-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Rodičovský konflikt a školní zátěž studentů gymnázií
[Interparental Conflict and School Stress of Students of High Schools]
[Elterlicher Konflikt und Schulstress bei Schüllern des Gymnasiums]
Lenka Lacinová; Martina Kotková
Jazyk čeština Země Česko
- Klíčová slova
- reprezentace rodiny, emocionální nákaza,
- MeSH
- emoce MeSH
- konflikt (psychologie) MeSH
- konflikt v rodině psychologie MeSH
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
- psychický stres etiologie psychologie MeSH
- rodinné vztahy MeSH
- sběr dat metody statistika a číselné údaje MeSH
- vztahy mezi rodiči a dětmi MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
Předkládaná studie se zaměřuje na zkoumání vztahu mezi rodičovským konfliktem a stresem ve škole u gymnaziálních studentů ve věku 15–18 let. Speciální pozornost byla věnována mediačnímu efektu vztahu k rodičům a moderačnímu efektu reprezentace rodiny. Studie vychází z kvantitativního designu a k získání potřebných dat byly použity dotazníkové metody. Mediační efekt vztahu k rodičům nebyl prokázán. Moderační efekt reprezentace rodiny byl potvrzen pouze u dívek: souvislost mezi pocitem ohrožení a celkovým stresem je signifikantní jen u těch dívek, které nemají nejvíce konstruktivní ani nejvíce destruktivní reprezentaci rodiny.
Die vorliegende Studie konzentriert sich auf die Beziehung zwischen elterlichen Konflikten und Stress in der Schule bei Schülern im Alter von 15–18 Jahren. Besondere Aufmerksamkeit wurde auf die vermittelnde Wirkung der Beziehung zu den Eltern und der vermittelnden Wirkung der Repräsentierung der Familie gerichtet. Die Studie basiert auf quantitativem Design und die notwendigen Daten wurden durch Fragebogen erhoben. Die Mediation der Beziehung zu den Eltern wurde nicht nachgewiesen. Die Moderation der Repräsentierung der Familie wurde nur bei Mädchen bestätigt: Die Beziehung zwischen dem Gefühl der Gefahr und dem Gesamtstress ist nur für die Mädchen signifikant, die nicht die meist konstruktive oder destruktive Darstellung der Familie haben.
Interparental Conflict and School Stress of Students of High Schools
Elterlicher Konflikt und Schulstress bei Schüllern des Gymnasiums
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc14077560
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20141204144502.0
- 007
- ta
- 008
- 141101s2014 xr f 000 0cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng $b ger
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Kotková, Martina $7 pna2015857730 $u Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně.
- 245 10
- $a Rodičovský konflikt a školní zátěž studentů gymnázií / $c Lenka Lacinová; Martina Kotková
- 246 31
- $a Interparental Conflict and School Stress of Students of High Schools
- 246 31
- $a Elterlicher Konflikt und Schulstress bei Schüllern des Gymnasiums
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Předkládaná studie se zaměřuje na zkoumání vztahu mezi rodičovským konfliktem a stresem ve škole u gymnaziálních studentů ve věku 15–18 let. Speciální pozornost byla věnována mediačnímu efektu vztahu k rodičům a moderačnímu efektu reprezentace rodiny. Studie vychází z kvantitativního designu a k získání potřebných dat byly použity dotazníkové metody. Mediační efekt vztahu k rodičům nebyl prokázán. Moderační efekt reprezentace rodiny byl potvrzen pouze u dívek: souvislost mezi pocitem ohrožení a celkovým stresem je signifikantní jen u těch dívek, které nemají nejvíce konstruktivní ani nejvíce destruktivní reprezentaci rodiny.
- 520 9_
- $a This study is focused on examination of the relationship between interparental conflict and school stress of high school students in ages between 15 and 18 years. Attention was especially paid to the mediation effect of relationships towards parents and the moderation effect of representation of a family. This study is based on quantitative research design and questionnaires were used to obtain wanted data. The mediation effect of relationships toward parents was not found in the study. There was evidence of the moderation effect of representation in this study but only in girls. Statistic significance between feelings of threat and general school stress was found only in girls who did not show the most constructive and destructive representation of a family.
- 520 9_
- $a Die vorliegende Studie konzentriert sich auf die Beziehung zwischen elterlichen Konflikten und Stress in der Schule bei Schülern im Alter von 15–18 Jahren. Besondere Aufmerksamkeit wurde auf die vermittelnde Wirkung der Beziehung zu den Eltern und der vermittelnden Wirkung der Repräsentierung der Familie gerichtet. Die Studie basiert auf quantitativem Design und die notwendigen Daten wurden durch Fragebogen erhoben. Die Mediation der Beziehung zu den Eltern wurde nicht nachgewiesen. Die Moderation der Repräsentierung der Familie wurde nur bei Mädchen bestätigt: Die Beziehung zwischen dem Gefühl der Gefahr und dem Gesamtstress ist nur für die Mädchen signifikant, die nicht die meist konstruktive oder destruktive Darstellung der Familie haben.
- 650 _2
- $a vztahy mezi rodiči a dětmi $7 D010287
- 650 _2
- $a rodinné vztahy $7 D005195
- 650 _2
- $a konflikt (psychologie) $7 D003220
- 650 _2
- $a konflikt v rodině $x psychologie $7 D054541
- 650 _2
- $a psychický stres $x etiologie $x psychologie $7 D013315
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a mladiství $7 D000293
- 650 _2
- $a sběr dat $x metody $x statistika a číselné údaje $7 D003625
- 650 _2
- $a emoce $7 D004644
- 653 00
- $a reprezentace rodiny
- 653 00
- $a emocionální nákaza
- 700 1_
- $a Lacinová, Lenka, $d 1969- $7 nlk20020105633 $u Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny FSS MU
- 773 0_
- $t Psychologie pro praxi $x 1803-8670 $g Roč. 49, č. 1-2 (2014), s. 39-53 $w MED00166190
- 856 41
- $u https://karolinum.cz/data/clanek/957/PPP_1-2_2014_04_Kotkova.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4251 $c 595 b $y 4 $z 5
- 990 __
- $b ABA008 $a 20141010154254
- 991 __
- $a 20141204144500 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1045688 $s 876537
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2014 $b 49 $c 1-2 $d 39-53 $i 1803-8670 $m Psychologie pro praxi $n Psychol. praxi $x MED00166190
- LZP __
- $a NLK 2014-01/jp