Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Případová práce (case management) s uživateli drog v praxi - co se za tím skrývá?
[Practice of case management for substance abusers: what's in a name?]

Vanderplasschen Wouter, De Maeyer Jessica

. 2007 ; 7 (4) : 459-469, 497-498.

Language Czech Country Czech Republic

Document type Case Reports

Case management je velmi rozšířenou a populární intervencí. Přesto stále ještě nebyl jednoznačně definován. Nejpřesněji jej lze popsat pomocí jeho pěti základních složek: posouzení situace (assesment), plánování (sestavení plánu, planning), propojování (linking), obhajování zájmů klienta (advocacy) a monitorování a vyhodnocení (monitoring). Tyto kroky můžeme zařadit do cyklického procesu, kterému předchází fáze vyhledání případu a zapojení do programu, následovaná fází ukončení programu. Jelikož často není jasné, co se za intervencí zvanou case managament vlastně skrývá, pokusili jsme se pomocí případové studie popsat, jaké úkoly v praxi plní ten, kdo případovou práci provádí (tzv. manažer případu, case manager). V case managementu se některé aktivity (vyhledání případu a zapojení do programu) provádějí ještě dříve, než klient vstoupí do programu. Fázi posouzení lze definovat jako komplexní inventuru klientových silných a slabých stránek se zaměřením na možnosti a prostředky, které nabízí komunita. Na základě tohoto posouzení klient spolu s case manažerem sestaví seznam toho, čeho by chtěl dosáhnout, a zároveň vytipují služby, které mohou pomoci efektivně řešit klientovy problémy a potřeby. Propojování (klienta a služby) je klíčovou aktivitou case manažerů a lze jej definovat jako seznamování klientů s možnostmi, které komunita nabízí, a s institucemi, jež odpovídají jejich potřebám. Zastupování klientů znamená jednat jménem (a ve prospěch) klientů v případech, kdy jsou porušovány dohody nebo závazky nebo když jsou krácena jejich práva. Posledním základním krokem case manažerů je monitorování pokroku klientů a upravování plánu podle potřeby. Na jeho základě se buď opakují předchozí fáze procesu, nebo se program ukončí. Závěrem zdůrazňujeme, že hlavní roli v procesu case managementu hrají samotní klienti, kteří – po poradě s case manažerem – rozhodují o tom, které (další) kroky budou podniknuty.

Despite the widespread application and popularity of case management, this intervention is not unanimously defined. Case management is characterized most accurately by its five basic functions: assessment, planning, linking, advocacy, and monitoring. These functions can be categorized in a cyclical process, preceded by a case finding and engagement-phase and followed by a disengagement-phase. As it is often unclear what this intervention entails, we explore what case managers’ tasks may imply in practice, based on a case study. A wide variety of case management activities (case finding and engagement) already take place before a client has actually become part of such a program. The assessment phase can be defined as a comprehensive inventory of clients’ strengths and weaknesses with a clear focus on community resources. Based on this assessment, goals are identified in all relevant life domains and a service plan is designed to address these problems and needs efficiently. Linkage is the core activity of case managers and can be defined as introducing persons to appropriate community resources and agencies according to their needs. Advocacy is speaking out on behalf of clients, in case agreements, obligations or rights are denied. Monitoring clients’ progress and adjusting service plans as needed is the last core function of case managers, and leads to reiteration of previous phases of the whole process or to disengagement. Ultimately, clients themselves play a central role in the case management process and will be the ones – in consultation with the case manager – to decide on the (next) steps to be taken.

Practice of case management for substance abusers: what's in a name?

Bibliography, etc.

Lit.: 15

000      
03852naa 2200409 a 4500
001      
bmc07505677
003      
CZ-PrNML
005      
20190905113819.0
008      
080623s2007 xr e cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Vanderplasschen, Wouter
245    10
$a Případová práce (case management) s uživateli drog v praxi - co se za tím skrývá? / $c Vanderplasschen Wouter, De Maeyer Jessica
246    11
$a Practice of case management for substance abusers: what's in a name?
314    __
$a Univerzita Ghent, Fakulta ortopedagogiky, Ghent
504    __
$a Lit.: 15
520    3_
$a Case management je velmi rozšířenou a populární intervencí. Přesto stále ještě nebyl jednoznačně definován. Nejpřesněji jej lze popsat pomocí jeho pěti základních složek: posouzení situace (assesment), plánování (sestavení plánu, planning), propojování (linking), obhajování zájmů klienta (advocacy) a monitorování a vyhodnocení (monitoring). Tyto kroky můžeme zařadit do cyklického procesu, kterému předchází fáze vyhledání případu a zapojení do programu, následovaná fází ukončení programu. Jelikož často není jasné, co se za intervencí zvanou case managament vlastně skrývá, pokusili jsme se pomocí případové studie popsat, jaké úkoly v praxi plní ten, kdo případovou práci provádí (tzv. manažer případu, case manager). V case managementu se některé aktivity (vyhledání případu a zapojení do programu) provádějí ještě dříve, než klient vstoupí do programu. Fázi posouzení lze definovat jako komplexní inventuru klientových silných a slabých stránek se zaměřením na možnosti a prostředky, které nabízí komunita. Na základě tohoto posouzení klient spolu s case manažerem sestaví seznam toho, čeho by chtěl dosáhnout, a zároveň vytipují služby, které mohou pomoci efektivně řešit klientovy problémy a potřeby. Propojování (klienta a služby) je klíčovou aktivitou case manažerů a lze jej definovat jako seznamování klientů s možnostmi, které komunita nabízí, a s institucemi, jež odpovídají jejich potřebám. Zastupování klientů znamená jednat jménem (a ve prospěch) klientů v případech, kdy jsou porušovány dohody nebo závazky nebo když jsou krácena jejich práva. Posledním základním krokem case manažerů je monitorování pokroku klientů a upravování plánu podle potřeby. Na jeho základě se buď opakují předchozí fáze procesu, nebo se program ukončí. Závěrem zdůrazňujeme, že hlavní roli v procesu case managementu hrají samotní klienti, kteří – po poradě s case manažerem – rozhodují o tom, které (další) kroky budou podniknuty.
520    9_
$a Despite the widespread application and popularity of case management, this intervention is not unanimously defined. Case management is characterized most accurately by its five basic functions: assessment, planning, linking, advocacy, and monitoring. These functions can be categorized in a cyclical process, preceded by a case finding and engagement-phase and followed by a disengagement-phase. As it is often unclear what this intervention entails, we explore what case managers’ tasks may imply in practice, based on a case study. A wide variety of case management activities (case finding and engagement) already take place before a client has actually become part of such a program. The assessment phase can be defined as a comprehensive inventory of clients’ strengths and weaknesses with a clear focus on community resources. Based on this assessment, goals are identified in all relevant life domains and a service plan is designed to address these problems and needs efficiently. Linkage is the core activity of case managers and can be defined as introducing persons to appropriate community resources and agencies according to their needs. Advocacy is speaking out on behalf of clients, in case agreements, obligations or rights are denied. Monitoring clients’ progress and adjusting service plans as needed is the last core function of case managers, and leads to reiteration of previous phases of the whole process or to disengagement. Ultimately, clients themselves play a central role in the case management process and will be the ones – in consultation with the case manager – to decide on the (next) steps to be taken.
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a poruchy spojené s užíváním psychoaktivních látek $x prevence a kontrola $x terapie $7 D019966
650    _2
$a management lékařské praxe $x trendy $x využití $7 D020399
650    _2
$a terapeutická komunita $7 D013808
650    _2
$a dospělí $7 D000328
650    _2
$a mužské pohlaví $7 D008297
650    _2
$a výsledek terapie $7 D016896
651    _2
$a Belgie $7 D001530
655    _2
$a kazuistiky $7 D002363
700    1_
$a De Maeyer, Jessica
773    0_
$w MED00012365 $t Adiktologie $g Roč. 7, č. 4 (2007), s. 459-469, 497-498 $x 1213-3841
856    41
$u http://199757.w57.wedos.ws/wp-content/uploads/2018/09/2007_4_Vanderplasschen_Pripadova-prace.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$y 1 $a ABA008 $b A 4153 $c 611 $z 0
990    __
$a 20080623065740 $b ABA008
991    __
$a 20190905114152 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 621299 $s 473732
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2007 $b 7 $c 4 $d 459-469, 497-498 $i 1213-3841 $m Adiktologie $x MED00012365
LZP    __
$b přidání abstraktu $a 2008-12/ipjb

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...