-
Something wrong with this record ?
Srovnání školní a celodenní pohybové aktivity 9-10letých děvčat a chlapců
[Comparison of school and daily physical activity of 9-10 year old girsl and boys]
Romana Šnoblová, Lukáš Jakubec, Erik Sigmund, Dagmar Sigmundová
Language Czech Country Czech Republic
Document type Research Support, Non-U.S. Gov't
NLK
Directory of Open Access Journals
from 2008
Open Access Digital Library
from 2008-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
from 2008
- MeSH
- Accelerometry MeSH
- Walking MeSH
- Child MeSH
- Humans MeSH
- Monitoring, Physiologic MeSH
- Motor Activity * MeSH
- Sedentary Behavior MeSH
- Schools MeSH
- Heart Rate MeSH
- Physical Exertion MeSH
- Body Weights and Measures MeSH
- Leisure Activities * MeSH
- Check Tag
- Child MeSH
- Humans MeSH
- Male MeSH
- Female MeSH
- Publication type
- Research Support, Non-U.S. Gov't MeSH
VÝCHODISKA: Preferování sedavého trávení volného času a nevhodné prostředí pro pohybovou aktivitu (PA) patří mezi hlavní příčiny snižování PA, poklesu úrovně tělesné zdatnosti a nepříznivého poměru příjmu a výdeje energie, což úzce souvisí s nárůstem nadváhy a obezity již u dětí mladšího školního věku. CÍLE: Cílem studie bylo zjistit vztah mezi pohlavím a celkovou denní PA dětí mladšího školního věku ve školních dnech. METODIKA: K řešení projektu bylo vybráno šest základních škol, které souhlasily s organizačně náročným výzkumem a byly charakterizovány stejným edukačním zaměřením a srovnatelným prostředím a podmínkami pro PA. Celkem na monitorování PA participovalo 85 děvčat a 84 chlapců. PA byla monitorována multifunkčním akcelerometrem ActiTrainer. Data byla zpracována prostřednictvím speciálního software Centra kinantropologického výzkumu ActiTrainer09. Ke statistickému zpracování dat byly použity základní statistické veličiny, jednofaktorová ANOVA a efekt size koefi cient ω2. VÝSLEDKY: Výsledky prokazují, že chlapci jsou pohybově aktivnější než děvčata v průběhu pobytu ve škole i v jeho jednotlivých částech, a to jak z hlediska počtu kroků, tak i z hlediska doby trvání střední až intenzivní PA. V celkové denní PA však nebyly zjištěny signifi kantní diference mezi chlapci a děvčaty. ZÁVĚRY: Studie potvrdila vyšší školní PA chlapců oproti děvčatům. Poznání zákonitostí v denní PA chlapců a děvčat vyžaduje hlubší studium jednotlivých segmentů školního dne, s využitím co nejobjektivnějších technik monitorování PA.
BACKGROUND: A preference of sedentary leisure time and an inap propriate environment for physical activity (PA) are some of the main reasons for the decline of PA, decreasing level of physical fi tness and an unfavorable balance between energy intake and expenditure. These determinants are closely related with the increase in overweight and obesity within primary school age children. AIM: The aim of this study was to determine the relationship between gender and total daily PA of primary school children on school days. METHODOLOGY: Six primary schools, which were characterized by the same focus and comparable educational environment and conditions for PA, were included in the research. A total of 85 girls and 8 4 boys participated in PA monitoring. The PA was monitored by the multifunction accelerometer ActiTrainer. The data was processed using the ActiTrainer09, the special software of the Cen- ter for Kinanthropology Research. The data was analyzed using basic statistical concepts, single-factor ANOVA and ω 2 effect size coefficient. RESULTS: The results showed that boys are more physically active than girls during their stay at school, both in terms of the step count, and duration of moderate-to-vigorous PA. There were no signifi cant diff erences between boys and girls in total daily PA. CONCLUSIONS: This study confi rms a higher PA of boys compared to girls during school. A knowledge of the patterns in the daily physical activity of boys and girls requires a deeper study of the various segments of the school day.
Comparison of school and daily physical activity of 9-10 year old girsl and boys
References provided by Crossref.org
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc15032682
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20190615062559.0
- 007
- ta
- 008
- 151012s2015 xr f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.5507/tk.2015.005 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Šnoblová, Romana $7 ola2010574534 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého, Olomouc, Česká republika
- 245 10
- $a Srovnání školní a celodenní pohybové aktivity 9-10letých děvčat a chlapců / $c Romana Šnoblová, Lukáš Jakubec, Erik Sigmund, Dagmar Sigmundová
- 246 31
- $a Comparison of school and daily physical activity of 9-10 year old girsl and boys
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a VÝCHODISKA: Preferování sedavého trávení volného času a nevhodné prostředí pro pohybovou aktivitu (PA) patří mezi hlavní příčiny snižování PA, poklesu úrovně tělesné zdatnosti a nepříznivého poměru příjmu a výdeje energie, což úzce souvisí s nárůstem nadváhy a obezity již u dětí mladšího školního věku. CÍLE: Cílem studie bylo zjistit vztah mezi pohlavím a celkovou denní PA dětí mladšího školního věku ve školních dnech. METODIKA: K řešení projektu bylo vybráno šest základních škol, které souhlasily s organizačně náročným výzkumem a byly charakterizovány stejným edukačním zaměřením a srovnatelným prostředím a podmínkami pro PA. Celkem na monitorování PA participovalo 85 děvčat a 84 chlapců. PA byla monitorována multifunkčním akcelerometrem ActiTrainer. Data byla zpracována prostřednictvím speciálního software Centra kinantropologického výzkumu ActiTrainer09. Ke statistickému zpracování dat byly použity základní statistické veličiny, jednofaktorová ANOVA a efekt size koefi cient ω2. VÝSLEDKY: Výsledky prokazují, že chlapci jsou pohybově aktivnější než děvčata v průběhu pobytu ve škole i v jeho jednotlivých částech, a to jak z hlediska počtu kroků, tak i z hlediska doby trvání střední až intenzivní PA. V celkové denní PA však nebyly zjištěny signifi kantní diference mezi chlapci a děvčaty. ZÁVĚRY: Studie potvrdila vyšší školní PA chlapců oproti děvčatům. Poznání zákonitostí v denní PA chlapců a děvčat vyžaduje hlubší studium jednotlivých segmentů školního dne, s využitím co nejobjektivnějších technik monitorování PA.
- 520 9_
- $a BACKGROUND: A preference of sedentary leisure time and an inap propriate environment for physical activity (PA) are some of the main reasons for the decline of PA, decreasing level of physical fi tness and an unfavorable balance between energy intake and expenditure. These determinants are closely related with the increase in overweight and obesity within primary school age children. AIM: The aim of this study was to determine the relationship between gender and total daily PA of primary school children on school days. METHODOLOGY: Six primary schools, which were characterized by the same focus and comparable educational environment and conditions for PA, were included in the research. A total of 85 girls and 8 4 boys participated in PA monitoring. The PA was monitored by the multifunction accelerometer ActiTrainer. The data was processed using the ActiTrainer09, the special software of the Cen- ter for Kinanthropology Research. The data was analyzed using basic statistical concepts, single-factor ANOVA and ω 2 effect size coefficient. RESULTS: The results showed that boys are more physically active than girls during their stay at school, both in terms of the step count, and duration of moderate-to-vigorous PA. There were no signifi cant diff erences between boys and girls in total daily PA. CONCLUSIONS: This study confi rms a higher PA of boys compared to girls during school. A knowledge of the patterns in the daily physical activity of boys and girls requires a deeper study of the various segments of the school day.
- 650 12
- $a pohybová aktivita $7 D009043
- 650 12
- $a volnočasové aktivity $7 D007899
- 650 _2
- $a tělesné váhy a míry $7 D001837
- 650 _2
- $a sedavý životní styl $7 D057185
- 650 _2
- $a chůze $7 D016138
- 650 _2
- $a školy $7 D012574
- 650 _2
- $a tělesná námaha $7 D005082
- 650 _2
- $a akcelerometrie $7 D061725
- 650 _2
- $a monitorování fyziologických funkcí $7 D008991
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 _2
- $a ženské pohlaví $7 D005260
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a mužské pohlaví $7 D008297
- 650 _2
- $a srdeční frekvence $7 D006339
- 655 _2
- $a práce podpořená grantem $7 D013485
- 700 1_
- $a Jakubec, Lukáš $7 ola2015895184 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého, Olomouc, Česká republika
- 700 1_
- $a Sigmund, Erik, $d 1974- $7 ola2002158417 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého, Olomouc, Česká republika
- 700 1_
- $a Sigmundová, Dagmar $7 xx0101797 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého, Olomouc, Česká republika
- 773 0_
- $t Tělesná kultura $x 1211-6521 $g Roč. 38, č. 1 (2015), s. 92-106 $w MED00160656
- 856 41
- $u https://telesnakultura.upol.cz/pdfs/tek/2015/01/05.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4241 $c 863 a $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20151009130628 $b ABA008
- 991 __
- $a 20190615062741 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1093572 $s 915811
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2015 $b 38 $c 1 $d 92-106 $i 1211-6521 $m Tělesná kultura (Olomouc. Print) $n Těles. kult. (Olomouc Print) $x MED00160656
- LZP __
- $c NLK183 $d 20151103 $a NLK 2015-43/dk