Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Srovnání školní a celodenní pohybové aktivity 9-10letých děvčat a chlapců
[Comparison of school and daily physical activity of 9-10 year old girsl and boys]

Romana Šnoblová, Lukáš Jakubec, Erik Sigmund, Dagmar Sigmundová

. 2015 ; 38 (1) : 92-106.

Language Czech Country Czech Republic

Document type Research Support, Non-U.S. Gov't

VÝCHODISKA: Preferování sedavého trávení volného času a nevhodné prostředí pro pohybovou aktivitu (PA) patří mezi hlavní příčiny snižování PA, poklesu úrovně tělesné zdatnosti a nepříznivého poměru příjmu a výdeje energie, což úzce souvisí s nárůstem nadváhy a obezity již u dětí mladšího školního věku. CÍLE: Cílem studie bylo zjistit vztah mezi pohlavím a celkovou denní PA dětí mladšího školního věku ve školních dnech. METODIKA: K řešení projektu bylo vybráno šest základních škol, které souhlasily s organizačně náročným výzkumem a byly charakterizovány stejným edukačním zaměřením a srovnatelným prostředím a podmínkami pro PA. Celkem na monitorování PA participovalo 85 děvčat a 84 chlapců. PA byla monitorována multifunkčním akcelerometrem ActiTrainer. Data byla zpracována prostřednictvím speciálního software Centra kinantropologického výzkumu ActiTrainer09. Ke statistickému zpracování dat byly použity základní statistické veličiny, jednofaktorová ANOVA a efekt size koefi cient ω2. VÝSLEDKY: Výsledky prokazují, že chlapci jsou pohybově aktivnější než děvčata v průběhu pobytu ve škole i v jeho jednotlivých částech, a to jak z hlediska počtu kroků, tak i z hlediska doby trvání střední až intenzivní PA. V celkové denní PA však nebyly zjištěny signifi kantní diference mezi chlapci a děvčaty. ZÁVĚRY: Studie potvrdila vyšší školní PA chlapců oproti děvčatům. Poznání zákonitostí v denní PA chlapců a děvčat vyžaduje hlubší studium jednotlivých segmentů školního dne, s využitím co nejobjektivnějších technik monitorování PA.

BACKGROUND: A preference of sedentary leisure time and an inap propriate environment for physical activity (PA) are some of the main reasons for the decline of PA, decreasing level of physical fi tness and an unfavorable balance between energy intake and expenditure. These determinants are closely related with the increase in overweight and obesity within primary school age children. AIM: The aim of this study was to determine the relationship between gender and total daily PA of primary school children on school days. METHODOLOGY: Six primary schools, which were characterized by the same focus and comparable educational environment and conditions for PA, were included in the research. A total of 85 girls and 8 4 boys participated in PA monitoring. The PA was monitored by the multifunction accelerometer ActiTrainer. The data was processed using the ActiTrainer09, the special software of the Cen- ter for Kinanthropology Research. The data was analyzed using basic statistical concepts, single-factor ANOVA and ω 2 effect size coefficient. RESULTS: The results showed that boys are more physically active than girls during their stay at school, both in terms of the step count, and duration of moderate-to-vigorous PA. There were no signifi cant diff erences between boys and girls in total daily PA. CONCLUSIONS: This study confi rms a higher PA of boys compared to girls during school. A knowledge of the patterns in the daily physical activity of boys and girls requires a deeper study of the various segments of the school day.

Comparison of school and daily physical activity of 9-10 year old girsl and boys

References provided by Crossref.org

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc15032682
003      
CZ-PrNML
005      
20190615062559.0
007      
ta
008      
151012s2015 xr f 000 0|cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.5507/tk.2015.005 $2 doi
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Šnoblová, Romana $7 ola2010574534 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého, Olomouc, Česká republika
245    10
$a Srovnání školní a celodenní pohybové aktivity 9-10letých děvčat a chlapců / $c Romana Šnoblová, Lukáš Jakubec, Erik Sigmund, Dagmar Sigmundová
246    31
$a Comparison of school and daily physical activity of 9-10 year old girsl and boys
504    __
$a Literatura
520    3_
$a VÝCHODISKA: Preferování sedavého trávení volného času a nevhodné prostředí pro pohybovou aktivitu (PA) patří mezi hlavní příčiny snižování PA, poklesu úrovně tělesné zdatnosti a nepříznivého poměru příjmu a výdeje energie, což úzce souvisí s nárůstem nadváhy a obezity již u dětí mladšího školního věku. CÍLE: Cílem studie bylo zjistit vztah mezi pohlavím a celkovou denní PA dětí mladšího školního věku ve školních dnech. METODIKA: K řešení projektu bylo vybráno šest základních škol, které souhlasily s organizačně náročným výzkumem a byly charakterizovány stejným edukačním zaměřením a srovnatelným prostředím a podmínkami pro PA. Celkem na monitorování PA participovalo 85 děvčat a 84 chlapců. PA byla monitorována multifunkčním akcelerometrem ActiTrainer. Data byla zpracována prostřednictvím speciálního software Centra kinantropologického výzkumu ActiTrainer09. Ke statistickému zpracování dat byly použity základní statistické veličiny, jednofaktorová ANOVA a efekt size koefi cient ω2. VÝSLEDKY: Výsledky prokazují, že chlapci jsou pohybově aktivnější než děvčata v průběhu pobytu ve škole i v jeho jednotlivých částech, a to jak z hlediska počtu kroků, tak i z hlediska doby trvání střední až intenzivní PA. V celkové denní PA však nebyly zjištěny signifi kantní diference mezi chlapci a děvčaty. ZÁVĚRY: Studie potvrdila vyšší školní PA chlapců oproti děvčatům. Poznání zákonitostí v denní PA chlapců a děvčat vyžaduje hlubší studium jednotlivých segmentů školního dne, s využitím co nejobjektivnějších technik monitorování PA.
520    9_
$a BACKGROUND: A preference of sedentary leisure time and an inap propriate environment for physical activity (PA) are some of the main reasons for the decline of PA, decreasing level of physical fi tness and an unfavorable balance between energy intake and expenditure. These determinants are closely related with the increase in overweight and obesity within primary school age children. AIM: The aim of this study was to determine the relationship between gender and total daily PA of primary school children on school days. METHODOLOGY: Six primary schools, which were characterized by the same focus and comparable educational environment and conditions for PA, were included in the research. A total of 85 girls and 8 4 boys participated in PA monitoring. The PA was monitored by the multifunction accelerometer ActiTrainer. The data was processed using the ActiTrainer09, the special software of the Cen- ter for Kinanthropology Research. The data was analyzed using basic statistical concepts, single-factor ANOVA and ω 2 effect size coefficient. RESULTS: The results showed that boys are more physically active than girls during their stay at school, both in terms of the step count, and duration of moderate-to-vigorous PA. There were no signifi cant diff erences between boys and girls in total daily PA. CONCLUSIONS: This study confi rms a higher PA of boys compared to girls during school. A knowledge of the patterns in the daily physical activity of boys and girls requires a deeper study of the various segments of the school day.
650    12
$a pohybová aktivita $7 D009043
650    12
$a volnočasové aktivity $7 D007899
650    _2
$a tělesné váhy a míry $7 D001837
650    _2
$a sedavý životní styl $7 D057185
650    _2
$a chůze $7 D016138
650    _2
$a školy $7 D012574
650    _2
$a tělesná námaha $7 D005082
650    _2
$a akcelerometrie $7 D061725
650    _2
$a monitorování fyziologických funkcí $7 D008991
650    _2
$a dítě $7 D002648
650    _2
$a ženské pohlaví $7 D005260
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a mužské pohlaví $7 D008297
650    _2
$a srdeční frekvence $7 D006339
655    _2
$a práce podpořená grantem $7 D013485
700    1_
$a Jakubec, Lukáš $7 ola2015895184 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého, Olomouc, Česká republika
700    1_
$a Sigmund, Erik, $d 1974- $7 ola2002158417 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého, Olomouc, Česká republika
700    1_
$a Sigmundová, Dagmar $7 xx0101797 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého, Olomouc, Česká republika
773    0_
$t Tělesná kultura $x 1211-6521 $g Roč. 38, č. 1 (2015), s. 92-106 $w MED00160656
856    41
$u https://telesnakultura.upol.cz/pdfs/tek/2015/01/05.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b A 4241 $c 863 a $y 4 $z 0
990    __
$a 20151009130628 $b ABA008
991    __
$a 20190615062741 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1093572 $s 915811
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2015 $b 38 $c 1 $d 92-106 $i 1211-6521 $m Tělesná kultura (Olomouc. Print) $n Těles. kult. (Olomouc Print) $x MED00160656
LZP    __
$c NLK183 $d 20151103 $a NLK 2015-43/dk

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...