Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Jídelní chování dětí v mateřské škole
[Children's eating behaviour in the kindergarten]

Slávka Fraňková

. 2016 ; 51 (3-4) : 9-20.

Jazyk čeština Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc17006964

Ve vývoji jídelního chování se uplatňují vlivy rodinného i sociálního prostředí. Specifickou situací je jídlo v mateřské škole. V jídelním chování dítěte se projevuje jeho přístup k jídlu, dovednost správně používat příbor, kulturnost jedení i schopnost adaptace na odlišné prostředí a nové jídlo. Analýza chování od příchodu do jídelny mateřské školy po ukončení oběda u 3–6letých dětí ukázala vývojové charakteristiky jídelního chování a rozdíly mezi chlapci a dívkami ve vztahu k jídlu, v rychlosti jedení i spontánních projevech. Chování v jídelní situaci může odhalit nedostatky ve výchově správných stravovacích návyků v rodině, odchylky od normálního příjmu potravy i poruchu chování. Výsledků pozorování lze využít k pochopení psychologických problémů dítěte, příčin negativního vztahu k mateřské škole, vzniklého v souvislosti s jídlem či jídelní situací. Důležitá je práce učitelek, která doplňuje i kompenzuje nedostatky rodinné výchovy.

Development of eating behaviour is influenced by both family and social environment. Patterns of child's eating behaviour are characterized by the approach to food, by the skill of using cutlery, by the culture of eating as well as the ability to adapt oneself to novel environment and offered meals. The analysis of children's behaviour from the entry to a dining room till the end of a meal demonstrated developmental characteristics of eating, gender differences in the attitudes towards food and in the speed of eating. Behaviour in the eating situation may reveal absence of appropriate eating habits in the family, deviations from normal food intake and possible behavioural disturbances. The results of our observation might contribute to the understanding of some mental problems of children, causes of negative attitudes towards kindergarten that are associated with meals and eating situations. The role of teachers is important as they add to or even compensate for the absence of family education.

Children's eating behaviour in the kindergarten

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc17006964
003      
CZ-PrNML
005      
20170425143225.0
007      
ta
008      
170217s2016 xr d f 000 0|cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Fraňková, Slávka, $d 1931- $7 nlk19990073158 $u Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze
245    10
$a Jídelní chování dětí v mateřské škole / $c Slávka Fraňková
246    31
$a Children's eating behaviour in the kindergarten
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Ve vývoji jídelního chování se uplatňují vlivy rodinného i sociálního prostředí. Specifickou situací je jídlo v mateřské škole. V jídelním chování dítěte se projevuje jeho přístup k jídlu, dovednost správně používat příbor, kulturnost jedení i schopnost adaptace na odlišné prostředí a nové jídlo. Analýza chování od příchodu do jídelny mateřské školy po ukončení oběda u 3–6letých dětí ukázala vývojové charakteristiky jídelního chování a rozdíly mezi chlapci a dívkami ve vztahu k jídlu, v rychlosti jedení i spontánních projevech. Chování v jídelní situaci může odhalit nedostatky ve výchově správných stravovacích návyků v rodině, odchylky od normálního příjmu potravy i poruchu chování. Výsledků pozorování lze využít k pochopení psychologických problémů dítěte, příčin negativního vztahu k mateřské škole, vzniklého v souvislosti s jídlem či jídelní situací. Důležitá je práce učitelek, která doplňuje i kompenzuje nedostatky rodinné výchovy.
520    9_
$a Development of eating behaviour is influenced by both family and social environment. Patterns of child's eating behaviour are characterized by the approach to food, by the skill of using cutlery, by the culture of eating as well as the ability to adapt oneself to novel environment and offered meals. The analysis of children's behaviour from the entry to a dining room till the end of a meal demonstrated developmental characteristics of eating, gender differences in the attitudes towards food and in the speed of eating. Behaviour in the eating situation may reveal absence of appropriate eating habits in the family, deviations from normal food intake and possible behavioural disturbances. The results of our observation might contribute to the understanding of some mental problems of children, causes of negative attitudes towards kindergarten that are associated with meals and eating situations. The role of teachers is important as they add to or even compensate for the absence of family education.
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a předškolní dítě $7 D002675
650    _2
$a stravovací zvyklosti $7 D005247
650    _2
$a školky $7 D012578
650    _2
$a výzkum $7 D012106
650    _2
$a mužské pohlaví $7 D008297
650    _2
$a ženské pohlaví $7 D005260
773    0_
$t Psychologie pro praxi $x 1803-8670 $g Roč. 51, č. 3-4 (2016), s. 9-20 $w MED00166190
856    41
$u https://karolinum.cz/data/clanek/3402/PPP_3-4_2016_02_Frankova.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b A 4251 $c 595 b $y 4 $z 0
990    __
$a 20170217082402 $b ABA008
991    __
$a 20170425143543 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1189031 $s 967626
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2016 $b 51 $c 3-4 $d 9-20 $i 1803-8670 $m Psychologie pro praxi $n Psychol. praxi $x MED00166190
LZP    __
$c NLK109 $d 20170425 $a NLK 2017-12/vt

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...