Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Multifaktoriální výzkum zastavěného prostředí, aktivního životního stylu a tělesné kondice české mládeže: Design a metodika projektu
[Multifactorial research on built environment, active lifestyle and physical fitness in Czech adolescents: Design and methods of the study]

Josef Mitáš, Jan Dygrýn, Lukáš Rubín, Filip Křen, Michal Vorlíček, Jiří Nykodým, Emil Řepka, Ladislav Bláha, Aleš Suchomel, Dana Feltlová, Hana Klimtová, Petr Valach, Karel Frömel

. 2018 ; 41 (1) : 17-24.

Jazyk čeština Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc19021126

Východiska: Předchozí studie potvrdily vztah mezi zastavěným prostředím a pohybovou aktivitou u dospělé populace. Výzkumů, které by se tomuto vztahu věnovaly u dětí a adolescentů je však málo. Celosvětově uznávané modely změny chování opomíjejí tělesnou kondici a dostatečně nereflektují národní historický vývoj populace a také demografická, sociální a další specifika středoevropských podmínek. Cíle: Cílem projektu "Multifaktoriální výzkum zastavěného prostředí, aktivního životního stylu a tělesné kondice české mládeže" bylo: a) stanovení významných determinant, korelátů, mediátorů a moderátorů ve výzkumné triádě: podmínky prostředí - pohybově aktivní životní styl - tělesná kondice; b) verifikace internetových výzkumných technik pro sebehodnocení, evidenci a komplexní diagnostiku pohybově aktivního životního stylu adolescentů. Metodika: Výzkum byl realizován u adolescentů 7. a 8. ročníků základních škol (13-14 let) a 1. a 2. ročníků středních škol (15-16 let) s následným opakováním po půl roce v jarním (podzimním) období. Protokol zahrnul postupy pro sběr dat na individuální úrovni (struktura a objem pohybové aktivity pomocí dotazníkového šetření v systému INDARES a akcelerometru ActiGraph/krokoměru Yamax a testování tělesné kondice). Zastavěné prostředí a socioekonomický status byly hodnoceny subjektivně pomocí dotazníku IPEN Adolescent a u vybraných specifických souborů pro projekt IPEN Adolescent také pomocí geografických informačních systémů. Výsledky: Výsledky této studie poskytnou cenné informace o životním stylu, tělesné kondici a o zastavěném prostředí, ve kterém adolescenti tráví většinu svého času. Závěry: Závěry projektu poslouží jako doporučení do školní a komunální praxe. Zjištění role konkrétních prvků zastavěného prostředí ve vztahu k pohybové aktivitě adolescentů je nezbytné k podpoře jejich aktivního životního stylu.

Background: Previous studies have confirmed the relationship between the built environment and the physical activity of the adult population. However, research to address this relationship in children and adolescents is limited. World-recognized patterns of behavioral change neglect physical fitness and do not sufficiently reflect the national and historical development of the population, as well as demographic, social and other specificities of the Central European region. Objective: The aim of the project "Multifactorial research of the built environment, active lifestyle and physical condition of Czech youth" was: a) finding of important determinants, correlates, mediators and moderators in the research triad environment - physically active lifestyle - physical fitness; b) Verification of Internet research techniques for self-assessment, registration and comprehensive diagnostics of adolescents' active lifestyle. Methods: The research was conducted in adolescents from the 7th and 8th grades of elementary schools (13-14 years) and 1st and 2nd grades of secondary schools (15-16 years), followed by repetition after half a year in the spring (autumn) period. The protocol included procedures for data collection at individual level (structure and volume of physical activity using the INDARES questionnaire survey and the ActiGraph accelerometer/Yamax pedometer and fitness testing). The built environment and socioeconomic status were subjectively assessed using the IPEN Adolescent questionnaire and selected IPEN Adolescent specific files also using geographic information systems. Results: The results of this study provide valuable insights into lifestyle, physical fitness, and the built environment in which adolescents spend most of their time. Conclusions: The conclusions of the project serve as recommendations for school and community practice. Finding the role of specific aspects of the built environment in relation to adolescent physical activity is essential to support their active lifestyle.

Multifactorial research on built environment, active lifestyle and physical fitness in Czech adolescents: Design and methods of the study

Citace poskytuje Crossref.org

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc19021126
003      
CZ-PrNML
005      
20200406220325.0
007      
cr|cn|
008      
190604s2018 xr fs 000 0|cze||
009      
AR
024    0_
$a 10.5507/tk.2018.002 $2 doi
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Mitáš, Josef, $d 1977- $7 xx0119333 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
245    10
$a Multifaktoriální výzkum zastavěného prostředí, aktivního životního stylu a tělesné kondice české mládeže: Design a metodika projektu / $c Josef Mitáš, Jan Dygrýn, Lukáš Rubín, Filip Křen, Michal Vorlíček, Jiří Nykodým, Emil Řepka, Ladislav Bláha, Aleš Suchomel, Dana Feltlová, Hana Klimtová, Petr Valach, Karel Frömel
246    31
$a Multifactorial research on built environment, active lifestyle and physical fitness in Czech adolescents: Design and methods of the study
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Východiska: Předchozí studie potvrdily vztah mezi zastavěným prostředím a pohybovou aktivitou u dospělé populace. Výzkumů, které by se tomuto vztahu věnovaly u dětí a adolescentů je však málo. Celosvětově uznávané modely změny chování opomíjejí tělesnou kondici a dostatečně nereflektují národní historický vývoj populace a také demografická, sociální a další specifika středoevropských podmínek. Cíle: Cílem projektu "Multifaktoriální výzkum zastavěného prostředí, aktivního životního stylu a tělesné kondice české mládeže" bylo: a) stanovení významných determinant, korelátů, mediátorů a moderátorů ve výzkumné triádě: podmínky prostředí - pohybově aktivní životní styl - tělesná kondice; b) verifikace internetových výzkumných technik pro sebehodnocení, evidenci a komplexní diagnostiku pohybově aktivního životního stylu adolescentů. Metodika: Výzkum byl realizován u adolescentů 7. a 8. ročníků základních škol (13-14 let) a 1. a 2. ročníků středních škol (15-16 let) s následným opakováním po půl roce v jarním (podzimním) období. Protokol zahrnul postupy pro sběr dat na individuální úrovni (struktura a objem pohybové aktivity pomocí dotazníkového šetření v systému INDARES a akcelerometru ActiGraph/krokoměru Yamax a testování tělesné kondice). Zastavěné prostředí a socioekonomický status byly hodnoceny subjektivně pomocí dotazníku IPEN Adolescent a u vybraných specifických souborů pro projekt IPEN Adolescent také pomocí geografických informačních systémů. Výsledky: Výsledky této studie poskytnou cenné informace o životním stylu, tělesné kondici a o zastavěném prostředí, ve kterém adolescenti tráví většinu svého času. Závěry: Závěry projektu poslouží jako doporučení do školní a komunální praxe. Zjištění role konkrétních prvků zastavěného prostředí ve vztahu k pohybové aktivitě adolescentů je nezbytné k podpoře jejich aktivního životního stylu.
520    9_
$a Background: Previous studies have confirmed the relationship between the built environment and the physical activity of the adult population. However, research to address this relationship in children and adolescents is limited. World-recognized patterns of behavioral change neglect physical fitness and do not sufficiently reflect the national and historical development of the population, as well as demographic, social and other specificities of the Central European region. Objective: The aim of the project "Multifactorial research of the built environment, active lifestyle and physical condition of Czech youth" was: a) finding of important determinants, correlates, mediators and moderators in the research triad environment - physically active lifestyle - physical fitness; b) Verification of Internet research techniques for self-assessment, registration and comprehensive diagnostics of adolescents' active lifestyle. Methods: The research was conducted in adolescents from the 7th and 8th grades of elementary schools (13-14 years) and 1st and 2nd grades of secondary schools (15-16 years), followed by repetition after half a year in the spring (autumn) period. The protocol included procedures for data collection at individual level (structure and volume of physical activity using the INDARES questionnaire survey and the ActiGraph accelerometer/Yamax pedometer and fitness testing). The built environment and socioeconomic status were subjectively assessed using the IPEN Adolescent questionnaire and selected IPEN Adolescent specific files also using geographic information systems. Results: The results of this study provide valuable insights into lifestyle, physical fitness, and the built environment in which adolescents spend most of their time. Conclusions: The conclusions of the project serve as recommendations for school and community practice. Finding the role of specific aspects of the built environment in relation to adolescent physical activity is essential to support their active lifestyle.
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a mladiství $7 D000293
650    12
$a pohybová aktivita $7 D009043
650    _2
$a tělesná výkonnost $7 D010809
650    _2
$a městské obyvatelstvo $7 D014505
650    _2
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795
650    _2
$a životní styl $7 D008019
700    1_
$a Dygrýn, Jan, $d 1983- $7 xx0230570 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
700    1_
$a Rubín, Lukáš $7 pna20191032130 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
700    1_
$a Křen, Filip $7 xx0236861 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
700    1_
$a Vorlíček, Michal $7 xx0229299 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
700    1_
$a Nykodým, Jiří, $d 1966- $7 mzk2005274954 $u Fakulta sportovních studií, Masarykova univerzita, Brno, Česká republika
700    1_
$a Řepka, Emil, $d 1948- $7 mzk2006356025 $u Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, České Budějovice, Česká republika
700    1_
$a Bláha, Ladislav, $d 1964- $7 ola2004231506 $u Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Ústí nad Labem, Česká republika
700    1_
$a Suchomel, Aleš, $d 1966- $7 mzk2005269715 $u Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci, Liberec, Česká republika
700    1_
$a Feltlová, Dana $7 xx0171600 $u Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové, Hradec Králové, Česká republika
700    1_
$a Klimtová, Hana $7 mzk2005269823 $u Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita, Ostrava, Česká republika
700    1_
$a Valach, Petr $7 xx0095253 $u Pedagogická fakulta, Západočeská univerzita v Plzni, Plzeň, Česká republika
700    1_
$a Frömel, Karel, $d 1941- $7 jn20000400731 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
773    0_
$t Tělesná kultura $x 1211-6521 $g Roč. 41, č. 1 (2018), s. 17-24 $w MED00160656
856    41
$u https://telesnakultura.upol.cz/pdfs/tek/2018/01/03.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b online $y p $z 0
990    __
$a 20190604072705 $b ABA008
991    __
$a 20200406220326 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1411719 $s 1059466
BAS    __
$a 3 $a 4
BMC    __
$a 2018 $b 41 $c 1 $d 17-24 $i 1211-6521 $m Tělesná kultura (Olomouc. Print) $x MED00160656
LZP    __
$c NLK109 $d 20200406 $a NLK 2019-21/vt

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...