Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Sebehodnocení a rysy osobnosti u výchovných pracovníků dětských táborů
[Self-esteem and personality traits of the educators of children's camps]

Kateřina Necpalová, Petr Česák, Katarína Millová, Zdenka Stránská

. 2023 ; 17 (1) : 1-12.

Status minimal Language Czech Country Czech Republic

Lidé s vyšší mírou sebehodnocení vykazují nízkou míru neuroticismu a vysokou míru přívětivosti, svědomitosti, extraverze a otevřenosti vůči zkušenosti, což by mohly být ideální předpoklady pro pozici výchovného pracovníka na dětském táboře. Cílem práce bylo zjistit, zda existuje rozdíl v sebehodnocení a rysech osobnosti u výchovných pracovníků a běžnou populací. Výzkumu se dobrovolně účastnilo 1153 respondentů (18 – 40 let), z toho 563 výchovných pracovníků a 590 respondentů z běžné populace. Data byla získávána pomocí online dotazníku, který se skládal z demografických otázek, RSES a BFI – 44. K analýze výsledků jsme využili deskriptivní statistiku a T–test pro nezávislé výběry. Výchovní pracovníci vykazují vyšší hodnotu sebehodnocení, a všech faktorů kromě neuroticismu, zde byly hodnoty nižší. Vedoucími se častěji stávají bývalí účastníci dětských táborů. Výsledky lze uplatnit při výběru vhodných vedoucích na pozice výchovných pracovníků.

People with a higher level of self-esteem show a low level of neuroticism and a high level of friendliness, conscientiousness, extraversion, and openness to experience, which could be ideal preconditions for the position of an educator at a children's camp. This work aims to find out whether there is a difference in self-esteem and personality traits between educators and the general population. 1,153 respondents (18–40 years) participated in this research, where 563 were educators and 590 were respondents from the general population. Data were obtained using an online questionnaire, which consisted of demographic questions, RSES and BFI-44. Data were analyzed by basic descriptive statistics and T-test for independent selections. Educators show a higher value of self-esteem and of all other factors except for neuroticism, where lower values were recorded. Former participants in children's camps became educators more often. The results can be applied in the selection of suitable leaders for the positions of educators.

Self-esteem and personality traits of the educators of children's camps

References provided by Crossref.org

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc23012226
003      
CZ-PrNML
005      
20230802135300.0
007      
cr|cn|
008      
230731s2023 xr fs 000 0|cze||
009      
eAR
024    7_
$a 10.29364/epsy.461 $2 doi
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Necpalová, Kateřina $7 xx0304765
245    10
$a Sebehodnocení a rysy osobnosti u výchovných pracovníků dětských táborů / $c Kateřina Necpalová, Petr Česák, Katarína Millová, Zdenka Stránská
246    31
$a Self-esteem and personality traits of the educators of children's camps
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Lidé s vyšší mírou sebehodnocení vykazují nízkou míru neuroticismu a vysokou míru přívětivosti, svědomitosti, extraverze a otevřenosti vůči zkušenosti, což by mohly být ideální předpoklady pro pozici výchovného pracovníka na dětském táboře. Cílem práce bylo zjistit, zda existuje rozdíl v sebehodnocení a rysech osobnosti u výchovných pracovníků a běžnou populací. Výzkumu se dobrovolně účastnilo 1153 respondentů (18 – 40 let), z toho 563 výchovných pracovníků a 590 respondentů z běžné populace. Data byla získávána pomocí online dotazníku, který se skládal z demografických otázek, RSES a BFI – 44. K analýze výsledků jsme využili deskriptivní statistiku a T–test pro nezávislé výběry. Výchovní pracovníci vykazují vyšší hodnotu sebehodnocení, a všech faktorů kromě neuroticismu, zde byly hodnoty nižší. Vedoucími se častěji stávají bývalí účastníci dětských táborů. Výsledky lze uplatnit při výběru vhodných vedoucích na pozice výchovných pracovníků.
520    9_
$a People with a higher level of self-esteem show a low level of neuroticism and a high level of friendliness, conscientiousness, extraversion, and openness to experience, which could be ideal preconditions for the position of an educator at a children's camp. This work aims to find out whether there is a difference in self-esteem and personality traits between educators and the general population. 1,153 respondents (18–40 years) participated in this research, where 563 were educators and 590 were respondents from the general population. Data were obtained using an online questionnaire, which consisted of demographic questions, RSES and BFI-44. Data were analyzed by basic descriptive statistics and T-test for independent selections. Educators show a higher value of self-esteem and of all other factors except for neuroticism, where lower values were recorded. Former participants in children's camps became educators more often. The results can be applied in the selection of suitable leaders for the positions of educators.
700    1_
$a Česák, Petr $7 xx0228034 $u VOŠ, OA, SPgŠ a SZŠ Most, p.o.
700    1_
$a Millová, Katarína, $d 1983- $7 xx0131864 $u Katedra psychologie na Filozofické fakultě v Ostravě
700    1_
$a Stránská, Zdenka, $d 1960- $7 mzk2005317783 $u Psychologický ústav na Filozofické fakultě Masarykovy Univerzity v Brně
773    0_
$t E-psychologie $x 1802-8853 $g Roč. 17, č. 1 (2023), s. 1-12 $w MED00174310
856    41
$u https://e-psycholog.eu/pdf/Necpalova_etal.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b online $y 0 $z 0
990    __
$a 20230728132727 $b ABA008
991    __
$a 20230802140746 $b ABA008
999    __
$a min $b bmc $g 1962558 $s 1198495
BAS    __
$a 3 $a 4
BMC    __
$a 2023 $b 17 $c 1 $d 1-12 $i 1802-8853 $m E-psychologie $x MED00174310
LZP    __
$a NLK 2023-23/dk

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...