-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Multifaktoriální výzkum zastavěného prostředí, aktivního životního stylu a tělesné kondice české mládeže: Design a metodika projektu
[Multifactorial research on built environment, active lifestyle and physical fitness in Czech adolescents: Design and methods of the study]
Josef Mitáš, Jan Dygrýn, Lukáš Rubín, Filip Křen, Michal Vorlíček, Jiří Nykodým, Emil Řepka, Ladislav Bláha, Aleš Suchomel, Dana Feltlová, Hana Klimtová, Petr Valach, Karel Frömel
Jazyk čeština Země Česko
NLK
Directory of Open Access Journals
od 2008
Open Access Digital Library
od 2008-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
od 2008
- MeSH
- lidé MeSH
- městské obyvatelstvo MeSH
- mladiství MeSH
- pohybová aktivita * MeSH
- průzkumy a dotazníky MeSH
- tělesná výkonnost MeSH
- životní styl MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
Východiska: Předchozí studie potvrdily vztah mezi zastavěným prostředím a pohybovou aktivitou u dospělé populace. Výzkumů, které by se tomuto vztahu věnovaly u dětí a adolescentů je však málo. Celosvětově uznávané modely změny chování opomíjejí tělesnou kondici a dostatečně nereflektují národní historický vývoj populace a také demografická, sociální a další specifika středoevropských podmínek. Cíle: Cílem projektu "Multifaktoriální výzkum zastavěného prostředí, aktivního životního stylu a tělesné kondice české mládeže" bylo: a) stanovení významných determinant, korelátů, mediátorů a moderátorů ve výzkumné triádě: podmínky prostředí - pohybově aktivní životní styl - tělesná kondice; b) verifikace internetových výzkumných technik pro sebehodnocení, evidenci a komplexní diagnostiku pohybově aktivního životního stylu adolescentů. Metodika: Výzkum byl realizován u adolescentů 7. a 8. ročníků základních škol (13-14 let) a 1. a 2. ročníků středních škol (15-16 let) s následným opakováním po půl roce v jarním (podzimním) období. Protokol zahrnul postupy pro sběr dat na individuální úrovni (struktura a objem pohybové aktivity pomocí dotazníkového šetření v systému INDARES a akcelerometru ActiGraph/krokoměru Yamax a testování tělesné kondice). Zastavěné prostředí a socioekonomický status byly hodnoceny subjektivně pomocí dotazníku IPEN Adolescent a u vybraných specifických souborů pro projekt IPEN Adolescent také pomocí geografických informačních systémů. Výsledky: Výsledky této studie poskytnou cenné informace o životním stylu, tělesné kondici a o zastavěném prostředí, ve kterém adolescenti tráví většinu svého času. Závěry: Závěry projektu poslouží jako doporučení do školní a komunální praxe. Zjištění role konkrétních prvků zastavěného prostředí ve vztahu k pohybové aktivitě adolescentů je nezbytné k podpoře jejich aktivního životního stylu.
Background: Previous studies have confirmed the relationship between the built environment and the physical activity of the adult population. However, research to address this relationship in children and adolescents is limited. World-recognized patterns of behavioral change neglect physical fitness and do not sufficiently reflect the national and historical development of the population, as well as demographic, social and other specificities of the Central European region. Objective: The aim of the project "Multifactorial research of the built environment, active lifestyle and physical condition of Czech youth" was: a) finding of important determinants, correlates, mediators and moderators in the research triad environment - physically active lifestyle - physical fitness; b) Verification of Internet research techniques for self-assessment, registration and comprehensive diagnostics of adolescents' active lifestyle. Methods: The research was conducted in adolescents from the 7th and 8th grades of elementary schools (13-14 years) and 1st and 2nd grades of secondary schools (15-16 years), followed by repetition after half a year in the spring (autumn) period. The protocol included procedures for data collection at individual level (structure and volume of physical activity using the INDARES questionnaire survey and the ActiGraph accelerometer/Yamax pedometer and fitness testing). The built environment and socioeconomic status were subjectively assessed using the IPEN Adolescent questionnaire and selected IPEN Adolescent specific files also using geographic information systems. Results: The results of this study provide valuable insights into lifestyle, physical fitness, and the built environment in which adolescents spend most of their time. Conclusions: The conclusions of the project serve as recommendations for school and community practice. Finding the role of specific aspects of the built environment in relation to adolescent physical activity is essential to support their active lifestyle.
Fakulta přírodovědně humanitní a pedagogická Technická univerzita v Liberci Liberec Česká republika
Fakulta sportovních studií Masarykova univerzita Brno Česká republika
Fakulta tělesné kultury Univerzita Palackého v Olomouci Olomouc Česká republika
Pedagogická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích České Budějovice Česká republika
Pedagogická fakulta Ostravská univerzita Ostrava Česká republika
Pedagogická fakulta Univerzita Hradec Králové Hradec Králové Česká republika
Pedagogická fakulta Západočeská univerzita v Plzni Plzeň Česká republika
Multifactorial research on built environment, active lifestyle and physical fitness in Czech adolescents: Design and methods of the study
Citace poskytuje Crossref.org
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc19021126
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20200406220325.0
- 007
- cr|cn|
- 008
- 190604s2018 xr fs 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 0_
- $a 10.5507/tk.2018.002 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Mitáš, Josef, $d 1977- $7 xx0119333 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
- 245 10
- $a Multifaktoriální výzkum zastavěného prostředí, aktivního životního stylu a tělesné kondice české mládeže: Design a metodika projektu / $c Josef Mitáš, Jan Dygrýn, Lukáš Rubín, Filip Křen, Michal Vorlíček, Jiří Nykodým, Emil Řepka, Ladislav Bláha, Aleš Suchomel, Dana Feltlová, Hana Klimtová, Petr Valach, Karel Frömel
- 246 31
- $a Multifactorial research on built environment, active lifestyle and physical fitness in Czech adolescents: Design and methods of the study
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Východiska: Předchozí studie potvrdily vztah mezi zastavěným prostředím a pohybovou aktivitou u dospělé populace. Výzkumů, které by se tomuto vztahu věnovaly u dětí a adolescentů je však málo. Celosvětově uznávané modely změny chování opomíjejí tělesnou kondici a dostatečně nereflektují národní historický vývoj populace a také demografická, sociální a další specifika středoevropských podmínek. Cíle: Cílem projektu "Multifaktoriální výzkum zastavěného prostředí, aktivního životního stylu a tělesné kondice české mládeže" bylo: a) stanovení významných determinant, korelátů, mediátorů a moderátorů ve výzkumné triádě: podmínky prostředí - pohybově aktivní životní styl - tělesná kondice; b) verifikace internetových výzkumných technik pro sebehodnocení, evidenci a komplexní diagnostiku pohybově aktivního životního stylu adolescentů. Metodika: Výzkum byl realizován u adolescentů 7. a 8. ročníků základních škol (13-14 let) a 1. a 2. ročníků středních škol (15-16 let) s následným opakováním po půl roce v jarním (podzimním) období. Protokol zahrnul postupy pro sběr dat na individuální úrovni (struktura a objem pohybové aktivity pomocí dotazníkového šetření v systému INDARES a akcelerometru ActiGraph/krokoměru Yamax a testování tělesné kondice). Zastavěné prostředí a socioekonomický status byly hodnoceny subjektivně pomocí dotazníku IPEN Adolescent a u vybraných specifických souborů pro projekt IPEN Adolescent také pomocí geografických informačních systémů. Výsledky: Výsledky této studie poskytnou cenné informace o životním stylu, tělesné kondici a o zastavěném prostředí, ve kterém adolescenti tráví většinu svého času. Závěry: Závěry projektu poslouží jako doporučení do školní a komunální praxe. Zjištění role konkrétních prvků zastavěného prostředí ve vztahu k pohybové aktivitě adolescentů je nezbytné k podpoře jejich aktivního životního stylu.
- 520 9_
- $a Background: Previous studies have confirmed the relationship between the built environment and the physical activity of the adult population. However, research to address this relationship in children and adolescents is limited. World-recognized patterns of behavioral change neglect physical fitness and do not sufficiently reflect the national and historical development of the population, as well as demographic, social and other specificities of the Central European region. Objective: The aim of the project "Multifactorial research of the built environment, active lifestyle and physical condition of Czech youth" was: a) finding of important determinants, correlates, mediators and moderators in the research triad environment - physically active lifestyle - physical fitness; b) Verification of Internet research techniques for self-assessment, registration and comprehensive diagnostics of adolescents' active lifestyle. Methods: The research was conducted in adolescents from the 7th and 8th grades of elementary schools (13-14 years) and 1st and 2nd grades of secondary schools (15-16 years), followed by repetition after half a year in the spring (autumn) period. The protocol included procedures for data collection at individual level (structure and volume of physical activity using the INDARES questionnaire survey and the ActiGraph accelerometer/Yamax pedometer and fitness testing). The built environment and socioeconomic status were subjectively assessed using the IPEN Adolescent questionnaire and selected IPEN Adolescent specific files also using geographic information systems. Results: The results of this study provide valuable insights into lifestyle, physical fitness, and the built environment in which adolescents spend most of their time. Conclusions: The conclusions of the project serve as recommendations for school and community practice. Finding the role of specific aspects of the built environment in relation to adolescent physical activity is essential to support their active lifestyle.
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a mladiství $7 D000293
- 650 12
- $a pohybová aktivita $7 D009043
- 650 _2
- $a tělesná výkonnost $7 D010809
- 650 _2
- $a městské obyvatelstvo $7 D014505
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795
- 650 _2
- $a životní styl $7 D008019
- 700 1_
- $a Dygrýn, Jan, $d 1983- $7 xx0230570 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
- 700 1_
- $a Rubín, Lukáš $7 pna20191032130 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
- 700 1_
- $a Křen, Filip $7 xx0236861 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
- 700 1_
- $a Vorlíček, Michal $7 xx0229299 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
- 700 1_
- $a Nykodým, Jiří, $d 1966- $7 mzk2005274954 $u Fakulta sportovních studií, Masarykova univerzita, Brno, Česká republika
- 700 1_
- $a Řepka, Emil, $d 1948- $7 mzk2006356025 $u Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, České Budějovice, Česká republika
- 700 1_
- $a Bláha, Ladislav, $d 1964- $7 ola2004231506 $u Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Ústí nad Labem, Česká republika
- 700 1_
- $a Suchomel, Aleš, $d 1966- $7 mzk2005269715 $u Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci, Liberec, Česká republika
- 700 1_
- $a Feltlová, Dana $7 xx0171600 $u Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové, Hradec Králové, Česká republika
- 700 1_
- $a Klimtová, Hana $7 mzk2005269823 $u Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita, Ostrava, Česká republika
- 700 1_
- $a Valach, Petr $7 xx0095253 $u Pedagogická fakulta, Západočeská univerzita v Plzni, Plzeň, Česká republika
- 700 1_
- $a Frömel, Karel, $d 1941- $7 jn20000400731 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
- 773 0_
- $t Tělesná kultura $x 1211-6521 $g Roč. 41, č. 1 (2018), s. 17-24 $w MED00160656
- 856 41
- $u https://telesnakultura.upol.cz/pdfs/tek/2018/01/03.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b online $y p $z 0
- 990 __
- $a 20190604072705 $b ABA008
- 991 __
- $a 20200406220326 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1411719 $s 1059466
- BAS __
- $a 3 $a 4
- BMC __
- $a 2018 $b 41 $c 1 $d 17-24 $i 1211-6521 $m Tělesná kultura (Olomouc. Print) $x MED00160656
- LZP __
- $c NLK109 $d 20200406 $a NLK 2019-21/vt