Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

A theory of transition in sports career [Teorie přechodových fází v průběhu sportovní kariéry]

Hana Válková

. 2017 ; 11 (1) : 210-215.

Language English Country Czech Republic

Článek se zaměřuje na výklad teoretického rámce teorie přechodových fází ve sportovní kariéře. Poukazuje se na původ teorie, vývoj jejích termínů a přístupů, jak ji přizpůsobovat praxi. Ve výzkumu a praxi se rozvíjely tři základní přístupy: a) fenomén „odpadávání” či zanechávání sportu mezi jednotlivými etapami, b) etapa involuce a duální kariéra, c) dlouhodobý rozvoj talent. Zdůrazňován je biodromální a holistický přístup, což znamená, že principy sportovního tréninku mají být doprovázeny vnímáním důležitosti sociálního prostředí (rodiče, vrstevníci, politika sportovního klubu). Klasický model teorie přechodů sestává ze čtyř vývojových etap, z nichž každá má své typické znaky (od raného dětství až po etapu involuce). Teorii lze uplatňovat jak v podmínkách rekreačního sportu v denim životě každého jednotlivce, ve vývoji sportovně nadaných i v profesionální kariéře včetně etapy involuce.

The article is oriented on explanation of the theoretical framework of the transition theory. The origin of this theory, terminology development and approaches how to adapt to it in practice are presented. Three basic approaches are developed in research and practice: a) a drop-out phenomenon between stages, b) a stage of involution and dual career, c) a long-term talent development. The acceptance of biodromal and holistic approach are stressed which means that the principles of sports training should be accompanied with the perception of importance of a social environment (parents, coaches, peers, sports club policy). A classic model of the theory consists of four developmental stages with typical markers in each stage (from early childhood up to the period of involution). The theory can be applied in both recreational participation in one’s daily life-span development, and in the sports talent development and professional sports career including the stage of involution.

Teorie přechodových fází v průběhu sportovní kariéry

References provided by Crossref.org

Bibliography, etc.

LIteratura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc17027198
003      
CZ-PrNML
005      
20191214203927.0
007      
cr|cn|
008      
170910s2017 xr fs 000 0|eng||
009      
AR
024    7_
$a 10.5817/StS2017-1-38 $2 doi
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a eng $b cze
044    __
$a xr
100    1_
$a Válková, Hana, $d 1943- $7 jn20001103482 $u Fakulta sportovních studií Masarykovy univerzity v Brně
245    12
$a A theory of transition in sports career / $c Hana Válková
246    31
$a Teorie přechodových fází v průběhu sportovní kariéry
504    __
$a LIteratura
520    3_
$a Článek se zaměřuje na výklad teoretického rámce teorie přechodových fází ve sportovní kariéře. Poukazuje se na původ teorie, vývoj jejích termínů a přístupů, jak ji přizpůsobovat praxi. Ve výzkumu a praxi se rozvíjely tři základní přístupy: a) fenomén „odpadávání” či zanechávání sportu mezi jednotlivými etapami, b) etapa involuce a duální kariéra, c) dlouhodobý rozvoj talent. Zdůrazňován je biodromální a holistický přístup, což znamená, že principy sportovního tréninku mají být doprovázeny vnímáním důležitosti sociálního prostředí (rodiče, vrstevníci, politika sportovního klubu). Klasický model teorie přechodů sestává ze čtyř vývojových etap, z nichž každá má své typické znaky (od raného dětství až po etapu involuce). Teorii lze uplatňovat jak v podmínkách rekreačního sportu v denim životě každého jednotlivce, ve vývoji sportovně nadaných i v profesionální kariéře včetně etapy involuce.
520    9_
$a The article is oriented on explanation of the theoretical framework of the transition theory. The origin of this theory, terminology development and approaches how to adapt to it in practice are presented. Three basic approaches are developed in research and practice: a) a drop-out phenomenon between stages, b) a stage of involution and dual career, c) a long-term talent development. The acceptance of biodromal and holistic approach are stressed which means that the principles of sports training should be accompanied with the perception of importance of a social environment (parents, coaches, peers, sports club policy). A classic model of the theory consists of four developmental stages with typical markers in each stage (from early childhood up to the period of involution). The theory can be applied in both recreational participation in one’s daily life-span development, and in the sports talent development and professional sports career including the stage of involution.
650    12
$a profesní mobilita $7 D002322
650    _2
$a život $7 D019369
650    12
$a sportovci $x psychologie $7 D056352
650    _2
$a motivace $7 D009042
650    _2
$a přehledová literatura jako téma $7 D012196
650    _2
$a lidé $7 D006801
773    0_
$t Studia sportiva $x 1802-7679 $g Roč. 11, č. 1 (2017), s. 210-215 $w MED00173478
856    41
$u http://www.fsps.muni.cz/studiasportiva/ $y domovská stránka časopisu - plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b online $y p $z 0
990    __
$a 20170909083840 $b ABA008
991    __
$a 20191214204229 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1246968 $s 988188
BAS    __
$a 3 $a 4
BMC    __
$a 2017 $b 11 $c 1 $d 210-215 $i 1802-7679 $m Studia Sportiva $x MED00173478
LZP    __
$c NLK189 $d 20191214 $a NLK 2017-42/vt

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...