• Je něco špatně v tomto záznamu ?

Mezi praktickou a dialogickou reflexí u sociálních pracovníků a všeobecných sester
[Between Practical and Dialogic Reflection in Social Workers and General Practice Nurses]

Zuzana Havrdová, Michal Růžička, Walter Lorenz

. 2022 ; 22 (5) : 92-106.

Jazyk čeština Země Česko

Typ dokumentu práce podpořená grantem

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc23013473

CÍLE: Hlouběji porozumět rozdílům v tom, jak sociální pracovníci a všeobecné sestry vnímají a využívají reflexi ve své profesní praxi. TEORETICKÁ VÝCHODISKA: Pojetí reflexe-v-akci D. Schöna (1983); chápání reflexe jako aktů mysli, propojujících různé obsahy vědomí (Gibbs, 1998) za účelem zvládání situace. METODY: Kvalitativní rozhovory vedené dle záměrného výběru s 11 sociálními pracovníky a 6 všeobecnými sestrami pracujícími ve zdravotních a sociálních služeb více typů. Analýza dat inspirovaná zakotvenou teorií. VÝSLEDKY: Pro porozumění tomu, jak jsou procesy reflexe utvářeny faktory, jako je „předchozí formace“, „povaha pracovního prostředí“ a „povaha poskytované péče“, jsou data z výzkumu uspořádána dle dimenze kultivovanosti praktikované reflexe do pěti úrovní. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Aplikace poznatků o více variantách reflexe v sociální práci by mohla podpořit kultivaci reflexe zejména v multidisciplinárních týmech a tam, kde se zatím nedaří supervizi.

OBJECTIVES: To gain a deeper understanding of the differences in how social workers and nurses perceive and use reflection in their professional practice. THEORETICAL BASE: D. Schön’s concept of reflection-in-action (1983); reflection understood as acts of the mind, relating different contents of awareness to each other (Gibbs, 2008) in order to cope with the situation. METHODS: Qualitative interviews were conducted according to purposive sampling with 11 social workers and 6 nurses working in health and social services of more types. Data analysis was inspired by grounded theory. OUTCOMES: To understand how reflection processes are shaped by factors such as “previous formation”, “nature of the work environment” and “nature of care provided”, research data are organized according to the cultivation dimension of practiced reflection at five levels. SOCIAL WORK IMPLICATIONS: Awareness of different forms of reflection can contribute to the cultivation of reflection, especially in multidisciplinary teams and where supervision is not yet successful.

Between Practical and Dialogic Reflection in Social Workers and General Practice Nurses

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc23013473
003      
CZ-PrNML
005      
20240112022159.0
007      
ta
008      
230830s2022 xr f 000 0|cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Havrdová, Zuzana $7 pag2008454825 $u Katedra aplikovaných sociálních věd FHS UK, Praha
245    10
$a Mezi praktickou a dialogickou reflexí u sociálních pracovníků a všeobecných sester / $c Zuzana Havrdová, Michal Růžička, Walter Lorenz
246    31
$a Between Practical and Dialogic Reflection in Social Workers and General Practice Nurses
504    __
$a Literatura
520    3_
$a CÍLE: Hlouběji porozumět rozdílům v tom, jak sociální pracovníci a všeobecné sestry vnímají a využívají reflexi ve své profesní praxi. TEORETICKÁ VÝCHODISKA: Pojetí reflexe-v-akci D. Schöna (1983); chápání reflexe jako aktů mysli, propojujících různé obsahy vědomí (Gibbs, 1998) za účelem zvládání situace. METODY: Kvalitativní rozhovory vedené dle záměrného výběru s 11 sociálními pracovníky a 6 všeobecnými sestrami pracujícími ve zdravotních a sociálních služeb více typů. Analýza dat inspirovaná zakotvenou teorií. VÝSLEDKY: Pro porozumění tomu, jak jsou procesy reflexe utvářeny faktory, jako je „předchozí formace“, „povaha pracovního prostředí“ a „povaha poskytované péče“, jsou data z výzkumu uspořádána dle dimenze kultivovanosti praktikované reflexe do pěti úrovní. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Aplikace poznatků o více variantách reflexe v sociální práci by mohla podpořit kultivaci reflexe zejména v multidisciplinárních týmech a tam, kde se zatím nedaří supervizi.
520    9_
$a OBJECTIVES: To gain a deeper understanding of the differences in how social workers and nurses perceive and use reflection in their professional practice. THEORETICAL BASE: D. Schön’s concept of reflection-in-action (1983); reflection understood as acts of the mind, relating different contents of awareness to each other (Gibbs, 2008) in order to cope with the situation. METHODS: Qualitative interviews were conducted according to purposive sampling with 11 social workers and 6 nurses working in health and social services of more types. Data analysis was inspired by grounded theory. OUTCOMES: To understand how reflection processes are shaped by factors such as “previous formation”, “nature of the work environment” and “nature of care provided”, research data are organized according to the cultivation dimension of practiced reflection at five levels. SOCIAL WORK IMPLICATIONS: Awareness of different forms of reflection can contribute to the cultivation of reflection, especially in multidisciplinary teams and where supervision is not yet successful.
650    17
$a sebezhodnocení (psychologie) $7 D012647 $2 czmesh
650    _7
$a sociální pracovníci $7 D000068217 $2 czmesh
650    _7
$a odborné všeobecné sestry $7 D009722 $2 czmesh
650    _7
$a lidé $7 D006801 $2 czmesh
655    _7
$a práce podpořená grantem $7 D013485 $2 czmesh
700    1_
$a Růžička, Michal $7 ola2012691189 $u Katedra aplikovaných sociálních věd FHS UK, Praha
700    1_
$a Lorenz, Walter $u Katedra aplikovaných sociálních věd FHS UK, Praha
773    0_
$t Sociální práce $x 1213-6204 $g Roč. 22, č. 5 (2022), s. 92-106 $w MED00011100
910    __
$a ABA008 $b A 4115 $c 1227 a $y p $z 0
990    __
$a 20230807142450 $b ABA008
991    __
$a 20240112022153 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1975843 $s 1199780
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2022 $b 22 $c 5 $d 92-106 $i 1213-6204 $m Sociální práce $x MED00011100
LZP    __
$c NLK197 $d 20240112 $a NLK 2023-07/jt

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...