Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Manažerské strategie vedoucích sester
[Managing strategies of sisters]

Eva Marková, Sylva Bártlová

. 2013 ; 15 (3) : 229-244.

Jazyk čeština Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc14046917

Autorky se v příspěvku zabývají manažerskými strategiemi sester na pozici vrchní sestry. Cí - lem kvalitativní studie je analýza profesní dráhy a manažerské pozice vrchní sestry v závis - losti na podmínkách zdravotnického zařízení a se zřetelem na rodinné zázemí, dále porozu -mět hodnotám a postojům vedoucích sester, pochopit, jak se vyvíjely jejich kariérní dráhy, definovat styl vedení a řízení ošetřovatelského týmu, zmapovat, jak se prolínají a ovlivňují životní a pracovní dráhy vedoucích sester a zejména pak jak je z této subjektivní reflexe samotnými sestrami a z těchto vztahů tvořena dlouhodobá pracovní strategie. K analýze profesního života vrchních sester jsme použily klasickou kvalitativní metodu zakotvené teorie. Tato metoda umožnila v rámci kvalitativní analýzy integrovat data získaná technikou rozhovorů s vrchními sestrami ve fakultních nemocnicích. Výběr dotazovaných probíhal kombinací metod: záměrný výběr prostřednictvím instituce, snowball (sněhové koule) a účelový výběr. Na základě analýzy dat jsme vytvořily modely profesního para - digmatu. Podle prvního modelu prochází vrchní sestra několika fázemi profesní kariéry, které jsme nazvaly strategiemi Hledání oboru, Kolečko (střídání ošetřovatelských oborů a pracovišť), Z nou - ze ctnost (situace, kdy sestra vychovávající dítě zvolí pracoviště s pracovním režimem dovolujícím péči o dítě) a Ukotvení v ošetřovatelském oboru. Podle druhého modelu došlo k ukotvení v oboru hned po ukončení kvalifikačního vzdělání. Od ukotvení v oboru se odvíjí manažerská kariéra. Sestra se stává vedoucí směny nebo zástupkyní staniční sestry, staniční sestrou a vrchní sestrou. Nalezly jsme v životních příbězích vrchních sester faktory, které je predisponují pro manažerskou pozici. Na této pozici používají vrchní sestry kombinaci manažerských strategií: autoritativní, demokratickou a konzultativní. Teoretický model profesního paradigmatu vrchních sester otevřel cestu k dalšímu zkoumání, ve kterém budeme moci prověřit a verifikovat nebo falzifikovat některé segmenty, např. průběh profesní dráhy sester či jejich styly řízení.

The authors of this contribution are dealing with the managing strategies of sisters working as nursing officers. The aim of the qualitative study is an analysis of the professional career and the managing position of a nursing officer and the variation in conditions of a health-care facility with regard to family background. It is also to understand the values and attitudes of sisters, to understand how their career advancement developed, to define the style of management of the nursing team, to map how professional and personal careers of the sisters interact, and especially, how this subjective reflection of the sisters and relations contribute to creation of long term working strategy. To analyse the professional career on of the sisters we used the classical qualitative method of embedded theory. This method allowed, within a qualitative analysis, the integration of the data acquired thanks to the interviewing technique with the nursing officers in university hospitals. The selection of the respondents was carried out combining two methods: intentional choice by means of the institution, snowball and specific choice. On the basis of the data analysis we created a model of professional paradigm. According to the first model a sister goes through several phases of professional career that we have called strategies of choosing profession, circle (changing nursing professions and workplaces), virtue of necessity (a situation when a nurse bringing up a child opts for a workplace with a regime that permits taking care for the child), and embedding in a nursing profession. According to the second model the embedding happens right after finishing the qualification education. The managerial career devolves on embedding in the profession. A nurse becomes a shift chief or a deputy matron, a matron and finally a nursing officer. In the lives on nursing officers we discovered factors which predispose them to a managerial position. At this position nursing officers use a combination of managerial strategies: authoritative, democratic and consultative. The theoretical model of professional paradigm of nursing officers provides opportunities for other research in which we will be able to check out, to verify or to falsify some segments, e.g. the course of professional growth of nurses and their managerial styles.

Managing strategies of sisters

Citace poskytuje Crossref.org

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc14046917
003      
CZ-PrNML
005      
20140311143440.0
007      
ta
008      
140221s2013 xr f 000 0cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.32725/kont.2013.028 $2 doi
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Marková, Eva $7 mzk2006317959 $u Univerzita Karlova v Praze, 1. lékařská fakulta, Ústav teorie a praxe ošetřovatelství
245    10
$a Manažerské strategie vedoucích sester / $c Eva Marková, Sylva Bártlová
246    31
$a Managing strategies of sisters
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Autorky se v příspěvku zabývají manažerskými strategiemi sester na pozici vrchní sestry. Cí - lem kvalitativní studie je analýza profesní dráhy a manažerské pozice vrchní sestry v závis - losti na podmínkách zdravotnického zařízení a se zřetelem na rodinné zázemí, dále porozu -mět hodnotám a postojům vedoucích sester, pochopit, jak se vyvíjely jejich kariérní dráhy, definovat styl vedení a řízení ošetřovatelského týmu, zmapovat, jak se prolínají a ovlivňují životní a pracovní dráhy vedoucích sester a zejména pak jak je z této subjektivní reflexe samotnými sestrami a z těchto vztahů tvořena dlouhodobá pracovní strategie. K analýze profesního života vrchních sester jsme použily klasickou kvalitativní metodu zakotvené teorie. Tato metoda umožnila v rámci kvalitativní analýzy integrovat data získaná technikou rozhovorů s vrchními sestrami ve fakultních nemocnicích. Výběr dotazovaných probíhal kombinací metod: záměrný výběr prostřednictvím instituce, snowball (sněhové koule) a účelový výběr. Na základě analýzy dat jsme vytvořily modely profesního para - digmatu. Podle prvního modelu prochází vrchní sestra několika fázemi profesní kariéry, které jsme nazvaly strategiemi Hledání oboru, Kolečko (střídání ošetřovatelských oborů a pracovišť), Z nou - ze ctnost (situace, kdy sestra vychovávající dítě zvolí pracoviště s pracovním režimem dovolujícím péči o dítě) a Ukotvení v ošetřovatelském oboru. Podle druhého modelu došlo k ukotvení v oboru hned po ukončení kvalifikačního vzdělání. Od ukotvení v oboru se odvíjí manažerská kariéra. Sestra se stává vedoucí směny nebo zástupkyní staniční sestry, staniční sestrou a vrchní sestrou. Nalezly jsme v životních příbězích vrchních sester faktory, které je predisponují pro manažerskou pozici. Na této pozici používají vrchní sestry kombinaci manažerských strategií: autoritativní, demokratickou a konzultativní. Teoretický model profesního paradigmatu vrchních sester otevřel cestu k dalšímu zkoumání, ve kterém budeme moci prověřit a verifikovat nebo falzifikovat některé segmenty, např. průběh profesní dráhy sester či jejich styly řízení.
520    9_
$a The authors of this contribution are dealing with the managing strategies of sisters working as nursing officers. The aim of the qualitative study is an analysis of the professional career and the managing position of a nursing officer and the variation in conditions of a health-care facility with regard to family background. It is also to understand the values and attitudes of sisters, to understand how their career advancement developed, to define the style of management of the nursing team, to map how professional and personal careers of the sisters interact, and especially, how this subjective reflection of the sisters and relations contribute to creation of long term working strategy. To analyse the professional career on of the sisters we used the classical qualitative method of embedded theory. This method allowed, within a qualitative analysis, the integration of the data acquired thanks to the interviewing technique with the nursing officers in university hospitals. The selection of the respondents was carried out combining two methods: intentional choice by means of the institution, snowball and specific choice. On the basis of the data analysis we created a model of professional paradigm. According to the first model a sister goes through several phases of professional career that we have called strategies of choosing profession, circle (changing nursing professions and workplaces), virtue of necessity (a situation when a nurse bringing up a child opts for a workplace with a regime that permits taking care for the child), and embedding in a nursing profession. According to the second model the embedding happens right after finishing the qualification education. The managerial career devolves on embedding in the profession. A nurse becomes a shift chief or a deputy matron, a matron and finally a nursing officer. In the lives on nursing officers we discovered factors which predispose them to a managerial position. At this position nursing officers use a combination of managerial strategies: authoritative, democratic and consultative. The theoretical model of professional paradigm of nursing officers provides opportunities for other research in which we will be able to check out, to verify or to falsify some segments, e.g. the course of professional growth of nurses and their managerial styles.
650    12
$a personál sesterský nemocniční $x organizace a řízení $7 D009741
650    12
$a personální management $x metody $x pracovní síly $7 D010559
650    _2
$a interpersonální vztahy $7 D007398
650    _2
$a interprofesionální vztahy $7 D007400
650    _2
$a pracovní uspokojení $7 D007588
650    _2
$a kvalitativní výzkum $7 D036301
650    _2
$a lidé $7 D006801
700    1_
$a Bártlová, Sylva, $d 1950- $7 mzk2005274925 $u Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, katedra ošetřovatelství a porodní asistence
773    0_
$t Kontakt $x 1212-4117 $g Roč. 15, č. 3 (2013), s. 229-244 $w MED00011467
910    __
$a ABA008 $b B 2178 $c 1249 a $y 4 $z 0
990    __
$a 20140221111821 $b ABA008
991    __
$a 20140311143448 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1013908 $s 845456
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2013 $b 15 $c 3 $d 229-244 $i 1212-4117 $m Kontakt (České Budějovice) $n Kontakt (Čes. Budějovice Print) $x MED00011467
LZP    __
$c NLK125 $d 20140311 $a NLK 2014-11/dk

Najít záznam

Citační ukazatele

Pouze přihlášení uživatelé

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...