-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Efektivita plavecké výuky dětí s poruchou autistického spektra
[Effectiveness of swimming education for children with an autism spectrum disorder]
Kristýna Hubená, Jan Carboch, Vladimír Süss, Irena Čechovská
Jazyk čeština Země Česko
Typ dokumentu pozorovací studie
NLK
Directory of Open Access Journals
od 2008
Open Access Digital Library
od 2008-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
od 2008
- MeSH
- autistická porucha * MeSH
- dítě MeSH
- lidé MeSH
- plavání * statistika a číselné údaje výchova MeSH
- postižení MeSH
- učení MeSH
- Check Tag
- dítě MeSH
- lidé MeSH
- mužské pohlaví MeSH
- Publikační typ
- pozorovací studie MeSH
Východiska: Stejně jako běžná populace, i děti s poruchou autistického spektra (PAS) by měly být plavecky gramotné, tedy vybavené takovými dovednostmi, aby dokázaly bezpečně zvládnout vodní prostředí a následně využívat plaveckou lokomoci jako celoživotní pohybovou aktivitu pro udržení svého zdraví. Z hlediska obsahu vychází plavecká výuka dětí s PAS z programů přípravné i základní plavecké výuky. Vyznačuje se ale značnými zvláštnostmi, které je třeba při sestavování programu brát v úvahu. Cíl: Cílem studie bylo ověření efektivity plavecké výuky pomocí principů vycházejících ze strukturovaného učení u dětí s poruchou autistického spektra. Metodika: Studie se účastnilo celkem 5 probandů (chlapců) ve věku 6-10 let. Intervenční program trval 10 měsíců (školní rok 2016/2017) a byl rozdělen do dvou bloků (1. a 2. pololetí). Každý blok (pololetí) obsahoval 18 lekcí s frekvencí 1x týdně. Délka plavecké lekce byla 30 minut. Diagnostika byla provedena pomocí Štochlovy škály hodnocení plaveckých dovedností. Výsledky: Z hodnocení výsledků škály pomocí Znaménkového testu došlo k celkovému zlepšení všech plaveckých dovedností mezi měřením 1 a 2, 3 a 4, 1 a 4. V intraindividuálním porovnání došlo u dvou probandů ke zlepšení plaveckých dovedností mezi 1. a 2. měřením. Třetí proband dosáhl největšího zlepšení mezi 3. a 4. měřením, čtvrtý pak mezi 1. a 4. Poslední proband nedosáhl statisticky významného zlepšení v osvojení plaveckých dovedností. Závěry: Z výsledků studie vyplývá, že strukturované učení bylo vhodně zvolenou metodou v plavecké výuce dětí s PAS. Díky strukturalizaci si děti osvojily základní plavecké dovednosti a vytvořily si tak základ pro nácvik plaveckých způsobů. Dosažené výsledky považujeme za velice cenné pro další plavecké vzdělávání dětí s PAS.
Background: As the common population, children with autism spectrum disorders (ASD) should be able to swim they should be equipped with such skills to be able to safely handle the aquatic environment and consequently to be able to make use of swimming as a lifelong physical activity for maintaining their health. Regarding the content of swimming education for children with ASD: it is based on preparatory and on the elementary swimming education programmes. However, it is characterized by considerable peculiarities, which should be taken into account when creating such programmes. Objective: The aim of the study was to verify the effectiveness of swimming education for children with autism spectrum disorders with the help of principles based on structured learning. Methods: Five subjects (boys) aged 6-10 years took part in this study. The interventional programme lasted for 10 months (school year 2016/2017) and it was divided into two blocks (1st and 2nd term). Each block consisted of 18 lessons taught once a week. Each lesson was 30 minutes long. The diagnostic assessment was performed with the help of Štochl Scale of swimming skills assessment. Results: From the assessment of the results of the scale with the help of the sign test an overall improvement in all swimming skills has occurred between the measurements 1 and 2, 3 and 4, 1 and 4. In an intraindividual comparison, two subjects have experienced an improvement in swimming skills between the first and the second measurement. The third subject achieved the biggest improvement between measurements 3 and 4, the 4th subject between measurements 1 and 4. The last subject has not experienced any statistically significant improvement in gaining swimming skills. Conclusions: According to the above-presented results of this study, we can say that structured learning was a well-chosen technique for teaching swimming to children with ASD. Thanks to the structuring, the children obtained basic swimming skills and have developed solid grounding for training in various swimming styles. We consider the achieved results very valuable for other swimming education of children with ASD.
Effectiveness of swimming education for children with an autism spectrum disorder
Citace poskytuje Crossref.org
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc20009246
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20220912210406.0
- 007
- cr|cn|
- 008
- 200621s2019 xr fs 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 0_
- $a 10.5507/tk.2020.002 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Hubená, Kristýna, $d 1987- $7 xx0249350 $u Fakulta tělesné výchovy a sportu, Univerzita Karlova, Praha, Česká republika
- 245 10
- $a Efektivita plavecké výuky dětí s poruchou autistického spektra / $c Kristýna Hubená, Jan Carboch, Vladimír Süss, Irena Čechovská
- 246 31
- $a Effectiveness of swimming education for children with an autism spectrum disorder
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Východiska: Stejně jako běžná populace, i děti s poruchou autistického spektra (PAS) by měly být plavecky gramotné, tedy vybavené takovými dovednostmi, aby dokázaly bezpečně zvládnout vodní prostředí a následně využívat plaveckou lokomoci jako celoživotní pohybovou aktivitu pro udržení svého zdraví. Z hlediska obsahu vychází plavecká výuka dětí s PAS z programů přípravné i základní plavecké výuky. Vyznačuje se ale značnými zvláštnostmi, které je třeba při sestavování programu brát v úvahu. Cíl: Cílem studie bylo ověření efektivity plavecké výuky pomocí principů vycházejících ze strukturovaného učení u dětí s poruchou autistického spektra. Metodika: Studie se účastnilo celkem 5 probandů (chlapců) ve věku 6-10 let. Intervenční program trval 10 měsíců (školní rok 2016/2017) a byl rozdělen do dvou bloků (1. a 2. pololetí). Každý blok (pololetí) obsahoval 18 lekcí s frekvencí 1x týdně. Délka plavecké lekce byla 30 minut. Diagnostika byla provedena pomocí Štochlovy škály hodnocení plaveckých dovedností. Výsledky: Z hodnocení výsledků škály pomocí Znaménkového testu došlo k celkovému zlepšení všech plaveckých dovedností mezi měřením 1 a 2, 3 a 4, 1 a 4. V intraindividuálním porovnání došlo u dvou probandů ke zlepšení plaveckých dovedností mezi 1. a 2. měřením. Třetí proband dosáhl největšího zlepšení mezi 3. a 4. měřením, čtvrtý pak mezi 1. a 4. Poslední proband nedosáhl statisticky významného zlepšení v osvojení plaveckých dovedností. Závěry: Z výsledků studie vyplývá, že strukturované učení bylo vhodně zvolenou metodou v plavecké výuce dětí s PAS. Díky strukturalizaci si děti osvojily základní plavecké dovednosti a vytvořily si tak základ pro nácvik plaveckých způsobů. Dosažené výsledky považujeme za velice cenné pro další plavecké vzdělávání dětí s PAS.
- 520 9_
- $a Background: As the common population, children with autism spectrum disorders (ASD) should be able to swim they should be equipped with such skills to be able to safely handle the aquatic environment and consequently to be able to make use of swimming as a lifelong physical activity for maintaining their health. Regarding the content of swimming education for children with ASD: it is based on preparatory and on the elementary swimming education programmes. However, it is characterized by considerable peculiarities, which should be taken into account when creating such programmes. Objective: The aim of the study was to verify the effectiveness of swimming education for children with autism spectrum disorders with the help of principles based on structured learning. Methods: Five subjects (boys) aged 6-10 years took part in this study. The interventional programme lasted for 10 months (school year 2016/2017) and it was divided into two blocks (1st and 2nd term). Each block consisted of 18 lessons taught once a week. Each lesson was 30 minutes long. The diagnostic assessment was performed with the help of Štochl Scale of swimming skills assessment. Results: From the assessment of the results of the scale with the help of the sign test an overall improvement in all swimming skills has occurred between the measurements 1 and 2, 3 and 4, 1 and 4. In an intraindividual comparison, two subjects have experienced an improvement in swimming skills between the first and the second measurement. The third subject achieved the biggest improvement between measurements 3 and 4, the 4th subject between measurements 1 and 4. The last subject has not experienced any statistically significant improvement in gaining swimming skills. Conclusions: According to the above-presented results of this study, we can say that structured learning was a well-chosen technique for teaching swimming to children with ASD. Thanks to the structuring, the children obtained basic swimming skills and have developed solid grounding for training in various swimming styles. We consider the achieved results very valuable for other swimming education of children with ASD.
- 650 17
- $a plavání $x statistika a číselné údaje $x výchova $7 D013550 $2 czmesh
- 650 17
- $a autistická porucha $7 D001321 $2 czmesh
- 650 _7
- $a postižení $7 D006233 $2 czmesh
- 650 _7
- $a dítě $7 D002648 $2 czmesh
- 650 _7
- $a lidé $7 D006801 $2 czmesh
- 650 _7
- $a mužské pohlaví $7 D008297 $2 czmesh
- 650 _7
- $a učení $7 D007858 $2 czmesh
- 655 _7
- $a pozorovací studie $7 D064888 $2 czmesh
- 700 1_
- $a Carboch, Jan $7 xx0241105 $u Fakulta tělesné výchovy a sportu, Univerzita Karlova, Praha, Česká republika
- 700 1_
- $a Süss, Vladimír, $d 1952- $7 mzk2003169426 $u Neakademické prostředí
- 700 1_
- $a Čechovská, Irena, $d 1953- $7 xx0009221 $u Fakulta tělesné výchovy a sportu, Univerzita Karlova, Praha, Česká republika
- 773 0_
- $t Tělesná kultura $x 1211-6521 $g Roč. 42, č. 2 (2019), s. 41-47 $w MED00160656
- 856 41
- $u https://telesnakultura.upol.cz/pdfs/tek/2019/02/02.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b online $y p $z 0
- 990 __
- $a 20200621143035 $b ABA008
- 991 __
- $a 20220912210404 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1536867 $s 1099330
- BAS __
- $a 3 $a 4
- BMC __
- $a 2019 $b 42 $c 2 $d 41-47 $i 1211-6521 $m Tělesná kultura (Olomouc. Print) $x MED00160656
- LZP __
- $c NLK193 $d 20220912 $a NLK 2020-20/dk