Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Obecná self-efficacy a self-efficacy pro oblast pohybových aktivit u českých dětí druhého stupně základních škol a středních škol
[General self-efficacy and self-efficacy for physical activity in Czech adolescents]

Jiří Mališ, Jana Vašíčková, Hana Pernicová, Veronika Kavková

. 2022 ; 45 (1) : 1-8. [pub] 20220909

Jazyk čeština Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc22030552

Východiska: Období adolescence je důležitou životní etapou, během které se vytváří pozitivní vztah k pohybovým aktivitám (PA). Je velice důležité zkoumat, jak žáci k PA přistupují, neboť PA je nedílnou součástí zdravého životního stylu. V oblasti psychologie zdraví v kontextu s PA bývá využíván koncept self-efficacy, neboli sebeúčinnost. Lidé s vyšší self-efficacy mají vyšší sebedůvěru a nebojí se životních výzev a tato sebedůvěra pramení z přesvědčení jedince, že má kontrolu nad děním kolem sebe. Ve vztahu k PA nám úroveň self-efficacy podává validní informaci o tom, jak žáci k PA přistupují. Cíle: Prioritou studie je zjistit úroveň obecné self-efficacy a self-efficacy ve vztahu k PA u žáků na druhém stupni základních škol a na středních školách. Dále se snažíme zjistit vztah mezi obecnou self-efficacy a self-efficacy ve vztahu k PA u této věkové skupiny. Také nás zajímá, se kterými otázkami budou mít žáci největší nesouhlas, tedy nejnižší sebedůvěru a jejich rozdíly v závislosti na pohlaví a typu (druhý stupeň základní/střední) školy. Metodika: Ke kategorizaci úrovně self-efficacy byla použita standardizovaná česká verze Dotazníku obecné vlastní efektivity (DOVE) vycházející z anglického originálu General self-efficacy scale. Dále byl použit Dotazník vlastní efektivity pro oblast PA (DOPA) v originále Physical exercise self-efficacy scale. Skupinu respondentů tvořilo 825 chlapců a 1040 dívek ve věku od 12 do 19 let. Výsledky: Skóre českých žáků odpovídá nízké self-efficacy v oblasti PA. V obecné vlastní efektivitě se čeští žáci pohybují mírně pod průměrným skóre ve srovnání s mezinárodním skóre. Statisticky významné rozdíly mezi dívkami a chlapci byly zjištěny pouze na středních školách, a to jak v celkovém skóre self-efficacy ve vztahu k PA (DOPA), tak také v celkovém výsledku dotazníku DOVE pro obecnou self-efficacy, přičemž chlapci dosáhli v obou případech vyššího skóre. Na základních školách významné rozdíly v celkovém skóre v obou dotaznících zjištěny nebyly. Závěry: Úroveň obecné self-efficacy a self-efficacy pro oblast PA u českých žáků je pod průměrným skórem v obou dotaznících. Chlapci na středních školách měli signifikantně vyšší úroveň self-efficacy než dívky.

Background: Adolescence is an important period of life during which a positive relationship with physical activity (PA) is formed. It is very important to investigate how students approach PA, as PA is an integral part of a healthy lifestyle. In the field of health psychology, the concept of self-efficacy is often used in the context of PA. People with higher self-efficacy have higher self-esteem and are not afraid of life's challenges; this self-confidence stems from the individual's belief that he or she is in control of what is going on around them. The level of self-efficacy in relation to PA gives us valid information about how students approach PA. Objective: The priority of the study is to find out the level of general self-efficacy and self-efficacy in relation to PA in primary and secondary school students. Furthermore, we seek to determine the relationship between general self-efficacy and self-efficacy in relation to PA in this age group. We are also interested in which issues pupils will disagree with the most, i.e., have the lowest self-efficacy, and their differences depending on gender and type (second level primary/middle) of school. Methods: To categorize the level of self-efficacy, a standardized Czech version of the General Self-Efficacy Questionnaire (DOVE) was used, based on the original General Self-Efficacy Scale. The second questionnaire used was the Czech version of Physical Exercise Self-Efficacy Scale (DOPA). The measured group consisted of 825 boys and 1040 girls aged 12 to 19 years. Results: The Czech pupils' scores correspond to low self-efficacy in PA and in general self-efficacy the Czech pupils are slightly below average score of both questionnaires. There was a statistically significant difference between girls and boys only in secondary schools, both in the overall PA self-efficacy score (DOPA) and in the overall DOVE questionnaire score for general self-efficacy, with boys scoring higher in both cases. In primary schools, there were no significant differences in overall scores on either questionnaire. Conclusions: The level of general self-efficacy and self-efficacy for PA in Czech pupils is below the average score in both questionnaires. Boys in secondary schools had a significantly higher level of self-efficacy than girls.

General self-efficacy and self-efficacy for physical activity in Czech adolescents

Citace poskytuje Crossref.org

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc22030552
003      
CZ-PrNML
005      
20230306152835.0
007      
cr|cn|
008      
230117s2022 xr f 000 0|cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.5507/tk.2022.003 $2 doi
040    __
$a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Mališ, Jiří $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc $7 xx0249364
245    10
$a Obecná self-efficacy a self-efficacy pro oblast pohybových aktivit u českých dětí druhého stupně základních škol a středních škol / $c Jiří Mališ, Jana Vašíčková, Hana Pernicová, Veronika Kavková
246    31
$a General self-efficacy and self-efficacy for physical activity in Czech adolescents
520    3_
$a Východiska: Období adolescence je důležitou životní etapou, během které se vytváří pozitivní vztah k pohybovým aktivitám (PA). Je velice důležité zkoumat, jak žáci k PA přistupují, neboť PA je nedílnou součástí zdravého životního stylu. V oblasti psychologie zdraví v kontextu s PA bývá využíván koncept self-efficacy, neboli sebeúčinnost. Lidé s vyšší self-efficacy mají vyšší sebedůvěru a nebojí se životních výzev a tato sebedůvěra pramení z přesvědčení jedince, že má kontrolu nad děním kolem sebe. Ve vztahu k PA nám úroveň self-efficacy podává validní informaci o tom, jak žáci k PA přistupují. Cíle: Prioritou studie je zjistit úroveň obecné self-efficacy a self-efficacy ve vztahu k PA u žáků na druhém stupni základních škol a na středních školách. Dále se snažíme zjistit vztah mezi obecnou self-efficacy a self-efficacy ve vztahu k PA u této věkové skupiny. Také nás zajímá, se kterými otázkami budou mít žáci největší nesouhlas, tedy nejnižší sebedůvěru a jejich rozdíly v závislosti na pohlaví a typu (druhý stupeň základní/střední) školy. Metodika: Ke kategorizaci úrovně self-efficacy byla použita standardizovaná česká verze Dotazníku obecné vlastní efektivity (DOVE) vycházející z anglického originálu General self-efficacy scale. Dále byl použit Dotazník vlastní efektivity pro oblast PA (DOPA) v originále Physical exercise self-efficacy scale. Skupinu respondentů tvořilo 825 chlapců a 1040 dívek ve věku od 12 do 19 let. Výsledky: Skóre českých žáků odpovídá nízké self-efficacy v oblasti PA. V obecné vlastní efektivitě se čeští žáci pohybují mírně pod průměrným skóre ve srovnání s mezinárodním skóre. Statisticky významné rozdíly mezi dívkami a chlapci byly zjištěny pouze na středních školách, a to jak v celkovém skóre self-efficacy ve vztahu k PA (DOPA), tak také v celkovém výsledku dotazníku DOVE pro obecnou self-efficacy, přičemž chlapci dosáhli v obou případech vyššího skóre. Na základních školách významné rozdíly v celkovém skóre v obou dotaznících zjištěny nebyly. Závěry: Úroveň obecné self-efficacy a self-efficacy pro oblast PA u českých žáků je pod průměrným skórem v obou dotaznících. Chlapci na středních školách měli signifikantně vyšší úroveň self-efficacy než dívky.
520    9_
$a Background: Adolescence is an important period of life during which a positive relationship with physical activity (PA) is formed. It is very important to investigate how students approach PA, as PA is an integral part of a healthy lifestyle. In the field of health psychology, the concept of self-efficacy is often used in the context of PA. People with higher self-efficacy have higher self-esteem and are not afraid of life's challenges; this self-confidence stems from the individual's belief that he or she is in control of what is going on around them. The level of self-efficacy in relation to PA gives us valid information about how students approach PA. Objective: The priority of the study is to find out the level of general self-efficacy and self-efficacy in relation to PA in primary and secondary school students. Furthermore, we seek to determine the relationship between general self-efficacy and self-efficacy in relation to PA in this age group. We are also interested in which issues pupils will disagree with the most, i.e., have the lowest self-efficacy, and their differences depending on gender and type (second level primary/middle) of school. Methods: To categorize the level of self-efficacy, a standardized Czech version of the General Self-Efficacy Questionnaire (DOVE) was used, based on the original General Self-Efficacy Scale. The second questionnaire used was the Czech version of Physical Exercise Self-Efficacy Scale (DOPA). The measured group consisted of 825 boys and 1040 girls aged 12 to 19 years. Results: The Czech pupils' scores correspond to low self-efficacy in PA and in general self-efficacy the Czech pupils are slightly below average score of both questionnaires. There was a statistically significant difference between girls and boys only in secondary schools, both in the overall PA self-efficacy score (DOPA) and in the overall DOVE questionnaire score for general self-efficacy, with boys scoring higher in both cases. In primary schools, there were no significant differences in overall scores on either questionnaire. Conclusions: The level of general self-efficacy and self-efficacy for PA in Czech pupils is below the average score in both questionnaires. Boys in secondary schools had a significantly higher level of self-efficacy than girls.
650    _7
$a lidé $7 D006801 $2 czmesh
650    _7
$a mladiství $7 D000293 $2 czmesh
650    _7
$a studenti $7 D013334 $2 czmesh
650    17
$a pohybová aktivita $7 D009043 $2 czmesh
650    _7
$a sebeuplatnění $7 D020377 $2 czmesh
650    _7
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795 $2 czmesh
700    1_
$a Vašíčková, Jana, $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc $d 1973- $7 xx0119335
700    1_
$a Pernicová, Hana, $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc $d 1977- $7 xx0238626
700    1_
$a Kavková, Veronika $u Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc $7 ola2015865873
773    0_
$t Tělesná kultura $x 1211-6521 $g Roč. 45, č. 1 (2022), s. 1-8 $w MED00160656
856    41
$u https://telesnakultura.upol.cz/artkey/tek-202201-0003_obecna_self-efficacy_a_self-efficacy_pro_oblast_pohybovych_aktivit_u_ceskych_deti_druheho_stupne_zakladnich_sko.php $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b online $y p $z 0
990    __
$a 20230117 $b ABA008
991    __
$a 20230306152832 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1897209 $s 1181885
BAS    __
$a 3
BAS    __
$a PreBMC
BMC    __
$a 2022 $b 45 $c 1 $d 1-8 $e 20220909 $i 1211-6521 $m Tělesná kultura (Olomouc. Print) $x MED00160656
LZP    __
$c NLK109 $d 20230306 $b NLK111 $a Actavia-MED00160656-20230117

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...