Detail
Article
Web resource
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Čtenářské profily dětí s vývojovou dysfázií ve srovnání s typicky se vyvíjejícími vrstevníky
[Reading profiles of children with specific language impairment in comparison to typicaly developing children]

Eva Richterová, Gabriela Seidlová Málková

. 2016 ; 10 (4) : 9-23.

Language Czech Country Czech Republic

Document type Comparative Study, Research Support, Non-U.S. Gov't

Tato studie sleduje čtenářské profily dětí z 1. a 4. ročníku základních škol s vývojovou dysfázií. V návaznosti na předchozí výzkum testuje předpoklad, že čtenářské výkony dětí s vývojovou dysfázií jsou signifikantně horší ve srovnání s výkony stejně starých vrstevníků, a to jak v rovině elementárního čtení, tak v rovině porozumění čtenému. V souladu s teoretickými poznatky /zejména tzv. Jednoduchý model čtení (Gough & Tunmer, 1986)/ ověřuje předpoklad, že obtíže dysfatických dětí se výrazně manifestují v oblasti porozumění čtenému i v oblasti dekódování (techniky čtení). Na studii participovalo 67 dětí s vývojovou dysfázií ze speciálních a základní škol a 253 běžně se vyvíjejících dětí ze základních škol. Dětem byla administrována baterie testů zaměřená na komplexní hodnocení čtenářských dovedností a na posouzení jazykových schopností souvisejících s vývojem čtenářství. Výsledky studie prokazují statisticky významně slabší výkony dysfatických dětí v prvních ročnících pouze v oblasti porozumění jazyku, konkrétně v úloze porozumění slyšenému textu. Ve čtvrtém ročníku se pak statisticky významné rozdíly ve prospěch běžně se vyvíjejících dětí objevují ve všech administrovaných čtenářských úlohách – tedy tam, kde je hodnocena přesnost čtení i porozumění čtenému. Zvláštní pozornost je věnována charakteristice deficitů starších dětí s vývojovou dysfázií v oblasti dekódování a porozumění čtenému.

The study is focused on investigating the reading profiles in both 1st grade and 4th grade children with specific language impairment (SLI). According to the previous research, it tests the assumption that the reading performance of children with SLI is significantly worse compared to the age control group at the level of reading speed and fluency, and at the level of reading comprehension. Based on the theoretical framework, (namely “The Simple View of Reading“– Gough & Tunmer 1986), it verifies the hypothesis that the difficulties of the SLI children are manifested both in the area of reading comprehension, and of decoding (reading technique). 67 children with SLI and 253 children with typical development of language skills participated in our study. We administered a battery of tests assessing reading skills and language skills which are related to the reading development. The results of our study only showed significant differences in the area of the language comprehension (namely in the test of the listening comprehension) in the 1st grade children. There are significant differences in all tests assessing both reading accuracy and reading comprehension between SLI children and the age control group in the 4th grade. The size of reading fluency and reading comprehension deficits in SLI fourth grade children is discussed in more details.

Reading profiles of children with specific language impairment in comparison to typicaly developing children

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc17010141
003      
CZ-PrNML
005      
20180503103753.0
007      
cr|cn|
008      
170316s2016 xr fs 000 0dcze||
009      
eAR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Richterová, Eva $7 _AN090735 $u Pedagogická fakulta UK, Katedra psychologie, Praha
245    10
$a Čtenářské profily dětí s vývojovou dysfázií ve srovnání s typicky se vyvíjejícími vrstevníky / $c Eva Richterová, Gabriela Seidlová Málková
246    31
$a Reading profiles of children with specific language impairment in comparison to typicaly developing children
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Tato studie sleduje čtenářské profily dětí z 1. a 4. ročníku základních škol s vývojovou dysfázií. V návaznosti na předchozí výzkum testuje předpoklad, že čtenářské výkony dětí s vývojovou dysfázií jsou signifikantně horší ve srovnání s výkony stejně starých vrstevníků, a to jak v rovině elementárního čtení, tak v rovině porozumění čtenému. V souladu s teoretickými poznatky /zejména tzv. Jednoduchý model čtení (Gough & Tunmer, 1986)/ ověřuje předpoklad, že obtíže dysfatických dětí se výrazně manifestují v oblasti porozumění čtenému i v oblasti dekódování (techniky čtení). Na studii participovalo 67 dětí s vývojovou dysfázií ze speciálních a základní škol a 253 běžně se vyvíjejících dětí ze základních škol. Dětem byla administrována baterie testů zaměřená na komplexní hodnocení čtenářských dovedností a na posouzení jazykových schopností souvisejících s vývojem čtenářství. Výsledky studie prokazují statisticky významně slabší výkony dysfatických dětí v prvních ročnících pouze v oblasti porozumění jazyku, konkrétně v úloze porozumění slyšenému textu. Ve čtvrtém ročníku se pak statisticky významné rozdíly ve prospěch běžně se vyvíjejících dětí objevují ve všech administrovaných čtenářských úlohách – tedy tam, kde je hodnocena přesnost čtení i porozumění čtenému. Zvláštní pozornost je věnována charakteristice deficitů starších dětí s vývojovou dysfázií v oblasti dekódování a porozumění čtenému.
520    9_
$a The study is focused on investigating the reading profiles in both 1st grade and 4th grade children with specific language impairment (SLI). According to the previous research, it tests the assumption that the reading performance of children with SLI is significantly worse compared to the age control group at the level of reading speed and fluency, and at the level of reading comprehension. Based on the theoretical framework, (namely “The Simple View of Reading“– Gough & Tunmer 1986), it verifies the hypothesis that the difficulties of the SLI children are manifested both in the area of reading comprehension, and of decoding (reading technique). 67 children with SLI and 253 children with typical development of language skills participated in our study. We administered a battery of tests assessing reading skills and language skills which are related to the reading development. The results of our study only showed significant differences in the area of the language comprehension (namely in the test of the listening comprehension) in the 1st grade children. There are significant differences in all tests assessing both reading accuracy and reading comprehension between SLI children and the age control group in the 4th grade. The size of reading fluency and reading comprehension deficits in SLI fourth grade children is discussed in more details.
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a dítě $7 D002648
650    12
$a čtení $7 D011932
650    12
$a vývojové poruchy řeči $7 D007805
650    12
$a percepce řeči $7 D013067
655    _2
$a srovnávací studie $7 D003160
655    _2
$a práce podpořená grantem $7 D013485
700    1_
$a Málková, Gabriela $7 xx0098344 $u Fakulta humanitních studií a na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze
773    0_
$t E-psychologie $x 1802-8853 $g Roč. 10, č. 4 (2016), s. 9-23 $w MED00174310
856    41
$u https://e-psycholog.eu/pdf/richterova_seidlovamalkova.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b online $y 4 $z 0
990    __
$a 20141023135230 $b ABA008
991    __
$a 20180503103913 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1194447 $s 970855
BAS    __
$a 3 $a 4
BMC    __
$a 2016 $b 10 $c 4 $d 9-23 $i 1802-8853 $m E-psychologie $x MED00174310
LZP    __
$c NLK120 $d 20180503 $a NLK 2017-13/dk

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...