Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Efektivita plavecké výuky dětí s poruchou autistického spektra
[Effectiveness of swimming education for children with an autism spectrum disorder]

Kristýna Hubená, Jan Carboch, Vladimír Süss, Irena Čechovská

. 2019 ; 42 (2) : 41-47.

Jazyk čeština Země Česko

Typ dokumentu pozorovací studie

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc20009246

Východiska: Stejně jako běžná populace, i děti s poruchou autistického spektra (PAS) by měly být plavecky gramotné, tedy vybavené takovými dovednostmi, aby dokázaly bezpečně zvládnout vodní prostředí a následně využívat plaveckou lokomoci jako celoživotní pohybovou aktivitu pro udržení svého zdraví. Z hlediska obsahu vychází plavecká výuka dětí s PAS z programů přípravné i základní plavecké výuky. Vyznačuje se ale značnými zvláštnostmi, které je třeba při sestavování programu brát v úvahu. Cíl: Cílem studie bylo ověření efektivity plavecké výuky pomocí principů vycházejících ze strukturovaného učení u dětí s poruchou autistického spektra. Metodika: Studie se účastnilo celkem 5 probandů (chlapců) ve věku 6-10 let. Intervenční program trval 10 měsíců (školní rok 2016/2017) a byl rozdělen do dvou bloků (1. a 2. pololetí). Každý blok (pololetí) obsahoval 18 lekcí s frekvencí 1x týdně. Délka plavecké lekce byla 30 minut. Diagnostika byla provedena pomocí Štochlovy škály hodnocení plaveckých dovedností. Výsledky: Z hodnocení výsledků škály pomocí Znaménkového testu došlo k celkovému zlepšení všech plaveckých dovedností mezi měřením 1 a 2, 3 a 4, 1 a 4. V intraindividuálním porovnání došlo u dvou probandů ke zlepšení plaveckých dovedností mezi 1. a 2. měřením. Třetí proband dosáhl největšího zlepšení mezi 3. a 4. měřením, čtvrtý pak mezi 1. a 4. Poslední proband nedosáhl statisticky významného zlepšení v osvojení plaveckých dovedností. Závěry: Z výsledků studie vyplývá, že strukturované učení bylo vhodně zvolenou metodou v plavecké výuce dětí s PAS. Díky strukturalizaci si děti osvojily základní plavecké dovednosti a vytvořily si tak základ pro nácvik plaveckých způsobů. Dosažené výsledky považujeme za velice cenné pro další plavecké vzdělávání dětí s PAS.

Background: As the common population, children with autism spectrum disorders (ASD) should be able to swim they should be equipped with such skills to be able to safely handle the aquatic environment and consequently to be able to make use of swimming as a lifelong physical activity for maintaining their health. Regarding the content of swimming education for children with ASD: it is based on preparatory and on the elementary swimming education programmes. However, it is characterized by considerable peculiarities, which should be taken into account when creating such programmes. Objective: The aim of the study was to verify the effectiveness of swimming education for children with autism spectrum disorders with the help of principles based on structured learning. Methods: Five subjects (boys) aged 6-10 years took part in this study. The interventional programme lasted for 10 months (school year 2016/2017) and it was divided into two blocks (1st and 2nd term). Each block consisted of 18 lessons taught once a week. Each lesson was 30 minutes long. The diagnostic assessment was performed with the help of Štochl Scale of swimming skills assessment. Results: From the assessment of the results of the scale with the help of the sign test an overall improvement in all swimming skills has occurred between the measurements 1 and 2, 3 and 4, 1 and 4. In an intraindividual comparison, two subjects have experienced an improvement in swimming skills between the first and the second measurement. The third subject achieved the biggest improvement between measurements 3 and 4, the 4th subject between measurements 1 and 4. The last subject has not experienced any statistically significant improvement in gaining swimming skills. Conclusions: According to the above-presented results of this study, we can say that structured learning was a well-chosen technique for teaching swimming to children with ASD. Thanks to the structuring, the children obtained basic swimming skills and have developed solid grounding for training in various swimming styles. We consider the achieved results very valuable for other swimming education of children with ASD.

Effectiveness of swimming education for children with an autism spectrum disorder

Citace poskytuje Crossref.org

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc20009246
003      
CZ-PrNML
005      
20220912210406.0
007      
cr|cn|
008      
200621s2019 xr fs 000 0|cze||
009      
AR
024    0_
$a 10.5507/tk.2020.002 $2 doi
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Hubená, Kristýna, $d 1987- $7 xx0249350 $u Fakulta tělesné výchovy a sportu, Univerzita Karlova, Praha, Česká republika
245    10
$a Efektivita plavecké výuky dětí s poruchou autistického spektra / $c Kristýna Hubená, Jan Carboch, Vladimír Süss, Irena Čechovská
246    31
$a Effectiveness of swimming education for children with an autism spectrum disorder
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Východiska: Stejně jako běžná populace, i děti s poruchou autistického spektra (PAS) by měly být plavecky gramotné, tedy vybavené takovými dovednostmi, aby dokázaly bezpečně zvládnout vodní prostředí a následně využívat plaveckou lokomoci jako celoživotní pohybovou aktivitu pro udržení svého zdraví. Z hlediska obsahu vychází plavecká výuka dětí s PAS z programů přípravné i základní plavecké výuky. Vyznačuje se ale značnými zvláštnostmi, které je třeba při sestavování programu brát v úvahu. Cíl: Cílem studie bylo ověření efektivity plavecké výuky pomocí principů vycházejících ze strukturovaného učení u dětí s poruchou autistického spektra. Metodika: Studie se účastnilo celkem 5 probandů (chlapců) ve věku 6-10 let. Intervenční program trval 10 měsíců (školní rok 2016/2017) a byl rozdělen do dvou bloků (1. a 2. pololetí). Každý blok (pololetí) obsahoval 18 lekcí s frekvencí 1x týdně. Délka plavecké lekce byla 30 minut. Diagnostika byla provedena pomocí Štochlovy škály hodnocení plaveckých dovedností. Výsledky: Z hodnocení výsledků škály pomocí Znaménkového testu došlo k celkovému zlepšení všech plaveckých dovedností mezi měřením 1 a 2, 3 a 4, 1 a 4. V intraindividuálním porovnání došlo u dvou probandů ke zlepšení plaveckých dovedností mezi 1. a 2. měřením. Třetí proband dosáhl největšího zlepšení mezi 3. a 4. měřením, čtvrtý pak mezi 1. a 4. Poslední proband nedosáhl statisticky významného zlepšení v osvojení plaveckých dovedností. Závěry: Z výsledků studie vyplývá, že strukturované učení bylo vhodně zvolenou metodou v plavecké výuce dětí s PAS. Díky strukturalizaci si děti osvojily základní plavecké dovednosti a vytvořily si tak základ pro nácvik plaveckých způsobů. Dosažené výsledky považujeme za velice cenné pro další plavecké vzdělávání dětí s PAS.
520    9_
$a Background: As the common population, children with autism spectrum disorders (ASD) should be able to swim they should be equipped with such skills to be able to safely handle the aquatic environment and consequently to be able to make use of swimming as a lifelong physical activity for maintaining their health. Regarding the content of swimming education for children with ASD: it is based on preparatory and on the elementary swimming education programmes. However, it is characterized by considerable peculiarities, which should be taken into account when creating such programmes. Objective: The aim of the study was to verify the effectiveness of swimming education for children with autism spectrum disorders with the help of principles based on structured learning. Methods: Five subjects (boys) aged 6-10 years took part in this study. The interventional programme lasted for 10 months (school year 2016/2017) and it was divided into two blocks (1st and 2nd term). Each block consisted of 18 lessons taught once a week. Each lesson was 30 minutes long. The diagnostic assessment was performed with the help of Štochl Scale of swimming skills assessment. Results: From the assessment of the results of the scale with the help of the sign test an overall improvement in all swimming skills has occurred between the measurements 1 and 2, 3 and 4, 1 and 4. In an intraindividual comparison, two subjects have experienced an improvement in swimming skills between the first and the second measurement. The third subject achieved the biggest improvement between measurements 3 and 4, the 4th subject between measurements 1 and 4. The last subject has not experienced any statistically significant improvement in gaining swimming skills. Conclusions: According to the above-presented results of this study, we can say that structured learning was a well-chosen technique for teaching swimming to children with ASD. Thanks to the structuring, the children obtained basic swimming skills and have developed solid grounding for training in various swimming styles. We consider the achieved results very valuable for other swimming education of children with ASD.
650    17
$a plavání $x statistika a číselné údaje $x výchova $7 D013550 $2 czmesh
650    17
$a autistická porucha $7 D001321 $2 czmesh
650    _7
$a postižení $7 D006233 $2 czmesh
650    _7
$a dítě $7 D002648 $2 czmesh
650    _7
$a lidé $7 D006801 $2 czmesh
650    _7
$a mužské pohlaví $7 D008297 $2 czmesh
650    _7
$a učení $7 D007858 $2 czmesh
655    _7
$a pozorovací studie $7 D064888 $2 czmesh
700    1_
$a Carboch, Jan $7 xx0241105 $u Fakulta tělesné výchovy a sportu, Univerzita Karlova, Praha, Česká republika
700    1_
$a Süss, Vladimír, $d 1952- $7 mzk2003169426 $u Neakademické prostředí
700    1_
$a Čechovská, Irena, $d 1953- $7 xx0009221 $u Fakulta tělesné výchovy a sportu, Univerzita Karlova, Praha, Česká republika
773    0_
$t Tělesná kultura $x 1211-6521 $g Roč. 42, č. 2 (2019), s. 41-47 $w MED00160656
856    41
$u https://telesnakultura.upol.cz/pdfs/tek/2019/02/02.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b online $y p $z 0
990    __
$a 20200621143035 $b ABA008
991    __
$a 20220912210404 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1536867 $s 1099330
BAS    __
$a 3 $a 4
BMC    __
$a 2019 $b 42 $c 2 $d 41-47 $i 1211-6521 $m Tělesná kultura (Olomouc. Print) $x MED00160656
LZP    __
$c NLK193 $d 20220912 $a NLK 2020-20/dk

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...