Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Osoby CODA – jejich identifikace v majoritní společnosti a minoritě neslyšících
[CODA individuals and their identification in the majority society and the deaf minority]

Daniela Nováková, Tereza Hradilová

. 2022 ; 32 (1-2) : 87-108.

Jazyk čeština Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc23008624

Slyšící děti neslyšících rodičů (CODA) se již ze své podstaty nacházejí na pomezí mezi kulturou slyšících a kulturou Neslyšících. Většině neslyšících rodičů se rodí slyšící děti, je tedy na místě pokusit se tuto bikulturnost uchopit. Naším cílem je zjistit, jak se v dětství CODA osob projevoval a jak je ovlivnil střet těchto kultur. Manifestace těchto kultur byla zkoumána v šesti dílčích oblastech v rámci rozvoje CODA dítěte. Hlavní výzkumnou metodou byly polostrukturované rozhovory se sedmi jedinci z cílové skupiny. Výstupem je souhrn doporučení na obecné úrovni, jakým způsobem k osobám CODA přistupovat a čeho se naopak ve vztahu k nim vyvarovat. Docházíme k závěru, že jedinci CODA nejsou touto bikulturností nijak negativně zasaženi, jsou schopni se do společnosti standardně začlenit a ze specifi k svého dětství především profitovat.

Hearing children of deaf parents (CODA) are, by their very nature, on the border between the culture of the hearing and the culture of the Deaf. Most deaf parents have hearing children, so it is time to try to approach this biculture. Our goal is to fi nd out how CODA people manifested themselves as children and how the clash of these cultures aff ected them. Th e manifestation of these cultures was examined in six sub-areas within the childʼs CODA development. The main research method was semi-structured interviews with seven individuals from the target group. The output is a summary of recommendations at the general level on how to approach CODAs and what to avoid in relation to them. We come to the conclusion that CODA individuals are not negatively aff ected by this biculturalism; they are able to integrate into society in a standard way and above all to benefit from the specifics of their childhood.

CODA individuals and their identification in the majority society and the deaf minority

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc23008624
003      
CZ-PrNML
005      
20231002170815.0
007      
ta
008      
230629s2022 xr f 000 0|cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Nováková, Daniela $7 xx0303411 $u Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky
245    10
$a Osoby CODA – jejich identifikace v majoritní společnosti a minoritě neslyšících / $c Daniela Nováková, Tereza Hradilová
246    31
$a CODA individuals and their identification in the majority society and the deaf minority
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Slyšící děti neslyšících rodičů (CODA) se již ze své podstaty nacházejí na pomezí mezi kulturou slyšících a kulturou Neslyšících. Většině neslyšících rodičů se rodí slyšící děti, je tedy na místě pokusit se tuto bikulturnost uchopit. Naším cílem je zjistit, jak se v dětství CODA osob projevoval a jak je ovlivnil střet těchto kultur. Manifestace těchto kultur byla zkoumána v šesti dílčích oblastech v rámci rozvoje CODA dítěte. Hlavní výzkumnou metodou byly polostrukturované rozhovory se sedmi jedinci z cílové skupiny. Výstupem je souhrn doporučení na obecné úrovni, jakým způsobem k osobám CODA přistupovat a čeho se naopak ve vztahu k nim vyvarovat. Docházíme k závěru, že jedinci CODA nejsou touto bikulturností nijak negativně zasaženi, jsou schopni se do společnosti standardně začlenit a ze specifi k svého dětství především profitovat.
520    9_
$a Hearing children of deaf parents (CODA) are, by their very nature, on the border between the culture of the hearing and the culture of the Deaf. Most deaf parents have hearing children, so it is time to try to approach this biculture. Our goal is to fi nd out how CODA people manifested themselves as children and how the clash of these cultures aff ected them. Th e manifestation of these cultures was examined in six sub-areas within the childʼs CODA development. The main research method was semi-structured interviews with seven individuals from the target group. The output is a summary of recommendations at the general level on how to approach CODAs and what to avoid in relation to them. We come to the conclusion that CODA individuals are not negatively aff ected by this biculturalism; they are able to integrate into society in a standard way and above all to benefit from the specifics of their childhood.
650    _7
$a dítě $7 D002648 $2 czmesh
650    _7
$a lidé $7 D006801 $2 czmesh
650    _7
$a sluchově postižení $7 D019986 $2 czmesh
650    _7
$a rodiče $7 D010290 $2 czmesh
650    17
$a identifikace (psychologie) $7 D007062 $2 czmesh
653    00
$a osoby CODA
700    1_
$a Hradilová, Tereza, $d 1988- $7 ola2018999005 $u Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky
773    0_
$t Speciální pedagogika $x 1211-2720 $g Roč. 32, č. 1-2 (2022), s. 87-108 $w MED00011232
856    41
$u https://drive.google.com/file/d/1MR_T-sB8SZGPDRlzIPJRnUpZZcdgL7Ma/view $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b B 1676 $c 732 $y p $z 0
990    __
$a 20220707123943 $b ABA008
991    __
$a 20231002170940 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1951146 $s 1194880
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2022 $b 32 $c 1-2 $d 87-108 $i 1211-2720 $m Speciální pedagogika $x MED00011232
LZP    __
$c NLK109 $d 20231002 $a NLK 2023-05/kč

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...