-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Kyberšikana na základních školách v Jihočeském kraji
[Cyberbullying at primary schools in South Bohemia Region]
Veronika Królová
Jazyk čeština Země Česko
- Klíčová slova
- základní škola, žáci, agresor, oběť,
- MeSH
- agrese psychologie MeSH
- chování mladistvých MeSH
- dítě MeSH
- internet využití MeSH
- interpersonální vztahy MeSH
- kyberšikana MeSH
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
- ochrana práv dítěte psychologie zákonodárství a právo MeSH
- poruchy sociálního chování patologie prevence a kontrola psychologie MeSH
- průzkumy a dotazníky MeSH
- šikana * klasifikace psychologie MeSH
- školy * MeSH
- sociální média využití MeSH
- Check Tag
- dítě MeSH
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
- mužské pohlaví MeSH
- ženské pohlaví MeSH
Příspěvek se zabývá aktuálním tématem kyberšikany, která se v posledních letech spolu s rozvojem informačních a komunikačních technologií rychle vyvíjí a věnuje se jí čím dál větší pozornost. Hlavním předmětem příspěvku je vlastní výzkum, jehož cílem bylo zmapovat výskyt kyberšikany na základních školách Jihočeského kraje. Pro sběr dat byla použita technika dotazníku, který byl anonymní a byl distribuován v první polovině roku 2013 žákům druhého stupně základních škol v Jihočeském kraji. Celkem bylo vyhodnoceno 765 dotazníků, kdy z celkového počtu respondentů bylo 53 % chlapců a 47 % dívek. Výsledky tohoto výzkumu ukázaly, že oběťmi kyberšikany se za svůj život stalo celkem 21 % žáků druhého stupně základních škol. Nejčastěji byli žáci v online prostředí obtěžováni na chatu, a to v 37,8 % případů. Ke kyberšikanování druhých se přiznalo celkem 9,8 % žáků. Respondenti uvedli, že nejčastějším důvodem, proč se rozhodli kyberšikanovat druhé, byla zábava (26 %) a dále jiný než některý z uvedených důvodů (26 %). Oběti kyberšikany se vyskytují častěji mezi dívkami než mezi chlapci, avšak u agresorů je tomu naopak, tj. chlapci kyberšikanují druhé častěji než dívky.
The paper deals with the current topic of cyberbullying, which has been rapidly evolving in recent years. Together with the development of communication and information technologies, more and more attention is dedicated to this issue. The main theme of this paper is research directed at mapping the incidences of cyberbullying at primary schools of South Bohemia region. Data collection was done with the use of a questionnaire, which was anonymous and was distributed to 11–15 year-old pupils of primary schools in South Bohemia region in the first half of 2013. In total, 765 questionnaires were evaluated. There were 53% boys and 47% girls from the total number of respondents. The results of this research showed that in total, 21% of pupils at primary schools became a victim of cyberbullying sometime during their life time. In on-line environment, the pupils were most often harassed while chatting with someone. That involved 37.8% cases. In total, 9.8% of pupils admitted to cyberbullying others. The respondents reported that the most common reason why they decided to cyberbully the others was “amusement” (26%) and “for other reason”, reported (26%). The victims of cyberbullying are more prevalent among girls than among boys but it is opposite with the aggressors, i.e. boys cyberbully others more often than girls.
Cyberbullying at primary schools in South Bohemia Region
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc14081891
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20150209134142.0
- 007
- ta
- 008
- 141209s2014 xr d f 000 0cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Królová, Veronika $7 _AN076995 $u Univerzita Pardubice, Fakulta zdravotnických studií, Pardubice
- 245 10
- $a Kyberšikana na základních školách v Jihočeském kraji / $c Veronika Królová
- 246 31
- $a Cyberbullying at primary schools in South Bohemia Region
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Příspěvek se zabývá aktuálním tématem kyberšikany, která se v posledních letech spolu s rozvojem informačních a komunikačních technologií rychle vyvíjí a věnuje se jí čím dál větší pozornost. Hlavním předmětem příspěvku je vlastní výzkum, jehož cílem bylo zmapovat výskyt kyberšikany na základních školách Jihočeského kraje. Pro sběr dat byla použita technika dotazníku, který byl anonymní a byl distribuován v první polovině roku 2013 žákům druhého stupně základních škol v Jihočeském kraji. Celkem bylo vyhodnoceno 765 dotazníků, kdy z celkového počtu respondentů bylo 53 % chlapců a 47 % dívek. Výsledky tohoto výzkumu ukázaly, že oběťmi kyberšikany se za svůj život stalo celkem 21 % žáků druhého stupně základních škol. Nejčastěji byli žáci v online prostředí obtěžováni na chatu, a to v 37,8 % případů. Ke kyberšikanování druhých se přiznalo celkem 9,8 % žáků. Respondenti uvedli, že nejčastějším důvodem, proč se rozhodli kyberšikanovat druhé, byla zábava (26 %) a dále jiný než některý z uvedených důvodů (26 %). Oběti kyberšikany se vyskytují častěji mezi dívkami než mezi chlapci, avšak u agresorů je tomu naopak, tj. chlapci kyberšikanují druhé častěji než dívky.
- 520 9_
- $a The paper deals with the current topic of cyberbullying, which has been rapidly evolving in recent years. Together with the development of communication and information technologies, more and more attention is dedicated to this issue. The main theme of this paper is research directed at mapping the incidences of cyberbullying at primary schools of South Bohemia region. Data collection was done with the use of a questionnaire, which was anonymous and was distributed to 11–15 year-old pupils of primary schools in South Bohemia region in the first half of 2013. In total, 765 questionnaires were evaluated. There were 53% boys and 47% girls from the total number of respondents. The results of this research showed that in total, 21% of pupils at primary schools became a victim of cyberbullying sometime during their life time. In on-line environment, the pupils were most often harassed while chatting with someone. That involved 37.8% cases. In total, 9.8% of pupils admitted to cyberbullying others. The respondents reported that the most common reason why they decided to cyberbully the others was “amusement” (26%) and “for other reason”, reported (26%). The victims of cyberbullying are more prevalent among girls than among boys but it is opposite with the aggressors, i.e. boys cyberbully others more often than girls.
- 650 12
- $a školy $7 D012574
- 650 _2
- $a agrese $x psychologie $7 D000374
- 650 12
- $a šikana $x klasifikace $x psychologie $7 D058445
- 650 _2
- $a interpersonální vztahy $7 D007398
- 650 _2
- $a ochrana práv dítěte $x psychologie $x zákonodárství a právo $7 D002651
- 650 _2
- $a internet $x využití $7 D020407
- 650 _2
- $a chování mladistvých $7 D000294
- 650 _2
- $a mladiství $7 D000293
- 650 _2
- $a poruchy sociálního chování $x patologie $x prevence a kontrola $x psychologie $7 D012920
- 650 _2
- $a sociální média $x využití $7 D061108
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 _2
- $a ženské pohlaví $7 D005260
- 650 _2
- $a mužské pohlaví $7 D008297
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795
- 650 _2
- $a kyberšikana $7 D000077224
- 653 00
- $a základní škola
- 653 00
- $a žáci
- 653 00
- $a agresor
- 653 00
- $a oběť
- 773 0_
- $t Prevence úrazů, otrav a násilí $x 1801-0261 $g Roč. 10, č. 1 (2014), s. 13-20 $w MED00152401
- 856 41
- $u http://casopis-zsfju.zsf.jcu.cz/prevence-urazu-otrav-a-nasili/administrace/clankyfile/20140630140410505949.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4217 $c 1237 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20141209084000 $b ABA008
- 991 __
- $a 20150209134351 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1050272 $s 880966
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2014 $b 10 $c 1 $d 13-20 $i 1801-0261 $m Prevence úrazů, otrav a násilí $n Prev. úrazů otrav násilí $x MED00152401
- LZP __
- $c NLK104 $d 20150209 $a NLK 2014-37/pk