Detail
Článek
Web zdroj
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Adaptace Walker-McConnellovy stupnice sociální kompetence a školní přizpůsobivosti do českého prostředí
[Adaptation of the Walker-McConnell scale of social competence and school adjustment to the Czech environment]

Tereza Tetourová, Filip Děchtěrenko, Jiří Lukavský, Anna Frombergerová, Cyril Brom

. 2023 ; 17 (3) : 15-34.

Status minimální Jazyk čeština Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc23018075

V České republice je nedostatek vhodných nástrojů pro posouzení sociálních kompetencí žáků. Cílem předložené studie bylo ověřit psychometrické charakteristiky zahraničního nástroje zvaného Walker-McConnellova stupnice sociální kompetence a školní přizpůsobivosti a podniknout tak první kroky k jeho adaptaci do českého prostředí. Nástroj je určený pro učitele (či další pedagogické pracovníky), kteří zaznamenávají své pozorování frekvence daných projevů sociálního chování u jednotlivých žáků. Stupnici vyplnilo 15 třídních učitelů a 15 asistentů pedagoga za celkem 307 žáků 1. až 5. ročníku z 15 tříd, přičemž se jednalo vždy o jednoho třídního učitele a jednoho asistenta pedagoga z každé třídy. Byla provedena analýza shody hodnotitelů a konfirmační faktorová analýza, která odhalila nízkou shodu původního nástroje s daty. Z tohoto důvodu byla původní verze stupnice modifikována a vytvořena zkrácená verze stupnice za zachování původních subškál. Limitem studie je skutečnost, že neproběhla plná validace stupnice. Navazujícím krokem ve validaci stupnice je ověření platnosti nástroje alternativní diagnostickou metodou. Nástroj je zamýšlen pro využití ve školní poradenské praxi.

There are insufficient suitable methods for assessing pupils’ social competence in the Czech Republic. The study aims to verify the psychometric properties of the instrument called The Walker-McConnell Scale of Social Competence and School Adjustment and initiate the process of adapting it to the Czech environment. The instrument is intended for teachers (or other teaching staff) who record their observations of the frequency of pupils’ given manifestations of social behaviour. The scale was answered by 15 class teachers and 15 teaching assistants who completed it for 307 pupils attending grades 1 to 5 from 15 different classes, with one class teacher and one teaching assistant from each class. Inter-rater agreement and confirmatory factor analysis were computed, revealing a low fit of the original instrument to the data. For that reason, the original version was modified, and a reduced version of the scale was created while preserving the original subscales. A limitation of the study is the fact that the full validation of the instrument was not conducted. The subsequent step in the validation process is verifying the instrument’s va­lidity by another diagnostic method. The instrument is intended for use in school counselling practice.

Adaptation of the Walker-McConnell scale of social competence and school adjustment to the Czech environment

Citace poskytuje Crossref.org

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc23018075
003      
CZ-PrNML
005      
20231110093401.0
007      
cr|cn|
008      
231103s2023 xr d fs 000 0|cze||
009      
eAR
024    7_
$a 10.29364/epsy.477 $2 doi
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Tetourová, Tereza, $d 1994- $7 xx0309518 $u Katedra psychologie Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy $u Katedra softwaru a výuky informatiky Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy
245    10
$a Adaptace Walker-McConnellovy stupnice sociální kompetence a školní přizpůsobivosti do českého prostředí / $c Tereza Tetourová, Filip Děchtěrenko, Jiří Lukavský, Anna Frombergerová, Cyril Brom
246    31
$a Adaptation of the Walker-McConnell scale of social competence and school adjustment to the Czech environment
504    __
$a Literatura
520    3_
$a V České republice je nedostatek vhodných nástrojů pro posouzení sociálních kompetencí žáků. Cílem předložené studie bylo ověřit psychometrické charakteristiky zahraničního nástroje zvaného Walker-McConnellova stupnice sociální kompetence a školní přizpůsobivosti a podniknout tak první kroky k jeho adaptaci do českého prostředí. Nástroj je určený pro učitele (či další pedagogické pracovníky), kteří zaznamenávají své pozorování frekvence daných projevů sociálního chování u jednotlivých žáků. Stupnici vyplnilo 15 třídních učitelů a 15 asistentů pedagoga za celkem 307 žáků 1. až 5. ročníku z 15 tříd, přičemž se jednalo vždy o jednoho třídního učitele a jednoho asistenta pedagoga z každé třídy. Byla provedena analýza shody hodnotitelů a konfirmační faktorová analýza, která odhalila nízkou shodu původního nástroje s daty. Z tohoto důvodu byla původní verze stupnice modifikována a vytvořena zkrácená verze stupnice za zachování původních subškál. Limitem studie je skutečnost, že neproběhla plná validace stupnice. Navazujícím krokem ve validaci stupnice je ověření platnosti nástroje alternativní diagnostickou metodou. Nástroj je zamýšlen pro využití ve školní poradenské praxi.
520    9_
$a There are insufficient suitable methods for assessing pupils’ social competence in the Czech Republic. The study aims to verify the psychometric properties of the instrument called The Walker-McConnell Scale of Social Competence and School Adjustment and initiate the process of adapting it to the Czech environment. The instrument is intended for teachers (or other teaching staff) who record their observations of the frequency of pupils’ given manifestations of social behaviour. The scale was answered by 15 class teachers and 15 teaching assistants who completed it for 307 pupils attending grades 1 to 5 from 15 different classes, with one class teacher and one teaching assistant from each class. Inter-rater agreement and confirmatory factor analysis were computed, revealing a low fit of the original instrument to the data. For that reason, the original version was modified, and a reduced version of the scale was created while preserving the original subscales. A limitation of the study is the fact that the full validation of the instrument was not conducted. The subsequent step in the validation process is verifying the instrument’s va­lidity by another diagnostic method. The instrument is intended for use in school counselling practice.
773    0_
$t E-psychologie $x 1802-8853 $g Roč. 17, č. 3 (2023), s. 15-34 $w MED00174310
856    41
$u https://e-psycholog.eu/pdf/Tetourova-etal.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b online $y 0 $z 0
990    __
$a 20141023135230 $b ABA008
991    __
$a 20231110093354 $b ABA008
999    __
$a min $b bmc $g 2004139 $s 1204473
BAS    __
$a 3 $a 4
BMC    __
$a 2023 $b 17 $c 3 $d 15-34 $i 1802-8853 $m E-psychologie $x MED00174310
LZP    __
$a NLK 2023-32/dk

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...