Detail
Článek
Web zdroj
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Práce školního psychologa se třídou na základních školách
[School psychologists and classwork in the primary schools]

Kateřina Palová, Jan Šmahaj

. 2020 ; 14 (1) : 1-18.

Jazyk čeština Země Česko

Typ dokumentu práce podpořená grantem

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc20004593

Práce se třídami představuje v rámci náplně práce školního psychologa značný podíl. O tom, jak často a jakou formou školní psychologové na základních školách se třídami pracují, víme opravdu málo. Cílem našeho výzkumu bylo zjistit zastoupení práce se třídou v činnosti školního psychologa, popsat, jakým způsobem školní psychologové se třídami nejčastěji pracují, a prozkoumat subjektivní hodnocení vlastní kompetence školních psychologů při práci se třídou. Soubor respondentů tvořilo 73 školních psychologů základních škol. Data byla sbírána prostřednictvím on-line dotazníku vlastní konstrukce. Výsledky poukazují, že práce se třídou je třetí nejčastěji uváděnou činností pracovní náplně školního psychologa. Školní psycholog vstupuje do tříd nejčastěji na žádost třídní učitelky (38,26 %), pravidelně na základě vlastní iniciativy (31,51 %) nebo když má dojem, že by to dané třídě mohlo pomoci (20,55 %). Subjektivní hodnocení kompetence školních psychologů v práci s třídními kolektivy mimo jiné ovlivňují výše úvazku, délka praxe a další vzdělávání zaměřené na práci se třídou. Signifikantní rozdíly ve stanovených kritériích však nebyly potvrzeny.

Classwork takes a considerable amount of school psychologists ́ work. However, we know little about the frequency and form of their work with the class. We have defined three main goals of our research. First, to set the proportion of time school psychologists to work with the class. Second, to describe the form of their work with the class. And third, to evaluate their subjective competencies for work with the class. The sample consisted of 73 school psychologists working in primary schools. The data were collected using an online own questionnaire. The results show that classwork is the third most common activity of school psychologists. School psychologists most often start their classwork upon request from a teacher (38,26 %), regularly as their initiative (31,51 %) or if they find out that a class needs extra support (20,55 %). Subjective level of competence to classwork is influenced especially by the level of workload, length of experience in the field and specialised training in work with groups. However, the difference between the criteria was not significant.

School psychologists and classwork in the primary schools

Citace poskytuje Crossref.org

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc20004593
003      
CZ-PrNML
005      
20221201205805.0
007      
cr|cn|
008      
200513s2020 xr d fs 000 0dcze||
009      
eAR
024    7_
$a 10.29364/epsy.363 $2 doi
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Palová, Kateřina, $d 1991- $7 xx0235725 $u Katedra psychologie FF UP, Olomouc
245    10
$a Práce školního psychologa se třídou na základních školách / $c Kateřina Palová, Jan Šmahaj
246    31
$a School psychologists and classwork in the primary schools
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Práce se třídami představuje v rámci náplně práce školního psychologa značný podíl. O tom, jak často a jakou formou školní psychologové na základních školách se třídami pracují, víme opravdu málo. Cílem našeho výzkumu bylo zjistit zastoupení práce se třídou v činnosti školního psychologa, popsat, jakým způsobem školní psychologové se třídami nejčastěji pracují, a prozkoumat subjektivní hodnocení vlastní kompetence školních psychologů při práci se třídou. Soubor respondentů tvořilo 73 školních psychologů základních škol. Data byla sbírána prostřednictvím on-line dotazníku vlastní konstrukce. Výsledky poukazují, že práce se třídou je třetí nejčastěji uváděnou činností pracovní náplně školního psychologa. Školní psycholog vstupuje do tříd nejčastěji na žádost třídní učitelky (38,26 %), pravidelně na základě vlastní iniciativy (31,51 %) nebo když má dojem, že by to dané třídě mohlo pomoci (20,55 %). Subjektivní hodnocení kompetence školních psychologů v práci s třídními kolektivy mimo jiné ovlivňují výše úvazku, délka praxe a další vzdělávání zaměřené na práci se třídou. Signifikantní rozdíly ve stanovených kritériích však nebyly potvrzeny.
520    9_
$a Classwork takes a considerable amount of school psychologists ́ work. However, we know little about the frequency and form of their work with the class. We have defined three main goals of our research. First, to set the proportion of time school psychologists to work with the class. Second, to describe the form of their work with the class. And third, to evaluate their subjective competencies for work with the class. The sample consisted of 73 school psychologists working in primary schools. The data were collected using an online own questionnaire. The results show that classwork is the third most common activity of school psychologists. School psychologists most often start their classwork upon request from a teacher (38,26 %), regularly as their initiative (31,51 %) or if they find out that a class needs extra support (20,55 %). Subjective level of competence to classwork is influenced especially by the level of workload, length of experience in the field and specialised training in work with groups. However, the difference between the criteria was not significant.
650    _7
$a dítě $7 D002648 $2 czmesh
650    _7
$a lidé $7 D006801 $2 czmesh
650    17
$a dětská psychologie $x metody $x statistika a číselné údaje $7 D002666 $2 czmesh
650    17
$a školy $7 D012574 $2 czmesh
650    _7
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795 $2 czmesh
650    _7
$a statistika jako téma $7 D013223 $2 czmesh
650    _7
$a interpersonální vztahy $7 D007398 $2 czmesh
650    _7
$a sociální dovednosti $7 D066107 $2 czmesh
655    _7
$a práce podpořená grantem $7 D013485 $2 czmesh
700    1_
$a Šmahaj, Jan $7 xx0140676 $u Katedra psychologie FF UP, Olomouc
773    0_
$t E-psychologie $x 1802-8853 $g Roč. 14, č. 1 (2020), s. 1-18 $w MED00174310
856    41
$u https://e-psycholog.eu/pdf/Palova_Smahaj.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b online $y p $z 0
990    __
$a 20141023135230 $b ABA008
991    __
$a 20221201205758 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1522284 $s 1094642
BAS    __
$a 3 $a 4
BMC    __
$a 2020 $b 14 $c 1 $d 1-18 $i 1802-8853 $m E-psychologie $x MED00174310
LZP    __
$c NLK189 $d 20221201 $a NLK 2020-20/dk

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

    Možnosti archivace