• Something wrong with this record ?

Vývoj vzdělávání zdravotních sester. 1. díl
[Development of nursing education]

Eva Prošková, Jana Konečná

. 2015 ; 11 (6) : 42-46.

Language Czech Country Czech Republic

Document type Historical Article

Příspěvek je věnován vývoji vzdělávání zdravotních sester, postupné profesionalizaci povolání zdravotních sester a jeho samotné regulaci. První ošetřovatelské kurzy mimo nemocnice byly organizovány již v roce 1874 v rámci prvních snah o emancipaci žen. Následně v souvislosti se změnami ve zdravotnictví dochází k rozvoji kvalifikované všeobecné zdravotní péče a k poskytování kvalifikované zdravotní péče, která si vyžádala potřebnost kvalifikovaných a vzdělaných ošetřovatelek. Tato potřebnost s sebou přinesla i vznik regulace ošetřovatelského vzdělání a tím i vznik ošetřovatelských škol. Přechod od neregulované činnosti k právem plně regulované profesi nastal v případě českého ošetřovatelství až v 50. letech a lze jej pokládat za zdařilý. Teprve právními předpisy vydanými v 50. letech došlo k formálnímu oddělení profese sestry a ošetřovatelky. Rok 1953 lze proto považovat za skutečný předěl v pojetí profese sestry a za vznik povolání sestry jako povolání regulovaného.

The paper is devoted to the development of nursing education, occupation gradual professionalization of nurses and the regulation itself. The first nursing courses outside the hospital were organized in 1874 as part of the first efforts for the emancipation of women. Subsequently, in connection with changes in health care is to develop a skilled universal health care and the provision of qualified health care, which necessitated the need for skilled and educated nurses. This need has also brought about the emergence of regulation of nursing education and thereby the creation of nursing schools. The transition from unregulated to fully regulated business law arose in the case of Czech nursing up in the 50s, and it can be considered successful. Only legal regulations issued in the 50s there was a formal separation of the nursing profession and nursing. The year 1953 could be considered a real milestone in the conception of the nursing profession and for the formation of the nursing profession as a regulated profession.

Development of nursing education

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc15026082
003      
CZ-PrNML
005      
20150921135603.0
007      
ta
008      
150803s2015 xr a f 000 0|cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Prošková, Eva, $d 1971- $7 xx0101734 $u Ústav veřejného zdravotnictví a medicínského práva, 1. LF UK v Praze
245    10
$a Vývoj vzdělávání zdravotních sester. $n 1. díl / $c Eva Prošková, Jana Konečná
246    31
$a Development of nursing education
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Příspěvek je věnován vývoji vzdělávání zdravotních sester, postupné profesionalizaci povolání zdravotních sester a jeho samotné regulaci. První ošetřovatelské kurzy mimo nemocnice byly organizovány již v roce 1874 v rámci prvních snah o emancipaci žen. Následně v souvislosti se změnami ve zdravotnictví dochází k rozvoji kvalifikované všeobecné zdravotní péče a k poskytování kvalifikované zdravotní péče, která si vyžádala potřebnost kvalifikovaných a vzdělaných ošetřovatelek. Tato potřebnost s sebou přinesla i vznik regulace ošetřovatelského vzdělání a tím i vznik ošetřovatelských škol. Přechod od neregulované činnosti k právem plně regulované profesi nastal v případě českého ošetřovatelství až v 50. letech a lze jej pokládat za zdařilý. Teprve právními předpisy vydanými v 50. letech došlo k formálnímu oddělení profese sestry a ošetřovatelky. Rok 1953 lze proto považovat za skutečný předěl v pojetí profese sestry a za vznik povolání sestry jako povolání regulovaného.
520    9_
$a The paper is devoted to the development of nursing education, occupation gradual professionalization of nurses and the regulation itself. The first nursing courses outside the hospital were organized in 1874 as part of the first efforts for the emancipation of women. Subsequently, in connection with changes in health care is to develop a skilled universal health care and the provision of qualified health care, which necessitated the need for skilled and educated nurses. This need has also brought about the emergence of regulation of nursing education and thereby the creation of nursing schools. The transition from unregulated to fully regulated business law arose in the case of Czech nursing up in the 50s, and it can be considered successful. Only legal regulations issued in the 50s there was a formal separation of the nursing profession and nursing. The year 1953 could be considered a real milestone in the conception of the nursing profession and for the formation of the nursing profession as a regulated profession.
650    12
$a kontinuální vzdělávání zdravotních sester $x dějiny $x metody $x trendy $7 D004509
650    _2
$a zdravotní sestry v klinické praxi $x dějiny $7 D009720
650    _2
$a studium ošetřovatelství $x dějiny $x metody $7 D004506
650    _2
$a lidé $7 D006801
655    _2
$a historické články $7 D016456
700    1_
$a Konečná, Jana $7 xx0228901 $u Fakulta zdravotnických věd, Univerzita Palackého v Olomouci
773    0_
$t Florence $x 1801-464X $g Roč. 11, č. 6 (2015), s. 42-46 $w MED00013952
856    41
$u https://www.florence.cz/casopis/archiv-florence/2015/6/vyvoj-vzdelavani-zdravotnich-sester-1-dil/ $y domovská stránka časopisu
910    __
$a ABA008 $b B 2389 $c 669 a $y 4 $z 0
990    __
$a 20140620103838 $b ABA008
991    __
$a 20150921135736 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1086625 $s 909102
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2015 $b 11 $c 6 $d 42-46 $i 1801-464X $m Florence $n Florence (Praha) $x MED00013952
LZP    __
$c NLK183 $d 20150921 $a NLK 2015-28/pk

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...