-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Přínos pohybové skladby v procesu vzdělávání různých skupin populace
[Contribution of music and movement composition in the education process of different population groups]
V. Novotná, A. Kubaň, I. Holá
Jazyk čeština Země Česko
- MeSH
- dítě MeSH
- gymnastika trendy výchova MeSH
- hudba MeSH
- lidé MeSH
- tanec MeSH
- tělesná výchova * metody trendy MeSH
- Check Tag
- dítě MeSH
- lidé MeSH
Gymnastická cvičení spojená s hudbou do formy pohybové skladby nachází stále větší uplatnění jako součást programů specifického vzdělávání podporujícího rozvíjení pohybové tvořivosti, osvojování hudebně-pohybových dovedností a tvůrčí spolupráce. Dovednost vytvořit a prezentovat pohybovou skladbu na veřejnosti se uplatňuje ve školní tělesné výchově, ve sportovním prostředí v oblasti Gym- nastiky pro všechny, v pohybovém vzdělávání osob se specifickými potřebami a v nabídce pohybových aktivit pro dospělé a seniory. Na základě teoretických poznatků a analýzou dlouhodobých zkušeností byly vymezeny podmínky pro realizaci tvorby pohybových skladeb a principy pro tvůrčí činnost při tvorbě pohybových skladeb pro různé skupiny populace. Východiskem pro vlastní tvorbu jsou znalosti z oblasti hudební teorie, tvůrčí činnosti a nauky o pohybu. Tvůrčí postupy respektují principy: celistvosti, gradace, kontrastu, opakování, variace a frázování. Odlišnosti mezi pohybovými skladbami jsou dány hlavně pohybovým obsahem přizpůsobeným potřebám jednotlivých skupin cvičenců.
Gymnastics exercises connected with music in the form of movement composition find greater use as a part of specific learning programs developing movement creativity, acquiring music and movement skills and cooperation. The ability to create and present a movement composition in front of viewers is applied in the physical education at schools, in the sport area of Gymnastics for all, in the physical education of people with specific needs and in the offer of physical activities for adults and seniors. Principles of the creation process during creating the compositions and conditions for the realization of music and movement composition for different groups of the population are based on theoretical knowledge and analysis of long-term experience. The basis for creating the music and movement composition is knowledge of musical theory, creative work, movement theory. Creative work respects the following principles of the creation process: unity, gradation, contrast, repetition, variaty, and phrase. Differences between movement compositions are mainly given by a content of included exercises adapted to the needs of individual groups of athletes (performers).
Contribution of music and movement composition in the education process of different population groups
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc19050354
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20220912160415.0
- 007
- ta
- 008
- 200320s2019 xr f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $2 doi $a 10.32725/sk.2019.037
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Novotná, Viléma, $d 1950- $7 xx0001608 $u Univerzita Karlova v Praze, FTVS, Katedra gymnastiky
- 245 10
- $a Přínos pohybové skladby v procesu vzdělávání různých skupin populace / $c V. Novotná, A. Kubaň, I. Holá
- 246 31
- $a Contribution of music and movement composition in the education process of different population groups
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Gymnastická cvičení spojená s hudbou do formy pohybové skladby nachází stále větší uplatnění jako součást programů specifického vzdělávání podporujícího rozvíjení pohybové tvořivosti, osvojování hudebně-pohybových dovedností a tvůrčí spolupráce. Dovednost vytvořit a prezentovat pohybovou skladbu na veřejnosti se uplatňuje ve školní tělesné výchově, ve sportovním prostředí v oblasti Gym- nastiky pro všechny, v pohybovém vzdělávání osob se specifickými potřebami a v nabídce pohybových aktivit pro dospělé a seniory. Na základě teoretických poznatků a analýzou dlouhodobých zkušeností byly vymezeny podmínky pro realizaci tvorby pohybových skladeb a principy pro tvůrčí činnost při tvorbě pohybových skladeb pro různé skupiny populace. Východiskem pro vlastní tvorbu jsou znalosti z oblasti hudební teorie, tvůrčí činnosti a nauky o pohybu. Tvůrčí postupy respektují principy: celistvosti, gradace, kontrastu, opakování, variace a frázování. Odlišnosti mezi pohybovými skladbami jsou dány hlavně pohybovým obsahem přizpůsobeným potřebám jednotlivých skupin cvičenců.
- 520 9_
- $a Gymnastics exercises connected with music in the form of movement composition find greater use as a part of specific learning programs developing movement creativity, acquiring music and movement skills and cooperation. The ability to create and present a movement composition in front of viewers is applied in the physical education at schools, in the sport area of Gymnastics for all, in the physical education of people with specific needs and in the offer of physical activities for adults and seniors. Principles of the creation process during creating the compositions and conditions for the realization of music and movement composition for different groups of the population are based on theoretical knowledge and analysis of long-term experience. The basis for creating the music and movement composition is knowledge of musical theory, creative work, movement theory. Creative work respects the following principles of the creation process: unity, gradation, contrast, repetition, variaty, and phrase. Differences between movement compositions are mainly given by a content of included exercises adapted to the needs of individual groups of athletes (performers).
- 650 _7
- $a hudba $7 D009146 $2 czmesh
- 650 _7
- $a tanec $7 D003615 $2 czmesh
- 650 _7
- $a gymnastika $x trendy $x výchova $7 D006173 $2 czmesh
- 650 17
- $a tělesná výchova $x metody $x trendy $7 D010806 $2 czmesh
- 650 _7
- $a lidé $7 D006801 $2 czmesh
- 650 _7
- $a dítě $7 D002648 $2 czmesh
- 700 1_
- $a Kubaň, Antonín. $7 xx0246061 $u Univerzita Karlova v Praze, FTVS, Katedra gymnastiky
- 700 1_
- $a Holá, Iveta $7 mzk2011629715 $u Univerzita Karlova v Praze, FTVS, Katedra gymnastiky
- 773 0_
- $t Studia Kinantropologia $x 1213-2101 $g Roč. 20, č. 1 (2019), s. 77-82 $w MED00177467
- 856 41
- $u https://sk.pf.jcu.cz/contents/stk/2019/01.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b B 2658 $c 868 $y p $z 0
- 990 __
- $a 20200319161534 $b ABA008
- 991 __
- $a 20220912160413 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1503944 $s 1089146
- BAS __
- $a 3 $a 4
- BMC __
- $a 2019 $b 20 $c 1 $d 77-82 $i 1213-2101 $m Studia Kinantropologia $x MED00177467
- LZP __
- $c NLK125 $d 20220727 $a NLK 2020-12/dk