Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Hluk jako rizikový faktor ve školských zařízeních
[Noise as a risk factor in school facilities]

Sachová P., Mrázková E., Menzlová M., Richterová K., Sachová R., Janout V.

. 2009 ; 61 (4) : 182-187.

Language Czech Country Czech Republic

Cílem studie bylo zjistit, jak rozdílná je hluková zátěž pedagogů vyučujících hlučné a tiché předměty v karvinských základních a mateřských školách. Kvalita sluchu byla vyšetřována pomocí screeningové tónové audiometrie, vyšetření bylo doplněno předem sestaveným dotazníkem. Celý soubor byl rozdělen na dvě kategorie (hlučnou a tichou) v závislosti na expozici hluku během výuky. Výsledky byly hodnoceny pomocí průměrných audiogramů, ztrát sluchu podle Fowlera, biologického hodnocení rizika hluku a statistickým zpracováním. Hypotéza studie byla potvrzena. Učitelé hlučné kategorie mají téměř dvojnásobné ztráty sluchu oproti pedagogům vyučujících relativně tišší předměty. Hlučná kategorie má ztrátu sluchu 0,79 dB za rok, tichá 0,49 dB. V závislosti s rostoucí délkou praxe se kvalita slyšení zhoršuje rychleji u hlučné kategorie. Autoři doporučují zvážení zavedení pravidelných audiologických prohlídek u pedagogických pracovníků, jelikož možnosti prevence jsou značně omezené. Společnost by se měla zaměřit především na snižování hluku komunálního, ale i v pracovním prostředí učitelů.

The aim of the study was to find out the difference between the noise load in teachers teaching noisy and quiet subjects at primary schools and kindergartens in Karviná. The quality of hearing was examined using screening tone audiometry, the examination was accompanied by an original questionnaire. The whole sample was divided into two categories (noisy and quiet) in relation to exposure to noise during the classes. Results were evaluated using average audiograms, hearing losses according to Fowler, biological risk assessment and statistical analyses. The hypothesis of the study was confirmed. Teachers of a noisy category have nearly twofold hearing loss compared to teachers teaching more quiet subjects. The hearing loss in the noisy category was 0.79 dB, in a quiet one 0.49 dB. The quality of hearing is deteriorating in relation to length of practice faster in a noisy category. The authors recommend considering implementation of regular audiological examinations in teachers since preventive measures are quite limited. The society should focus on lowering the communal noise and the noise in school environment.

Noise as a risk factor in school facilities

Bibliography, etc.

Lit.: 12

000      
00000naa 2200000 a 4500
001      
bmc10004930
003      
CZ-PrNML
005      
20111210160559.0
008      
100226s2009 xr e cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Sachová, Petra $7 xx0129276
245    10
$a Hluk jako rizikový faktor ve školských zařízeních / $c Sachová P., Mrázková E., Menzlová M., Richterová K., Sachová R., Janout V.
246    11
$a Noise as a risk factor in school facilities
314    __
$a Ústav epidemiologie a ochrany veřejného zdraví FZS OU, Ostrava
504    __
$a Lit.: 12
520    3_
$a Cílem studie bylo zjistit, jak rozdílná je hluková zátěž pedagogů vyučujících hlučné a tiché předměty v karvinských základních a mateřských školách. Kvalita sluchu byla vyšetřována pomocí screeningové tónové audiometrie, vyšetření bylo doplněno předem sestaveným dotazníkem. Celý soubor byl rozdělen na dvě kategorie (hlučnou a tichou) v závislosti na expozici hluku během výuky. Výsledky byly hodnoceny pomocí průměrných audiogramů, ztrát sluchu podle Fowlera, biologického hodnocení rizika hluku a statistickým zpracováním. Hypotéza studie byla potvrzena. Učitelé hlučné kategorie mají téměř dvojnásobné ztráty sluchu oproti pedagogům vyučujících relativně tišší předměty. Hlučná kategorie má ztrátu sluchu 0,79 dB za rok, tichá 0,49 dB. V závislosti s rostoucí délkou praxe se kvalita slyšení zhoršuje rychleji u hlučné kategorie. Autoři doporučují zvážení zavedení pravidelných audiologických prohlídek u pedagogických pracovníků, jelikož možnosti prevence jsou značně omezené. Společnost by se měla zaměřit především na snižování hluku komunálního, ale i v pracovním prostředí učitelů.
520    9_
$a The aim of the study was to find out the difference between the noise load in teachers teaching noisy and quiet subjects at primary schools and kindergartens in Karviná. The quality of hearing was examined using screening tone audiometry, the examination was accompanied by an original questionnaire. The whole sample was divided into two categories (noisy and quiet) in relation to exposure to noise during the classes. Results were evaluated using average audiograms, hearing losses according to Fowler, biological risk assessment and statistical analyses. The hypothesis of the study was confirmed. Teachers of a noisy category have nearly twofold hearing loss compared to teachers teaching more quiet subjects. The hearing loss in the noisy category was 0.79 dB, in a quiet one 0.49 dB. The quality of hearing is deteriorating in relation to length of practice faster in a noisy category. The authors recommend considering implementation of regular audiological examinations in teachers since preventive measures are quite limited. The society should focus on lowering the communal noise and the noise in school environment.
650    _2
$a hluk na pracovišti $x škodlivé účinky $7 D009623
650    _2
$a pracovní expozice $x škodlivé účinky $7 D016273
650    _2
$a školy $x pracovní síly $7 D012574
650    _2
$a poruchy sluchu $x diagnóza $x etiologie $7 D006311
650    _2
$a audiometrie $x metody $x využití $7 D001299
650    _2
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795
650    _2
$a hodnocení rizik $7 D018570
650    _2
$a lidé $7 D006801
700    1_
$a Mrázková, Eva, $d 1970- $7 mzk2006368198
700    1_
$a Menzlová, Milena, $d 1941-2012 $7 xx0105443
700    1_
$a Richterová, K. $7 _AN045344
700    1_
$a Sachová, R.
700    1_
$a Janout, Vladimír, $d 1939- $7 jn20010524003
773    0_
$w MED00011063 $t Pracovní lékařství $g Roč. 61, č. 4 (2009), s. 182-187 $x 0032-6291
856    41
$u https://www.prolekare.cz/casopisy/pracovni-lekarstvi/2009-4/hluk-jako-rizikovy-faktor-ve-skolskych-zarizenich-31014 $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b B 424 $c 888 $y 8
990    __
$a 20100226071247 $b ABA008
991    __
$a 20100519095946 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 714345 $s 577301
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2009 $b 61 $c 4 $d 182-187 $i 0032-6291 $m Pracovní lékařství $x MED00011063 $y 64046
LZP    __
$a 2010-08/ipmv

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...