-
Something wrong with this record ?
Případová práce (case management) s uživateli drog v praxi - co se za tím skrývá?
[Practice of case management for substance abusers: what's in a name?]
Vanderplasschen Wouter, De Maeyer Jessica
Language Czech Country Czech Republic
Document type Case Reports
- MeSH
- Adult MeSH
- Humans MeSH
- Practice Management trends utilization MeSH
- Substance-Related Disorders prevention & control therapy MeSH
- Therapeutic Community MeSH
- Treatment Outcome MeSH
- Check Tag
- Adult MeSH
- Humans MeSH
- Male MeSH
- Publication type
- Case Reports MeSH
- Geographicals
- Belgium MeSH
Case management je velmi rozšířenou a populární intervencí. Přesto stále ještě nebyl jednoznačně definován. Nejpřesněji jej lze popsat pomocí jeho pěti základních složek: posouzení situace (assesment), plánování (sestavení plánu, planning), propojování (linking), obhajování zájmů klienta (advocacy) a monitorování a vyhodnocení (monitoring). Tyto kroky můžeme zařadit do cyklického procesu, kterému předchází fáze vyhledání případu a zapojení do programu, následovaná fází ukončení programu. Jelikož často není jasné, co se za intervencí zvanou case managament vlastně skrývá, pokusili jsme se pomocí případové studie popsat, jaké úkoly v praxi plní ten, kdo případovou práci provádí (tzv. manažer případu, case manager). V case managementu se některé aktivity (vyhledání případu a zapojení do programu) provádějí ještě dříve, než klient vstoupí do programu. Fázi posouzení lze definovat jako komplexní inventuru klientových silných a slabých stránek se zaměřením na možnosti a prostředky, které nabízí komunita. Na základě tohoto posouzení klient spolu s case manažerem sestaví seznam toho, čeho by chtěl dosáhnout, a zároveň vytipují služby, které mohou pomoci efektivně řešit klientovy problémy a potřeby. Propojování (klienta a služby) je klíčovou aktivitou case manažerů a lze jej definovat jako seznamování klientů s možnostmi, které komunita nabízí, a s institucemi, jež odpovídají jejich potřebám. Zastupování klientů znamená jednat jménem (a ve prospěch) klientů v případech, kdy jsou porušovány dohody nebo závazky nebo když jsou krácena jejich práva. Posledním základním krokem case manažerů je monitorování pokroku klientů a upravování plánu podle potřeby. Na jeho základě se buď opakují předchozí fáze procesu, nebo se program ukončí. Závěrem zdůrazňujeme, že hlavní roli v procesu case managementu hrají samotní klienti, kteří – po poradě s case manažerem – rozhodují o tom, které (další) kroky budou podniknuty.
Despite the widespread application and popularity of case management, this intervention is not unanimously defined. Case management is characterized most accurately by its five basic functions: assessment, planning, linking, advocacy, and monitoring. These functions can be categorized in a cyclical process, preceded by a case finding and engagement-phase and followed by a disengagement-phase. As it is often unclear what this intervention entails, we explore what case managers’ tasks may imply in practice, based on a case study. A wide variety of case management activities (case finding and engagement) already take place before a client has actually become part of such a program. The assessment phase can be defined as a comprehensive inventory of clients’ strengths and weaknesses with a clear focus on community resources. Based on this assessment, goals are identified in all relevant life domains and a service plan is designed to address these problems and needs efficiently. Linkage is the core activity of case managers and can be defined as introducing persons to appropriate community resources and agencies according to their needs. Advocacy is speaking out on behalf of clients, in case agreements, obligations or rights are denied. Monitoring clients’ progress and adjusting service plans as needed is the last core function of case managers, and leads to reiteration of previous phases of the whole process or to disengagement. Ultimately, clients themselves play a central role in the case management process and will be the ones – in consultation with the case manager – to decide on the (next) steps to be taken.
Practice of case management for substance abusers: what's in a name?
Lit.: 15
- 000
- 03852naa 2200409 a 4500
- 001
- bmc07505677
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20190905113819.0
- 008
- 080623s2007 xr e cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Vanderplasschen, Wouter
- 245 10
- $a Případová práce (case management) s uživateli drog v praxi - co se za tím skrývá? / $c Vanderplasschen Wouter, De Maeyer Jessica
- 246 11
- $a Practice of case management for substance abusers: what's in a name?
- 314 __
- $a Univerzita Ghent, Fakulta ortopedagogiky, Ghent
- 504 __
- $a Lit.: 15
- 520 3_
- $a Case management je velmi rozšířenou a populární intervencí. Přesto stále ještě nebyl jednoznačně definován. Nejpřesněji jej lze popsat pomocí jeho pěti základních složek: posouzení situace (assesment), plánování (sestavení plánu, planning), propojování (linking), obhajování zájmů klienta (advocacy) a monitorování a vyhodnocení (monitoring). Tyto kroky můžeme zařadit do cyklického procesu, kterému předchází fáze vyhledání případu a zapojení do programu, následovaná fází ukončení programu. Jelikož často není jasné, co se za intervencí zvanou case managament vlastně skrývá, pokusili jsme se pomocí případové studie popsat, jaké úkoly v praxi plní ten, kdo případovou práci provádí (tzv. manažer případu, case manager). V case managementu se některé aktivity (vyhledání případu a zapojení do programu) provádějí ještě dříve, než klient vstoupí do programu. Fázi posouzení lze definovat jako komplexní inventuru klientových silných a slabých stránek se zaměřením na možnosti a prostředky, které nabízí komunita. Na základě tohoto posouzení klient spolu s case manažerem sestaví seznam toho, čeho by chtěl dosáhnout, a zároveň vytipují služby, které mohou pomoci efektivně řešit klientovy problémy a potřeby. Propojování (klienta a služby) je klíčovou aktivitou case manažerů a lze jej definovat jako seznamování klientů s možnostmi, které komunita nabízí, a s institucemi, jež odpovídají jejich potřebám. Zastupování klientů znamená jednat jménem (a ve prospěch) klientů v případech, kdy jsou porušovány dohody nebo závazky nebo když jsou krácena jejich práva. Posledním základním krokem case manažerů je monitorování pokroku klientů a upravování plánu podle potřeby. Na jeho základě se buď opakují předchozí fáze procesu, nebo se program ukončí. Závěrem zdůrazňujeme, že hlavní roli v procesu case managementu hrají samotní klienti, kteří – po poradě s case manažerem – rozhodují o tom, které (další) kroky budou podniknuty.
- 520 9_
- $a Despite the widespread application and popularity of case management, this intervention is not unanimously defined. Case management is characterized most accurately by its five basic functions: assessment, planning, linking, advocacy, and monitoring. These functions can be categorized in a cyclical process, preceded by a case finding and engagement-phase and followed by a disengagement-phase. As it is often unclear what this intervention entails, we explore what case managers’ tasks may imply in practice, based on a case study. A wide variety of case management activities (case finding and engagement) already take place before a client has actually become part of such a program. The assessment phase can be defined as a comprehensive inventory of clients’ strengths and weaknesses with a clear focus on community resources. Based on this assessment, goals are identified in all relevant life domains and a service plan is designed to address these problems and needs efficiently. Linkage is the core activity of case managers and can be defined as introducing persons to appropriate community resources and agencies according to their needs. Advocacy is speaking out on behalf of clients, in case agreements, obligations or rights are denied. Monitoring clients’ progress and adjusting service plans as needed is the last core function of case managers, and leads to reiteration of previous phases of the whole process or to disengagement. Ultimately, clients themselves play a central role in the case management process and will be the ones – in consultation with the case manager – to decide on the (next) steps to be taken.
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a poruchy spojené s užíváním psychoaktivních látek $x prevence a kontrola $x terapie $7 D019966
- 650 _2
- $a management lékařské praxe $x trendy $x využití $7 D020399
- 650 _2
- $a terapeutická komunita $7 D013808
- 650 _2
- $a dospělí $7 D000328
- 650 _2
- $a mužské pohlaví $7 D008297
- 650 _2
- $a výsledek terapie $7 D016896
- 651 _2
- $a Belgie $7 D001530
- 655 _2
- $a kazuistiky $7 D002363
- 700 1_
- $a De Maeyer, Jessica
- 773 0_
- $w MED00012365 $t Adiktologie $g Roč. 7, č. 4 (2007), s. 459-469, 497-498 $x 1213-3841
- 856 41
- $u http://199757.w57.wedos.ws/wp-content/uploads/2018/09/2007_4_Vanderplasschen_Pripadova-prace.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $y 1 $a ABA008 $b A 4153 $c 611 $z 0
- 990 __
- $a 20080623065740 $b ABA008
- 991 __
- $a 20190905114152 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 621299 $s 473732
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2007 $b 7 $c 4 $d 459-469, 497-498 $i 1213-3841 $m Adiktologie $x MED00012365
- LZP __
- $b přidání abstraktu $a 2008-12/ipjb