Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Experimentální indukce emocí hněvu, radosti, strachu a smutku
[Mood induction procedures of anger, joy, fear and sadness]

Dalibor Kučera, Jana Havigerová

. 2016 ; 10 (2) : 34-46.

Language Czech Country Czech Republic

Document type Evaluation Study

Příspěvek se věnuje problematice metod emoční indukce (MIPs; Mood Induction Procedures) a dokumentaci výzkumu zaměřeného na jejich aplikaci, resp. na zhodnocení vlivu čtyř indukovaných emočně nabitých situací na emoční sebereflexi u 41 vysokoškol­ských studentů (M/Ž, ≈ 21 let). Cílem výzkumu (EH-IPCH; 2010–2012; Plzeň, Hradec Králové, Brno) bylo především popsat subjektivní vnímavost účastníků výzkumu vůči uměle navozeným situacím a zároveň blíže charakterizovat komponenty výsledného emočního prožitku. Výsledky výzkumu poukázaly na zjevnou rozdílnost mezi emoční sebereflexí probandů v situaci indukce a sebereflexí v běžném, klidovém stavu; indukce tedy bylo možné považovat za úspěšné. Byly také zjištěny určité rozdílnosti v rovině sebereflexe mužů a žen – ženy byly k prožitku emoce o něco citlivější než muži. Příspěvek poukazuje na výzkumný potenciál i limity představených metod, ale také na perspektivy, které může studium emočních změn a emoční sebereflexe v kontextu společenskovědních disciplín přinést.

The article deals with the methodology of Mood Induction Procedures (MIPs), and presents the results of a research which employed MIPs to evaluate the influence of four different emotionally demanding situations on emotional self-reflection of 41 university students (men and female, average age 21). The primary aim of the given research (EH-IPCH; 2010–2012; Plzeň, Hradec Králové, Brno) was to describe participants’ sensitivity to “artificial” emotional situations, and to characterize components of the resultant emotion. The research findings point to a significant difference between emotional self-reflection of probands when comparing the induction (i.e. experimental) situation and the ordinary (non-experimental) situation; therefore, inductions have been considered successful. Moreover, certain differences have been observed when comparing self-reflection of men and women – women tend to be more sensitive to emotional situations than men. The paper calls attention to both the research potential and limits of MIPs in the context of social science disciplines.

Mood induction procedures of anger, joy, fear and sadness

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc16034041
003      
CZ-PrNML
005      
20180618144058.0
007      
cr|cn|
008      
161201s2016 xr ad fs 000 0|cze||
009      
eAR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Kučera, Dalibor, $d 1982- $7 jo2013793531 $u Katedra pedagogiky a psychologie, Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, České Budějovice
245    10
$a Experimentální indukce emocí hněvu, radosti, strachu a smutku / $c Dalibor Kučera, Jana Havigerová
246    31
$a Mood induction procedures of anger, joy, fear and sadness
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Příspěvek se věnuje problematice metod emoční indukce (MIPs; Mood Induction Procedures) a dokumentaci výzkumu zaměřeného na jejich aplikaci, resp. na zhodnocení vlivu čtyř indukovaných emočně nabitých situací na emoční sebereflexi u 41 vysokoškol­ských studentů (M/Ž, ≈ 21 let). Cílem výzkumu (EH-IPCH; 2010–2012; Plzeň, Hradec Králové, Brno) bylo především popsat subjektivní vnímavost účastníků výzkumu vůči uměle navozeným situacím a zároveň blíže charakterizovat komponenty výsledného emočního prožitku. Výsledky výzkumu poukázaly na zjevnou rozdílnost mezi emoční sebereflexí probandů v situaci indukce a sebereflexí v běžném, klidovém stavu; indukce tedy bylo možné považovat za úspěšné. Byly také zjištěny určité rozdílnosti v rovině sebereflexe mužů a žen – ženy byly k prožitku emoce o něco citlivější než muži. Příspěvek poukazuje na výzkumný potenciál i limity představených metod, ale také na perspektivy, které může studium emočních změn a emoční sebereflexe v kontextu společenskovědních disciplín přinést.
520    9_
$a The article deals with the methodology of Mood Induction Procedures (MIPs), and presents the results of a research which employed MIPs to evaluate the influence of four different emotionally demanding situations on emotional self-reflection of 41 university students (men and female, average age 21). The primary aim of the given research (EH-IPCH; 2010–2012; Plzeň, Hradec Králové, Brno) was to describe participants’ sensitivity to “artificial” emotional situations, and to characterize components of the resultant emotion. The research findings point to a significant difference between emotional self-reflection of probands when comparing the induction (i.e. experimental) situation and the ordinary (non-experimental) situation; therefore, inductions have been considered successful. Moreover, certain differences have been observed when comparing self-reflection of men and women – women tend to be more sensitive to emotional situations than men. The paper calls attention to both the research potential and limits of MIPs in the context of social science disciplines.
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a zlost $7 D000786
650    _2
$a radost $7 D057181
650    _2
$a strach $7 D005239
650    _2
$a zármutek $7 D006117
650    12
$a emoce $7 D004644
650    12
$a sebezhodnocení (psychologie) $7 D012647
650    _2
$a dospělí $7 D000328
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a mladý dospělý $7 D055815
653    00
$a sebereflexe
653    00
$a metoda emoční indukce
655    _2
$a hodnotící studie $7 D023362
700    1_
$a Havigerová, Jana Marie, $d 1973- $7 ola2003206205 $u Ústav primární a preprimární edukace, Pedagogická fakulta Univerzity Hradec Králové
773    0_
$t E-psychologie $x 1802-8853 $g Roč. 10, č. 2 (2016), s. 34-46 $w MED00174310
856    41
$u https://e-psycholog.eu/pdf/kucera_havigerova.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b online $y 4 $z 0
990    __
$a 20141023135230 $b ABA008
991    __
$a 20180618144318 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1175182 $s 958743
BAS    __
$a 3 $a 4
BMC    __
$a 2016 $b 10 $c 2 $d 34-46 $i 1802-8853 $m E-psychologie $x MED00174310
LZP    __
$c NLK188 $d 20170811 $a NLK 2016-43/dk

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...