-
Something wrong with this record ?
Vztah mezi styly zvládání, přesvědčením o vlastním vlivu a problémy dospívajících
[Relationship between coping styles, locus of control and problems of adolescents]
Martina Hanžlová, Petr Macek
Language Czech Country Czech Republic Media elektronický zdroj
Document type Research Support, Non-U.S. Gov't
Digital library NLK
Full text - Article
Issue
Volume
Source
Source
NLK
Directory of Open Access Journals
from 2007 to 2017
Open Access Digital Library
from 2007-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
from 2007
- MeSH
- Adaptation, Psychological * MeSH
- Adolescent Behavior * MeSH
- Interpersonal Relations * MeSH
- Communication MeSH
- Humans MeSH
- Adolescent * MeSH
- Surveys and Questionnaires MeSH
- Statistics as Topic MeSH
- Leisure Activities MeSH
- Parent-Child Relations * MeSH
- Check Tag
- Humans MeSH
- Adolescent * MeSH
- Male MeSH
- Female MeSH
- Publication type
- Research Support, Non-U.S. Gov't MeSH
Studie ukazuje souvislosti mezi frekvencí různých stylů zvládání (aktivní, znevážení, bezradnost), percipovanou četností každodenních problémů adolescentů a jejich přesvědčením o vlastním vlivu. Tyto vztahy byly zjišťovány zvlášť v několika sociálních kontextech (škola, rodiče, problémy se sebou samým, vrstevníci, opačné pohlaví, volný čas, volba povolání, představy o budoucnosti). Výzkumný soubor tvořilo celkem 563 respondentů (průměrný věk 15,6 let) z různých středních škol. Výsledky ukázaly významný vztah mezi bezradností (pasivní coping) a nízkou percepcí vlivu, a to zejména pro problémy ve škole, s rodiči, s vrstevníky a pro oblast volby povolání. Aktivní přístup k řešení problémů a strategie znevažování problémové situace nesouvisí s přesvědčením o vlastním vlivu. Na druhou stranu, používání pasivních strategií a v některých sociálních kontextech (škola, vztahy s opačným pohlavím, volba povolání, představy o budoucnosti) i frekvence aktivního copingu souvisí s četností problémů.
The study is focused on relationships among frequencies of three coping styles (active, discounting, helplessness), perceived frequency of daily hassles, and perceived control beliefs. These relationships were analyzed separately for specific social context (school, parents, self, peer context, opposite sex, leisure time, future career, future expectations). A sample of 563 respondents (average age 15,6 years old) included students of different high schools. As results revealed, the significant relationships between the passive coping strategy (helplessness) and a low level of perceived control beliefs were found in regard to school problems, problems with parents, problems with peers, and to problems regarding future career. The active coping and the coping strategy of discounting were not related to perceived control beliefs. On the other hand, the strategy of helplessness as well as a using of the active coping (in regard to school problems, problems with the opposite sex, problems regarding future career and future expectations) were related to the frequency of perceived daily hassles.
Relationship between coping styles, locus of control and problems of adolescents
Vztah mezi styly zvládání, přesvědčením o vlastním vlivu a problémy dospívajících [elektronický zdroj] /
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc14041717
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20140316220236.0
- 007
- cr|cn|
- 008
- 140111s2009 xr fs 000 0cze||
- 009
- eAR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Hanžlová, Martina $u FSS MU v Brně $7 _AN076243
- 245 10
- $a Vztah mezi styly zvládání, přesvědčením o vlastním vlivu a problémy dospívajících $h [elektronický zdroj] / $c Martina Hanžlová, Petr Macek
- 246 31
- $a Relationship between coping styles, locus of control and problems of adolescents
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Studie ukazuje souvislosti mezi frekvencí různých stylů zvládání (aktivní, znevážení, bezradnost), percipovanou četností každodenních problémů adolescentů a jejich přesvědčením o vlastním vlivu. Tyto vztahy byly zjišťovány zvlášť v několika sociálních kontextech (škola, rodiče, problémy se sebou samým, vrstevníci, opačné pohlaví, volný čas, volba povolání, představy o budoucnosti). Výzkumný soubor tvořilo celkem 563 respondentů (průměrný věk 15,6 let) z různých středních škol. Výsledky ukázaly významný vztah mezi bezradností (pasivní coping) a nízkou percepcí vlivu, a to zejména pro problémy ve škole, s rodiči, s vrstevníky a pro oblast volby povolání. Aktivní přístup k řešení problémů a strategie znevažování problémové situace nesouvisí s přesvědčením o vlastním vlivu. Na druhou stranu, používání pasivních strategií a v některých sociálních kontextech (škola, vztahy s opačným pohlavím, volba povolání, představy o budoucnosti) i frekvence aktivního copingu souvisí s četností problémů.
- 520 9_
- $a The study is focused on relationships among frequencies of three coping styles (active, discounting, helplessness), perceived frequency of daily hassles, and perceived control beliefs. These relationships were analyzed separately for specific social context (school, parents, self, peer context, opposite sex, leisure time, future career, future expectations). A sample of 563 respondents (average age 15,6 years old) included students of different high schools. As results revealed, the significant relationships between the passive coping strategy (helplessness) and a low level of perceived control beliefs were found in regard to school problems, problems with parents, problems with peers, and to problems regarding future career. The active coping and the coping strategy of discounting were not related to perceived control beliefs. On the other hand, the strategy of helplessness as well as a using of the active coping (in regard to school problems, problems with the opposite sex, problems regarding future career and future expectations) were related to the frequency of perceived daily hassles.
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 12
- $a mladiství $7 D000293
- 650 12
- $a chování mladistvých $7 D000294
- 650 12
- $a adaptace psychologická $7 D000223
- 650 _2
- $a komunikace $7 D003142
- 650 12
- $a interpersonální vztahy $7 D007398
- 650 _2
- $a mužské pohlaví $7 D008297
- 650 _2
- $a ženské pohlaví $7 D005260
- 650 12
- $a vztahy mezi rodiči a dětmi $7 D010287
- 650 _2
- $a volnočasové aktivity $7 D007899
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795
- 650 _2
- $a statistika jako téma $7 D013223
- 655 _2
- $a práce podpořená grantem $7 D013485
- 700 1_
- $a Macek, Petr, $d 1956- $7 jn20000401684 $u Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny FSS MU; Katedra psychologie FSS MU v Brně
- 773 0_
- $t E-psychologie $x 1802-8853 $g Roč. 3, č. 1 (2009), s. 12-21 $w MED00174310
- 856 41
- $u https://e-psycholog.eu/pdf/hanzlova_etal.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20140110120509 $b ABA008
- 991 __
- $a 20140316220250 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1006267 $s 840234
- BAS __
- $a 3 $a 4
- BMC __
- $a 2009 $b 3 $c 1 $d 12-21 $i 1802-8853 $m E-psychologie $x MED00174310
- LZP __
- $c NLK185 $d 20140316 $a NLK 2014-03/dk