Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Přínos e-learningu v klasické prezenční výuce zubního lékařství
[Benefit of e-learning in classical full-time teaching of dentistry]

Harvan Ľ., Stejskalová J.

. 2012 ; 112-60 (3) : 46-55 příl.. (Praktické zubní lékařství)

Language Czech Country Czech Republic

Úvod: Informační a komunikační technologie pevně zakotvily v mnoha oblastech moderního života a zubní lékařství není výjimkou. Vedle diagnostiky a ošetřování pacientů v ordinaci se uplatnily i ve výuce studentů zubního lékařství. Všeobecně lze konstatovat, že používání e-learningu ve výuce na vysokých školách je stále častější a vytváří nový styl vzdělávání, který se zdá být velmi přínosným. Cíl práce: Cílem práce bylo zhodnotit, podle názoru studentů, přínos e-learningového kurzu ve výuce zubního lékařství. Metody: Průzkum byl zahájen v akademickém roce 2010/2011. Do výzkumu se zapojilo celkem 419 studentů všech ročníků pregraduálního studia zubního lékařství na Lékařské fakultě UP a FN v Olomouci. Názor studentů na použití e-learningových prvků v klasické výuce zubního lékařství se zjišťoval prostřednictvím dotazníků, v nichž byly kladeny dva typy dotazů: uzavřené (strukturované) a otevřené (nestrukturované). Dále byl použit anonymní on-line dotazník umístěný v sekci „E-learning“ na webových stránkách uvedené kliniky. Získané výsledky byly statisticky zpracovány s použitím χ2 testu. Výsledky: Celková návratnost dotazníků studentů činila 87,77 %. Pojem e-learning byl jasný 333 respondentům (89,76 %). Většina dotázaných (84,91 %) považuje využití e-learningu ve výuce zubního lékařství za přínosné. Závěr: Výsledky našeho výzkumu prokázaly kladný postoj studentů k zavedení e-learningových prvků do klasické výuky zubního lékařství. Naprostá většina studentů přivítá další rozvoj e-kurzu.

Introduction: Both information and communication technologies are firmly established in many areas of modern life. In this regard, dentistry is not an exception. Nowadays we use them from the first moment of the patient's visit at the dentist's office. Besides diagnosis and treatment, the information and communication technologies can be applied in dentistry students' teaching process. It comprises e-learning training which presently becomes very popular in universities' teaching process. The using of modern information and communication technologies in classical education creates a new style that seems to be very beneficial for the dentistry teaching. Aims: The work aims at assessing the benefits of original e-course application in dentistry fulltime teaching according to students' opinions. Methods: The survey was launched in the academic year 2010/2011. The research involved 419 students of all dentistry courses at the Medical Faculty of Palacky University 46 in Olomouc. The students' opinion regarding application of e-learning elements in the dentistry classical teaching has been investigated by questionnaires. Questionnaires included two types of questions: closed (structured) and open (unstructured). Another type of questionnaire was used to determine students' opinions on the e-course created. This anonymous online questionnaire is placed in E-learning section on Dentistry Clinic website, Palacky University, Olomouc. The results received were processed statistically by using χ2 test. Results: The total return of the questionnaires was 87.77%. The term “e-learning” was clear to 333 students (89.76%). Most respondents (84.91%) considered the use of e-learning in dentistry teaching as beneficial. The results are both clearly positive and statistically significant. Conclusions: The results of our research proved students' positive attitude to the introduction of e-learning elements into the traditional teaching of dentistry. The vast majority of students welcome the further development of e-course.

Benefit of e-learning in classical full-time teaching of dentistry

Obsahuje 2 tabulky

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc12019516
003      
CZ-PrNML
005      
20120903080556.0
007      
ta
008      
120627s2012 xr df f 000 0cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Harvan, Ľuboš. $7 xx0242780 $u Klinika zubního lékařství, LF UP a FN, Olomouc
245    10
$a Přínos e-learningu v klasické prezenční výuce zubního lékařství / $c Harvan Ľ., Stejskalová J.
246    31
$a Benefit of e-learning in classical full-time teaching of dentistry
500    __
$a Obsahuje 2 tabulky
504    __
$a Literatura $b 19
520    3_
$a Úvod: Informační a komunikační technologie pevně zakotvily v mnoha oblastech moderního života a zubní lékařství není výjimkou. Vedle diagnostiky a ošetřování pacientů v ordinaci se uplatnily i ve výuce studentů zubního lékařství. Všeobecně lze konstatovat, že používání e-learningu ve výuce na vysokých školách je stále častější a vytváří nový styl vzdělávání, který se zdá být velmi přínosným. Cíl práce: Cílem práce bylo zhodnotit, podle názoru studentů, přínos e-learningového kurzu ve výuce zubního lékařství. Metody: Průzkum byl zahájen v akademickém roce 2010/2011. Do výzkumu se zapojilo celkem 419 studentů všech ročníků pregraduálního studia zubního lékařství na Lékařské fakultě UP a FN v Olomouci. Názor studentů na použití e-learningových prvků v klasické výuce zubního lékařství se zjišťoval prostřednictvím dotazníků, v nichž byly kladeny dva typy dotazů: uzavřené (strukturované) a otevřené (nestrukturované). Dále byl použit anonymní on-line dotazník umístěný v sekci „E-learning“ na webových stránkách uvedené kliniky. Získané výsledky byly statisticky zpracovány s použitím χ2 testu. Výsledky: Celková návratnost dotazníků studentů činila 87,77 %. Pojem e-learning byl jasný 333 respondentům (89,76 %). Většina dotázaných (84,91 %) považuje využití e-learningu ve výuce zubního lékařství za přínosné. Závěr: Výsledky našeho výzkumu prokázaly kladný postoj studentů k zavedení e-learningových prvků do klasické výuky zubního lékařství. Naprostá většina studentů přivítá další rozvoj e-kurzu.
520    9_
$a Introduction: Both information and communication technologies are firmly established in many areas of modern life. In this regard, dentistry is not an exception. Nowadays we use them from the first moment of the patient's visit at the dentist's office. Besides diagnosis and treatment, the information and communication technologies can be applied in dentistry students' teaching process. It comprises e-learning training which presently becomes very popular in universities' teaching process. The using of modern information and communication technologies in classical education creates a new style that seems to be very beneficial for the dentistry teaching. Aims: The work aims at assessing the benefits of original e-course application in dentistry fulltime teaching according to students' opinions. Methods: The survey was launched in the academic year 2010/2011. The research involved 419 students of all dentistry courses at the Medical Faculty of Palacky University 46 in Olomouc. The students' opinion regarding application of e-learning elements in the dentistry classical teaching has been investigated by questionnaires. Questionnaires included two types of questions: closed (structured) and open (unstructured). Another type of questionnaire was used to determine students' opinions on the e-course created. This anonymous online questionnaire is placed in E-learning section on Dentistry Clinic website, Palacky University, Olomouc. The results received were processed statistically by using χ2 test. Results: The total return of the questionnaires was 87.77%. The term “e-learning” was clear to 333 students (89.76%). Most respondents (84.91%) considered the use of e-learning in dentistry teaching as beneficial. The results are both clearly positive and statistically significant. Conclusions: The results of our research proved students' positive attitude to the introduction of e-learning elements into the traditional teaching of dentistry. The vast majority of students welcome the further development of e-course.
650    _2
$a studenti stomatologie $x psychologie $x statistika a číselné údaje $7 D013335
650    _2
$a počítačem řízená výuka $x metody $x využití $7 D003194
650    _2
$a průzkumy a dotazníky $x využití $7 D011795
650    _2
$a mínění $7 D007600
650    _2
$a programovaná výuka jako téma $7 D011380
650    _2
$a interpretace statistických dat $7 D003627
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a ženské pohlaví $7 D005260
650    _2
$a mužské pohlaví $7 D008297
650    _2
$a informatika v zubním lékařství $x výchova $7 D048048
653    00
$a dotazníky
653    00
$a studenti zubního lékařství
653    00
$a e-kurz
653    00
$a blended learning
653    00
$a informační a komunikační technologie
700    1_
$a Stejskalová, Jitka, $d 1940- $7 kup19940000095072 $u Klinika zubního lékařství, LF UP a FN, Olomouc
773    0_
$t Česká stomatologie a Praktické zubní lékařství. Praktické zubní lékařství $x 1213-0613 $g Roč. 112-60-60, č. 3 (2012), s. 46-55 příl. $w MED00010986
856    41
$u https://www.prolekare.cz/casopisy/ceska-stomatologie/2012-3/prinos-e-learningu-v-klasicke-prezencni-vyuce-zubniho-lekarstvi-38162 $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b A 1 $c 834 $y 2
990    __
$a 20120627064519 $b ABA008
991    __
$a 20120903080724 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 913568 $s 776754
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2012 $b 112-60 $c 3 $d 46-55 příl. $i 1213-0613 $m Česká stomatologie a Praktické zubní lékařství $n Čes. stomatol. Prakt. zubní lék. $o Praktické zubní lékařství $x MED00010986
LZP    __
$a 2012-33/ipjč

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...