-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Závislost na hraní videoher a osamělost: nerekurzivní model vzájemného vztahu
[Videogame addiction and loneliness: non ‑recursive modelof mutual relationship]
Petr Květon, Martin Jelínek
Jazyk čeština Země Česko
NLK
Directory of Open Access Journals
od 2010
Open Access Digital Library
od 2010-01-01
- MeSH
- dítě MeSH
- interpersonální vztahy MeSH
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
- návykové chování psychologie MeSH
- osamocení * psychologie MeSH
- průzkumy a dotazníky MeSH
- rodinné vztahy psychologie MeSH
- statistika jako téma MeSH
- videohry * psychologie MeSH
- Check Tag
- dítě MeSH
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
Studie zkoumá vztah mezi videoherní závislostí a osamělostí. Na vzorku 479 osob (49,7 % dívek) ve věku 12–18 let byl testován nerekurzivní model. Jako instrumentální proměn-né pro konstrukt videoherní závislosti byly využity frekvence hraní a škály identita s rolí hráče a herní ponoření. Pro konstrukt osamělosti byly jako instrumentální proměnné použity škály odrážející kvalitu vrstevnických a rodinných vztahů. Herní závislost nejvíce souvisí s vnímaným herním ponořením (β = 0,382) a osamělost s nízkou kvalitou vrstevnických vztahů (β = -0,505). Bylo zjištěno, že postulovaný nerekurzivní model datům vyhovuje (χ2 = 1,576; df = 3; p = 0,665) a jeho výsledky naznačují, že osamělost může posilovat videoherní závislost (β = 0,271), zatímco síla opačného vztahu je výrazně nižší (β = 0,057).
Problem. The popularity of video games is constantly rising and video games playing needs to be considered an essential part of the life of vast majority of adolescents. Excessive video game play may result in addiction, which is known to be linked to many negative phenomena. Relevant literature mentions the existence of a relationship between loneliness and video game addiction (e.g. Lemmens, Valkenburg, & Peter, 2009, 2011; Van Rooij, Schoenmakers, Vermulst, Van Den Eijnden, & Van De Mheen, 2011)we created 21 items to measure seven underlying criteria (i.e., salience, tolerance, mood modification, relapse, withdrawal, conflict, and problems. The aim of this study is to examine the nature of the relationship between the two constructs using a non-recursive model. Method. The research sample consisted of 479 participants (49.7 % girls) aged 12–18 (m = 14.76; sd = 1.68). The data was collected in the school environment using pencil-paper questionnaire. In the study, the following questionnaires were used: Game addiction scale (? = 0,962); Social identity as a player (? = 0,954); Game engagement questionnaire (? = 0,880); UCLA loneliness scale (? = 0.867), Index of family relations (? = 0,867), and Index of peer relations (? = 0.827). Within the non-recursive model, frequency of playing, identity as a player and game engagement were used as instrumental variables for videogame addiction. In case of loneliness, variables reflecting the quality of family and peer relationships were used. Results. Game addiction is most related to perceived game engagement (ß = 0.382) and loneliness to low quality of peer relationships (ß = -0.505). It was found that the postulated non-recursive model data fits the data well (?2 = 1.576; df = 3; p = 0.665) and its results indicate that loneliness can enhance video game addiction (ß = 0.271). Conclusion. The presented study contributes to a better understanding of the relationship between video game addiction and loneliness. The results of the study suggest that loneliness during adolescence may contribute to the development of addiction to video games.
Videogame addiction and loneliness: non ‑recursive modelof mutual relationship
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc19049583
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20200531164352.0
- 007
- ta
- 008
- 200315s2018 xr a f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Květon, Petr, $d 1975- $7 nlk20020105641 $u Psychologický ústav Akademie věd ČR, v. v. i.
- 245 10
- $a Závislost na hraní videoher a osamělost: nerekurzivní model vzájemného vztahu / $c Petr Květon, Martin Jelínek
- 246 31
- $a Videogame addiction and loneliness: non ‑recursive modelof mutual relationship
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Studie zkoumá vztah mezi videoherní závislostí a osamělostí. Na vzorku 479 osob (49,7 % dívek) ve věku 12–18 let byl testován nerekurzivní model. Jako instrumentální proměn-né pro konstrukt videoherní závislosti byly využity frekvence hraní a škály identita s rolí hráče a herní ponoření. Pro konstrukt osamělosti byly jako instrumentální proměnné použity škály odrážející kvalitu vrstevnických a rodinných vztahů. Herní závislost nejvíce souvisí s vnímaným herním ponořením (β = 0,382) a osamělost s nízkou kvalitou vrstevnických vztahů (β = -0,505). Bylo zjištěno, že postulovaný nerekurzivní model datům vyhovuje (χ2 = 1,576; df = 3; p = 0,665) a jeho výsledky naznačují, že osamělost může posilovat videoherní závislost (β = 0,271), zatímco síla opačného vztahu je výrazně nižší (β = 0,057).
- 520 9_
- $a Problem. The popularity of video games is constantly rising and video games playing needs to be considered an essential part of the life of vast majority of adolescents. Excessive video game play may result in addiction, which is known to be linked to many negative phenomena. Relevant literature mentions the existence of a relationship between loneliness and video game addiction (e.g. Lemmens, Valkenburg, & Peter, 2009, 2011; Van Rooij, Schoenmakers, Vermulst, Van Den Eijnden, & Van De Mheen, 2011)we created 21 items to measure seven underlying criteria (i.e., salience, tolerance, mood modification, relapse, withdrawal, conflict, and problems. The aim of this study is to examine the nature of the relationship between the two constructs using a non-recursive model. Method. The research sample consisted of 479 participants (49.7 % girls) aged 12–18 (m = 14.76; sd = 1.68). The data was collected in the school environment using pencil-paper questionnaire. In the study, the following questionnaires were used: Game addiction scale (? = 0,962); Social identity as a player (? = 0,954); Game engagement questionnaire (? = 0,880); UCLA loneliness scale (? = 0.867), Index of family relations (? = 0,867), and Index of peer relations (? = 0.827). Within the non-recursive model, frequency of playing, identity as a player and game engagement were used as instrumental variables for videogame addiction. In case of loneliness, variables reflecting the quality of family and peer relationships were used. Results. Game addiction is most related to perceived game engagement (ß = 0.382) and loneliness to low quality of peer relationships (ß = -0.505). It was found that the postulated non-recursive model data fits the data well (?2 = 1.576; df = 3; p = 0.665) and its results indicate that loneliness can enhance video game addiction (ß = 0.271). Conclusion. The presented study contributes to a better understanding of the relationship between video game addiction and loneliness. The results of the study suggest that loneliness during adolescence may contribute to the development of addiction to video games.
- 650 12
- $a osamocení $x psychologie $7 D008132
- 650 12
- $a videohry $x psychologie $7 D018910
- 650 _2
- $a interpersonální vztahy $7 D007398
- 650 _2
- $a rodinné vztahy $x psychologie $7 D005195
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795
- 650 _2
- $a statistika jako téma $7 D013223
- 650 _2
- $a návykové chování $x psychologie $7 D016739
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a mladiství $7 D000293
- 700 1_
- $a Jelínek, Martin, $d 1978- $7 mzk2007363536 $u Psychologický ústav Akademie věd ČR, v. v. i.
- 773 0_
- $t Psychologie a její kontexty $x 1803-9278 $g Roč. 9, č. 2 (2018), s. 15-25 $w MED00173849
- 856 41
- $u https://psychkont.osu.cz/fulltext/2018/18-2_Kveton-Jelinek.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4263 $c 592 $y p $z 0
- 990 __
- $a 20200315111746 $b ABA008
- 991 __
- $a 20200531164352 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1502035 $s 1088351
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2018 $b 9 $c 2 $d 15-25 $i 1803-9278 $m Psychologie a její kontexty $n Psychol. její kontexty $x MED00173849
- LZP __
- $c NLK193 $d 20200531 $a NLK 2020-11/dk