-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Komparace vybavenosti žáků 9. tříd klíčovými kompetencemi k učení a řešení problémů
[Comparison of key competency endowment for learning and problem solving in pupils of the 9th grade at elementary schools]
Šárka Maleňáková
Jazyk čeština Země Česko Médium elektronický zdroj
- Klíčová slova
- Rámcově vzdělávací program, školní vzdělávací program, klíčové kompetence k učení a řešení problémů, pilotní školy, kontrolní školy,
- MeSH
- hodnocení programu * MeSH
- kurikulum MeSH
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
- motorické dovednosti MeSH
- problémově orientovaná výuka * MeSH
- průzkumy a dotazníky MeSH
- sběr dat MeSH
- školy * MeSH
- statistika jako téma MeSH
- tělesná výchova MeSH
- výchova a vzdělávání * normy MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
- mužské pohlaví MeSH
- ženské pohlaví MeSH
Příspěvek se zabývá otázkou, zda nová školská reforma přinesla kvalitnější a efektivnější vzdělávací proces pro žáky podílející se na rozvoji životních dovedností (klíčových kompetencí), které jsou pro dnešní dobu rozhodující. Srovnává výsledky výchovně-vzdělávacího procesu v oblasti klíčových kompetencí k učení a řešení problémů u 2 studijních programů na základních školách, jdoucích v návaznosti těsně za sebou – programů „Základní škola“ a „Rámcově vzdělávací program pro základní vzdělávání“, respektive „Školní vzdělávací program“. Výzkum proběhl v roce 2009, kdy v posledním 9. ročníku byli žáci vyučování podle končícího vzdělávacího programu Základní škola a ve 14 pilotních školách po celé ČR se realizovala a ověřovala čtvrtým rokem výuka podle vlastních školních vzdělávacích programů. Pro srovnání vzdělávacích programů byla použita empirická metoda dotazování v podobě nestandardizovaného dotazníku. Podkladem pro jeho tvorbu se stal dotazník ke klíčovým dovednostem, vypracovaný a poskytnutý pro výzkumné a vědecké účely společností SCIO. Testování rozdílů mezi programy v jednotlivých položkách bylo provedeno Pearsonovým chí-kvadrát testem pro kontingenční tabulku. Výsledky ukázaly nevýznamné rozdíly u jednotlivých položek dotazníku, tudíž školní vzdělávací programy, pokud mají splňovat očekávané cíle, musí projít ještě dlouhou cestou pedagogické evaluace. V závěru příspěvku je vyhodnocena současná problematika zavádění RVP ZV do škol a jsou navrženy doporučení pro učitele na školách a rovněž pro práci se studenty učitelství na půdě vysoké školy.
The article deals with the question whether the new reform of education will bring a better and more effective learning process for pupils involved in the de velopment of life skills (key competencies) which are critical these days. The author compares the results of the education process in the fi eld of key competencies included in two education programmes at elementary schools following in close succession - the „Elementary School Programme“ and „General Education Programme for Basic Education” and/or “Th e School Education Programme”. The research was conducted in the year 2009 when the last 9th grade pupils were instructed according to the Primary School Programme while 14 pilot schools throughout the Czech Republic implemented and tested the fourth year of teaching according to their own education programmes. For the comparison of the above mentioned education programmes an empirical method of non-stan- dardized questionnaire was selected. Th e non-standardized questionnaire was based on a research and scientifi c Key Competencies Questionnaire supplied by the SCIO organization. Testing the diff erences between the programmes in particular items was carried out using the Pearson’s chi-square test of contingency tables. Results showed insignifi cant diff erences in the respective questionnaire items, therefore, education programmes must pass through a long evaluation and assessment process to meet expected targets. The final section of the article is focused on the assessment of problems with introducing the General Education Programme for Basic Education to school syllables. The author presents recommendations for teachers at elementary schools and for academic staff preparing future teachers at universities.
Comparison of key competency endowment for learning and problem solving in pupils of the 9th grade at elementary schools
Komparace vybavenosti žáků 9. tříd klíčovými kompetencemi k učení a řešení problémů [elektronický zdroj] /
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc13023536
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20190528144724.0
- 007
- cr|cn|
- 008
- 130628s2012 xr fs 000 0cze||
- 009
- eAR
- 024 7_
- $a 10.5817/StS2012-1-14 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Maleňáková, Šárka $7 ola2010612566 $u Fakulta sportovních studií Masarykovy univerzity, Brno
- 245 10
- $a Komparace vybavenosti žáků 9. tříd klíčovými kompetencemi k učení a řešení problémů $h [elektronický zdroj] / $c Šárka Maleňáková
- 246 31
- $a Comparison of key competency endowment for learning and problem solving in pupils of the 9th grade at elementary schools
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Příspěvek se zabývá otázkou, zda nová školská reforma přinesla kvalitnější a efektivnější vzdělávací proces pro žáky podílející se na rozvoji životních dovedností (klíčových kompetencí), které jsou pro dnešní dobu rozhodující. Srovnává výsledky výchovně-vzdělávacího procesu v oblasti klíčových kompetencí k učení a řešení problémů u 2 studijních programů na základních školách, jdoucích v návaznosti těsně za sebou – programů „Základní škola“ a „Rámcově vzdělávací program pro základní vzdělávání“, respektive „Školní vzdělávací program“. Výzkum proběhl v roce 2009, kdy v posledním 9. ročníku byli žáci vyučování podle končícího vzdělávacího programu Základní škola a ve 14 pilotních školách po celé ČR se realizovala a ověřovala čtvrtým rokem výuka podle vlastních školních vzdělávacích programů. Pro srovnání vzdělávacích programů byla použita empirická metoda dotazování v podobě nestandardizovaného dotazníku. Podkladem pro jeho tvorbu se stal dotazník ke klíčovým dovednostem, vypracovaný a poskytnutý pro výzkumné a vědecké účely společností SCIO. Testování rozdílů mezi programy v jednotlivých položkách bylo provedeno Pearsonovým chí-kvadrát testem pro kontingenční tabulku. Výsledky ukázaly nevýznamné rozdíly u jednotlivých položek dotazníku, tudíž školní vzdělávací programy, pokud mají splňovat očekávané cíle, musí projít ještě dlouhou cestou pedagogické evaluace. V závěru příspěvku je vyhodnocena současná problematika zavádění RVP ZV do škol a jsou navrženy doporučení pro učitele na školách a rovněž pro práci se studenty učitelství na půdě vysoké školy.
- 520 9_
- $a The article deals with the question whether the new reform of education will bring a better and more effective learning process for pupils involved in the de velopment of life skills (key competencies) which are critical these days. The author compares the results of the education process in the fi eld of key competencies included in two education programmes at elementary schools following in close succession - the „Elementary School Programme“ and „General Education Programme for Basic Education” and/or “Th e School Education Programme”. The research was conducted in the year 2009 when the last 9th grade pupils were instructed according to the Primary School Programme while 14 pilot schools throughout the Czech Republic implemented and tested the fourth year of teaching according to their own education programmes. For the comparison of the above mentioned education programmes an empirical method of non-stan- dardized questionnaire was selected. Th e non-standardized questionnaire was based on a research and scientifi c Key Competencies Questionnaire supplied by the SCIO organization. Testing the diff erences between the programmes in particular items was carried out using the Pearson’s chi-square test of contingency tables. Results showed insignifi cant diff erences in the respective questionnaire items, therefore, education programmes must pass through a long evaluation and assessment process to meet expected targets. The final section of the article is focused on the assessment of problems with introducing the General Education Programme for Basic Education to school syllables. The author presents recommendations for teachers at elementary schools and for academic staff preparing future teachers at universities.
- 650 12
- $a výchova a vzdělávání $x normy $7 D004493
- 650 12
- $a hodnocení programu $7 D015397
- 650 12
- $a školy $7 D012574
- 650 _2
- $a ženské pohlaví $7 D005260
- 650 _2
- $a mužské pohlaví $7 D008297
- 650 _2
- $a mladiství $7 D000293
- 650 _2
- $a sběr dat $7 D003625
- 650 _2
- $a statistika jako téma $7 D013223
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795
- 650 _2
- $a tělesná výchova $7 D010806
- 650 _2
- $a motorické dovednosti $7 D009048
- 650 _2
- $a kurikulum $7 D003479
- 650 12
- $a problémově orientovaná výuka $7 D018794
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 653 00
- $a Rámcově vzdělávací program
- 653 00
- $a školní vzdělávací program
- 653 00
- $a klíčové kompetence k učení a řešení problémů
- 653 00
- $a pilotní školy
- 653 00
- $a kontrolní školy
- 773 0_
- $t Studia sportiva $x 1802-7679 $g Roč. 6, č. 1 (2012), s. 123-131 $w MED00173478
- 856 41
- $u https://journals.muni.cz/studiasportiva/article/view/7380/6968 $y domovská stránka časopisu - plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20130626122222 $b ABA008
- 991 __
- $a 20190528144849 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 987231 $s 821914
- BAS __
- $a 3 $a 4
- BMC __
- $a 2012 $b 6 $c 1 $i 1802-7679 $m Studia Sportiva $n Stud. Sport. $x MED00173478 $d 123-131
- LZP __
- $c NLK108 $d 20131230 $a NLK 2013-31/ip