-
Something wrong with this record ?
Vliv hudební senzomotorické integrační terapie na řeč dítěte s autizmem
[Effect of musical sensorimotor integrative therapy on the speech of a child with autism]
Harvánek R., Kučera M., Du J., Li J., Kantor J.
Language Czech Country Czech Republic
- Keywords
- senzorická integrační terapie,
- MeSH
- Autistic Disorder * therapy MeSH
- Child MeSH
- Clinical Studies as Topic MeSH
- Humans MeSH
- Music Therapy MeSH
- Language Development Disorders therapy MeSH
- Check Tag
- Child MeSH
- Humans MeSH
Úvod: Senzomotorická integrační terapie (SMITh) dle Martina Kučery a Kateřiny Fritzlové je neurorehabilitační metoda určená pro terapii poruch komunikace u dětí s poruchami autistického spektra a s vývojovými poruchami řeči a učení. Pro účely této případové studie s designem ABA jsme vytvořili protokol pro hudební modifikaci této metody a zkoumali její vliv na řeč dívky předškolního věku s diagnózou dětský autizmus. Metodika: Ke sledování efektu terapie byl použit přístroj LENA DLP (Digital Language Processor), který hodnotil kvantitu produkovaných slov a konverzačních obratů v indukovaném rozhovoru rodičů s dívkou během doby celé terapeutické intervence. Současně byl využit dotazník vlastní konstrukce pro sledování vývoje dívky v dalších oblastech, zejména změn na úrovni kvality/funkčnosti komunikačních schopností dívky. Výsledky: Dle objektivních dat získaných prostřednictvím LENA DLP nemělo SMITh vliv na kvantitativní zvýšení řečové produkce dívky. V oblasti konverzačních obratů dokonce došlo ke statisticky významnému snížení, které však lze vysvětlit snížením řečové produkce dospělých během celé studie. Dle vyhodnoceného dotazníku a rozhovoru s rodiči a dalším terapeutem (ergoterapeut), který dítě také sledoval, bylo pozorováno zlepšení schopnosti porozumění řeči a schopnosti koncentrovat pozornost. Diskuze: Ačkoli efektivitu SMITh na řeč dívky s dětským autizmem se v tomto případu nepodařilo prokázat objektivními metodami měření kvantity mluvního projevu, data ukazují, že metoda může mít potenciál u dětí s narušenou komunikační schopností pro zlepšení na úrovni funkční/kvalitativní (rozumění, slovní zásoba, obsahová složka aj.). V dalších výzkumných studiích doporučujeme zaměřit se také na oblast porozumění řeči a pozornosti.
Introduction: According to Martin Kučera and Kateřina Fritzlová, sensomotor integrative therapy (SMITh) is a neurorehabilitation method designed for the therapy of communication disorders in children with autism spectrum disorders and developmental speech and learning disorders. For the purpose of this single case study with ABA design, we created a protocol for a musical modification of this method and examined its effect on the speech of a preschool girl with diagnosed childhood autism. Methods: To monitor the effect of the therapy, the LENA DLP (Digital Language Processor) device was used, which evaluated the quantity of words produced and conversational turns in an induced conversation between parents and the girl during the entire therapeutic intervention. At the same time, a questionnaire constructed by the authors was used to monitor the development of the girl in other areas, mainly changes in the level of quality/functionality of the girl’s communication skills. Results: According to objective data obtained through LENA DLP, SMITh did not affect the quantitative increase in the girl’s speech production. There was even a statistically significant reduction in conversational turns, but this can be explained by a decrease in adult speech production throughout the study. According to the evaluated questionnaire and an interview with the parents and another therapist (occupational therapist), who also monitored the child, an improvement in the ability to understand speech and the ability to concentrate attention was observed. Discussion: Although the effectiveness of SMITh on the speech of a girl with childhood autism in this case could not be demonstrated by objective methods of measuring the quantity of speech, the data showed that the method may have the potential for improvement at the functional/qualitative level (understanding, vocabulary, content, etc.) in children with impaired communication skills. In other research studies, we recommend also to focus on the area of speech understanding and attention.
Ušní nosní a krční ambulance centrum léčby hlasových poruch Rychnov nad Kněžnou
Ústav speciálně pedagogických studií Pedagogická fakulta Univerzita Palackého v Olomouci
Effect of musical sensorimotor integrative therapy on the speech of a child with autism
References provided by Crossref.org
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc22028683
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20230223170033.0
- 007
- ta
- 008
- 221227s2022 xr ad f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.48095/ccrhfl2022194 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Harvánek, Radek $u Ústav speciálně pedagogických studií, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci $7 xx0280887
- 245 10
- $a Vliv hudební senzomotorické integrační terapie na řeč dítěte s autizmem / $c Harvánek R., Kučera M., Du J., Li J., Kantor J.
- 246 31
- $a Effect of musical sensorimotor integrative therapy on the speech of a child with autism
- 520 3_
- $a Úvod: Senzomotorická integrační terapie (SMITh) dle Martina Kučery a Kateřiny Fritzlové je neurorehabilitační metoda určená pro terapii poruch komunikace u dětí s poruchami autistického spektra a s vývojovými poruchami řeči a učení. Pro účely této případové studie s designem ABA jsme vytvořili protokol pro hudební modifikaci této metody a zkoumali její vliv na řeč dívky předškolního věku s diagnózou dětský autizmus. Metodika: Ke sledování efektu terapie byl použit přístroj LENA DLP (Digital Language Processor), který hodnotil kvantitu produkovaných slov a konverzačních obratů v indukovaném rozhovoru rodičů s dívkou během doby celé terapeutické intervence. Současně byl využit dotazník vlastní konstrukce pro sledování vývoje dívky v dalších oblastech, zejména změn na úrovni kvality/funkčnosti komunikačních schopností dívky. Výsledky: Dle objektivních dat získaných prostřednictvím LENA DLP nemělo SMITh vliv na kvantitativní zvýšení řečové produkce dívky. V oblasti konverzačních obratů dokonce došlo ke statisticky významnému snížení, které však lze vysvětlit snížením řečové produkce dospělých během celé studie. Dle vyhodnoceného dotazníku a rozhovoru s rodiči a dalším terapeutem (ergoterapeut), který dítě také sledoval, bylo pozorováno zlepšení schopnosti porozumění řeči a schopnosti koncentrovat pozornost. Diskuze: Ačkoli efektivitu SMITh na řeč dívky s dětským autizmem se v tomto případu nepodařilo prokázat objektivními metodami měření kvantity mluvního projevu, data ukazují, že metoda může mít potenciál u dětí s narušenou komunikační schopností pro zlepšení na úrovni funkční/kvalitativní (rozumění, slovní zásoba, obsahová složka aj.). V dalších výzkumných studiích doporučujeme zaměřit se také na oblast porozumění řeči a pozornosti.
- 520 9_
- $a Introduction: According to Martin Kučera and Kateřina Fritzlová, sensomotor integrative therapy (SMITh) is a neurorehabilitation method designed for the therapy of communication disorders in children with autism spectrum disorders and developmental speech and learning disorders. For the purpose of this single case study with ABA design, we created a protocol for a musical modification of this method and examined its effect on the speech of a preschool girl with diagnosed childhood autism. Methods: To monitor the effect of the therapy, the LENA DLP (Digital Language Processor) device was used, which evaluated the quantity of words produced and conversational turns in an induced conversation between parents and the girl during the entire therapeutic intervention. At the same time, a questionnaire constructed by the authors was used to monitor the development of the girl in other areas, mainly changes in the level of quality/functionality of the girl’s communication skills. Results: According to objective data obtained through LENA DLP, SMITh did not affect the quantitative increase in the girl’s speech production. There was even a statistically significant reduction in conversational turns, but this can be explained by a decrease in adult speech production throughout the study. According to the evaluated questionnaire and an interview with the parents and another therapist (occupational therapist), who also monitored the child, an improvement in the ability to understand speech and the ability to concentrate attention was observed. Discussion: Although the effectiveness of SMITh on the speech of a girl with childhood autism in this case could not be demonstrated by objective methods of measuring the quantity of speech, the data showed that the method may have the potential for improvement at the functional/qualitative level (understanding, vocabulary, content, etc.) in children with impaired communication skills. In other research studies, we recommend also to focus on the area of speech understanding and attention.
- 650 _7
- $a dítě $7 D002648 $2 czmesh
- 650 _7
- $a lidé $7 D006801 $2 czmesh
- 650 17
- $a autistická porucha $x terapie $7 D001321 $2 czmesh
- 650 _7
- $a muzikoterapie $7 D009147 $2 czmesh
- 650 _7
- $a vývojové poruchy řeči $x terapie $7 D007805 $2 czmesh
- 650 _7
- $a klinická studie jako téma $7 D000068456 $2 czmesh
- 653 10
- $a senzorická integrační terapie
- 700 1_
- $a Kučera, Martin $u Ušní, nosní a krční ambulance – centrum léčby hlasových poruch, Rychnov nad Kněžnou $7 mzk2010508448
- 700 1_
- $a Du, J. $u Ústav speciálně pedagogických studií, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci $7 _AN115723
- 700 1_
- $a Li, J. $u Ústav speciálně pedagogických studií, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci $7 _AN115724
- 700 1_
- $a Kantor, Jiří $u Ústav speciálně pedagogických studií, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci $7 mzk2009521593
- 773 0_
- $w MED00011088 $t Rehabilitace a fyzikální lékařství $x 1211-2658 $g Roč. 29, č. 4 (2022), s. 194-202
- 856 41
- $u https://www.prolekare.cz/casopisy/rehabilitace-fyzikalni-lekarstvi/2022-4-12/vliv-hudebni-senzomotoricke-integracni-terapie-na-rec-ditete-s-autizmem-132835 $y plný text volně dostupný
- 910 __
- $a ABA008 $b B 1854 $c 237 c $y p $z 0
- 990 __
- $a 20221227 $b ABA008
- 991 __
- $a 20230223170027 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1888374 $s 1180002
- BAS __
- $a 3
- BAS __
- $a PreBMC
- BMC __
- $a 2022 $b 29 $c 4 $d 194-202 $i 1211-2658 $m Rehabilitace a fyzikální lékařství $x MED00011088 $y 132835
- LZP __
- $c NLK109 $d 20230223 $b NLK111 $a Meditorial-20221227