Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Vzdělání - věčná otázka
[Education - an eternal question]

Boris Titzl

. 2021 ; 31 (3-4) : 207-232.

Status minimal Language Czech Country Czech Republic

Vzdělání, jak je většinově chápáno v současné době, představuje souhrn vědomostí, dovedností a návyků, které jsou získávány na školách různého stupně a typu. Jde tedy o vzdělání formální. Jan Amos Komenský však vzdělání vystavil jiným hodnoticím měřítkům. Šlo mu o to, aby ve výsledku pedagogických snah se o vzdělaném člověku mohlo mluvit jako o někom, kdo je slušný, kdo když promluví, tak to dává smysl, ale také kdo umí mlčet, aby jiným lidem naslouchal, a když dojde na činy, umí pracovat. Poněvadž se toto děje ve styku s jinými lidmi, je nutno si vzájemně vyhovět. Jedinec si také musí umět vystačit sám. A má-li úspěch, nezpychne, zasáhne-li ho neštěstí, nezhroutí se. Takové vzdělání může být vzděláním každého, kdo přišel na svět jako člověk, a je pojato tak, aby si jeden každý byl schopen tvořit o všem aspoň elementární soudy, při čemž by podstatě věcí porozuměl v souvislostech. Jejich pochopení lze napomoci učením pomocí obrazů (názornost) a u obtížné látky jejím dramatickým zpracováním a scénickým provedením (škola hrou či vlastně škola na jevišti). Pro úplnost je třeba dodat, že Komenský svou představu vzdělaného člověka později rozšířil o atributy vzdělaného národa.

Education, as it is mostly understood today, is a set of knowledge, skills, and habits that are acquired in schools of various levels and types. So it is formal education. However, Jan Amos Komenský exposed education to other evaluation criteria. He wanted to be able to talk about an educated person as someone who is polite and makes sense when he or she speaks, but can also keep quiet in order to listen to other people and, when it comes to deeds, can work. Because this happens in contact with other people, it is necessary to satisfy each other. Th e individual must also be able to make do on their own. And if he or she succeeds, he or she will not die, and if misfortune strikes, he or she will not collapse. Such education can be the education of everyone who came into the world as a human being, and it is designed in such a way that each one is able to form at least elementary judgments about everything, while basically understanding things in context. Th eir understanding can be aided by learning through images (illustration) and, in the case of diffi cult material, by its dramatic processing and stage performance (“learning through play” or actually “learning on stage”). For the sake of completeness, it should be added that Comenius later expanded his idea of an educated person to include the attributes of an educated nation.

Education - an eternal question

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc22016373
003      
CZ-PrNML
005      
20220714144025.0
007      
ta
008      
220714s2021 xr f 000 0|cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Titzl, Boris, $d 1936- $7 jx20070615026 $u Univerzita Hradec Králové, Pedagogická fakulta, Katedra primární, preprimární a speciální pedagogiky
245    10
$a Vzdělání - věčná otázka / $c Boris Titzl
246    31
$a Education - an eternal question
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Vzdělání, jak je většinově chápáno v současné době, představuje souhrn vědomostí, dovedností a návyků, které jsou získávány na školách různého stupně a typu. Jde tedy o vzdělání formální. Jan Amos Komenský však vzdělání vystavil jiným hodnoticím měřítkům. Šlo mu o to, aby ve výsledku pedagogických snah se o vzdělaném člověku mohlo mluvit jako o někom, kdo je slušný, kdo když promluví, tak to dává smysl, ale také kdo umí mlčet, aby jiným lidem naslouchal, a když dojde na činy, umí pracovat. Poněvadž se toto děje ve styku s jinými lidmi, je nutno si vzájemně vyhovět. Jedinec si také musí umět vystačit sám. A má-li úspěch, nezpychne, zasáhne-li ho neštěstí, nezhroutí se. Takové vzdělání může být vzděláním každého, kdo přišel na svět jako člověk, a je pojato tak, aby si jeden každý byl schopen tvořit o všem aspoň elementární soudy, při čemž by podstatě věcí porozuměl v souvislostech. Jejich pochopení lze napomoci učením pomocí obrazů (názornost) a u obtížné látky jejím dramatickým zpracováním a scénickým provedením (škola hrou či vlastně škola na jevišti). Pro úplnost je třeba dodat, že Komenský svou představu vzdělaného člověka později rozšířil o atributy vzdělaného národa.
520    9_
$a Education, as it is mostly understood today, is a set of knowledge, skills, and habits that are acquired in schools of various levels and types. So it is formal education. However, Jan Amos Komenský exposed education to other evaluation criteria. He wanted to be able to talk about an educated person as someone who is polite and makes sense when he or she speaks, but can also keep quiet in order to listen to other people and, when it comes to deeds, can work. Because this happens in contact with other people, it is necessary to satisfy each other. Th e individual must also be able to make do on their own. And if he or she succeeds, he or she will not die, and if misfortune strikes, he or she will not collapse. Such education can be the education of everyone who came into the world as a human being, and it is designed in such a way that each one is able to form at least elementary judgments about everything, while basically understanding things in context. Th eir understanding can be aided by learning through images (illustration) and, in the case of diffi cult material, by its dramatic processing and stage performance (“learning through play” or actually “learning on stage”). For the sake of completeness, it should be added that Comenius later expanded his idea of an educated person to include the attributes of an educated nation.
773    0_
$t Speciální pedagogika $x 1211-2720 $g Roč. 31, č. 3-4 (2021), s. 207-232 $w MED00011232
856    41
$u https://drive.google.com/file/d/1BKGCH37Ib684ClVA6uQg_IybP2mXwQW2/view $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b B 1676 $c 732 $y 0 $z 0
990    __
$a 20220707123943 $b ABA008
991    __
$a 20220714144019 $b ABA008
999    __
$a min $b bmc $g 1814375 $s 1167615
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2021 $b 31 $c 3-4 $d 207-232 $i 1211-2720 $m Speciální pedagogika $x MED00011232
LZP    __
$a NLK 2022-14/kv

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...