-
Something wrong with this record ?
Specifické vývojové poruchy učení - oblasti funkčního deficitu a modely poruch
[Specific developmental learning disorders – areas of functional deficit and models of disorders]
Mgr.Jana Pejčochová
Language Czech Country Czech Republic
- Keywords
- výkonový deficit,
- MeSH
- Early Diagnosis MeSH
- Child MeSH
- Adult MeSH
- Quality of Life psychology MeSH
- Humans MeSH
- Adolescent MeSH
- Models, Neurological MeSH
- Neuropsychology methods trends MeSH
- Learning Disabilities diagnosis classification MeSH
- Educational Status MeSH
- Education MeSH
- Check Tag
- Child MeSH
- Adult MeSH
- Humans MeSH
- Adolescent MeSH
Specifické vývojové poruchy učení (SVPU) vedou k selhání osvojení si dovedností čtení, psaní a počítání. Jejich existence bývá odkryta u dětí na počátku školní docházky, neboť na žáky jsou v tomto vývojovém období kladeny nároky, které tyto poruchy odhalí. Nicméně jejich obraz je patrný i v předškolním věku a vede nás k úvaze o riziku přetrvávání do dospívání. V případech nedostatečné reedukace a kompenzace doprovází jedince až do dospělého věku a jsou často důvodem dosažení nižšího vzdělání a postavení v zaměstnání, než by bylo očekáváno dle rozumového nadání (Law et al., 2009). Mnohé a opakované neúspěchy na tomto poli mohou u dospívajících a dospělých vést sekundárně k poruchám chování, nálad a až k sociální maladaptaci. V tomto článku se zaměříme na jednotlivé funkční deficity, které jsou předpokladem manifestace poruch učení a některé z užívaných neuropsychologických modelů.
Learning disabilities condue to a failure of acquirement of such abilities as reading, writing, and computing. They are usually revealed during childhood at the age when we start attending school, because pupils at this age much more experience requirements during this developmental stage that discloses this disabilities. Some of the traits are evident in preschool age and lead us to thinking about the risk of persisting to adolescence. In case of insufficient school support the disabilities last till adulthood and usually are the reason for achieving lower level of education and professional status than could be expected due to intellect capacity (Law et al., 2009). Many and frequent failures in this field can secondary lead to conduct, and affective disorder, and even to social maladaptation. In this article we will focus on particular functional deficits, which are prerequisites of learning disabilities manifestation and some of the used neuropsychological models.
Specific developmental learning disorders – areas of functional deficit and models of disorders
Lit.: 17
- 000
- 00000naa 2200000 a 4500
- 001
- bmc10036874
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20111210201022.0
- 008
- 110117s2010 xr e cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Pejčochová, Jana $7 xx0141665
- 245 10
- $a Specifické vývojové poruchy učení - oblasti funkčního deficitu a modely poruch / $c Mgr.Jana Pejčochová
- 246 11
- $a Specific developmental learning disorders – areas of functional deficit and models of disorders
- 314 __
- $a Klinika dětské neurologie LF MU a FN Brno
- 504 __
- $a Lit.: 17
- 520 3_
- $a Specifické vývojové poruchy učení (SVPU) vedou k selhání osvojení si dovedností čtení, psaní a počítání. Jejich existence bývá odkryta u dětí na počátku školní docházky, neboť na žáky jsou v tomto vývojovém období kladeny nároky, které tyto poruchy odhalí. Nicméně jejich obraz je patrný i v předškolním věku a vede nás k úvaze o riziku přetrvávání do dospívání. V případech nedostatečné reedukace a kompenzace doprovází jedince až do dospělého věku a jsou často důvodem dosažení nižšího vzdělání a postavení v zaměstnání, než by bylo očekáváno dle rozumového nadání (Law et al., 2009). Mnohé a opakované neúspěchy na tomto poli mohou u dospívajících a dospělých vést sekundárně k poruchám chování, nálad a až k sociální maladaptaci. V tomto článku se zaměříme na jednotlivé funkční deficity, které jsou předpokladem manifestace poruch učení a některé z užívaných neuropsychologických modelů.
- 520 9_
- $a Learning disabilities condue to a failure of acquirement of such abilities as reading, writing, and computing. They are usually revealed during childhood at the age when we start attending school, because pupils at this age much more experience requirements during this developmental stage that discloses this disabilities. Some of the traits are evident in preschool age and lead us to thinking about the risk of persisting to adolescence. In case of insufficient school support the disabilities last till adulthood and usually are the reason for achieving lower level of education and professional status than could be expected due to intellect capacity (Law et al., 2009). Many and frequent failures in this field can secondary lead to conduct, and affective disorder, and even to social maladaptation. In this article we will focus on particular functional deficits, which are prerequisites of learning disabilities manifestation and some of the used neuropsychological models.
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 _2
- $a poruchy učení $x diagnóza $x klasifikace $7 D007859
- 650 _2
- $a mladiství $7 D000293
- 650 _2
- $a dospělí $7 D000328
- 650 _2
- $a kvalita života $x psychologie $7 D011788
- 650 _2
- $a výchova a vzdělávání $7 D004493
- 650 _2
- $a stupeň vzdělání $7 D004522
- 650 _2
- $a neuropsychologie $x metody $x trendy $7 D009484
- 650 _2
- $a modely neurologické $7 D008959
- 650 _2
- $a časná diagnóza $7 D042241
- 653 00
- $a výkonový deficit
- 773 0_
- $w MED00011853 $t Neurologie pro praxi $g Roč. 11, č. 6 (2010), s. 378-381 $x 1213-1814
- 856 41
- $u http://www.neurologiepropraxi.cz/pdfs/neu/2010/06/05.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b B 2224 $c 612 a $y 1
- 990 __
- $a 20110115061020 $b ABA008
- 991 __
- $a 20110724090219 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 825755 $s 690823
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2010 $b 11 $c 6 $m Neurologie pro praxi $x MED00011853 $d 378-381
- LZP __
- $a 2011-04/vtjb