-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Promoting diversity and national minority education in midwifery and nursing in the First Czechoslovak Republic (1918-1938): A historical analysis [Podpora diverzity a národnostně menšinového vzdělávání v porodní asistenci a ošetřovatelství v první Československé republice (1918-1938): historická analýza]
Martin Červený, Valérie Tóthová, Lukáš Novotný, Inka Kratochvílová, Věra Hellerová, Andrej Tóth
Jazyk angličtina Země Česko
NLK
Directory of Open Access Journals
od 2014
ProQuest Central
od 2005-01-01
Nursing & Allied Health Database (ProQuest)
od 2005-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
od 2005
- MeSH
- babictví * dějiny výchova MeSH
- dějiny 20. století MeSH
- etnické a rasové minority dějiny výchova MeSH
- kulturní různorodost MeSH
- lidé MeSH
- studenti zdravotnických povolání dějiny MeSH
- studium ošetřovatelství * dějiny MeSH
- Check Tag
- dějiny 20. století MeSH
- lidé MeSH
- Geografické názvy
- Československo MeSH
Úvod: V roce 1918 ustavený samostatný československý stát se musel v řadě svých oblastí vyrovnávat se svým mnohonárodnostním aspektem, kdy ke státotvornému československému národu patřilo jen 65 % obyvatelstva, zbytek tvořily národnostní menšiny, z nichž nejvýraznější podíl ve výši téměř 24 % patřil Němcům. Mnohonárodnostní aspekt státu tak ovlivňoval všechny složky života státu, včetně zdravotnictví i zdravotnického vzdělávání. Cíl: Cílem studia je analyzovat primární a sekundární historické zdroje týkající se vzdělávání sester a porodních asistentek se zvláštním ohledem na německou národnostní menšinu. Metodika: Sběr historických údajů jsme realizovali v archivech Česká Lípa, Most, Děčín, Karlovy Vary, Opava, Cheb, ve vybraných řeholních archivech, v Národním archivu a v digitální knihovně Kramerius Národní knihovny České republiky. Výsledky: Nová Československá republika umožnila příslušníkům německé menšiny se plnohodnotně vzdělávat v porodní asistenci a ošetřovatelství v rodném jazyce, čímž byl příslušníkům německé menšiny zajištěn jazykově plnohodnotný přístup k porodní asistenci a ošetřovatelské péči. Závěr: Na základě historické sondy můžeme konstatovat, že vzdělávání v první Československé republice v porodní asistenci na samostatných školách pro porodní asistentky probíhalo v českém, slovenském a německém jazyce. V případě vzdělávání v ošetřovatelství byl nabídnut ještě větší prostor příslušníkům národnostní menšiny, a to především díky soukromým řádovým zdravotnickým školám.
Introduction: The independent Czechoslovak state, established in 1918, had to cope with the multi-ethnic aspect of its many areas. Only 65% of the population belonged to the state that made up the Czechoslovak nation; the rest were national minorities, most of whom were Germans (24%). The multi-ethnic aspect of the state affected all aspects of state life, including health care and medical education. Aim: The aim of this study was a historical analysis of contemporary primary and secondary sources dealing with the issue of education of national minorities in selected non-medical professions in the period of the First Czechoslovak Republic (during the 1920s). Methods: Historical data were collected in the archives of Most, Děčín, Karlovy Vary, Opava, Cheb, Košice-Rožňava selected monastic archives, the National Archives, and the Kramerius digital library of the National Library of the Czech Republic. Results: The new Czechoslovak Republic made it possible for members of the national minority to receive full training in midwifery and nursing in their native language, thus ensuring full linguistic access to midwifery and nursing care. Conclusions: Midwifery education in the First Czechoslovak Republic was conducted in Czech, Slovak, German and Hungarian, at separate midwifery schools. In the case of nursing education, even more space was offered to members of the national minority, mainly thanks to private order nursing schools.
Podpora diverzity a národnostně menšinového vzdělávání v porodní asistenci a ošetřovatelství v první Československé republice (1918-1938): historická analýza
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc22023012
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20221101160444.0
- 007
- ta
- 008
- 221007s2022 xr f 000 0|eng||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a eng $b cze
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Červený, Martin $u University of South Bohemia in České Budějovice, Faculty of Health and Social Sciences, Institute of Nursing, Midwifery and Emergency Care, České Budějovice $7 xx0259860
- 245 10
- $a Promoting diversity and national minority education in midwifery and nursing in the First Czechoslovak Republic (1918-1938): A historical analysis / $c Martin Červený, Valérie Tóthová, Lukáš Novotný, Inka Kratochvílová, Věra Hellerová, Andrej Tóth
- 246 31
- $a Podpora diverzity a národnostně menšinového vzdělávání v porodní asistenci a ošetřovatelství v první Československé republice (1918-1938): historická analýza
- 520 3_
- $a Úvod: V roce 1918 ustavený samostatný československý stát se musel v řadě svých oblastí vyrovnávat se svým mnohonárodnostním aspektem, kdy ke státotvornému československému národu patřilo jen 65 % obyvatelstva, zbytek tvořily národnostní menšiny, z nichž nejvýraznější podíl ve výši téměř 24 % patřil Němcům. Mnohonárodnostní aspekt státu tak ovlivňoval všechny složky života státu, včetně zdravotnictví i zdravotnického vzdělávání. Cíl: Cílem studia je analyzovat primární a sekundární historické zdroje týkající se vzdělávání sester a porodních asistentek se zvláštním ohledem na německou národnostní menšinu. Metodika: Sběr historických údajů jsme realizovali v archivech Česká Lípa, Most, Děčín, Karlovy Vary, Opava, Cheb, ve vybraných řeholních archivech, v Národním archivu a v digitální knihovně Kramerius Národní knihovny České republiky. Výsledky: Nová Československá republika umožnila příslušníkům německé menšiny se plnohodnotně vzdělávat v porodní asistenci a ošetřovatelství v rodném jazyce, čímž byl příslušníkům německé menšiny zajištěn jazykově plnohodnotný přístup k porodní asistenci a ošetřovatelské péči. Závěr: Na základě historické sondy můžeme konstatovat, že vzdělávání v první Československé republice v porodní asistenci na samostatných školách pro porodní asistentky probíhalo v českém, slovenském a německém jazyce. V případě vzdělávání v ošetřovatelství byl nabídnut ještě větší prostor příslušníkům národnostní menšiny, a to především díky soukromým řádovým zdravotnickým školám.
- 520 9_
- $a Introduction: The independent Czechoslovak state, established in 1918, had to cope with the multi-ethnic aspect of its many areas. Only 65% of the population belonged to the state that made up the Czechoslovak nation; the rest were national minorities, most of whom were Germans (24%). The multi-ethnic aspect of the state affected all aspects of state life, including health care and medical education. Aim: The aim of this study was a historical analysis of contemporary primary and secondary sources dealing with the issue of education of national minorities in selected non-medical professions in the period of the First Czechoslovak Republic (during the 1920s). Methods: Historical data were collected in the archives of Most, Děčín, Karlovy Vary, Opava, Cheb, Košice-Rožňava selected monastic archives, the National Archives, and the Kramerius digital library of the National Library of the Czech Republic. Results: The new Czechoslovak Republic made it possible for members of the national minority to receive full training in midwifery and nursing in their native language, thus ensuring full linguistic access to midwifery and nursing care. Conclusions: Midwifery education in the First Czechoslovak Republic was conducted in Czech, Slovak, German and Hungarian, at separate midwifery schools. In the case of nursing education, even more space was offered to members of the national minority, mainly thanks to private order nursing schools.
- 650 17
- $a babictví $x dějiny $x výchova $7 D008880 $2 czmesh
- 650 17
- $a studium ošetřovatelství $x dějiny $7 D004506 $2 czmesh
- 650 _7
- $a dějiny 20. století $7 D049673 $2 czmesh
- 650 _7
- $a etnické a rasové minority $x dějiny $x výchova $7 D000091762 $2 czmesh
- 650 _7
- $a kulturní různorodost $7 D018864 $2 czmesh
- 650 _7
- $a studenti zdravotnických povolání $x dějiny $7 D013336 $2 czmesh
- 650 _7
- $a lidé $7 D006801 $2 czmesh
- 651 _7
- $a Československo $7 D003604 $2 czmesh
- 700 1_
- $a Tóthová, Valérie, $u University of South Bohemia in České Budějovice, Faculty of Health and Social Sciences, Institute of Nursing, Midwifery and Emergency Care, České Budějovice $d 1955- $7 mzk2003188906
- 700 1_
- $a Novotný, Lukáš, $u University of West Bohemia, Faculty of Arts, Plzeň $d 1978- $7 jo2013797945
- 700 1_
- $a Kratochvílová, Inka $u University of South Bohemia in České Budějovice, Faculty of Health and Social Sciences, Institute of Nursing, Midwifery and Emergency Care, České Budějovice $7 xx0260303
- 700 1_
- $a Hellerová, Věra $u University of South Bohemia in České Budějovice, Faculty of Health and Social Sciences, Institute of Nursing, Midwifery and Emergency Care, České Budějovice $7 xx0268821
- 700 1_
- $a Tóth, Andrej $u Prague University of Economics and Business, Faculty of International Relations, Department of International and Diplomatic Studies and Faculty of Economics, Department of Economic History, Prague $7 osa2012725312
- 773 0_
- $t Kontakt $x 1212-4117 $g Roč. 24, č. 3 (2022), s. 219-224 $w MED00011467
- 856 41
- $u https://kont.zsf.jcu.cz/artkey/knt-202203-0007_podpora-diverzity-a-narodnostne-mensinoveho-vzdelavani-v-porodni-asistenci-a-osetrovatelstvi-v-prvni-ceskoslove.php $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b B 2178 $c 1249 $y p $z 0
- 990 __
- $a 20221007 $b ABA008
- 991 __
- $a 20221101160440 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1848330 $s 1174298
- BAS __
- $a 3
- BAS __
- $a PreBMC
- BMC __
- $a 2022 $b 24 $c 3 $d 219-224 $e 20221005 $i 1212-4117 $m Kontakt (České Budějovice) $x MED00011467
- LZP __
- $c NLK120 $d 20221025 $b NLK111 $a Actavia-MED00011467-20221007