Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Přínos pohybové skladby v procesu vzdělávání různých skupin populace
[Contribution of music and movement composition in the education process of different population groups]

V. Novotná, A. Kubaň, I. Holá

. 2019 ; 20 (1) : 77-82.

Language Czech Country Czech Republic

Gymnastická cvičení spojená s hudbou do formy pohybové skladby nachází stále větší uplatnění jako součást programů specifického vzdělávání podporujícího rozvíjení pohybové tvořivosti, osvojování hudebně-pohybových dovedností a tvůrčí spolupráce. Dovednost vytvořit a prezentovat pohybovou skladbu na veřejnosti se uplatňuje ve školní tělesné výchově, ve sportovním prostředí v oblasti Gym- nastiky pro všechny, v pohybovém vzdělávání osob se specifickými potřebami a v nabídce pohybových aktivit pro dospělé a seniory. Na základě teoretických poznatků a analýzou dlouhodobých zkušeností byly vymezeny podmínky pro realizaci tvorby pohybových skladeb a principy pro tvůrčí činnost při tvorbě pohybových skladeb pro různé skupiny populace. Východiskem pro vlastní tvorbu jsou znalosti z oblasti hudební teorie, tvůrčí činnosti a nauky o pohybu. Tvůrčí postupy respektují principy: celistvosti, gradace, kontrastu, opakování, variace a frázování. Odlišnosti mezi pohybovými skladbami jsou dány hlavně pohybovým obsahem přizpůsobeným potřebám jednotlivých skupin cvičenců.

Gymnastics exercises connected with music in the form of movement composition find greater use as a part of specific learning programs developing movement creativity, acquiring music and movement skills and cooperation. The ability to create and present a movement composition in front of viewers is applied in the physical education at schools, in the sport area of Gymnastics for all, in the physical education of people with specific needs and in the offer of physical activities for adults and seniors. Principles of the creation process during creating the compositions and conditions for the realization of music and movement composition for different groups of the population are based on theoretical knowledge and analysis of long-term experience. The basis for creating the music and movement composition is knowledge of musical theory, creative work, movement theory. Creative work respects the following principles of the creation process: unity, gradation, contrast, repetition, variaty, and phrase. Differences between movement compositions are mainly given by a content of included exercises adapted to the needs of individual groups of athletes (performers).

Contribution of music and movement composition in the education process of different population groups

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc19050354
003      
CZ-PrNML
005      
20220912160415.0
007      
ta
008      
200320s2019 xr f 000 0|cze||
009      
AR
024    7_
$2 doi $a 10.32725/sk.2019.037
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Novotná, Viléma, $d 1950- $7 xx0001608 $u Univerzita Karlova v Praze, FTVS, Katedra gymnastiky
245    10
$a Přínos pohybové skladby v procesu vzdělávání různých skupin populace / $c V. Novotná, A. Kubaň, I. Holá
246    31
$a Contribution of music and movement composition in the education process of different population groups
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Gymnastická cvičení spojená s hudbou do formy pohybové skladby nachází stále větší uplatnění jako součást programů specifického vzdělávání podporujícího rozvíjení pohybové tvořivosti, osvojování hudebně-pohybových dovedností a tvůrčí spolupráce. Dovednost vytvořit a prezentovat pohybovou skladbu na veřejnosti se uplatňuje ve školní tělesné výchově, ve sportovním prostředí v oblasti Gym- nastiky pro všechny, v pohybovém vzdělávání osob se specifickými potřebami a v nabídce pohybových aktivit pro dospělé a seniory. Na základě teoretických poznatků a analýzou dlouhodobých zkušeností byly vymezeny podmínky pro realizaci tvorby pohybových skladeb a principy pro tvůrčí činnost při tvorbě pohybových skladeb pro různé skupiny populace. Východiskem pro vlastní tvorbu jsou znalosti z oblasti hudební teorie, tvůrčí činnosti a nauky o pohybu. Tvůrčí postupy respektují principy: celistvosti, gradace, kontrastu, opakování, variace a frázování. Odlišnosti mezi pohybovými skladbami jsou dány hlavně pohybovým obsahem přizpůsobeným potřebám jednotlivých skupin cvičenců.
520    9_
$a Gymnastics exercises connected with music in the form of movement composition find greater use as a part of specific learning programs developing movement creativity, acquiring music and movement skills and cooperation. The ability to create and present a movement composition in front of viewers is applied in the physical education at schools, in the sport area of Gymnastics for all, in the physical education of people with specific needs and in the offer of physical activities for adults and seniors. Principles of the creation process during creating the compositions and conditions for the realization of music and movement composition for different groups of the population are based on theoretical knowledge and analysis of long-term experience. The basis for creating the music and movement composition is knowledge of musical theory, creative work, movement theory. Creative work respects the following principles of the creation process: unity, gradation, contrast, repetition, variaty, and phrase. Differences between movement compositions are mainly given by a content of included exercises adapted to the needs of individual groups of athletes (performers).
650    _7
$a hudba $7 D009146 $2 czmesh
650    _7
$a tanec $7 D003615 $2 czmesh
650    _7
$a gymnastika $x trendy $x výchova $7 D006173 $2 czmesh
650    17
$a tělesná výchova $x metody $x trendy $7 D010806 $2 czmesh
650    _7
$a lidé $7 D006801 $2 czmesh
650    _7
$a dítě $7 D002648 $2 czmesh
700    1_
$a Kubaň, Antonín. $7 xx0246061 $u Univerzita Karlova v Praze, FTVS, Katedra gymnastiky
700    1_
$a Holá, Iveta $7 mzk2011629715 $u Univerzita Karlova v Praze, FTVS, Katedra gymnastiky
773    0_
$t Studia Kinantropologia $x 1213-2101 $g Roč. 20, č. 1 (2019), s. 77-82 $w MED00177467
856    41
$u https://sk.pf.jcu.cz/contents/stk/2019/01.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b B 2658 $c 868 $y p $z 0
990    __
$a 20200319161534 $b ABA008
991    __
$a 20220912160413 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1503944 $s 1089146
BAS    __
$a 3 $a 4
BMC    __
$a 2019 $b 20 $c 1 $d 77-82 $i 1213-2101 $m Studia Kinantropologia $x MED00177467
LZP    __
$c NLK125 $d 20220727 $a NLK 2020-12/dk

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...