-
Something wrong with this record ?
Sonda do pohybové aktivity dětí ve státních mateřských školách, v lesních mateřských školách a v dětských lesních klubech
[Probe into a Physical Activity of Children in State Kindergartens, Forest Kindergartens and Children's Forest Clubs]
Dita Culková, Lucie Francová
Language Czech Country Czech Republic
NLK
Directory of Open Access Journals
from 2008
Open Access Digital Library
from 2008-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
from 2008
- MeSH
- Behavior and Behavior Mechanisms MeSH
- Humans MeSH
- Motor Skills * MeSH
- Motor Activity MeSH
- Schools, Nursery * MeSH
- Child Rearing MeSH
- Child Development MeSH
- Gardens MeSH
- Check Tag
- Humans MeSH
Východiska: Asociace lesních mateřských škol (LMŠ) reprezentuje jeden ze současných alternativních výchovně-vzdělávacích směrů, ve kterém dominuje volná hra, situační učení a spontánní pohybové činnosti (SPČ). Státní mateřské školy (SMŠ) naopak následují Rámcový vzdělávací program, kde převažují řízené pohybové činnosti (ŘPČ). Cíle: Cílem je komparace pohybového režimu ve SMŠ a v LMŠ a dětských lesních klubech (DLK) zaměřená na četnost a délku preferovaných organizačních forem a následná diskuze vedená v kontextu formování pohybové gramotnosti dětí. Metodika: Studie je deskriptivního charakteru využívající dotazníkové šetření uskutečněné s koordinátory LMŠ a DLK a s pedagogy ze SMŠ. Výsledky: LMŠ a DLK se z 81 % denně věnují SPČ a z toho z 50 % trvá 2-4 hodiny. Ve SMŠ se SPČ denně věnují ze 49 % a z 61 % trvá do 2 hodin. ŘPČ v podobě ranní tělovýchovné cvičební jednotky (TCJ) realizují SMŠ téměř v 75 % případech každodenně a z více než 56 % trvá 10-30 minut. LMŠ a DLK ŘPČ realizují každodenně pouze ve 38 % případů a v 63 % trvá do 10 minut. Ve 33 % LMŠ a DLK ranní TCJ nerealizují vůbec. Závěry: Ve SMŠ bývá častěji a déle realizována pravidelná ŘPČ v podobě ranní TCJ, zatímco v LMŠ a DLK převažuje SPČ. SMŠ mohou mít významnější roli při učení se pohybovým dovednostem především v první a druhé fázi motorického učení, při rozvoji flexibility, při uvědomování si a chápání souvislostí spojených s pohybovou aktivitou. LMŠ a DLK mohou dominovat při učení se pohybovým dovednostem ve fázi stabilizace a automatizace, při rozvoji aerobní zdatnosti, svalové zdatnosti a motivace (obzvláště vnitřní a dlouhodobé). Charakter výzkumu je však díky nízkému počtu "n" a použití nestandardizovaného dotazníku spíše ilustrativního charakteru, což je jeho největší limit.
Background: The Association of Forest Kindergartens represents one of the contemporary alternative-educational courses. These institutions are based on the dominance of a free play, situational learning and spontaneous physical activities (SPA). On the contrary state kindergartens follow Framework Educational Program for pre-school education where organised physical activity (OPA) prevails. Objectives: The aim is a comparison of children movement regime in state kindergartens (SK) and in forest kindergartens and children's forest clubs (FKC). Emphasis is put on analysis of the frequency, time duration and organization forms of implemented physical activities and subsequent discussion about physical literacy. Methods: Study is based on descriptive character using a questionnaire survey conducted with 26 coordinators of forest kindergartens and forest clubs and 49 pedagogues of state kindergartens. Results: Forest kindergartens and clubs (FKC) are involved in spontaneous physical activity (SPA) every day in 81 % and it lasts for 2-4 hours. In state kindergartens (SK) the SPA covers 49 % every day in the morning and in 61% it lasts within 2 hours. On the contrary in SK there is OPA implemented in almost 75 % cases in a daily form of morning physical education exercises and in more than 56 % it lasts for 10-30 minutes. FKC implement OPA daily only in 38 % and 63 % represent the time duration within 10 minutes. In 33% in FKC the morning physical education exercises are not implemented at all. Conclusions: The movement regime is different in state kindergartens (SK) and forest kindergartens as well as in children's forest clubs (FKC). In the state kindergartens (SK) the organised physical activity (OPA) dominates and morning physical education exercises are more regularly implemented, whereas in FKC the spontaneous physical activity (SPA) predominates. SK may have stronger impact on motor skills learning especially in first and second stage of motor learning, on development of flexibility, on being aware and understanding the context of importance and implementation physical activities in one's life. FKC may dominate in motor skills learning in stage of stabilisation and automatisation, may dominate in development of aerobic fitness and muscle fitness and motivation (especially the inner motivation and long-time motivation). Character of the survey is because of it's low "n" and non-standardised questionnaire rather of illustrative character. It is the biggest limit of the study.
Probe into a Physical Activity of Children in State Kindergartens, Forest Kindergartens and Children's Forest Clubs
References provided by Crossref.org
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc21002344
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20240404132307.0
- 007
- cr|cn|
- 008
- 210121s2020 xr d fs 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 0_
- $a 10.5507/tk.2020.008 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Culková, Dita $7 xx0283565 $u Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové, Hradec Králové, Česká republika
- 245 10
- $a Sonda do pohybové aktivity dětí ve státních mateřských školách, v lesních mateřských školách a v dětských lesních klubech / $c Dita Culková, Lucie Francová
- 246 31
- $a Probe into a Physical Activity of Children in State Kindergartens, Forest Kindergartens and Children's Forest Clubs
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Východiska: Asociace lesních mateřských škol (LMŠ) reprezentuje jeden ze současných alternativních výchovně-vzdělávacích směrů, ve kterém dominuje volná hra, situační učení a spontánní pohybové činnosti (SPČ). Státní mateřské školy (SMŠ) naopak následují Rámcový vzdělávací program, kde převažují řízené pohybové činnosti (ŘPČ). Cíle: Cílem je komparace pohybového režimu ve SMŠ a v LMŠ a dětských lesních klubech (DLK) zaměřená na četnost a délku preferovaných organizačních forem a následná diskuze vedená v kontextu formování pohybové gramotnosti dětí. Metodika: Studie je deskriptivního charakteru využívající dotazníkové šetření uskutečněné s koordinátory LMŠ a DLK a s pedagogy ze SMŠ. Výsledky: LMŠ a DLK se z 81 % denně věnují SPČ a z toho z 50 % trvá 2-4 hodiny. Ve SMŠ se SPČ denně věnují ze 49 % a z 61 % trvá do 2 hodin. ŘPČ v podobě ranní tělovýchovné cvičební jednotky (TCJ) realizují SMŠ téměř v 75 % případech každodenně a z více než 56 % trvá 10-30 minut. LMŠ a DLK ŘPČ realizují každodenně pouze ve 38 % případů a v 63 % trvá do 10 minut. Ve 33 % LMŠ a DLK ranní TCJ nerealizují vůbec. Závěry: Ve SMŠ bývá častěji a déle realizována pravidelná ŘPČ v podobě ranní TCJ, zatímco v LMŠ a DLK převažuje SPČ. SMŠ mohou mít významnější roli při učení se pohybovým dovednostem především v první a druhé fázi motorického učení, při rozvoji flexibility, při uvědomování si a chápání souvislostí spojených s pohybovou aktivitou. LMŠ a DLK mohou dominovat při učení se pohybovým dovednostem ve fázi stabilizace a automatizace, při rozvoji aerobní zdatnosti, svalové zdatnosti a motivace (obzvláště vnitřní a dlouhodobé). Charakter výzkumu je však díky nízkému počtu "n" a použití nestandardizovaného dotazníku spíše ilustrativního charakteru, což je jeho největší limit.
- 520 9_
- $a Background: The Association of Forest Kindergartens represents one of the contemporary alternative-educational courses. These institutions are based on the dominance of a free play, situational learning and spontaneous physical activities (SPA). On the contrary state kindergartens follow Framework Educational Program for pre-school education where organised physical activity (OPA) prevails. Objectives: The aim is a comparison of children movement regime in state kindergartens (SK) and in forest kindergartens and children's forest clubs (FKC). Emphasis is put on analysis of the frequency, time duration and organization forms of implemented physical activities and subsequent discussion about physical literacy. Methods: Study is based on descriptive character using a questionnaire survey conducted with 26 coordinators of forest kindergartens and forest clubs and 49 pedagogues of state kindergartens. Results: Forest kindergartens and clubs (FKC) are involved in spontaneous physical activity (SPA) every day in 81 % and it lasts for 2-4 hours. In state kindergartens (SK) the SPA covers 49 % every day in the morning and in 61% it lasts within 2 hours. On the contrary in SK there is OPA implemented in almost 75 % cases in a daily form of morning physical education exercises and in more than 56 % it lasts for 10-30 minutes. FKC implement OPA daily only in 38 % and 63 % represent the time duration within 10 minutes. In 33% in FKC the morning physical education exercises are not implemented at all. Conclusions: The movement regime is different in state kindergartens (SK) and forest kindergartens as well as in children's forest clubs (FKC). In the state kindergartens (SK) the organised physical activity (OPA) dominates and morning physical education exercises are more regularly implemented, whereas in FKC the spontaneous physical activity (SPA) predominates. SK may have stronger impact on motor skills learning especially in first and second stage of motor learning, on development of flexibility, on being aware and understanding the context of importance and implementation physical activities in one's life. FKC may dominate in motor skills learning in stage of stabilisation and automatisation, may dominate in development of aerobic fitness and muscle fitness and motivation (especially the inner motivation and long-time motivation). Character of the survey is because of it's low "n" and non-standardised questionnaire rather of illustrative character. It is the biggest limit of the study.
- 650 _7
- $a lidé $7 D006801 $2 czmesh
- 650 17
- $a školky $7 D012578 $2 czmesh
- 650 _7
- $a zahrady $7 D000072506 $2 czmesh
- 650 _7
- $a výchova dítěte $7 D002668 $2 czmesh
- 650 _7
- $a chování a mechanismy chování $7 D001520 $2 czmesh
- 650 17
- $a motorické dovednosti $7 D009048 $2 czmesh
- 650 _7
- $a pohybová aktivita $7 D009043 $2 czmesh
- 650 _7
- $a vývoj dítěte $7 D002657 $2 czmesh
- 700 1_
- $a Francová, Lucie, $d 1976- $7 xx0315820 $u Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové, Hradec Králové, Česká republika
- 773 0_
- $t Tělesná kultura (Olomouc. Print) $x 1211-6521 $g Roč. 43, č. 1 (2020), s. 16-25 $w MED00160656
- 856 41
- $u https://telesnakultura.upol.cz/pdfs/tek/2020/01/03.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b online $y p $z 0
- 990 __
- $a 20210121161726 $b ABA008
- 991 __
- $a 20240404132302 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1611986 $s 1122630
- BAS __
- $a 3 $a 4
- BMC __
- $a 2020 $b 43 $c 1 $d 16-25 $i 1211-6521 $m Tělesná kultura (Olomouc. Print) $x MED00160656
- LZP __
- $c NLK183 $d 20221115 $a NLK 2021-05/dk