Detail
Článek
Web zdroj
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Implementace doporučení k pohybové aktivitě adolescentů do školních dnů
[Implementation of physical activity recommendations among adolescents in school days]

Karel Frömel, Josef Mitáš, Dorota Groffik, Lukáš Jakubec, Michal Vorlíček

. 2022 ; 45 (1) : 1-14. [pub] 20220824

Jazyk čeština Země Česko

Typ dokumentu práce podpořená grantem

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc22030551

Východiska: Školní pohybová aktivita (PA) adolescentů je nezastupitelná v podpoře denní PA, fyzické kondice a v osvojování pohybové gramotnosti. Neméně významná je školní PA i pro pochopení kontinuity fyzického a psychického zdraví. Cíle: Cílem studie je navrhnout a zdůvodnit doporučení k PA v segmentech školního dne a podpořit změny v edukačním procesu, podporující zdravý životní styl u adolescentů. Metodika: Ke stanovení doporučení k PA byly využity výzkumy v České republice a v Polsku. V souhrnu na výzkumech participovalo 9097 českých a 6381 polských adolescentů ve věku 15-19 let. Výzkumné metody jsou prezentovány v dílčích studiích. Výsledky: Pro bezprostřední kompenzaci edukačního zatížení a sedavého školního chování doporučujeme 500 kroků/hod (zjednodušeně nejméně 3000 kroků za čas strávený ve škole), 20 min středně až vysoce intenzivní PA (≥ 3METs nebo 60 % maximální srdeční frekvence) a v reakci na výrazný stres pak nejméně jedenkrát dosažení submaximální až maximální srdeční frekvence při PA. I ve dnech bez vyučovací jednotky tělesné výchovy v edukačním programu by v souhrnu měla školní PA tvořit nejméně 25 % času stráveného ve škole. Závěry: Pozitivní změny ve vzdělávání adolescentů jsou možné pouze s podporou a koordinovaným tlakem a kontrolou státní, zdravotní, školské i komunální politiky. Přijetí doporučení k PA v segmentech školního dne může snáze konkretizovat požadavky na změny v PA a životním stylu adolescentů na středních školách. Ve školské praxi pak může podpořit tvorbu a lepší respektování školních specifik v komplexních programech školní PA.

Background: School-based physical activity (PA) for adolescents is indispensable in promoting daily PA, physical fitness, and the acquisition of physical literacy. School PA is equally important in understanding the continuum of physical and mental health. Objective: The aim of this study is to propose and justify recommendations for PA in segments of the school day and to promote changes in the educational process to support healthy lifestyles in adolescents. Methods: Research in the Czech Republic and Poland was used to determine recommendations for PA. In total, 9097 Czech and 6381 Polish adolescents aged 15-19 years participated in the studies. The research methods are presented in sub-studies. Results: To immediately compensate for educational load and sedentary school behaviour, we recommend 500 steps/hr (simplified to at least 3000 steps per time spent in school), 20 min of moderate to high intensity PA (≥ 3METs or 60% of maximal heart rate), and then reaching submaximal to maximal heart rate at least once during PA in response to significant stress. Even on days without a physical education unit in the educational programme, in aggregate, school PA should account for at least 25% of the time spent in school. Conclusions: Positive changes in adolescent education are only possible with the support and coordinated pressure and control of state, health, school, and municipal policies. Adoption of recommendations for PA in segments of the school day can more easily concretize the requirements for changes in PA and lifestyle for adolescents in secondary schools. In turn, school-based practices may support the development and better consideration of school-specific characteristics in comprehensive school-based PA programs.

Implementation of physical activity recommendations among adolescents in school days

Citace poskytuje Crossref.org

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc22030551
003      
CZ-PrNML
005      
20230306150247.0
007      
cr|cn|
008      
230117s2022 xr da f 000 0|cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.5507/tk.2022.004 $2 doi
040    __
$a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Frömel, Karel, $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc $u Institut sportovních věd, Akademie tělesné výchovy Jerzy Kukuczka v Katowicích, Katowice, Polsko $d 1941- $7 jn20000400731
245    10
$a Implementace doporučení k pohybové aktivitě adolescentů do školních dnů / $c Karel Frömel, Josef Mitáš, Dorota Groffik, Lukáš Jakubec, Michal Vorlíček
246    31
$a Implementation of physical activity recommendations among adolescents in school days
520    3_
$a Východiska: Školní pohybová aktivita (PA) adolescentů je nezastupitelná v podpoře denní PA, fyzické kondice a v osvojování pohybové gramotnosti. Neméně významná je školní PA i pro pochopení kontinuity fyzického a psychického zdraví. Cíle: Cílem studie je navrhnout a zdůvodnit doporučení k PA v segmentech školního dne a podpořit změny v edukačním procesu, podporující zdravý životní styl u adolescentů. Metodika: Ke stanovení doporučení k PA byly využity výzkumy v České republice a v Polsku. V souhrnu na výzkumech participovalo 9097 českých a 6381 polských adolescentů ve věku 15-19 let. Výzkumné metody jsou prezentovány v dílčích studiích. Výsledky: Pro bezprostřední kompenzaci edukačního zatížení a sedavého školního chování doporučujeme 500 kroků/hod (zjednodušeně nejméně 3000 kroků za čas strávený ve škole), 20 min středně až vysoce intenzivní PA (≥ 3METs nebo 60 % maximální srdeční frekvence) a v reakci na výrazný stres pak nejméně jedenkrát dosažení submaximální až maximální srdeční frekvence při PA. I ve dnech bez vyučovací jednotky tělesné výchovy v edukačním programu by v souhrnu měla školní PA tvořit nejméně 25 % času stráveného ve škole. Závěry: Pozitivní změny ve vzdělávání adolescentů jsou možné pouze s podporou a koordinovaným tlakem a kontrolou státní, zdravotní, školské i komunální politiky. Přijetí doporučení k PA v segmentech školního dne může snáze konkretizovat požadavky na změny v PA a životním stylu adolescentů na středních školách. Ve školské praxi pak může podpořit tvorbu a lepší respektování školních specifik v komplexních programech školní PA.
520    9_
$a Background: School-based physical activity (PA) for adolescents is indispensable in promoting daily PA, physical fitness, and the acquisition of physical literacy. School PA is equally important in understanding the continuum of physical and mental health. Objective: The aim of this study is to propose and justify recommendations for PA in segments of the school day and to promote changes in the educational process to support healthy lifestyles in adolescents. Methods: Research in the Czech Republic and Poland was used to determine recommendations for PA. In total, 9097 Czech and 6381 Polish adolescents aged 15-19 years participated in the studies. The research methods are presented in sub-studies. Results: To immediately compensate for educational load and sedentary school behaviour, we recommend 500 steps/hr (simplified to at least 3000 steps per time spent in school), 20 min of moderate to high intensity PA (≥ 3METs or 60% of maximal heart rate), and then reaching submaximal to maximal heart rate at least once during PA in response to significant stress. Even on days without a physical education unit in the educational programme, in aggregate, school PA should account for at least 25% of the time spent in school. Conclusions: Positive changes in adolescent education are only possible with the support and coordinated pressure and control of state, health, school, and municipal policies. Adoption of recommendations for PA in segments of the school day can more easily concretize the requirements for changes in PA and lifestyle for adolescents in secondary schools. In turn, school-based practices may support the development and better consideration of school-specific characteristics in comprehensive school-based PA programs.
650    _7
$a lidé $7 D006801 $2 czmesh
650    _7
$a mladiství $7 D000293 $2 czmesh
650    17
$a pohybová aktivita $7 D009043 $2 czmesh
650    _7
$a školy $7 D012574 $2 czmesh
650    _7
$a životní styl $7 D008019 $2 czmesh
650    _7
$a tělesná výchova $7 D010806 $2 czmesh
650    _7
$a klinická studie jako téma $7 D000068456 $2 czmesh
655    _7
$a práce podpořená grantem $7 D013485 $2 czmesh
700    1_
$a Mitáš, Josef, $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc $d 1977- $7 xx0119333
700    1_
$a Groffik, Dorota $u Institut sportovních věd, Akademie tělesné výchovy Jerzy Kukuczka v Katowicích, Katowice, Polsko
700    1_
$a Jakubec, Lukáš, $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc $d 1985- $7 ola2015895184
700    1_
$a Vorlíček, Michal $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc $7 xx0229299
773    0_
$t Tělesná kultura $x 1211-6521 $g Roč. 45, č. 1 (2022), s. 1-14 $w MED00160656
856    41
$u https://telesnakultura.upol.cz/artkey/tek-202201-0004_implementace_doporuceni_k_pohybove_aktivite_adolescentu_do_skolnich_dnu.php $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b online $y p $z 0
990    __
$a 20230117 $b ABA008
991    __
$a 20230306150245 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1897208 $s 1181884
BAS    __
$a 3
BAS    __
$a PreBMC
BMC    __
$a 2022 $b 45 $c 1 $d 1-14 $e 20220824 $i 1211-6521 $m Tělesná kultura (Olomouc. Print) $x MED00160656
LZP    __
$c NLK109 $d 20230306 $b NLK111 $a Actavia-MED00160656-20230117

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...