-
Something wrong with this record ?
Experimentální indukce emocí hněvu, radosti, strachu a smutku
[Mood induction procedures of anger, joy, fear and sadness]
Dalibor Kučera, Jana Havigerová
Language Czech Country Czech Republic
Document type Evaluation Study
Digital library NLK
Full text - Article
Issue
Volume
Source
Source
NLK
Directory of Open Access Journals
from 2007
Open Access Digital Library
from 2007-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
from 2007
- Keywords
- sebereflexe, metoda emoční indukce,
- MeSH
- Adult MeSH
- Emotions * MeSH
- Humans MeSH
- Young Adult MeSH
- Pleasure MeSH
- Self-Assessment * MeSH
- Fear MeSH
- Grief MeSH
- Anger MeSH
- Check Tag
- Adult MeSH
- Humans MeSH
- Young Adult MeSH
- Publication type
- Evaluation Study MeSH
Příspěvek se věnuje problematice metod emoční indukce (MIPs; Mood Induction Procedures) a dokumentaci výzkumu zaměřeného na jejich aplikaci, resp. na zhodnocení vlivu čtyř indukovaných emočně nabitých situací na emoční sebereflexi u 41 vysokoškolských studentů (M/Ž, ≈ 21 let). Cílem výzkumu (EH-IPCH; 2010–2012; Plzeň, Hradec Králové, Brno) bylo především popsat subjektivní vnímavost účastníků výzkumu vůči uměle navozeným situacím a zároveň blíže charakterizovat komponenty výsledného emočního prožitku. Výsledky výzkumu poukázaly na zjevnou rozdílnost mezi emoční sebereflexí probandů v situaci indukce a sebereflexí v běžném, klidovém stavu; indukce tedy bylo možné považovat za úspěšné. Byly také zjištěny určité rozdílnosti v rovině sebereflexe mužů a žen – ženy byly k prožitku emoce o něco citlivější než muži. Příspěvek poukazuje na výzkumný potenciál i limity představených metod, ale také na perspektivy, které může studium emočních změn a emoční sebereflexe v kontextu společenskovědních disciplín přinést.
The article deals with the methodology of Mood Induction Procedures (MIPs), and presents the results of a research which employed MIPs to evaluate the influence of four different emotionally demanding situations on emotional self-reflection of 41 university students (men and female, average age 21). The primary aim of the given research (EH-IPCH; 2010–2012; Plzeň, Hradec Králové, Brno) was to describe participants’ sensitivity to “artificial” emotional situations, and to characterize components of the resultant emotion. The research findings point to a significant difference between emotional self-reflection of probands when comparing the induction (i.e. experimental) situation and the ordinary (non-experimental) situation; therefore, inductions have been considered successful. Moreover, certain differences have been observed when comparing self-reflection of men and women – women tend to be more sensitive to emotional situations than men. The paper calls attention to both the research potential and limits of MIPs in the context of social science disciplines.
Mood induction procedures of anger, joy, fear and sadness
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc16034041
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20180618144058.0
- 007
- cr|cn|
- 008
- 161201s2016 xr ad fs 000 0|cze||
- 009
- eAR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Kučera, Dalibor, $d 1982- $7 jo2013793531 $u Katedra pedagogiky a psychologie, Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, České Budějovice
- 245 10
- $a Experimentální indukce emocí hněvu, radosti, strachu a smutku / $c Dalibor Kučera, Jana Havigerová
- 246 31
- $a Mood induction procedures of anger, joy, fear and sadness
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Příspěvek se věnuje problematice metod emoční indukce (MIPs; Mood Induction Procedures) a dokumentaci výzkumu zaměřeného na jejich aplikaci, resp. na zhodnocení vlivu čtyř indukovaných emočně nabitých situací na emoční sebereflexi u 41 vysokoškolských studentů (M/Ž, ≈ 21 let). Cílem výzkumu (EH-IPCH; 2010–2012; Plzeň, Hradec Králové, Brno) bylo především popsat subjektivní vnímavost účastníků výzkumu vůči uměle navozeným situacím a zároveň blíže charakterizovat komponenty výsledného emočního prožitku. Výsledky výzkumu poukázaly na zjevnou rozdílnost mezi emoční sebereflexí probandů v situaci indukce a sebereflexí v běžném, klidovém stavu; indukce tedy bylo možné považovat za úspěšné. Byly také zjištěny určité rozdílnosti v rovině sebereflexe mužů a žen – ženy byly k prožitku emoce o něco citlivější než muži. Příspěvek poukazuje na výzkumný potenciál i limity představených metod, ale také na perspektivy, které může studium emočních změn a emoční sebereflexe v kontextu společenskovědních disciplín přinést.
- 520 9_
- $a The article deals with the methodology of Mood Induction Procedures (MIPs), and presents the results of a research which employed MIPs to evaluate the influence of four different emotionally demanding situations on emotional self-reflection of 41 university students (men and female, average age 21). The primary aim of the given research (EH-IPCH; 2010–2012; Plzeň, Hradec Králové, Brno) was to describe participants’ sensitivity to “artificial” emotional situations, and to characterize components of the resultant emotion. The research findings point to a significant difference between emotional self-reflection of probands when comparing the induction (i.e. experimental) situation and the ordinary (non-experimental) situation; therefore, inductions have been considered successful. Moreover, certain differences have been observed when comparing self-reflection of men and women – women tend to be more sensitive to emotional situations than men. The paper calls attention to both the research potential and limits of MIPs in the context of social science disciplines.
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a zlost $7 D000786
- 650 _2
- $a radost $7 D057181
- 650 _2
- $a strach $7 D005239
- 650 _2
- $a zármutek $7 D006117
- 650 12
- $a emoce $7 D004644
- 650 12
- $a sebezhodnocení (psychologie) $7 D012647
- 650 _2
- $a dospělí $7 D000328
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a mladý dospělý $7 D055815
- 653 00
- $a sebereflexe
- 653 00
- $a metoda emoční indukce
- 655 _2
- $a hodnotící studie $7 D023362
- 700 1_
- $a Havigerová, Jana Marie, $d 1973- $7 ola2003206205 $u Ústav primární a preprimární edukace, Pedagogická fakulta Univerzity Hradec Králové
- 773 0_
- $t E-psychologie $x 1802-8853 $g Roč. 10, č. 2 (2016), s. 34-46 $w MED00174310
- 856 41
- $u https://e-psycholog.eu/pdf/kucera_havigerova.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b online $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20141023135230 $b ABA008
- 991 __
- $a 20180618144318 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1175182 $s 958743
- BAS __
- $a 3 $a 4
- BMC __
- $a 2016 $b 10 $c 2 $d 34-46 $i 1802-8853 $m E-psychologie $x MED00174310
- LZP __
- $c NLK188 $d 20170811 $a NLK 2016-43/dk