-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Práce školního psychologa se třídou na základních školách
[School psychologists and classwork in the primary schools]
Kateřina Palová, Jan Šmahaj
Jazyk čeština Země Česko
Typ dokumentu práce podpořená grantem
Digitální knihovna NLK
Zdroj
NLK
Directory of Open Access Journals
od 2007
Open Access Digital Library
od 2007-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
od 2007
- MeSH
- dětská psychologie * metody statistika a číselné údaje MeSH
- dítě MeSH
- interpersonální vztahy MeSH
- lidé MeSH
- průzkumy a dotazníky MeSH
- školy * MeSH
- sociální dovednosti MeSH
- statistika jako téma MeSH
- Check Tag
- dítě MeSH
- lidé MeSH
- Publikační typ
- práce podpořená grantem MeSH
Práce se třídami představuje v rámci náplně práce školního psychologa značný podíl. O tom, jak často a jakou formou školní psychologové na základních školách se třídami pracují, víme opravdu málo. Cílem našeho výzkumu bylo zjistit zastoupení práce se třídou v činnosti školního psychologa, popsat, jakým způsobem školní psychologové se třídami nejčastěji pracují, a prozkoumat subjektivní hodnocení vlastní kompetence školních psychologů při práci se třídou. Soubor respondentů tvořilo 73 školních psychologů základních škol. Data byla sbírána prostřednictvím on-line dotazníku vlastní konstrukce. Výsledky poukazují, že práce se třídou je třetí nejčastěji uváděnou činností pracovní náplně školního psychologa. Školní psycholog vstupuje do tříd nejčastěji na žádost třídní učitelky (38,26 %), pravidelně na základě vlastní iniciativy (31,51 %) nebo když má dojem, že by to dané třídě mohlo pomoci (20,55 %). Subjektivní hodnocení kompetence školních psychologů v práci s třídními kolektivy mimo jiné ovlivňují výše úvazku, délka praxe a další vzdělávání zaměřené na práci se třídou. Signifikantní rozdíly ve stanovených kritériích však nebyly potvrzeny.
Classwork takes a considerable amount of school psychologists ́ work. However, we know little about the frequency and form of their work with the class. We have defined three main goals of our research. First, to set the proportion of time school psychologists to work with the class. Second, to describe the form of their work with the class. And third, to evaluate their subjective competencies for work with the class. The sample consisted of 73 school psychologists working in primary schools. The data were collected using an online own questionnaire. The results show that classwork is the third most common activity of school psychologists. School psychologists most often start their classwork upon request from a teacher (38,26 %), regularly as their initiative (31,51 %) or if they find out that a class needs extra support (20,55 %). Subjective level of competence to classwork is influenced especially by the level of workload, length of experience in the field and specialised training in work with groups. However, the difference between the criteria was not significant.
School psychologists and classwork in the primary schools
Citace poskytuje Crossref.org
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc20004593
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20221201205805.0
- 007
- cr|cn|
- 008
- 200513s2020 xr d fs 000 0dcze||
- 009
- eAR
- 024 7_
- $a 10.29364/epsy.363 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Palová, Kateřina, $d 1991- $7 xx0235725 $u Katedra psychologie FF UP, Olomouc
- 245 10
- $a Práce školního psychologa se třídou na základních školách / $c Kateřina Palová, Jan Šmahaj
- 246 31
- $a School psychologists and classwork in the primary schools
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Práce se třídami představuje v rámci náplně práce školního psychologa značný podíl. O tom, jak často a jakou formou školní psychologové na základních školách se třídami pracují, víme opravdu málo. Cílem našeho výzkumu bylo zjistit zastoupení práce se třídou v činnosti školního psychologa, popsat, jakým způsobem školní psychologové se třídami nejčastěji pracují, a prozkoumat subjektivní hodnocení vlastní kompetence školních psychologů při práci se třídou. Soubor respondentů tvořilo 73 školních psychologů základních škol. Data byla sbírána prostřednictvím on-line dotazníku vlastní konstrukce. Výsledky poukazují, že práce se třídou je třetí nejčastěji uváděnou činností pracovní náplně školního psychologa. Školní psycholog vstupuje do tříd nejčastěji na žádost třídní učitelky (38,26 %), pravidelně na základě vlastní iniciativy (31,51 %) nebo když má dojem, že by to dané třídě mohlo pomoci (20,55 %). Subjektivní hodnocení kompetence školních psychologů v práci s třídními kolektivy mimo jiné ovlivňují výše úvazku, délka praxe a další vzdělávání zaměřené na práci se třídou. Signifikantní rozdíly ve stanovených kritériích však nebyly potvrzeny.
- 520 9_
- $a Classwork takes a considerable amount of school psychologists ́ work. However, we know little about the frequency and form of their work with the class. We have defined three main goals of our research. First, to set the proportion of time school psychologists to work with the class. Second, to describe the form of their work with the class. And third, to evaluate their subjective competencies for work with the class. The sample consisted of 73 school psychologists working in primary schools. The data were collected using an online own questionnaire. The results show that classwork is the third most common activity of school psychologists. School psychologists most often start their classwork upon request from a teacher (38,26 %), regularly as their initiative (31,51 %) or if they find out that a class needs extra support (20,55 %). Subjective level of competence to classwork is influenced especially by the level of workload, length of experience in the field and specialised training in work with groups. However, the difference between the criteria was not significant.
- 650 _7
- $a dítě $7 D002648 $2 czmesh
- 650 _7
- $a lidé $7 D006801 $2 czmesh
- 650 17
- $a dětská psychologie $x metody $x statistika a číselné údaje $7 D002666 $2 czmesh
- 650 17
- $a školy $7 D012574 $2 czmesh
- 650 _7
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795 $2 czmesh
- 650 _7
- $a statistika jako téma $7 D013223 $2 czmesh
- 650 _7
- $a interpersonální vztahy $7 D007398 $2 czmesh
- 650 _7
- $a sociální dovednosti $7 D066107 $2 czmesh
- 655 _7
- $a práce podpořená grantem $7 D013485 $2 czmesh
- 700 1_
- $a Šmahaj, Jan $7 xx0140676 $u Katedra psychologie FF UP, Olomouc
- 773 0_
- $t E-psychologie $x 1802-8853 $g Roč. 14, č. 1 (2020), s. 1-18 $w MED00174310
- 856 41
- $u https://e-psycholog.eu/pdf/Palova_Smahaj.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b online $y p $z 0
- 990 __
- $a 20141023135230 $b ABA008
- 991 __
- $a 20221201205758 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1522284 $s 1094642
- BAS __
- $a 3 $a 4
- BMC __
- $a 2020 $b 14 $c 1 $d 1-18 $i 1802-8853 $m E-psychologie $x MED00174310
- LZP __
- $c NLK189 $d 20221201 $a NLK 2020-20/dk