Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Rozvoj klíčových kompetencí v oblasti klinického výzkumu: CONSCIOUS curriculum projects
[Building key competencies in clinical research: CONSCIOUS curriculum projects]

Jitka Rychlíčková, Zora Čechová, Kateřina Nebeská, Lenka Součková

. 2022 ; 36 (4) : 156-158. [pub] 20230208

Jazyk čeština Země Česko

Typ dokumentu práce podpořená grantem

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc23001098

Digitální knihovna NLK
Zdroj

E-zdroje Online

Oblast nekomerčních klinických studií zaznamenává v posledních letech významný vzestup hlavně v kontextu precision medicine a individualizované léčby. Nekomerční studie totiž poskytují prostor pro výzkum otázek přiléhavějších klinické praxi a nabízí příležitost pro využití inovativních designů klinických studií. Nekomerční klinické studie ale současně kladou vyšší nároky na hlavní zkoušející a členy jejich týmů, neboť tito svou pozici ve studii rozšiřují o koordinační a manažerskou roli zadavatele. Na druhé straně je vzdělávání v oblasti organizace a teorie klinických studií na lékařských a farmaceutických fakultách v České republice poměrně skromné. Typicky je zařazeno do výuky farmakologie jako součást přiblížení celého procesu výzkumu a vývoje léčiva. V postgraduálním stupni jsou pak pouze na některých fakultách otevírány komplexní předměty věnující se organizaci a interpretaci klinických studií. Projekty ERASMUS+ CONSCIOUS a ERASMUS+ CONSCIOUS II tak mohou pomoci zaplnit mezeru ve vzdělávání v této oblasti, nabízí totiž ucelený, bezplatně přístupný soubor lekcí pro pregraduální a postgraduální studenty biomedicínských oborů a plánována je také otevřená pilotní výuka formou dvanácti on-line lekcí s mezinárodní účastí.

The field of non-commercial clinical trials has experienced significant expansion in recent years, especially in the context of precision medicine and individualized treatment. Indeed, non-commercial trials provide a venue for research on questions relevant to clinical practice and offer the opportunity to use innovative clinical trial designs. At the same time, however, non-commercial clinical trials place greater demands on principal investigators and their team members as they extend their position in the study to include the coordination and management role of the sponsor. On the other hand, training in the organization and theory of clinical trials at medical and pharmaceutical faculties in the Czech Republic is limited. It is typically included in pharmacology as part of an introduction to the overall process of drug research and development. At the postgraduate level, only some faculties offer comprehensive courses on the organization and interpretation of clinical trials. The ERASMUS+ CONSCIOUS and ERASMUS+ CONSCIOUS II projects can thus help to fill the gap in education in this area, offering a comprehensive, free-of-charge collection of lessons for undergraduate and postgraduate biomedical students, and an open pilot course of twelve on-line lessons with international participation is also planned.

Building key competencies in clinical research: CONSCIOUS curriculum projects

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc23001098
003      
CZ-PrNML
005      
20230330094147.0
007      
ta
008      
230309s2022 xr f 000 0|cze||
009      
AR
024    7_
$2 doi $a 10.36290/far.2022.026
040    __
$a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Rychlíčková, Jitka $u Farmakologický ústav, Lékařská fakulta, Masarykova univerzita, Brno $7 xx0230558
245    10
$a Rozvoj klíčových kompetencí v oblasti klinického výzkumu: CONSCIOUS curriculum projects / $c Jitka Rychlíčková, Zora Čechová, Kateřina Nebeská, Lenka Součková
246    31
$a Building key competencies in clinical research: CONSCIOUS curriculum projects
520    3_
$a Oblast nekomerčních klinických studií zaznamenává v posledních letech významný vzestup hlavně v kontextu precision medicine a individualizované léčby. Nekomerční studie totiž poskytují prostor pro výzkum otázek přiléhavějších klinické praxi a nabízí příležitost pro využití inovativních designů klinických studií. Nekomerční klinické studie ale současně kladou vyšší nároky na hlavní zkoušející a členy jejich týmů, neboť tito svou pozici ve studii rozšiřují o koordinační a manažerskou roli zadavatele. Na druhé straně je vzdělávání v oblasti organizace a teorie klinických studií na lékařských a farmaceutických fakultách v České republice poměrně skromné. Typicky je zařazeno do výuky farmakologie jako součást přiblížení celého procesu výzkumu a vývoje léčiva. V postgraduálním stupni jsou pak pouze na některých fakultách otevírány komplexní předměty věnující se organizaci a interpretaci klinických studií. Projekty ERASMUS+ CONSCIOUS a ERASMUS+ CONSCIOUS II tak mohou pomoci zaplnit mezeru ve vzdělávání v této oblasti, nabízí totiž ucelený, bezplatně přístupný soubor lekcí pro pregraduální a postgraduální studenty biomedicínských oborů a plánována je také otevřená pilotní výuka formou dvanácti on-line lekcí s mezinárodní účastí.
520    9_
$a The field of non-commercial clinical trials has experienced significant expansion in recent years, especially in the context of precision medicine and individualized treatment. Indeed, non-commercial trials provide a venue for research on questions relevant to clinical practice and offer the opportunity to use innovative clinical trial designs. At the same time, however, non-commercial clinical trials place greater demands on principal investigators and their team members as they extend their position in the study to include the coordination and management role of the sponsor. On the other hand, training in the organization and theory of clinical trials at medical and pharmaceutical faculties in the Czech Republic is limited. It is typically included in pharmacology as part of an introduction to the overall process of drug research and development. At the postgraduate level, only some faculties offer comprehensive courses on the organization and interpretation of clinical trials. The ERASMUS+ CONSCIOUS and ERASMUS+ CONSCIOUS II projects can thus help to fill the gap in education in this area, offering a comprehensive, free-of-charge collection of lessons for undergraduate and postgraduate biomedical students, and an open pilot course of twelve on-line lessons with international participation is also planned.
650    17
$a klinické zkoušky jako téma $7 D002986 $2 czmesh
650    17
$a studium lékařství $7 D004501 $2 czmesh
650    _7
$a odborná způsobilost $7 D011361 $2 czmesh
650    _7
$a lidé $7 D006801 $2 czmesh
653    00
$a CONSCIOUS II
655    _7
$a práce podpořená grantem $7 D013485 $2 czmesh
700    1_
$a Čechová, Zora $u Farmakologický ústav, Lékařská fakulta, Masarykova univerzita, Brno $7 xx0283584
700    1_
$a Nebeská, Kateřina $u Farmakologický ústav, Lékařská fakulta, Masarykova univerzita, Brno $7 xx0230228
700    1_
$a Součková, Lenka $u Farmakologický ústav, Lékařská fakulta, Masarykova univerzita, Brno $7 xx0204153
773    0_
$t Klinická farmakologie a farmacie $x 1212-7973 $g Roč. 36, č. 4 (2022), s. 156-158 $w MED00011460
856    41
$u https://www.klinickafarmakologie.cz/artkey/far-202204-0007_rozvoj_klicovych_kompetenci_v_oblasti_klinickeho_vyzkumu_conscious_curriculum_projects.php $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b B 1908 $c 220 b $y p $z 0
990    __
$a 20230309 $b ABA008
991    __
$a 20230330094144 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1911509 $s 1187293
BAS    __
$a 3
BAS    __
$a PreBMC
BMC    __
$a 2022 $b 36 $c 4 $d 156-158 $e 20230208 $i 1212-7973 $m Klinická farmakologie a farmacie $x MED00011460
LZP    __
$c NLK182 $d 20230330 $b NLK111 $a Actavia-MED00011460-20230309

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...