-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Využití edukačního archivu při výuce klinické anatomie
[Use od educational archives in teaching clinical anatomy]
V. Válek, J. Foukal, M. Mechl
Jazyk čeština Země Česko
- MeSH
- anatomie * výchova MeSH
- audiovizuální pomůcky MeSH
- digitální knihovny využití MeSH
- multimédia využití MeSH
- studium lékařství metody MeSH
- využití lékařské informatiky * MeSH
- Geografické názvy
- Česká republika MeSH
Jedním z mnoha problémů výuky na vysokých školách je vzdalování se teoretické výuky od praktických požadavků na znalosti. Tento problém může provázet výuku anatomie, kdy na mnoha ústavech LF jsou špičkoví pedagogové nelékaři. Jejich praktické zkušenosti s potřebou mírou znalostí anatomie pro klinika mohou být omezené. Výuka klinická anatomie může být určitým kompromisem na teoretické a praktické požadavky znalosti anatomie. Nemělo by se ale jednat o "opakování" výuky anatomie. Proto jsme se rozhodli v rámci výuky tohoto předmětu spojit využití počítačové učebny s možností plnohodnotného prohlížeče snímků z výukového archivu DICOM snímků LF MU Brno, kde se nachází soubor snímků přímo pro výuku anatomie a samozřejmě i množství patologicko-anatomických korelací. Výuka probíhá v počítačové učebně LF. Součástí je jednak výuka práce s vlastním DICOM prohlížečem, dále studium snímků (pod odborným vedením) a konečně opakování anatomie (především topografické anatomie) v korelaci s nálezy zobrazovacích metod. Možné je i samostudium (testování znalostí).
One of many problems of university education is a gap between teaching theoretical disciplines and practical knowledge requirements.. This problem could be encountered in anatomy teaching if many excellent medical educators are non-doctors. Their experience with knowledge of anatomy needed for a clinician may be limited. Teaching clinical anatomy could be a compromise between theoretical and practical requirements for anatomy knowledge. It should not represent repetition of anatomy teaching points. We therefore decided to use a computer room for teaching this subject. Computers are equipped with DICOM viewer and provide access to our educational archive of DICOM images which contains images for anatomy teaching and a lot of pathology-anatomy correlations. Lessons consist of working with DICOM viewer, image study under skilled leadership, and repeating anatomy (mainly topographical) in correlation with findings of imaging methods. Knowledge testing can be done.
Use od educational archives in teaching clinical anatomy
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc13004920
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20130507105022.0
- 007
- ta
- 008
- 130205s2008 xr f 100 0cze||
- 009
- PC
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Válek, Vlastimil, $d 1960- $7 nlk20010098982 $u Radiologická klinika Fakultní nemocnice Brno a Lékařské fakulty Masarykovy univerzity
- 245 10
- $a Využití edukačního archivu při výuce klinické anatomie / $c V. Válek, J. Foukal, M. Mechl
- 246 31
- $a Use od educational archives in teaching clinical anatomy
- 504 __
- $a Literatura $b 1
- 520 3_
- $a Jedním z mnoha problémů výuky na vysokých školách je vzdalování se teoretické výuky od praktických požadavků na znalosti. Tento problém může provázet výuku anatomie, kdy na mnoha ústavech LF jsou špičkoví pedagogové nelékaři. Jejich praktické zkušenosti s potřebou mírou znalostí anatomie pro klinika mohou být omezené. Výuka klinická anatomie může být určitým kompromisem na teoretické a praktické požadavky znalosti anatomie. Nemělo by se ale jednat o "opakování" výuky anatomie. Proto jsme se rozhodli v rámci výuky tohoto předmětu spojit využití počítačové učebny s možností plnohodnotného prohlížeče snímků z výukového archivu DICOM snímků LF MU Brno, kde se nachází soubor snímků přímo pro výuku anatomie a samozřejmě i množství patologicko-anatomických korelací. Výuka probíhá v počítačové učebně LF. Součástí je jednak výuka práce s vlastním DICOM prohlížečem, dále studium snímků (pod odborným vedením) a konečně opakování anatomie (především topografické anatomie) v korelaci s nálezy zobrazovacích metod. Možné je i samostudium (testování znalostí).
- 520 9_
- $a One of many problems of university education is a gap between teaching theoretical disciplines and practical knowledge requirements.. This problem could be encountered in anatomy teaching if many excellent medical educators are non-doctors. Their experience with knowledge of anatomy needed for a clinician may be limited. Teaching clinical anatomy could be a compromise between theoretical and practical requirements for anatomy knowledge. It should not represent repetition of anatomy teaching points. We therefore decided to use a computer room for teaching this subject. Computers are equipped with DICOM viewer and provide access to our educational archive of DICOM images which contains images for anatomy teaching and a lot of pathology-anatomy correlations. Lessons consist of working with DICOM viewer, image study under skilled leadership, and repeating anatomy (mainly topographical) in correlation with findings of imaging methods. Knowledge testing can be done.
- 650 12
- $a anatomie $x výchova $7 D000715
- 650 12
- $a využití lékařské informatiky $7 D008491
- 650 _2
- $a audiovizuální pomůcky $7 D001296
- 650 _2
- $a studium lékařství $x metody $7 D004501
- 650 _2
- $a digitální knihovny $x využití $7 D046609
- 650 _2
- $a multimédia $x využití $7 D019212
- 651 _2
- $a Česká republika $7 D018153
- 700 1_
- $a Foukal, Jakub. $7 xx0241103 $u Radiologická klinika Fakultní nemocnice Brno a Lékařské fakulty Masarykovy univerzity
- 700 1_
- $a Mechl, Marek $7 xx0061611 $u Radiologická klinika Fakultní nemocnice Brno a Lékařské fakulty Masarykovy univerzity
- 773 0_
- $t MEFANET report $x 1804-2961 $z 978-80-210-4539-2 $g č. 1 (2008), s. 132-133 $w MED00178115
- 910 __
- $a ABA008 $b K 88406 $y 3 $z 0
- 990 __
- $a 20130204113350 $b ABA008
- 991 __
- $a 20130507105325 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 967780 $s 803134
- BAS __
- $a 5
- BMC __
- $a 2008 $c 1 $z 978-80-210-4539-2 $i 1804-2961 $m MEFANET report $n MEFANET Rep. $x MED00178115 $d 132-133
- LZP __
- $b přidání abstraktu $c NLK121 $d 20130319 $a NLK 2013-02/jj