Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Komparace vybavenosti žáků 9. tříd klíčovými kompetencemi k učení a řešení problémů
[Comparison of key competency endowment for learning and problem solving in pupils of the 9th grade at elementary schools]

Šárka Maleňáková

. 2012 ; 6 (1) : 123-131.

Jazyk čeština Země Česko Médium elektronický zdroj

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc13023536

Příspěvek se zabývá otázkou, zda nová školská reforma přinesla kvalitnější a efektivnější vzdělávací proces pro žáky podílející se na rozvoji životních dovedností (klíčových kompetencí), které jsou pro dnešní dobu rozhodující. Srovnává výsledky výchovně-vzdělávacího procesu v oblasti klíčových kompetencí k učení a řešení problémů u 2 studijních programů na základních školách, jdoucích v návaznosti těsně za sebou – programů „Základní škola“ a „Rámcově vzdělávací program pro základní vzdělávání“, respektive „Školní vzdělávací program“. Výzkum proběhl v roce 2009, kdy v posledním 9. ročníku byli žáci vyučování podle končícího vzdělávacího programu Základní škola a ve 14 pilotních školách po celé ČR se realizovala a ověřovala čtvrtým rokem výuka podle vlastních školních vzdělávacích programů. Pro srovnání vzdělávacích programů byla použita empirická metoda dotazování v podobě nestandardizovaného dotazníku. Podkladem pro jeho tvorbu se stal dotazník ke klíčovým dovednostem, vypracovaný a poskytnutý pro výzkumné a vědecké účely společností SCIO. Testování rozdílů mezi programy v jednotlivých položkách bylo provedeno Pearsonovým chí-kvadrát testem pro kontingenční tabulku. Výsledky ukázaly nevýznamné rozdíly u jednotlivých položek dotazníku, tudíž školní vzdělávací programy, pokud mají splňovat očekávané cíle, musí projít ještě dlouhou cestou pedagogické evaluace. V závěru příspěvku je vyhodnocena současná problematika zavádění RVP ZV do škol a jsou navrženy doporučení pro učitele na školách a rovněž pro práci se studenty učitelství na půdě vysoké školy.

The article deals with the question whether the new reform of education will bring a better and more effective learning process for pupils involved in the de velopment of life skills (key competencies) which are critical these days. The author compares the results of the education process in the fi eld of key competencies included in two education programmes at elementary schools following in close succession - the „Elementary School Programme“ and „General Education Programme for Basic Education” and/or “Th e School Education Programme”. The research was conducted in the year 2009 when the last 9th grade pupils were instructed according to the Primary School Programme while 14 pilot schools throughout the Czech Republic implemented and tested the fourth year of teaching according to their own education programmes. For the comparison of the above mentioned education programmes an empirical method of non-stan- dardized questionnaire was selected. Th e non-standardized questionnaire was based on a research and scientifi c Key Competencies Questionnaire supplied by the SCIO organization. Testing the diff erences between the programmes in particular items was carried out using the Pearson’s chi-square test of contingency tables. Results showed insignifi cant diff erences in the respective questionnaire items, therefore, education programmes must pass through a long evaluation and assessment process to meet expected targets. The final section of the article is focused on the assessment of problems with introducing the General Education Programme for Basic Education to school syllables. The author presents recommendations for teachers at elementary schools and for academic staff preparing future teachers at universities.

Comparison of key competency endowment for learning and problem solving in pupils of the 9th grade at elementary schools

Komparace vybavenosti žáků 9. tříd klíčovými kompetencemi k učení a řešení problémů [elektronický zdroj] /

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc13023536
003      
CZ-PrNML
005      
20190528144724.0
007      
cr|cn|
008      
130628s2012 xr fs 000 0cze||
009      
eAR
024    7_
$a 10.5817/StS2012-1-14 $2 doi
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Maleňáková, Šárka $7 ola2010612566 $u Fakulta sportovních studií Masarykovy univerzity, Brno
245    10
$a Komparace vybavenosti žáků 9. tříd klíčovými kompetencemi k učení a řešení problémů $h [elektronický zdroj] / $c Šárka Maleňáková
246    31
$a Comparison of key competency endowment for learning and problem solving in pupils of the 9th grade at elementary schools
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Příspěvek se zabývá otázkou, zda nová školská reforma přinesla kvalitnější a efektivnější vzdělávací proces pro žáky podílející se na rozvoji životních dovedností (klíčových kompetencí), které jsou pro dnešní dobu rozhodující. Srovnává výsledky výchovně-vzdělávacího procesu v oblasti klíčových kompetencí k učení a řešení problémů u 2 studijních programů na základních školách, jdoucích v návaznosti těsně za sebou – programů „Základní škola“ a „Rámcově vzdělávací program pro základní vzdělávání“, respektive „Školní vzdělávací program“. Výzkum proběhl v roce 2009, kdy v posledním 9. ročníku byli žáci vyučování podle končícího vzdělávacího programu Základní škola a ve 14 pilotních školách po celé ČR se realizovala a ověřovala čtvrtým rokem výuka podle vlastních školních vzdělávacích programů. Pro srovnání vzdělávacích programů byla použita empirická metoda dotazování v podobě nestandardizovaného dotazníku. Podkladem pro jeho tvorbu se stal dotazník ke klíčovým dovednostem, vypracovaný a poskytnutý pro výzkumné a vědecké účely společností SCIO. Testování rozdílů mezi programy v jednotlivých položkách bylo provedeno Pearsonovým chí-kvadrát testem pro kontingenční tabulku. Výsledky ukázaly nevýznamné rozdíly u jednotlivých položek dotazníku, tudíž školní vzdělávací programy, pokud mají splňovat očekávané cíle, musí projít ještě dlouhou cestou pedagogické evaluace. V závěru příspěvku je vyhodnocena současná problematika zavádění RVP ZV do škol a jsou navrženy doporučení pro učitele na školách a rovněž pro práci se studenty učitelství na půdě vysoké školy.
520    9_
$a The article deals with the question whether the new reform of education will bring a better and more effective learning process for pupils involved in the de velopment of life skills (key competencies) which are critical these days. The author compares the results of the education process in the fi eld of key competencies included in two education programmes at elementary schools following in close succession - the „Elementary School Programme“ and „General Education Programme for Basic Education” and/or “Th e School Education Programme”. The research was conducted in the year 2009 when the last 9th grade pupils were instructed according to the Primary School Programme while 14 pilot schools throughout the Czech Republic implemented and tested the fourth year of teaching according to their own education programmes. For the comparison of the above mentioned education programmes an empirical method of non-stan- dardized questionnaire was selected. Th e non-standardized questionnaire was based on a research and scientifi c Key Competencies Questionnaire supplied by the SCIO organization. Testing the diff erences between the programmes in particular items was carried out using the Pearson’s chi-square test of contingency tables. Results showed insignifi cant diff erences in the respective questionnaire items, therefore, education programmes must pass through a long evaluation and assessment process to meet expected targets. The final section of the article is focused on the assessment of problems with introducing the General Education Programme for Basic Education to school syllables. The author presents recommendations for teachers at elementary schools and for academic staff preparing future teachers at universities.
650    12
$a výchova a vzdělávání $x normy $7 D004493
650    12
$a hodnocení programu $7 D015397
650    12
$a školy $7 D012574
650    _2
$a ženské pohlaví $7 D005260
650    _2
$a mužské pohlaví $7 D008297
650    _2
$a mladiství $7 D000293
650    _2
$a sběr dat $7 D003625
650    _2
$a statistika jako téma $7 D013223
650    _2
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795
650    _2
$a tělesná výchova $7 D010806
650    _2
$a motorické dovednosti $7 D009048
650    _2
$a kurikulum $7 D003479
650    12
$a problémově orientovaná výuka $7 D018794
650    _2
$a lidé $7 D006801
653    00
$a Rámcově vzdělávací program
653    00
$a školní vzdělávací program
653    00
$a klíčové kompetence k učení a řešení problémů
653    00
$a pilotní školy
653    00
$a kontrolní školy
773    0_
$t Studia sportiva $x 1802-7679 $g Roč. 6, č. 1 (2012), s. 123-131 $w MED00173478
856    41
$u https://journals.muni.cz/studiasportiva/article/view/7380/6968 $y domovská stránka časopisu - plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $y 4 $z 0
990    __
$a 20130626122222 $b ABA008
991    __
$a 20190528144849 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 987231 $s 821914
BAS    __
$a 3 $a 4
BMC    __
$a 2012 $b 6 $c 1 $i 1802-7679 $m Studia Sportiva $n Stud. Sport. $x MED00173478 $d 123-131
LZP    __
$c NLK108 $d 20131230 $a NLK 2013-31/ip

Citační ukazatele

Nahrávání dat...

Možnosti archivace

Nahrávání dat...