Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Názory žáků a učitelů českých základních škol na využití moderních informačních a komunikačních technologií v kontextu aktivního životního stylu
[Opinions of pupils and teachers from Czech secondary schools on the use of modern information and communication technologies within the context of active lifestyle]

Kamila Banátová, Michal Vorlíček, Lukáš Rubín, Jana Pechová, Ferdinand Salonna

. 2020 ; 43 (2) : 51-57.

Status minimální Jazyk čeština Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc21023576

Východiska: V současnosti vlastní stále více lidí zařízení (chytré hodinky, telefony apod.), které informují o jejich PA. Dostupnost a možnosti moderních informačních a komunikačních technologií (ICT) přináší potenciál pro jejich využití v prostředí školy jako nástroje pro podporu PA žáků. Před zavedením intervencí pomocí ICT na škole je však užitečné znát názory jedinců, na které přímo cílí nebo se jich bezprostředně týkají. Cíle: Cílem šetření bylo popsat názory českých žáků a učitelů na ICT a jejich využití pro podporu PA. Metodika: Data byla získána pomocí ohniskových skupin tvořených učiteli (n = 6) a žáky 2. stupně (n = 23) ze tří základních škol v České republice. Scénář ohniskových skupin se zaměřoval na názory ohledně ICT, specificky těch, které mohou sloužit k podpoře aktivního životního stylu. Rozhovory byly doslovně přepsány a podrobeny obsahové analýze s využitím vytvořených anonymizovaných kódů. Výsledky: Žáci na druhém stupni základních škol si jsou vědomi jak přínosů, tak i rizik používání ICT. Hlavními motivy k používání ICT pro podporu PA jsou sociální ve smyslu soutěživosti, porovnávání a interakce s vrstevníky. Učitelé sice považují technologie spíše za přínosné, ale ICT pro podporu PA jsou jimi vnímány jako neautentické a mající krátkodobý efekt. Jejich užití ve škole pak někdy naráží na nedostatečné technické vybavení i slabou podporu ze strany rodičů a kolegů. Při vývoji aplikací pro současné adolescenty je potřeba obstát vysokým nárokům této populace co se týče jejich funkcí, variability a zároveň individuálním potřebám uživatelů. Závěry: Potenciál ICT pro podporu PA spatřují čeští žáci a učitelé zejména ve používání mobilních aplikací spoje- ných s chytrými hodinkami. Největší vliv na jejich užívání měly sociální motivy. Pro dlouhodobější efekty těchto intervencí je pak stále důležitý lidský prvek.

Background: Today an increasing number of people own devices that provide information about their PA. The availability and options of modern information and communication technologies (ICT) bring potential for their utilization within a school environment as tools to support the physical activity (PA) of pupils. However, before interventions with the aid of ICT are introduced in school, it is useful to know the opinions of the individuals at whom are directly targeted, or to whom they immediately relate. Objective: The aim of the study was to describe the opinions of Czech pupils and teachers concerning ICT and their utilisation in support of PA. Methods: The data were obtained with focus groups incorporating teachers (n = 6) and pupils aged 11 to 15 years (n = 23) from three secondary schools in the Czech Republic. The scenario of focus groups was target on opinions concerning ICT, specifically those which could serve to support active lifestyle. The interviews were recorded verbatim and subjected to a content analysis with the use of generated anonymous codes. Results: Secondary school pupils are aware of both the benefits and risks of the use of ICT. The main motivations for the use of ICT in support of PA are social, in the sense of competitiveness, comparison and interaction with peers. Although teachers tend to consider technologies to be beneficial, they view ICT for the support of PA as inauthentic and as having a short-term effect. Their use in schools frequently encounters problems in the form of insufficient technical facilities and weak support on the part of parents and colleagues. In developing applications for contemporary adolescents, it is necessary to meet the stringent demands placed by this section of the population regarding their functions, variability and the individual needs of the users. Conclusions: Czech pupils and teachers view the potential of ICT in support of PA as consisting especially in the use of mobile applications connected with smart watches. The biggest impact on their use had social motives. The human element is still important for the longer-term effects of these interventions.

Opinions of pupils and teachers from Czech secondary schools on the use of modern information and communication technologies within the context of active lifestyle

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc21023576
003      
CZ-PrNML
005      
20210930160951.0
007      
cr|cn|
008      
210930s2020 xr fs 000 0|cze||
009      
AR
024    0_
$a 10.5507/tk.2020.011 $2 doi
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Banátová, Kamila $7 xx0249352 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, tř. Míru 117, 779 00 Olomouc, Česká republika
245    10
$a Názory žáků a učitelů českých základních škol na využití moderních informačních a komunikačních technologií v kontextu aktivního životního stylu / $c Kamila Banátová, Michal Vorlíček, Lukáš Rubín, Jana Pechová, Ferdinand Salonna
246    31
$a Opinions of pupils and teachers from Czech secondary schools on the use of modern information and communication technologies within the context of active lifestyle
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Východiska: V současnosti vlastní stále více lidí zařízení (chytré hodinky, telefony apod.), které informují o jejich PA. Dostupnost a možnosti moderních informačních a komunikačních technologií (ICT) přináší potenciál pro jejich využití v prostředí školy jako nástroje pro podporu PA žáků. Před zavedením intervencí pomocí ICT na škole je však užitečné znát názory jedinců, na které přímo cílí nebo se jich bezprostředně týkají. Cíle: Cílem šetření bylo popsat názory českých žáků a učitelů na ICT a jejich využití pro podporu PA. Metodika: Data byla získána pomocí ohniskových skupin tvořených učiteli (n = 6) a žáky 2. stupně (n = 23) ze tří základních škol v České republice. Scénář ohniskových skupin se zaměřoval na názory ohledně ICT, specificky těch, které mohou sloužit k podpoře aktivního životního stylu. Rozhovory byly doslovně přepsány a podrobeny obsahové analýze s využitím vytvořených anonymizovaných kódů. Výsledky: Žáci na druhém stupni základních škol si jsou vědomi jak přínosů, tak i rizik používání ICT. Hlavními motivy k používání ICT pro podporu PA jsou sociální ve smyslu soutěživosti, porovnávání a interakce s vrstevníky. Učitelé sice považují technologie spíše za přínosné, ale ICT pro podporu PA jsou jimi vnímány jako neautentické a mající krátkodobý efekt. Jejich užití ve škole pak někdy naráží na nedostatečné technické vybavení i slabou podporu ze strany rodičů a kolegů. Při vývoji aplikací pro současné adolescenty je potřeba obstát vysokým nárokům této populace co se týče jejich funkcí, variability a zároveň individuálním potřebám uživatelů. Závěry: Potenciál ICT pro podporu PA spatřují čeští žáci a učitelé zejména ve používání mobilních aplikací spoje- ných s chytrými hodinkami. Největší vliv na jejich užívání měly sociální motivy. Pro dlouhodobější efekty těchto intervencí je pak stále důležitý lidský prvek.
520    9_
$a Background: Today an increasing number of people own devices that provide information about their PA. The availability and options of modern information and communication technologies (ICT) bring potential for their utilization within a school environment as tools to support the physical activity (PA) of pupils. However, before interventions with the aid of ICT are introduced in school, it is useful to know the opinions of the individuals at whom are directly targeted, or to whom they immediately relate. Objective: The aim of the study was to describe the opinions of Czech pupils and teachers concerning ICT and their utilisation in support of PA. Methods: The data were obtained with focus groups incorporating teachers (n = 6) and pupils aged 11 to 15 years (n = 23) from three secondary schools in the Czech Republic. The scenario of focus groups was target on opinions concerning ICT, specifically those which could serve to support active lifestyle. The interviews were recorded verbatim and subjected to a content analysis with the use of generated anonymous codes. Results: Secondary school pupils are aware of both the benefits and risks of the use of ICT. The main motivations for the use of ICT in support of PA are social, in the sense of competitiveness, comparison and interaction with peers. Although teachers tend to consider technologies to be beneficial, they view ICT for the support of PA as inauthentic and as having a short-term effect. Their use in schools frequently encounters problems in the form of insufficient technical facilities and weak support on the part of parents and colleagues. In developing applications for contemporary adolescents, it is necessary to meet the stringent demands placed by this section of the population regarding their functions, variability and the individual needs of the users. Conclusions: Czech pupils and teachers view the potential of ICT in support of PA as consisting especially in the use of mobile applications connected with smart watches. The biggest impact on their use had social motives. The human element is still important for the longer-term effects of these interventions.
700    1_
$a Vorlíček, Michal $7 xx0229299 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, tř. Míru 117, 779 00 Olomouc, Česká republika
700    1_
$a Rubín, Lukáš, $d 1988- $7 pna20191032130 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, tř. Míru 117, 779 00 Olomouc, Česká republika; Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci, Studentská 1402/2, 779 00 Liberec, Česká republika
700    1_
$a Pechová, Jana $7 xx0240329
700    1_
$a Salonna, Ferdinand, $d 1977- $7 xx0229295 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, tř. Míru 117, 779 00 Olomouc, Česká republika
773    0_
$t Tělesná kultura $x 1211-6521 $g Roč. 43, č. 2 (2020), s. 51-57 $w MED00160656
856    41
$u http://www.telesnakultura.upol.cz/archive.php $y domovská stránka časopisu
910    __
$a ABA008 $b online $y 0 $z 0
990    __
$a 20210930154445 $b ABA008
991    __
$a 20210930161741 $b ABA008
999    __
$a min $b bmc $g 1703276 $s 1144069
BAS    __
$a 3 $a 4
BMC    __
$a 2020 $b 43 $c 2 $d 51-57 $i 1211-6521 $m Tělesná kultura (Olomouc. Print) $x MED00160656
LZP    __
$a NLK 2021-40/dk

Citační ukazatele

Nahrávání dat...

Možnosti archivace

Nahrávání dat...