-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Mezi praktickou a dialogickou reflexí u sociálních pracovníků a všeobecných sester
[Between Practical and Dialogic Reflection in Social Workers and General Practice Nurses]
Zuzana Havrdová, Michal Růžička, Walter Lorenz
Jazyk čeština Země Česko
Typ dokumentu práce podpořená grantem
- MeSH
- lidé MeSH
- odborné všeobecné sestry MeSH
- sebezhodnocení (psychologie) * MeSH
- sociální pracovníci MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
- Publikační typ
- práce podpořená grantem MeSH
CÍLE: Hlouběji porozumět rozdílům v tom, jak sociální pracovníci a všeobecné sestry vnímají a využívají reflexi ve své profesní praxi. TEORETICKÁ VÝCHODISKA: Pojetí reflexe-v-akci D. Schöna (1983); chápání reflexe jako aktů mysli, propojujících různé obsahy vědomí (Gibbs, 1998) za účelem zvládání situace. METODY: Kvalitativní rozhovory vedené dle záměrného výběru s 11 sociálními pracovníky a 6 všeobecnými sestrami pracujícími ve zdravotních a sociálních služeb více typů. Analýza dat inspirovaná zakotvenou teorií. VÝSLEDKY: Pro porozumění tomu, jak jsou procesy reflexe utvářeny faktory, jako je „předchozí formace“, „povaha pracovního prostředí“ a „povaha poskytované péče“, jsou data z výzkumu uspořádána dle dimenze kultivovanosti praktikované reflexe do pěti úrovní. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Aplikace poznatků o více variantách reflexe v sociální práci by mohla podpořit kultivaci reflexe zejména v multidisciplinárních týmech a tam, kde se zatím nedaří supervizi.
OBJECTIVES: To gain a deeper understanding of the differences in how social workers and nurses perceive and use reflection in their professional practice. THEORETICAL BASE: D. Schön’s concept of reflection-in-action (1983); reflection understood as acts of the mind, relating different contents of awareness to each other (Gibbs, 2008) in order to cope with the situation. METHODS: Qualitative interviews were conducted according to purposive sampling with 11 social workers and 6 nurses working in health and social services of more types. Data analysis was inspired by grounded theory. OUTCOMES: To understand how reflection processes are shaped by factors such as “previous formation”, “nature of the work environment” and “nature of care provided”, research data are organized according to the cultivation dimension of practiced reflection at five levels. SOCIAL WORK IMPLICATIONS: Awareness of different forms of reflection can contribute to the cultivation of reflection, especially in multidisciplinary teams and where supervision is not yet successful.
Between Practical and Dialogic Reflection in Social Workers and General Practice Nurses
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc23013473
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20240112022159.0
- 007
- ta
- 008
- 230830s2022 xr f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Havrdová, Zuzana $7 pag2008454825 $u Katedra aplikovaných sociálních věd FHS UK, Praha
- 245 10
- $a Mezi praktickou a dialogickou reflexí u sociálních pracovníků a všeobecných sester / $c Zuzana Havrdová, Michal Růžička, Walter Lorenz
- 246 31
- $a Between Practical and Dialogic Reflection in Social Workers and General Practice Nurses
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a CÍLE: Hlouběji porozumět rozdílům v tom, jak sociální pracovníci a všeobecné sestry vnímají a využívají reflexi ve své profesní praxi. TEORETICKÁ VÝCHODISKA: Pojetí reflexe-v-akci D. Schöna (1983); chápání reflexe jako aktů mysli, propojujících různé obsahy vědomí (Gibbs, 1998) za účelem zvládání situace. METODY: Kvalitativní rozhovory vedené dle záměrného výběru s 11 sociálními pracovníky a 6 všeobecnými sestrami pracujícími ve zdravotních a sociálních služeb více typů. Analýza dat inspirovaná zakotvenou teorií. VÝSLEDKY: Pro porozumění tomu, jak jsou procesy reflexe utvářeny faktory, jako je „předchozí formace“, „povaha pracovního prostředí“ a „povaha poskytované péče“, jsou data z výzkumu uspořádána dle dimenze kultivovanosti praktikované reflexe do pěti úrovní. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Aplikace poznatků o více variantách reflexe v sociální práci by mohla podpořit kultivaci reflexe zejména v multidisciplinárních týmech a tam, kde se zatím nedaří supervizi.
- 520 9_
- $a OBJECTIVES: To gain a deeper understanding of the differences in how social workers and nurses perceive and use reflection in their professional practice. THEORETICAL BASE: D. Schön’s concept of reflection-in-action (1983); reflection understood as acts of the mind, relating different contents of awareness to each other (Gibbs, 2008) in order to cope with the situation. METHODS: Qualitative interviews were conducted according to purposive sampling with 11 social workers and 6 nurses working in health and social services of more types. Data analysis was inspired by grounded theory. OUTCOMES: To understand how reflection processes are shaped by factors such as “previous formation”, “nature of the work environment” and “nature of care provided”, research data are organized according to the cultivation dimension of practiced reflection at five levels. SOCIAL WORK IMPLICATIONS: Awareness of different forms of reflection can contribute to the cultivation of reflection, especially in multidisciplinary teams and where supervision is not yet successful.
- 650 17
- $a sebezhodnocení (psychologie) $7 D012647 $2 czmesh
- 650 _7
- $a sociální pracovníci $7 D000068217 $2 czmesh
- 650 _7
- $a odborné všeobecné sestry $7 D009722 $2 czmesh
- 650 _7
- $a lidé $7 D006801 $2 czmesh
- 655 _7
- $a práce podpořená grantem $7 D013485 $2 czmesh
- 700 1_
- $a Růžička, Michal $7 ola2012691189 $u Katedra aplikovaných sociálních věd FHS UK, Praha
- 700 1_
- $a Lorenz, Walter $u Katedra aplikovaných sociálních věd FHS UK, Praha
- 773 0_
- $t Sociální práce $x 1213-6204 $g Roč. 22, č. 5 (2022), s. 92-106 $w MED00011100
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4115 $c 1227 a $y p $z 0
- 990 __
- $a 20230807142450 $b ABA008
- 991 __
- $a 20240112022153 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1975843 $s 1199780
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2022 $b 22 $c 5 $d 92-106 $i 1213-6204 $m Sociální práce $x MED00011100
- LZP __
- $c NLK197 $d 20240112 $a NLK 2023-07/jt