-
Something wrong with this record ?
Hluk jako rizikový faktor ve školských zařízeních
[Noise as a risk factor in school facilities]
Sachová P., Mrázková E., Menzlová M., Richterová K., Sachová R., Janout V.
Language Czech Country Czech Republic
- MeSH
- Audiometry methods utilization MeSH
- Noise, Occupational adverse effects MeSH
- Risk Assessment MeSH
- Humans MeSH
- Hearing Disorders diagnosis etiology MeSH
- Occupational Exposure adverse effects MeSH
- Surveys and Questionnaires MeSH
- Schools manpower MeSH
- Check Tag
- Humans MeSH
Cílem studie bylo zjistit, jak rozdílná je hluková zátěž pedagogů vyučujících hlučné a tiché předměty v karvinských základních a mateřských školách. Kvalita sluchu byla vyšetřována pomocí screeningové tónové audiometrie, vyšetření bylo doplněno předem sestaveným dotazníkem. Celý soubor byl rozdělen na dvě kategorie (hlučnou a tichou) v závislosti na expozici hluku během výuky. Výsledky byly hodnoceny pomocí průměrných audiogramů, ztrát sluchu podle Fowlera, biologického hodnocení rizika hluku a statistickým zpracováním. Hypotéza studie byla potvrzena. Učitelé hlučné kategorie mají téměř dvojnásobné ztráty sluchu oproti pedagogům vyučujících relativně tišší předměty. Hlučná kategorie má ztrátu sluchu 0,79 dB za rok, tichá 0,49 dB. V závislosti s rostoucí délkou praxe se kvalita slyšení zhoršuje rychleji u hlučné kategorie. Autoři doporučují zvážení zavedení pravidelných audiologických prohlídek u pedagogických pracovníků, jelikož možnosti prevence jsou značně omezené. Společnost by se měla zaměřit především na snižování hluku komunálního, ale i v pracovním prostředí učitelů.
The aim of the study was to find out the difference between the noise load in teachers teaching noisy and quiet subjects at primary schools and kindergartens in Karviná. The quality of hearing was examined using screening tone audiometry, the examination was accompanied by an original questionnaire. The whole sample was divided into two categories (noisy and quiet) in relation to exposure to noise during the classes. Results were evaluated using average audiograms, hearing losses according to Fowler, biological risk assessment and statistical analyses. The hypothesis of the study was confirmed. Teachers of a noisy category have nearly twofold hearing loss compared to teachers teaching more quiet subjects. The hearing loss in the noisy category was 0.79 dB, in a quiet one 0.49 dB. The quality of hearing is deteriorating in relation to length of practice faster in a noisy category. The authors recommend considering implementation of regular audiological examinations in teachers since preventive measures are quite limited. The society should focus on lowering the communal noise and the noise in school environment.
Noise as a risk factor in school facilities
Lit.: 12
- 000
- 00000naa 2200000 a 4500
- 001
- bmc10004930
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20111210160559.0
- 008
- 100226s2009 xr e cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Sachová, Petra $7 xx0129276
- 245 10
- $a Hluk jako rizikový faktor ve školských zařízeních / $c Sachová P., Mrázková E., Menzlová M., Richterová K., Sachová R., Janout V.
- 246 11
- $a Noise as a risk factor in school facilities
- 314 __
- $a Ústav epidemiologie a ochrany veřejného zdraví FZS OU, Ostrava
- 504 __
- $a Lit.: 12
- 520 3_
- $a Cílem studie bylo zjistit, jak rozdílná je hluková zátěž pedagogů vyučujících hlučné a tiché předměty v karvinských základních a mateřských školách. Kvalita sluchu byla vyšetřována pomocí screeningové tónové audiometrie, vyšetření bylo doplněno předem sestaveným dotazníkem. Celý soubor byl rozdělen na dvě kategorie (hlučnou a tichou) v závislosti na expozici hluku během výuky. Výsledky byly hodnoceny pomocí průměrných audiogramů, ztrát sluchu podle Fowlera, biologického hodnocení rizika hluku a statistickým zpracováním. Hypotéza studie byla potvrzena. Učitelé hlučné kategorie mají téměř dvojnásobné ztráty sluchu oproti pedagogům vyučujících relativně tišší předměty. Hlučná kategorie má ztrátu sluchu 0,79 dB za rok, tichá 0,49 dB. V závislosti s rostoucí délkou praxe se kvalita slyšení zhoršuje rychleji u hlučné kategorie. Autoři doporučují zvážení zavedení pravidelných audiologických prohlídek u pedagogických pracovníků, jelikož možnosti prevence jsou značně omezené. Společnost by se měla zaměřit především na snižování hluku komunálního, ale i v pracovním prostředí učitelů.
- 520 9_
- $a The aim of the study was to find out the difference between the noise load in teachers teaching noisy and quiet subjects at primary schools and kindergartens in Karviná. The quality of hearing was examined using screening tone audiometry, the examination was accompanied by an original questionnaire. The whole sample was divided into two categories (noisy and quiet) in relation to exposure to noise during the classes. Results were evaluated using average audiograms, hearing losses according to Fowler, biological risk assessment and statistical analyses. The hypothesis of the study was confirmed. Teachers of a noisy category have nearly twofold hearing loss compared to teachers teaching more quiet subjects. The hearing loss in the noisy category was 0.79 dB, in a quiet one 0.49 dB. The quality of hearing is deteriorating in relation to length of practice faster in a noisy category. The authors recommend considering implementation of regular audiological examinations in teachers since preventive measures are quite limited. The society should focus on lowering the communal noise and the noise in school environment.
- 650 _2
- $a hluk na pracovišti $x škodlivé účinky $7 D009623
- 650 _2
- $a pracovní expozice $x škodlivé účinky $7 D016273
- 650 _2
- $a školy $x pracovní síly $7 D012574
- 650 _2
- $a poruchy sluchu $x diagnóza $x etiologie $7 D006311
- 650 _2
- $a audiometrie $x metody $x využití $7 D001299
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795
- 650 _2
- $a hodnocení rizik $7 D018570
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 700 1_
- $a Mrázková, Eva, $d 1970- $7 mzk2006368198
- 700 1_
- $a Menzlová, Milena, $d 1941-2012 $7 xx0105443
- 700 1_
- $a Richterová, K. $7 _AN045344
- 700 1_
- $a Sachová, R.
- 700 1_
- $a Janout, Vladimír, $d 1939- $7 jn20010524003
- 773 0_
- $w MED00011063 $t Pracovní lékařství $g Roč. 61, č. 4 (2009), s. 182-187 $x 0032-6291
- 856 41
- $u https://www.prolekare.cz/casopisy/pracovni-lekarstvi/2009-4/hluk-jako-rizikovy-faktor-ve-skolskych-zarizenich-31014 $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b B 424 $c 888 $y 8
- 990 __
- $a 20100226071247 $b ABA008
- 991 __
- $a 20100519095946 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 714345 $s 577301
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2009 $b 61 $c 4 $d 182-187 $i 0032-6291 $m Pracovní lékařství $x MED00011063 $y 64046
- LZP __
- $a 2010-08/ipmv