Detail
Článek
Článek ve sborníku
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Využití edukačního archivu při výuce klinické anatomie
[Use od educational archives in teaching clinical anatomy]

V. Válek, J. Foukal, M. Mechl

. 2008 ; (1) : 132-133.

Jazyk čeština Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc13004920

Jedním z mnoha problémů výuky na vysokých školách je vzdalování se teoretické výuky od praktických požadavků na znalosti. Tento problém může provázet výuku anatomie, kdy na mnoha ústavech LF jsou špičkoví pedagogové nelékaři. Jejich praktické zkušenosti s potřebou mírou znalostí anatomie pro klinika mohou být omezené. Výuka klinická anatomie může být určitým kompromisem na teoretické a praktické požadavky znalosti anatomie. Nemělo by se ale jednat o "opakování" výuky anatomie. Proto jsme se rozhodli v rámci výuky tohoto předmětu spojit využití počítačové učebny s možností plnohodnotného prohlížeče snímků z výukového archivu DICOM snímků LF MU Brno, kde se nachází soubor snímků přímo pro výuku anatomie a samozřejmě i množství patologicko-anatomických korelací. Výuka probíhá v počítačové učebně LF. Součástí je jednak výuka práce s vlastním DICOM prohlížečem, dále studium snímků (pod odborným vedením) a konečně opakování anatomie (především topografické anatomie) v korelaci s nálezy zobrazovacích metod. Možné je i samostudium (testování znalostí).

One of many problems of university education is a gap between teaching theoretical disciplines and practical knowledge requirements.. This problem could be encountered in anatomy teaching if many excellent medical educators are non-doctors. Their experience with knowledge of anatomy needed for a clinician may be limited. Teaching clinical anatomy could be a compromise between theoretical and practical requirements for anatomy knowledge. It should not represent repetition of anatomy teaching points. We therefore decided to use a computer room for teaching this subject. Computers are equipped with DICOM viewer and provide access to our educational archive of DICOM images which contains images for anatomy teaching and a lot of pathology-anatomy correlations. Lessons consist of working with DICOM viewer, image study under skilled leadership, and repeating anatomy (mainly topographical) in correlation with findings of imaging methods. Knowledge testing can be done.

Use od educational archives in teaching clinical anatomy

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc13004920
003      
CZ-PrNML
005      
20130507105022.0
007      
ta
008      
130205s2008 xr f 100 0cze||
009      
PC
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Válek, Vlastimil, $d 1960- $7 nlk20010098982 $u Radiologická klinika Fakultní nemocnice Brno a Lékařské fakulty Masarykovy univerzity
245    10
$a Využití edukačního archivu při výuce klinické anatomie / $c V. Válek, J. Foukal, M. Mechl
246    31
$a Use od educational archives in teaching clinical anatomy
504    __
$a Literatura $b 1
520    3_
$a Jedním z mnoha problémů výuky na vysokých školách je vzdalování se teoretické výuky od praktických požadavků na znalosti. Tento problém může provázet výuku anatomie, kdy na mnoha ústavech LF jsou špičkoví pedagogové nelékaři. Jejich praktické zkušenosti s potřebou mírou znalostí anatomie pro klinika mohou být omezené. Výuka klinická anatomie může být určitým kompromisem na teoretické a praktické požadavky znalosti anatomie. Nemělo by se ale jednat o "opakování" výuky anatomie. Proto jsme se rozhodli v rámci výuky tohoto předmětu spojit využití počítačové učebny s možností plnohodnotného prohlížeče snímků z výukového archivu DICOM snímků LF MU Brno, kde se nachází soubor snímků přímo pro výuku anatomie a samozřejmě i množství patologicko-anatomických korelací. Výuka probíhá v počítačové učebně LF. Součástí je jednak výuka práce s vlastním DICOM prohlížečem, dále studium snímků (pod odborným vedením) a konečně opakování anatomie (především topografické anatomie) v korelaci s nálezy zobrazovacích metod. Možné je i samostudium (testování znalostí).
520    9_
$a One of many problems of university education is a gap between teaching theoretical disciplines and practical knowledge requirements.. This problem could be encountered in anatomy teaching if many excellent medical educators are non-doctors. Their experience with knowledge of anatomy needed for a clinician may be limited. Teaching clinical anatomy could be a compromise between theoretical and practical requirements for anatomy knowledge. It should not represent repetition of anatomy teaching points. We therefore decided to use a computer room for teaching this subject. Computers are equipped with DICOM viewer and provide access to our educational archive of DICOM images which contains images for anatomy teaching and a lot of pathology-anatomy correlations. Lessons consist of working with DICOM viewer, image study under skilled leadership, and repeating anatomy (mainly topographical) in correlation with findings of imaging methods. Knowledge testing can be done.
650    12
$a anatomie $x výchova $7 D000715
650    12
$a využití lékařské informatiky $7 D008491
650    _2
$a audiovizuální pomůcky $7 D001296
650    _2
$a studium lékařství $x metody $7 D004501
650    _2
$a digitální knihovny $x využití $7 D046609
650    _2
$a multimédia $x využití $7 D019212
651    _2
$a Česká republika $7 D018153
700    1_
$a Foukal, Jakub. $7 xx0241103 $u Radiologická klinika Fakultní nemocnice Brno a Lékařské fakulty Masarykovy univerzity
700    1_
$a Mechl, Marek $7 xx0061611 $u Radiologická klinika Fakultní nemocnice Brno a Lékařské fakulty Masarykovy univerzity
773    0_
$t MEFANET report $x 1804-2961 $z 978-80-210-4539-2 $g č. 1 (2008), s. 132-133 $w MED00178115
910    __
$a ABA008 $b K 88406 $y 3 $z 0
990    __
$a 20130204113350 $b ABA008
991    __
$a 20130507105325 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 967780 $s 803134
BAS    __
$a 5
BMC    __
$a 2008 $c 1 $z 978-80-210-4539-2 $i 1804-2961 $m MEFANET report $n MEFANET Rep. $x MED00178115 $d 132-133
LZP    __
$b přidání abstraktu $c NLK121 $d 20130319 $a NLK 2013-02/jj

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...