of cardiopulmonary resuscitation (CPR) is essential part of the first aid skill. Constant attention is given to education in CPR mainly among adolescents. The aim of our epidemiological study was to asses the actual level of theoretical knowledge in CPR. Methods and Results. We have developed a simple questionnaire including 17 items with 4 possible answers, just one correct. The questionnaire was distributed to students of middle schools excluding those with medical specialisation. Total 796 students from 26 classrooms participated, 784 (98.5 %) of questionnaires could be used for evaluation. Excluding the knowledge in the purpose of resuscitation mask and telephone number of Emergency service, the number of correct answers was bellow 30 %, even in items, which did not change for many years (position of the victim’s body during resuscitation, frequency of artificial ventilation). Conclusions. Our results demonstrate that in spite of the effort to increase the level of knowledge in CPR in laymen, the actual level of knowledge is low and more frequent repetition of courses should be considered. In the future, we shall evaluate the effectiveness of new educational film.

Knowledge level of cardiopulmonary resuscitation in secondary school students of non-medical specialisation in the Czech Republic

Bibliography, etc.

Lit.: 10

000      
04266naa 2200409 a 4500
001      
bmc07500590
003      
CZ-PrNML
005      
20111210120909.0
008      
070803s2007 xr e cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Málek, Jiří, $d 1956- $7 jn20000401827
245    10
$a Úroveň znalostí studentů středních nezdravotnických škol o neodkladné resuscitaci v České republice / $c J. Málek, A. Kurzová, M. Beránková, J. Knor
246    11
$a Knowledge level of cardiopulmonary resuscitation in secondary school students of non-medical specialisation in the Czech Republic
314    __
$a Klinika anesteziologie a resuscitace 3. LF UK a FNKV, Praha
504    __
$a Lit.: 10
520    3_
$a Východisko. Znalost neodkladné resuscitace patří k základním dovednostem první pomoci. Její výuce především u mládeže je v České republice věnována soustavná pozornost. Cílem epidemiologické studie bylo zjistit faktickou úroveň teoretických vědomostí o resuscitaci. Metody a výsledky. Byl vypracován jednoduchý dotazník, který zahrnoval 17 otázek prověřujících znalost doporučení pro neodkladnou resuscitaci s pouze jednou správnou odpovědí. Dotazník byl rozdán studentům středních nezdravotnických škol. Testu se zúčastnilo 796 studentů z 26 tříd, pro další statistické zpracování mohlo být využito 784, tj. 98,5 % dotazníků. S výjimkou znalosti účelu resuscitační roušky a čísla na zdravotní záchrannou službu byly znalosti většinou pod hranicí 30 % správných odpovědí, a to i u bodů, které se již léta nemění (poloha při resuscitaci, uvolnění dýchacích cest, frekvence umělého dýchání). Závěry. Na základě výsledků se zdá, že přes úsilí věnované výuce neodkladné resuscitace mezi laickou veřejností jsou znalosti nízké a měl by být změněn systém výuky a zařazeny opakovací kurzy. V další části bude ověřován systém výuky pomocí didaktického filmu.
520    9_
$a Background. Knowledge of cardiopulmonary resuscitation (CPR) is essential part of the first aid skill. Constant attention is given to education in CPR mainly among adolescents. The aim of our epidemiological study was to asses the actual level of theoretical knowledge in CPR. Methods and Results. We have developed a simple questionnaire including 17 items with 4 possible answers, just one correct. The questionnaire was distributed to students of middle schools excluding those with medical specialisation. Total 796 students from 26 classrooms participated, 784 (98.5 %) of questionnaires could be used for evaluation. Excluding the knowledge in the purpose of resuscitation mask and telephone number of Emergency service, the number of correct answers was bellow 30 %, even in items, which did not change for many years (position of the victim’s body during resuscitation, frequency of artificial ventilation). Conclusions. Our results demonstrate that in spite of the effort to increase the level of knowledge in CPR in laymen, the actual level of knowledge is low and more frequent repetition of courses should be considered. In the future, we shall evaluate the effectiveness of new educational film.
650    _2
$a zdraví - znalosti, postoje, praxe $7 D007722
650    _2
$a studenti $x statistika a číselné údaje $7 D013334
650    _2
$a kardiopulmonální resuscitace $x statistika a číselné údaje $x trendy $x výchova $7 D016887
650    _2
$a průzkumy a dotazníky $x využití $7 D011795
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a financování vládou $7 D005380
700    1_
$a Kurzová, A. $7 _BN000905
700    1_
$a Beránková, Monika $7 xx0002787
700    1_
$a Knor, Jiří, $d 1966- $7 xx0070804
773    0_
$w MED00010976 $t Časopis lékařů českých $g Roč. 146, č. 6 (2007), s. 538-541 $x 0008-7335
856    41
$y plný text volně přístupný $u https://www.prolekare.cz/casopisy/casopis-lekaru-ceskych/2007-6/uroven-znalosti-studentu-strednich-nezdravotnickych-skol-o-neodkladne-resuscitaci-v-ceske-rep-2965
910    __
$a ABA008 $b B 1 $c 1068 $y 1
990    __
$a 20070803123528 $b ABA008
991    __
$a 20070806142621 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 616203 $s 468635
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2007 $b 146 $c 6 $d 538-541 $i 0008-7335 $m Časopis lékařů českých $x MED00010976
LZP    __
$a 2007-6/mkaš

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...