Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Efekt záměrné pozornosti v plavání
[Effect of attentional focus in swimming]

A. Křehký, P. Schlegel, A. Agricola

. 2021 ; 22 (1) : 21-29. [pub] 20210330

Language Czech Country Czech Republic

Používání slovních instrukcí je běžným nástrojem ke zlepšení motorického učení a výkonu. Aktuální výsledky ukazují, že instrukce, které zaměřují pozornost sportovce externě (zaměřené na pohybový efekt), spíše než interně (zaměřené na pohyby těla sportovce), mají obecně za následek zlepšení motorické výkonnosti. Tato studie poskytuje komplexní přehled stávající literatury, která zkoumala vliv verbálních instrukcí zaměřených na pozornost v plavání. Cílem studie bylo zjistit, jaké pokyny jsou vhodné pro motorické učení a plavecké výkony. Analýza ukázala, že většina dostupných studií se zaměřuje hlavně na samotný výkon, nikoli na motorické učení. Několik studií nicméně potvrdilo hypotézu, že externě zaměřená instrukce má obecně efektivnější účinek - pro závodní plavce i pro nesoutěžní plavce. Na základě výsledků lze také dojít k závěru, že pokyny zaměřené na hnací síly (tj. pohyby paží a nohou) se zdají být pro samotný výkon účinnější než pokyny, které vedou ke správné poloze těla nebo dýchání. Je zřejmé, že ve srovnání s jinými sporty podobného druhu je v oblasti plavání potřeba dalších experimentů zaměřených nejen na výkon, ale také na celý proces motorického učení.

The use of verbal instructions is a common tool to improve motor learning and performance. Current results show, that providing instructions that focus an athlete's attention externally (directed at the movement effect), rather than internally (directed at the athlete's body movements), generally result in enhanced motor skill performance. This study provides a comprehensive review of the existing literature which examined the influence of verbal attentional focusing instructions in swimming. The aim of the study was to find out what kind of instructions are suitable for motor learning and swimming performance. Analysis has shown that most of the available studies are focused mainly on performance itself, not motor learning. Nevertheless, several studies have confirmed the hypothesis that externally directed instruction appears to have a more effective effect in general - for competitive swimmers and also for non-competitive swimmers. Based on the results, it can also be concluded that instructions directed at driving forces (i.e. arm and leg movements) appear to have a more effective effect for performance, than instructions that lead to the correct body position or breathing. It is obvious that in comparison with other sports of a similar nature, in the field of swimming there is a need for further experiments focusing not only on performance but also on the whole process of motor learning.

Effect of attentional focus in swimming

References provided by Crossref.org

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc22014276
003      
CZ-PrNML
005      
20220714095012.0
007      
ta
008      
220602s2021 xr f 000 0|cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.32725/sk.2021.003 $2 doi
040    __
$a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Křehký, Adam $u Univerzita Hradec Králové, Pedagogická fakulta, Katedra tělesné výchovy a sportu, Hradec Králové $7 xx0273572
245    10
$a Efekt záměrné pozornosti v plavání / $c A. Křehký, P. Schlegel, A. Agricola
246    31
$a Effect of attentional focus in swimming
520    3_
$a Používání slovních instrukcí je běžným nástrojem ke zlepšení motorického učení a výkonu. Aktuální výsledky ukazují, že instrukce, které zaměřují pozornost sportovce externě (zaměřené na pohybový efekt), spíše než interně (zaměřené na pohyby těla sportovce), mají obecně za následek zlepšení motorické výkonnosti. Tato studie poskytuje komplexní přehled stávající literatury, která zkoumala vliv verbálních instrukcí zaměřených na pozornost v plavání. Cílem studie bylo zjistit, jaké pokyny jsou vhodné pro motorické učení a plavecké výkony. Analýza ukázala, že většina dostupných studií se zaměřuje hlavně na samotný výkon, nikoli na motorické učení. Několik studií nicméně potvrdilo hypotézu, že externě zaměřená instrukce má obecně efektivnější účinek - pro závodní plavce i pro nesoutěžní plavce. Na základě výsledků lze také dojít k závěru, že pokyny zaměřené na hnací síly (tj. pohyby paží a nohou) se zdají být pro samotný výkon účinnější než pokyny, které vedou ke správné poloze těla nebo dýchání. Je zřejmé, že ve srovnání s jinými sporty podobného druhu je v oblasti plavání potřeba dalších experimentů zaměřených nejen na výkon, ale také na celý proces motorického učení.
520    9_
$a The use of verbal instructions is a common tool to improve motor learning and performance. Current results show, that providing instructions that focus an athlete's attention externally (directed at the movement effect), rather than internally (directed at the athlete's body movements), generally result in enhanced motor skill performance. This study provides a comprehensive review of the existing literature which examined the influence of verbal attentional focusing instructions in swimming. The aim of the study was to find out what kind of instructions are suitable for motor learning and swimming performance. Analysis has shown that most of the available studies are focused mainly on performance itself, not motor learning. Nevertheless, several studies have confirmed the hypothesis that externally directed instruction appears to have a more effective effect in general - for competitive swimmers and also for non-competitive swimmers. Based on the results, it can also be concluded that instructions directed at driving forces (i.e. arm and leg movements) appear to have a more effective effect for performance, than instructions that lead to the correct body position or breathing. It is obvious that in comparison with other sports of a similar nature, in the field of swimming there is a need for further experiments focusing not only on performance but also on the whole process of motor learning.
650    17
$a plavání $x výchova $7 D013550 $2 czmesh
650    _7
$a vyučování $7 D013663 $2 czmesh
650    _7
$a pozornost $7 D001288 $2 czmesh
650    _7
$a lidé $7 D006801 $2 czmesh
650    _7
$a učení $7 D007858 $2 czmesh
653    __
$a attentional focus $a external attentional focus $a internal attentional focus $a swimming $a motor learning $a záměrná pozornost $a vnější záměrná pozornost $a vnitřní záměrná pozornost $a plavání $a motorické učení
700    1_
$a Schlegel, Petr $u Univerzita Hradec Králové, Pedagogická fakulta, Katedra tělesné výchovy a sportu, Hradec Králové $7 xx0253391
700    1_
$a Agricola, Adrián $u Univerzita Hradec Králové, Pedagogická fakulta, Katedra tělesné výchovy a sportu, Hradec Králové $7 xx0253393
773    0_
$t Studia Kinanthropologica $x 1213-2101 $g Roč. 22, č. 1 (2021), s. 21-29 $w MED00177467
856    41
$u https://sk.pf.jcu.cz/artkey/stk-202101-0003_efekt-zamerne-pozornosti-v-plavani.php $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b B 2658 $c 868 $y p $z 0
990    __
$a 20220602 $b ABA008
991    __
$a 20220714095008 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1800841 $s 1165497
BAS    __
$a 3
BAS    __
$a PreBMC
BMC    __
$a 2021 $b 22 $c 1 $d 21-29 $e 20210330 $i 1213-2101 $m Studia Kinantropologia $x MED00177467
LZP    __
$c NLK192 $d 20220714 $b NLK111 $a Actavia-MED00177467-20220602

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...