-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Implementace doporučení k pohybové aktivitě adolescentů do školních dnů
[Implementation of physical activity recommendations among adolescents in school days]
Karel Frömel, Josef Mitáš, Dorota Groffik, Lukáš Jakubec, Michal Vorlíček
Jazyk čeština Země Česko
Typ dokumentu práce podpořená grantem
NLK
Directory of Open Access Journals
od 2008
Open Access Digital Library
od 2008-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
od 2008
- MeSH
- klinická studie jako téma MeSH
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
- pohybová aktivita * MeSH
- školy MeSH
- tělesná výchova MeSH
- životní styl MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
- Publikační typ
- práce podpořená grantem MeSH
Východiska: Školní pohybová aktivita (PA) adolescentů je nezastupitelná v podpoře denní PA, fyzické kondice a v osvojování pohybové gramotnosti. Neméně významná je školní PA i pro pochopení kontinuity fyzického a psychického zdraví. Cíle: Cílem studie je navrhnout a zdůvodnit doporučení k PA v segmentech školního dne a podpořit změny v edukačním procesu, podporující zdravý životní styl u adolescentů. Metodika: Ke stanovení doporučení k PA byly využity výzkumy v České republice a v Polsku. V souhrnu na výzkumech participovalo 9097 českých a 6381 polských adolescentů ve věku 15-19 let. Výzkumné metody jsou prezentovány v dílčích studiích. Výsledky: Pro bezprostřední kompenzaci edukačního zatížení a sedavého školního chování doporučujeme 500 kroků/hod (zjednodušeně nejméně 3000 kroků za čas strávený ve škole), 20 min středně až vysoce intenzivní PA (≥ 3METs nebo 60 % maximální srdeční frekvence) a v reakci na výrazný stres pak nejméně jedenkrát dosažení submaximální až maximální srdeční frekvence při PA. I ve dnech bez vyučovací jednotky tělesné výchovy v edukačním programu by v souhrnu měla školní PA tvořit nejméně 25 % času stráveného ve škole. Závěry: Pozitivní změny ve vzdělávání adolescentů jsou možné pouze s podporou a koordinovaným tlakem a kontrolou státní, zdravotní, školské i komunální politiky. Přijetí doporučení k PA v segmentech školního dne může snáze konkretizovat požadavky na změny v PA a životním stylu adolescentů na středních školách. Ve školské praxi pak může podpořit tvorbu a lepší respektování školních specifik v komplexních programech školní PA.
Background: School-based physical activity (PA) for adolescents is indispensable in promoting daily PA, physical fitness, and the acquisition of physical literacy. School PA is equally important in understanding the continuum of physical and mental health. Objective: The aim of this study is to propose and justify recommendations for PA in segments of the school day and to promote changes in the educational process to support healthy lifestyles in adolescents. Methods: Research in the Czech Republic and Poland was used to determine recommendations for PA. In total, 9097 Czech and 6381 Polish adolescents aged 15-19 years participated in the studies. The research methods are presented in sub-studies. Results: To immediately compensate for educational load and sedentary school behaviour, we recommend 500 steps/hr (simplified to at least 3000 steps per time spent in school), 20 min of moderate to high intensity PA (≥ 3METs or 60% of maximal heart rate), and then reaching submaximal to maximal heart rate at least once during PA in response to significant stress. Even on days without a physical education unit in the educational programme, in aggregate, school PA should account for at least 25% of the time spent in school. Conclusions: Positive changes in adolescent education are only possible with the support and coordinated pressure and control of state, health, school, and municipal policies. Adoption of recommendations for PA in segments of the school day can more easily concretize the requirements for changes in PA and lifestyle for adolescents in secondary schools. In turn, school-based practices may support the development and better consideration of school-specific characteristics in comprehensive school-based PA programs.
Fakulta tělesné kultury Univerzita Palackého v Olomouci Olomouc
Institut sportovních věd Akademie tělesné výchovy Jerzy Kukuczka v Katowicích Katowice Polsko
Implementation of physical activity recommendations among adolescents in school days
Citace poskytuje Crossref.org
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc22030551
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20230306150247.0
- 007
- cr|cn|
- 008
- 230117s2022 xr da f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.5507/tk.2022.004 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Frömel, Karel, $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc $u Institut sportovních věd, Akademie tělesné výchovy Jerzy Kukuczka v Katowicích, Katowice, Polsko $d 1941- $7 jn20000400731
- 245 10
- $a Implementace doporučení k pohybové aktivitě adolescentů do školních dnů / $c Karel Frömel, Josef Mitáš, Dorota Groffik, Lukáš Jakubec, Michal Vorlíček
- 246 31
- $a Implementation of physical activity recommendations among adolescents in school days
- 520 3_
- $a Východiska: Školní pohybová aktivita (PA) adolescentů je nezastupitelná v podpoře denní PA, fyzické kondice a v osvojování pohybové gramotnosti. Neméně významná je školní PA i pro pochopení kontinuity fyzického a psychického zdraví. Cíle: Cílem studie je navrhnout a zdůvodnit doporučení k PA v segmentech školního dne a podpořit změny v edukačním procesu, podporující zdravý životní styl u adolescentů. Metodika: Ke stanovení doporučení k PA byly využity výzkumy v České republice a v Polsku. V souhrnu na výzkumech participovalo 9097 českých a 6381 polských adolescentů ve věku 15-19 let. Výzkumné metody jsou prezentovány v dílčích studiích. Výsledky: Pro bezprostřední kompenzaci edukačního zatížení a sedavého školního chování doporučujeme 500 kroků/hod (zjednodušeně nejméně 3000 kroků za čas strávený ve škole), 20 min středně až vysoce intenzivní PA (≥ 3METs nebo 60 % maximální srdeční frekvence) a v reakci na výrazný stres pak nejméně jedenkrát dosažení submaximální až maximální srdeční frekvence při PA. I ve dnech bez vyučovací jednotky tělesné výchovy v edukačním programu by v souhrnu měla školní PA tvořit nejméně 25 % času stráveného ve škole. Závěry: Pozitivní změny ve vzdělávání adolescentů jsou možné pouze s podporou a koordinovaným tlakem a kontrolou státní, zdravotní, školské i komunální politiky. Přijetí doporučení k PA v segmentech školního dne může snáze konkretizovat požadavky na změny v PA a životním stylu adolescentů na středních školách. Ve školské praxi pak může podpořit tvorbu a lepší respektování školních specifik v komplexních programech školní PA.
- 520 9_
- $a Background: School-based physical activity (PA) for adolescents is indispensable in promoting daily PA, physical fitness, and the acquisition of physical literacy. School PA is equally important in understanding the continuum of physical and mental health. Objective: The aim of this study is to propose and justify recommendations for PA in segments of the school day and to promote changes in the educational process to support healthy lifestyles in adolescents. Methods: Research in the Czech Republic and Poland was used to determine recommendations for PA. In total, 9097 Czech and 6381 Polish adolescents aged 15-19 years participated in the studies. The research methods are presented in sub-studies. Results: To immediately compensate for educational load and sedentary school behaviour, we recommend 500 steps/hr (simplified to at least 3000 steps per time spent in school), 20 min of moderate to high intensity PA (≥ 3METs or 60% of maximal heart rate), and then reaching submaximal to maximal heart rate at least once during PA in response to significant stress. Even on days without a physical education unit in the educational programme, in aggregate, school PA should account for at least 25% of the time spent in school. Conclusions: Positive changes in adolescent education are only possible with the support and coordinated pressure and control of state, health, school, and municipal policies. Adoption of recommendations for PA in segments of the school day can more easily concretize the requirements for changes in PA and lifestyle for adolescents in secondary schools. In turn, school-based practices may support the development and better consideration of school-specific characteristics in comprehensive school-based PA programs.
- 650 _7
- $a lidé $7 D006801 $2 czmesh
- 650 _7
- $a mladiství $7 D000293 $2 czmesh
- 650 17
- $a pohybová aktivita $7 D009043 $2 czmesh
- 650 _7
- $a školy $7 D012574 $2 czmesh
- 650 _7
- $a životní styl $7 D008019 $2 czmesh
- 650 _7
- $a tělesná výchova $7 D010806 $2 czmesh
- 650 _7
- $a klinická studie jako téma $7 D000068456 $2 czmesh
- 655 _7
- $a práce podpořená grantem $7 D013485 $2 czmesh
- 700 1_
- $a Mitáš, Josef, $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc $d 1977- $7 xx0119333
- 700 1_
- $a Groffik, Dorota $u Institut sportovních věd, Akademie tělesné výchovy Jerzy Kukuczka v Katowicích, Katowice, Polsko
- 700 1_
- $a Jakubec, Lukáš, $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc $d 1985- $7 ola2015895184
- 700 1_
- $a Vorlíček, Michal $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc $7 xx0229299
- 773 0_
- $t Tělesná kultura $x 1211-6521 $g Roč. 45, č. 1 (2022), s. 1-14 $w MED00160656
- 856 41
- $u https://telesnakultura.upol.cz/artkey/tek-202201-0004_implementace_doporuceni_k_pohybove_aktivite_adolescentu_do_skolnich_dnu.php $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b online $y p $z 0
- 990 __
- $a 20230117 $b ABA008
- 991 __
- $a 20230306150245 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1897208 $s 1181884
- BAS __
- $a 3
- BAS __
- $a PreBMC
- BMC __
- $a 2022 $b 45 $c 1 $d 1-14 $e 20220824 $i 1211-6521 $m Tělesná kultura (Olomouc. Print) $x MED00160656
- LZP __
- $c NLK109 $d 20230306 $b NLK111 $a Actavia-MED00160656-20230117