• Je něco špatně v tomto záznamu ?

Kyberšikana na základních školách v Jihočeském kraji
[Cyberbullying at primary schools in South Bohemia Region]

Veronika Królová

. 2014 ; 10 (1) : 13-20.

Jazyk čeština Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc14081891

Příspěvek se zabývá aktuálním tématem kyberšikany, která se v posledních letech spolu s rozvojem informačních a komunikačních technologií rychle vyvíjí a věnuje se jí čím dál větší pozornost. Hlavním předmětem příspěvku je vlastní výzkum, jehož cílem bylo zmapovat výskyt kyberšikany na základních školách Jihočeského kraje. Pro sběr dat byla použita technika dotazníku, který byl anonymní a byl distribuován v první polovině roku 2013 žákům druhého stupně základních škol v Jihočeském kraji. Celkem bylo vyhodnoceno 765 dotazníků, kdy z celkového počtu respondentů bylo 53 % chlapců a 47 % dívek. Výsledky tohoto výzkumu ukázaly, že oběťmi kyberšikany se za svůj život stalo celkem 21 % žáků druhého stupně základních škol. Nejčastěji byli žáci v online prostředí obtěžováni na chatu, a to v 37,8 % případů. Ke kyberšikanování druhých se přiznalo celkem 9,8 % žáků. Respondenti uvedli, že nejčastějším důvodem, proč se rozhodli kyberšikanovat druhé, byla zábava (26 %) a dále jiný než některý z uvedených důvodů (26 %). Oběti kyberšikany se vyskytují častěji mezi dívkami než mezi chlapci, avšak u agresorů je tomu naopak, tj. chlapci kyberšikanují druhé častěji než dívky.

The paper deals with the current topic of cyberbullying, which has been rapidly evolving in recent years. Together with the development of communication and information technologies, more and more attention is dedicated to this issue. The main theme of this paper is research directed at mapping the incidences of cyberbullying at primary schools of South Bohemia region. Data collection was done with the use of a questionnaire, which was anonymous and was distributed to 11–15 year-old pupils of primary schools in South Bohemia region in the first half of 2013. In total, 765 questionnaires were evaluated. There were 53% boys and 47% girls from the total number of respondents. The results of this research showed that in total, 21% of pupils at primary schools became a victim of cyberbullying sometime during their life time. In on-line environment, the pupils were most often harassed while chatting with someone. That involved 37.8% cases. In total, 9.8% of pupils admitted to cyberbullying others. The respondents reported that the most common reason why they decided to cyberbully the others was “amusement” (26%) and “for other reason”, reported (26%). The victims of cyberbullying are more prevalent among girls than among boys but it is opposite with the aggressors, i.e. boys cyberbully others more often than girls.

Cyberbullying at primary schools in South Bohemia Region

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc14081891
003      
CZ-PrNML
005      
20150209134142.0
007      
ta
008      
141209s2014 xr d f 000 0cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Królová, Veronika $7 _AN076995 $u Univerzita Pardubice, Fakulta zdravotnických studií, Pardubice
245    10
$a Kyberšikana na základních školách v Jihočeském kraji / $c Veronika Królová
246    31
$a Cyberbullying at primary schools in South Bohemia Region
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Příspěvek se zabývá aktuálním tématem kyberšikany, která se v posledních letech spolu s rozvojem informačních a komunikačních technologií rychle vyvíjí a věnuje se jí čím dál větší pozornost. Hlavním předmětem příspěvku je vlastní výzkum, jehož cílem bylo zmapovat výskyt kyberšikany na základních školách Jihočeského kraje. Pro sběr dat byla použita technika dotazníku, který byl anonymní a byl distribuován v první polovině roku 2013 žákům druhého stupně základních škol v Jihočeském kraji. Celkem bylo vyhodnoceno 765 dotazníků, kdy z celkového počtu respondentů bylo 53 % chlapců a 47 % dívek. Výsledky tohoto výzkumu ukázaly, že oběťmi kyberšikany se za svůj život stalo celkem 21 % žáků druhého stupně základních škol. Nejčastěji byli žáci v online prostředí obtěžováni na chatu, a to v 37,8 % případů. Ke kyberšikanování druhých se přiznalo celkem 9,8 % žáků. Respondenti uvedli, že nejčastějším důvodem, proč se rozhodli kyberšikanovat druhé, byla zábava (26 %) a dále jiný než některý z uvedených důvodů (26 %). Oběti kyberšikany se vyskytují častěji mezi dívkami než mezi chlapci, avšak u agresorů je tomu naopak, tj. chlapci kyberšikanují druhé častěji než dívky.
520    9_
$a The paper deals with the current topic of cyberbullying, which has been rapidly evolving in recent years. Together with the development of communication and information technologies, more and more attention is dedicated to this issue. The main theme of this paper is research directed at mapping the incidences of cyberbullying at primary schools of South Bohemia region. Data collection was done with the use of a questionnaire, which was anonymous and was distributed to 11–15 year-old pupils of primary schools in South Bohemia region in the first half of 2013. In total, 765 questionnaires were evaluated. There were 53% boys and 47% girls from the total number of respondents. The results of this research showed that in total, 21% of pupils at primary schools became a victim of cyberbullying sometime during their life time. In on-line environment, the pupils were most often harassed while chatting with someone. That involved 37.8% cases. In total, 9.8% of pupils admitted to cyberbullying others. The respondents reported that the most common reason why they decided to cyberbully the others was “amusement” (26%) and “for other reason”, reported (26%). The victims of cyberbullying are more prevalent among girls than among boys but it is opposite with the aggressors, i.e. boys cyberbully others more often than girls.
650    12
$a školy $7 D012574
650    _2
$a agrese $x psychologie $7 D000374
650    12
$a šikana $x klasifikace $x psychologie $7 D058445
650    _2
$a interpersonální vztahy $7 D007398
650    _2
$a ochrana práv dítěte $x psychologie $x zákonodárství a právo $7 D002651
650    _2
$a internet $x využití $7 D020407
650    _2
$a chování mladistvých $7 D000294
650    _2
$a mladiství $7 D000293
650    _2
$a poruchy sociálního chování $x patologie $x prevence a kontrola $x psychologie $7 D012920
650    _2
$a sociální média $x využití $7 D061108
650    _2
$a dítě $7 D002648
650    _2
$a ženské pohlaví $7 D005260
650    _2
$a mužské pohlaví $7 D008297
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795
650    _2
$a kyberšikana $7 D000077224
653    00
$a základní škola
653    00
$a žáci
653    00
$a agresor
653    00
$a oběť
773    0_
$t Prevence úrazů, otrav a násilí $x 1801-0261 $g Roč. 10, č. 1 (2014), s. 13-20 $w MED00152401
856    41
$u http://casopis-zsfju.zsf.jcu.cz/prevence-urazu-otrav-a-nasili/administrace/clankyfile/20140630140410505949.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b A 4217 $c 1237 $y 4 $z 0
990    __
$a 20141209084000 $b ABA008
991    __
$a 20150209134351 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1050272 $s 880966
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2014 $b 10 $c 1 $d 13-20 $i 1801-0261 $m Prevence úrazů, otrav a násilí $n Prev. úrazů otrav násilí $x MED00152401
LZP    __
$c NLK104 $d 20150209 $a NLK 2014-37/pk

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...