Detail
Článek
Web zdroj
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Pohybová aktivita a zvládání stresu v mladší dospělosti na vybraných fakultách Univerzity Palackého v Olomouci
[Level of physical activity and coping strategies in the period of young adulthood at selected faculties of Palacký University in Olomouc]

Martina Lojdová, Jana Kvintová, Dana Štěrbová, Petr Krol

. 2021 ; 44 (1) : 26-37. [pub] 20210729

Jazyk čeština Země Česko

Typ dokumentu hodnotící studie

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc22014292

Východiska: Mladší dospělost je z vývojového hlediska považována za dynamické období (fázi intenzivního rozvoje), kdy u jedince dochází k přeměně od nezralé ke zralé osobnosti. V případě vysokoškolského studia je jedinec vystaven požadavkům vyplývajících z vývojové fáze, kterou prochází, ale i stresu spojeného s nároky a požadavky studia. Strategie zvládání stresu jsou způsoby zpracování stresu, které nastupují plánovitě - neplánovitě, vědomě - nevědomě při vzniku stresové situace s cílem dosažení redukce stresu. Efektivní copingové strategie (CS) se podílejí na výsledné tělesné i duševní pohodě a přispívají k životní spokojenosti jedince. Důležitý faktor, který může ovlivnit tělesné i duševní zdraví a životní spokojenost vysokoškolských studentů, představuje pohybová aktivita (PA), která je spjata s aktivním životním stylem. Determinující vztah CS a PA byl vyplývajícím předmětem bádání. Cíle: Prioritou studie je zjistit, zda existuje vztah mezi úrovní PA a preferovanými copingovými strategiemi u jedinců v mladší dospělosti na vybraných fakultách. Metodika: Ke kategorizaci úrovně PA byl využit standardizovaný dotazník International Physical Activity Questionnaire (krátká verze), ke zjištění preferencí CS standardizovaný Dotazník zvládání stresu (SVF 78). Cílovou skupinu zahrnovalo 511 studentů Univerzity Palackého (UP) v Olomouci s průměrným věkem 22,5 let. Výsledky: Vyšší výskyt používání pozitivních strategií byl zaznamenán u jedinců s vyšší úrovní PA. U pozitivních strategií bylo naměřeno statisticky významných rozdílů většinou mezi jedinci s vysokou a nízkou úrovní PA, nebo vysokou a žádnou PA. U negativních strategií a klesající PA nebyla prokázána přímo úměrná tendence. Významný rozdíl byl zaznamenán pouze u strategie Rezignace mezi nízkou a střední PA (p = 0,017; d = 0,40). Závěry: Přímo úměrný vztah mezi úrovní PA a CS existuje, ovšem nebyl vždy prokázán. Z výsledků vyplývá, že by PA mohla být u jedinců potenciálním prostředkem, který k efektivitě a účinnosti zvolené strategie může přispívat, bezpodmínečně spjat s ní ale není.

Background: From the developmental perspective, younger adulthood is a dynamic period characterized by intensive development including the transition of an individual from an immature to a mature state. As far as higher education is concerned, individuals are exposed not only to development-related requirements and conditions of their study. Stress coping strategies are stress processing approaches which can be planned or unplanned and used consciously or unconsciously when a stressful situation arises to reduce or eliminate stress. Effective coping strategies (CS) affect the resulting physical and mental well-being as well as contribute to the overall life satisfaction of an individual. An equally important factor that can affect thy physical and mental health of university students is physical activity (PA), which is associated an active lifestyle. For this reason, the determining relationship between CS and PA was the subject of the research. Objective: The priority of the study was to identify and compare the level of PA in younger adults at selected faculties with respect to the reported CS. Methods: The PA level was categorized by means of the standardized International Physical Activity Questionnaire, while the CS preferences were examined by the Streßverarbeitungsfragebogen (Stress Coping Questionnaire - SVF 78). The target group included 511 students from Palacký University Olomouc with an average age of 22.5 years. Results: A higher use of positive strategies was observed primarily in individuals with a higher PA level. In the case of positive strategies, statistically significant differences were measured mostly between individuals with a high and low level of PA or between those with high and no activity. Negative strategies and decreasing PA were not shown to be directly proportional. A significant difference was observed only in the resignation strategy between low and medium PA (p = 0.017; d = 0.40). Conclusions: The study focused on searching for a directly proportional relationship between CS and the level of PA. However, this was not confirmed in all cases. It can be summarized that PA is a potential instrument for the target group that can increase the effectiveness of a specific strategy to a certain extent but is not necessarily linked to it.

Level of physical activity and coping strategies in the period of young adulthood at selected faculties of Palacký University in Olomouc

Citace poskytuje Crossref.org

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc22014292
003      
CZ-PrNML
005      
20220629113539.0
007      
cr|cn|
008      
220602s2021 xr f 000 0|cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.5507/tk.2021.008 $2 doi
040    __
$a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Lojdová, Martina, $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc $7 ola2017951150 $d 1987-
245    10
$a Pohybová aktivita a zvládání stresu v mladší dospělosti na vybraných fakultách Univerzity Palackého v Olomouci / $c Martina Lojdová, Jana Kvintová, Dana Štěrbová, Petr Krol
246    31
$a Level of physical activity and coping strategies in the period of young adulthood at selected faculties of Palacký University in Olomouc
520    3_
$a Východiska: Mladší dospělost je z vývojového hlediska považována za dynamické období (fázi intenzivního rozvoje), kdy u jedince dochází k přeměně od nezralé ke zralé osobnosti. V případě vysokoškolského studia je jedinec vystaven požadavkům vyplývajících z vývojové fáze, kterou prochází, ale i stresu spojeného s nároky a požadavky studia. Strategie zvládání stresu jsou způsoby zpracování stresu, které nastupují plánovitě - neplánovitě, vědomě - nevědomě při vzniku stresové situace s cílem dosažení redukce stresu. Efektivní copingové strategie (CS) se podílejí na výsledné tělesné i duševní pohodě a přispívají k životní spokojenosti jedince. Důležitý faktor, který může ovlivnit tělesné i duševní zdraví a životní spokojenost vysokoškolských studentů, představuje pohybová aktivita (PA), která je spjata s aktivním životním stylem. Determinující vztah CS a PA byl vyplývajícím předmětem bádání. Cíle: Prioritou studie je zjistit, zda existuje vztah mezi úrovní PA a preferovanými copingovými strategiemi u jedinců v mladší dospělosti na vybraných fakultách. Metodika: Ke kategorizaci úrovně PA byl využit standardizovaný dotazník International Physical Activity Questionnaire (krátká verze), ke zjištění preferencí CS standardizovaný Dotazník zvládání stresu (SVF 78). Cílovou skupinu zahrnovalo 511 studentů Univerzity Palackého (UP) v Olomouci s průměrným věkem 22,5 let. Výsledky: Vyšší výskyt používání pozitivních strategií byl zaznamenán u jedinců s vyšší úrovní PA. U pozitivních strategií bylo naměřeno statisticky významných rozdílů většinou mezi jedinci s vysokou a nízkou úrovní PA, nebo vysokou a žádnou PA. U negativních strategií a klesající PA nebyla prokázána přímo úměrná tendence. Významný rozdíl byl zaznamenán pouze u strategie Rezignace mezi nízkou a střední PA (p = 0,017; d = 0,40). Závěry: Přímo úměrný vztah mezi úrovní PA a CS existuje, ovšem nebyl vždy prokázán. Z výsledků vyplývá, že by PA mohla být u jedinců potenciálním prostředkem, který k efektivitě a účinnosti zvolené strategie může přispívat, bezpodmínečně spjat s ní ale není.
520    9_
$a Background: From the developmental perspective, younger adulthood is a dynamic period characterized by intensive development including the transition of an individual from an immature to a mature state. As far as higher education is concerned, individuals are exposed not only to development-related requirements and conditions of their study. Stress coping strategies are stress processing approaches which can be planned or unplanned and used consciously or unconsciously when a stressful situation arises to reduce or eliminate stress. Effective coping strategies (CS) affect the resulting physical and mental well-being as well as contribute to the overall life satisfaction of an individual. An equally important factor that can affect thy physical and mental health of university students is physical activity (PA), which is associated an active lifestyle. For this reason, the determining relationship between CS and PA was the subject of the research. Objective: The priority of the study was to identify and compare the level of PA in younger adults at selected faculties with respect to the reported CS. Methods: The PA level was categorized by means of the standardized International Physical Activity Questionnaire, while the CS preferences were examined by the Streßverarbeitungsfragebogen (Stress Coping Questionnaire - SVF 78). The target group included 511 students from Palacký University Olomouc with an average age of 22.5 years. Results: A higher use of positive strategies was observed primarily in individuals with a higher PA level. In the case of positive strategies, statistically significant differences were measured mostly between individuals with a high and low level of PA or between those with high and no activity. Negative strategies and decreasing PA were not shown to be directly proportional. A significant difference was observed only in the resignation strategy between low and medium PA (p = 0.017; d = 0.40). Conclusions: The study focused on searching for a directly proportional relationship between CS and the level of PA. However, this was not confirmed in all cases. It can be summarized that PA is a potential instrument for the target group that can increase the effectiveness of a specific strategy to a certain extent but is not necessarily linked to it.
650    _7
$a mladý dospělý $7 D055815 $2 czmesh
650    _7
$a lidé $7 D006801 $2 czmesh
650    17
$a pohybová aktivita $7 D009043 $2 czmesh
650    _7
$a psychický stres $7 D013315 $2 czmesh
650    _7
$a studenti $7 D013334 $2 czmesh
650    _7
$a životní styl $7 D008019 $2 czmesh
655    _7
$a hodnotící studie $7 D023362 $2 czmesh
700    1_
$a Kvintová, Jana, $u Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc $d 1974- $7 mzk2007394913
700    1_
$a Štěrbová, Dana, $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc $d 1964- $7 mzk2006331485
700    1_
$a Krol, Petr $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc $7 xx0242156
773    0_
$t Tělesná kultura $x 1211-6521 $g Roč. 44, č. 1 (2021), s. 26-37 $w MED00160656
856    41
$u https://telesnakultura.upol.cz/artkey/tek-202101-0004_pohybova_aktivita_a_zvladani_stresu_v_mladsi_dospelosti_na_vybranych_fakultach_univerzity_palackeho_v_olomouci.php $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b online $y p $z 0
990    __
$a 20220602 $b ABA008
991    __
$a 20220629113535 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1800855 $s 1165513
BAS    __
$a 3
BAS    __
$a PreBMC
BMC    __
$a 2021 $b 44 $c 1 $d 26-37 $e 20210729 $i 1211-6521 $m Tělesná kultura (Olomouc. Print) $x MED00160656
LZP    __
$c NLK197 $d 20220629 $b NLK111 $a Actavia-MED00160656-20220602

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...