-
Something wrong with this record ?
Efekt záměrné pozornosti v plavání
[Effect of attentional focus in swimming]
A. Křehký, P. Schlegel, A. Agricola
Language Czech Country Czech Republic
- Keywords
- attentional focus, external attentional focus, internal attentional focus, swimming, motor learning, záměrná pozornost, vnější záměrná pozornost, vnitřní záměrná pozornost, plavání, motorické učení,
- MeSH
- Humans MeSH
- Swimming * education MeSH
- Attention MeSH
- Learning MeSH
- Teaching MeSH
- Check Tag
- Humans MeSH
Používání slovních instrukcí je běžným nástrojem ke zlepšení motorického učení a výkonu. Aktuální výsledky ukazují, že instrukce, které zaměřují pozornost sportovce externě (zaměřené na pohybový efekt), spíše než interně (zaměřené na pohyby těla sportovce), mají obecně za následek zlepšení motorické výkonnosti. Tato studie poskytuje komplexní přehled stávající literatury, která zkoumala vliv verbálních instrukcí zaměřených na pozornost v plavání. Cílem studie bylo zjistit, jaké pokyny jsou vhodné pro motorické učení a plavecké výkony. Analýza ukázala, že většina dostupných studií se zaměřuje hlavně na samotný výkon, nikoli na motorické učení. Několik studií nicméně potvrdilo hypotézu, že externě zaměřená instrukce má obecně efektivnější účinek - pro závodní plavce i pro nesoutěžní plavce. Na základě výsledků lze také dojít k závěru, že pokyny zaměřené na hnací síly (tj. pohyby paží a nohou) se zdají být pro samotný výkon účinnější než pokyny, které vedou ke správné poloze těla nebo dýchání. Je zřejmé, že ve srovnání s jinými sporty podobného druhu je v oblasti plavání potřeba dalších experimentů zaměřených nejen na výkon, ale také na celý proces motorického učení.
The use of verbal instructions is a common tool to improve motor learning and performance. Current results show, that providing instructions that focus an athlete's attention externally (directed at the movement effect), rather than internally (directed at the athlete's body movements), generally result in enhanced motor skill performance. This study provides a comprehensive review of the existing literature which examined the influence of verbal attentional focusing instructions in swimming. The aim of the study was to find out what kind of instructions are suitable for motor learning and swimming performance. Analysis has shown that most of the available studies are focused mainly on performance itself, not motor learning. Nevertheless, several studies have confirmed the hypothesis that externally directed instruction appears to have a more effective effect in general - for competitive swimmers and also for non-competitive swimmers. Based on the results, it can also be concluded that instructions directed at driving forces (i.e. arm and leg movements) appear to have a more effective effect for performance, than instructions that lead to the correct body position or breathing. It is obvious that in comparison with other sports of a similar nature, in the field of swimming there is a need for further experiments focusing not only on performance but also on the whole process of motor learning.
Effect of attentional focus in swimming
References provided by Crossref.org
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc22014276
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20220714095012.0
- 007
- ta
- 008
- 220602s2021 xr f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.32725/sk.2021.003 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Křehký, Adam $u Univerzita Hradec Králové, Pedagogická fakulta, Katedra tělesné výchovy a sportu, Hradec Králové $7 xx0273572
- 245 10
- $a Efekt záměrné pozornosti v plavání / $c A. Křehký, P. Schlegel, A. Agricola
- 246 31
- $a Effect of attentional focus in swimming
- 520 3_
- $a Používání slovních instrukcí je běžným nástrojem ke zlepšení motorického učení a výkonu. Aktuální výsledky ukazují, že instrukce, které zaměřují pozornost sportovce externě (zaměřené na pohybový efekt), spíše než interně (zaměřené na pohyby těla sportovce), mají obecně za následek zlepšení motorické výkonnosti. Tato studie poskytuje komplexní přehled stávající literatury, která zkoumala vliv verbálních instrukcí zaměřených na pozornost v plavání. Cílem studie bylo zjistit, jaké pokyny jsou vhodné pro motorické učení a plavecké výkony. Analýza ukázala, že většina dostupných studií se zaměřuje hlavně na samotný výkon, nikoli na motorické učení. Několik studií nicméně potvrdilo hypotézu, že externě zaměřená instrukce má obecně efektivnější účinek - pro závodní plavce i pro nesoutěžní plavce. Na základě výsledků lze také dojít k závěru, že pokyny zaměřené na hnací síly (tj. pohyby paží a nohou) se zdají být pro samotný výkon účinnější než pokyny, které vedou ke správné poloze těla nebo dýchání. Je zřejmé, že ve srovnání s jinými sporty podobného druhu je v oblasti plavání potřeba dalších experimentů zaměřených nejen na výkon, ale také na celý proces motorického učení.
- 520 9_
- $a The use of verbal instructions is a common tool to improve motor learning and performance. Current results show, that providing instructions that focus an athlete's attention externally (directed at the movement effect), rather than internally (directed at the athlete's body movements), generally result in enhanced motor skill performance. This study provides a comprehensive review of the existing literature which examined the influence of verbal attentional focusing instructions in swimming. The aim of the study was to find out what kind of instructions are suitable for motor learning and swimming performance. Analysis has shown that most of the available studies are focused mainly on performance itself, not motor learning. Nevertheless, several studies have confirmed the hypothesis that externally directed instruction appears to have a more effective effect in general - for competitive swimmers and also for non-competitive swimmers. Based on the results, it can also be concluded that instructions directed at driving forces (i.e. arm and leg movements) appear to have a more effective effect for performance, than instructions that lead to the correct body position or breathing. It is obvious that in comparison with other sports of a similar nature, in the field of swimming there is a need for further experiments focusing not only on performance but also on the whole process of motor learning.
- 650 17
- $a plavání $x výchova $7 D013550 $2 czmesh
- 650 _7
- $a vyučování $7 D013663 $2 czmesh
- 650 _7
- $a pozornost $7 D001288 $2 czmesh
- 650 _7
- $a lidé $7 D006801 $2 czmesh
- 650 _7
- $a učení $7 D007858 $2 czmesh
- 653 __
- $a attentional focus $a external attentional focus $a internal attentional focus $a swimming $a motor learning $a záměrná pozornost $a vnější záměrná pozornost $a vnitřní záměrná pozornost $a plavání $a motorické učení
- 700 1_
- $a Schlegel, Petr $u Univerzita Hradec Králové, Pedagogická fakulta, Katedra tělesné výchovy a sportu, Hradec Králové $7 xx0253391
- 700 1_
- $a Agricola, Adrián $u Univerzita Hradec Králové, Pedagogická fakulta, Katedra tělesné výchovy a sportu, Hradec Králové $7 xx0253393
- 773 0_
- $t Studia Kinanthropologica $x 1213-2101 $g Roč. 22, č. 1 (2021), s. 21-29 $w MED00177467
- 856 41
- $u https://sk.pf.jcu.cz/artkey/stk-202101-0003_efekt-zamerne-pozornosti-v-plavani.php $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b B 2658 $c 868 $y p $z 0
- 990 __
- $a 20220602 $b ABA008
- 991 __
- $a 20220714095008 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1800841 $s 1165497
- BAS __
- $a 3
- BAS __
- $a PreBMC
- BMC __
- $a 2021 $b 22 $c 1 $d 21-29 $e 20210330 $i 1213-2101 $m Studia Kinantropologia $x MED00177467
- LZP __
- $c NLK192 $d 20220714 $b NLK111 $a Actavia-MED00177467-20220602