Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Specifické vývojové poruchy učení - oblasti funkčního deficitu a modely poruch
[Specific developmental learning disorders – areas of functional deficit and models of disorders]

Mgr.Jana Pejčochová

. 2010 ; 11 (6) : 378-381.

Language Czech Country Czech Republic

Specifické vývojové poruchy učení (SVPU) vedou k selhání osvojení si dovedností čtení, psaní a počítání. Jejich existence bývá odkryta u dětí na počátku školní docházky, neboť na žáky jsou v tomto vývojovém období kladeny nároky, které tyto poruchy odhalí. Nicméně jejich obraz je patrný i v předškolním věku a vede nás k úvaze o riziku přetrvávání do dospívání. V případech nedostatečné reedukace a kompenzace doprovází jedince až do dospělého věku a jsou často důvodem dosažení nižšího vzdělání a postavení v zaměstnání, než by bylo očekáváno dle rozumového nadání (Law et al., 2009). Mnohé a opakované neúspěchy na tomto poli mohou u dospívajících a dospělých vést sekundárně k poruchám chování, nálad a až k sociální maladaptaci. V tomto článku se zaměříme na jednotlivé funkční deficity, které jsou předpokladem manifestace poruch učení a některé z užívaných neuropsychologických modelů.

Learning disabilities condue to a failure of acquirement of such abilities as reading, writing, and computing. They are usually revealed during childhood at the age when we start attending school, because pupils at this age much more experience requirements during this developmental stage that discloses this disabilities. Some of the traits are evident in preschool age and lead us to thinking about the risk of persisting to adolescence. In case of insufficient school support the disabilities last till adulthood and usually are the reason for achieving lower level of education and professional status than could be expected due to intellect capacity (Law et al., 2009). Many and frequent failures in this field can secondary lead to conduct, and affective disorder, and even to social maladaptation. In this article we will focus on particular functional deficits, which are prerequisites of learning disabilities manifestation and some of the used neuropsychological models.

Specific developmental learning disorders – areas of functional deficit and models of disorders

Bibliography, etc.

Lit.: 17

000      
00000naa 2200000 a 4500
001      
bmc10036874
003      
CZ-PrNML
005      
20111210201022.0
008      
110117s2010 xr e cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Pejčochová, Jana $7 xx0141665
245    10
$a Specifické vývojové poruchy učení - oblasti funkčního deficitu a modely poruch / $c Mgr.Jana Pejčochová
246    11
$a Specific developmental learning disorders – areas of functional deficit and models of disorders
314    __
$a Klinika dětské neurologie LF MU a FN Brno
504    __
$a Lit.: 17
520    3_
$a Specifické vývojové poruchy učení (SVPU) vedou k selhání osvojení si dovedností čtení, psaní a počítání. Jejich existence bývá odkryta u dětí na počátku školní docházky, neboť na žáky jsou v tomto vývojovém období kladeny nároky, které tyto poruchy odhalí. Nicméně jejich obraz je patrný i v předškolním věku a vede nás k úvaze o riziku přetrvávání do dospívání. V případech nedostatečné reedukace a kompenzace doprovází jedince až do dospělého věku a jsou často důvodem dosažení nižšího vzdělání a postavení v zaměstnání, než by bylo očekáváno dle rozumového nadání (Law et al., 2009). Mnohé a opakované neúspěchy na tomto poli mohou u dospívajících a dospělých vést sekundárně k poruchám chování, nálad a až k sociální maladaptaci. V tomto článku se zaměříme na jednotlivé funkční deficity, které jsou předpokladem manifestace poruch učení a některé z užívaných neuropsychologických modelů.
520    9_
$a Learning disabilities condue to a failure of acquirement of such abilities as reading, writing, and computing. They are usually revealed during childhood at the age when we start attending school, because pupils at this age much more experience requirements during this developmental stage that discloses this disabilities. Some of the traits are evident in preschool age and lead us to thinking about the risk of persisting to adolescence. In case of insufficient school support the disabilities last till adulthood and usually are the reason for achieving lower level of education and professional status than could be expected due to intellect capacity (Law et al., 2009). Many and frequent failures in this field can secondary lead to conduct, and affective disorder, and even to social maladaptation. In this article we will focus on particular functional deficits, which are prerequisites of learning disabilities manifestation and some of the used neuropsychological models.
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a dítě $7 D002648
650    _2
$a poruchy učení $x diagnóza $x klasifikace $7 D007859
650    _2
$a mladiství $7 D000293
650    _2
$a dospělí $7 D000328
650    _2
$a kvalita života $x psychologie $7 D011788
650    _2
$a výchova a vzdělávání $7 D004493
650    _2
$a stupeň vzdělání $7 D004522
650    _2
$a neuropsychologie $x metody $x trendy $7 D009484
650    _2
$a modely neurologické $7 D008959
650    _2
$a časná diagnóza $7 D042241
653    00
$a výkonový deficit
773    0_
$w MED00011853 $t Neurologie pro praxi $g Roč. 11, č. 6 (2010), s. 378-381 $x 1213-1814
856    41
$u http://www.neurologiepropraxi.cz/pdfs/neu/2010/06/05.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b B 2224 $c 612 a $y 1
990    __
$a 20110115061020 $b ABA008
991    __
$a 20110724090219 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 825755 $s 690823
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2010 $b 11 $c 6 $m Neurologie pro praxi $x MED00011853 $d 378-381
LZP    __
$a 2011-04/vtjb

Find record