-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Jídelní chování dětí v mateřské škole
[Children's eating behaviour in the kindergarten]
Slávka Fraňková
Jazyk čeština Země Česko
- MeSH
- lidé MeSH
- předškolní dítě MeSH
- školky MeSH
- stravovací zvyklosti MeSH
- výzkum MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
- mužské pohlaví MeSH
- předškolní dítě MeSH
- ženské pohlaví MeSH
Ve vývoji jídelního chování se uplatňují vlivy rodinného i sociálního prostředí. Specifickou situací je jídlo v mateřské škole. V jídelním chování dítěte se projevuje jeho přístup k jídlu, dovednost správně používat příbor, kulturnost jedení i schopnost adaptace na odlišné prostředí a nové jídlo. Analýza chování od příchodu do jídelny mateřské školy po ukončení oběda u 3–6letých dětí ukázala vývojové charakteristiky jídelního chování a rozdíly mezi chlapci a dívkami ve vztahu k jídlu, v rychlosti jedení i spontánních projevech. Chování v jídelní situaci může odhalit nedostatky ve výchově správných stravovacích návyků v rodině, odchylky od normálního příjmu potravy i poruchu chování. Výsledků pozorování lze využít k pochopení psychologických problémů dítěte, příčin negativního vztahu k mateřské škole, vzniklého v souvislosti s jídlem či jídelní situací. Důležitá je práce učitelek, která doplňuje i kompenzuje nedostatky rodinné výchovy.
Development of eating behaviour is influenced by both family and social environment. Patterns of child's eating behaviour are characterized by the approach to food, by the skill of using cutlery, by the culture of eating as well as the ability to adapt oneself to novel environment and offered meals. The analysis of children's behaviour from the entry to a dining room till the end of a meal demonstrated developmental characteristics of eating, gender differences in the attitudes towards food and in the speed of eating. Behaviour in the eating situation may reveal absence of appropriate eating habits in the family, deviations from normal food intake and possible behavioural disturbances. The results of our observation might contribute to the understanding of some mental problems of children, causes of negative attitudes towards kindergarten that are associated with meals and eating situations. The role of teachers is important as they add to or even compensate for the absence of family education.
Children's eating behaviour in the kindergarten
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc17006964
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20170425143225.0
- 007
- ta
- 008
- 170217s2016 xr d f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Fraňková, Slávka, $d 1931- $7 nlk19990073158 $u Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze
- 245 10
- $a Jídelní chování dětí v mateřské škole / $c Slávka Fraňková
- 246 31
- $a Children's eating behaviour in the kindergarten
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Ve vývoji jídelního chování se uplatňují vlivy rodinného i sociálního prostředí. Specifickou situací je jídlo v mateřské škole. V jídelním chování dítěte se projevuje jeho přístup k jídlu, dovednost správně používat příbor, kulturnost jedení i schopnost adaptace na odlišné prostředí a nové jídlo. Analýza chování od příchodu do jídelny mateřské školy po ukončení oběda u 3–6letých dětí ukázala vývojové charakteristiky jídelního chování a rozdíly mezi chlapci a dívkami ve vztahu k jídlu, v rychlosti jedení i spontánních projevech. Chování v jídelní situaci může odhalit nedostatky ve výchově správných stravovacích návyků v rodině, odchylky od normálního příjmu potravy i poruchu chování. Výsledků pozorování lze využít k pochopení psychologických problémů dítěte, příčin negativního vztahu k mateřské škole, vzniklého v souvislosti s jídlem či jídelní situací. Důležitá je práce učitelek, která doplňuje i kompenzuje nedostatky rodinné výchovy.
- 520 9_
- $a Development of eating behaviour is influenced by both family and social environment. Patterns of child's eating behaviour are characterized by the approach to food, by the skill of using cutlery, by the culture of eating as well as the ability to adapt oneself to novel environment and offered meals. The analysis of children's behaviour from the entry to a dining room till the end of a meal demonstrated developmental characteristics of eating, gender differences in the attitudes towards food and in the speed of eating. Behaviour in the eating situation may reveal absence of appropriate eating habits in the family, deviations from normal food intake and possible behavioural disturbances. The results of our observation might contribute to the understanding of some mental problems of children, causes of negative attitudes towards kindergarten that are associated with meals and eating situations. The role of teachers is important as they add to or even compensate for the absence of family education.
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a předškolní dítě $7 D002675
- 650 _2
- $a stravovací zvyklosti $7 D005247
- 650 _2
- $a školky $7 D012578
- 650 _2
- $a výzkum $7 D012106
- 650 _2
- $a mužské pohlaví $7 D008297
- 650 _2
- $a ženské pohlaví $7 D005260
- 773 0_
- $t Psychologie pro praxi $x 1803-8670 $g Roč. 51, č. 3-4 (2016), s. 9-20 $w MED00166190
- 856 41
- $u https://karolinum.cz/data/clanek/3402/PPP_3-4_2016_02_Frankova.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4251 $c 595 b $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20170217082402 $b ABA008
- 991 __
- $a 20170425143543 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1189031 $s 967626
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2016 $b 51 $c 3-4 $d 9-20 $i 1803-8670 $m Psychologie pro praxi $n Psychol. praxi $x MED00166190
- LZP __
- $c NLK109 $d 20170425 $a NLK 2017-12/vt