-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Adaptace Walker-McConnellovy stupnice sociální kompetence a školní přizpůsobivosti do českého prostředí
[Adaptation of the Walker-McConnell scale of social competence and school adjustment to the Czech environment]
Tereza Tetourová, Filip Děchtěrenko, Jiří Lukavský, Anna Frombergerová, Cyril Brom
Status minimální Jazyk čeština Země Česko
Digitální knihovna NLK
Zdroj
NLK
Directory of Open Access Journals
od 2007
Open Access Digital Library
od 2007-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
od 2007
V České republice je nedostatek vhodných nástrojů pro posouzení sociálních kompetencí žáků. Cílem předložené studie bylo ověřit psychometrické charakteristiky zahraničního nástroje zvaného Walker-McConnellova stupnice sociální kompetence a školní přizpůsobivosti a podniknout tak první kroky k jeho adaptaci do českého prostředí. Nástroj je určený pro učitele (či další pedagogické pracovníky), kteří zaznamenávají své pozorování frekvence daných projevů sociálního chování u jednotlivých žáků. Stupnici vyplnilo 15 třídních učitelů a 15 asistentů pedagoga za celkem 307 žáků 1. až 5. ročníku z 15 tříd, přičemž se jednalo vždy o jednoho třídního učitele a jednoho asistenta pedagoga z každé třídy. Byla provedena analýza shody hodnotitelů a konfirmační faktorová analýza, která odhalila nízkou shodu původního nástroje s daty. Z tohoto důvodu byla původní verze stupnice modifikována a vytvořena zkrácená verze stupnice za zachování původních subškál. Limitem studie je skutečnost, že neproběhla plná validace stupnice. Navazujícím krokem ve validaci stupnice je ověření platnosti nástroje alternativní diagnostickou metodou. Nástroj je zamýšlen pro využití ve školní poradenské praxi.
There are insufficient suitable methods for assessing pupils’ social competence in the Czech Republic. The study aims to verify the psychometric properties of the instrument called The Walker-McConnell Scale of Social Competence and School Adjustment and initiate the process of adapting it to the Czech environment. The instrument is intended for teachers (or other teaching staff) who record their observations of the frequency of pupils’ given manifestations of social behaviour. The scale was answered by 15 class teachers and 15 teaching assistants who completed it for 307 pupils attending grades 1 to 5 from 15 different classes, with one class teacher and one teaching assistant from each class. Inter-rater agreement and confirmatory factor analysis were computed, revealing a low fit of the original instrument to the data. For that reason, the original version was modified, and a reduced version of the scale was created while preserving the original subscales. A limitation of the study is the fact that the full validation of the instrument was not conducted. The subsequent step in the validation process is verifying the instrument’s validity by another diagnostic method. The instrument is intended for use in school counselling practice.
Katedra psychologie Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy
Katedra softwaru a výuky informatiky Matematicko fyzikální fakulty Univerzity Karlovy
Adaptation of the Walker-McConnell scale of social competence and school adjustment to the Czech environment
Citace poskytuje Crossref.org
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc23018075
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20231110093401.0
- 007
- cr|cn|
- 008
- 231103s2023 xr d fs 000 0|cze||
- 009
- eAR
- 024 7_
- $a 10.29364/epsy.477 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Tetourová, Tereza, $d 1994- $7 xx0309518 $u Katedra psychologie Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy $u Katedra softwaru a výuky informatiky Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy
- 245 10
- $a Adaptace Walker-McConnellovy stupnice sociální kompetence a školní přizpůsobivosti do českého prostředí / $c Tereza Tetourová, Filip Děchtěrenko, Jiří Lukavský, Anna Frombergerová, Cyril Brom
- 246 31
- $a Adaptation of the Walker-McConnell scale of social competence and school adjustment to the Czech environment
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a V České republice je nedostatek vhodných nástrojů pro posouzení sociálních kompetencí žáků. Cílem předložené studie bylo ověřit psychometrické charakteristiky zahraničního nástroje zvaného Walker-McConnellova stupnice sociální kompetence a školní přizpůsobivosti a podniknout tak první kroky k jeho adaptaci do českého prostředí. Nástroj je určený pro učitele (či další pedagogické pracovníky), kteří zaznamenávají své pozorování frekvence daných projevů sociálního chování u jednotlivých žáků. Stupnici vyplnilo 15 třídních učitelů a 15 asistentů pedagoga za celkem 307 žáků 1. až 5. ročníku z 15 tříd, přičemž se jednalo vždy o jednoho třídního učitele a jednoho asistenta pedagoga z každé třídy. Byla provedena analýza shody hodnotitelů a konfirmační faktorová analýza, která odhalila nízkou shodu původního nástroje s daty. Z tohoto důvodu byla původní verze stupnice modifikována a vytvořena zkrácená verze stupnice za zachování původních subškál. Limitem studie je skutečnost, že neproběhla plná validace stupnice. Navazujícím krokem ve validaci stupnice je ověření platnosti nástroje alternativní diagnostickou metodou. Nástroj je zamýšlen pro využití ve školní poradenské praxi.
- 520 9_
- $a There are insufficient suitable methods for assessing pupils’ social competence in the Czech Republic. The study aims to verify the psychometric properties of the instrument called The Walker-McConnell Scale of Social Competence and School Adjustment and initiate the process of adapting it to the Czech environment. The instrument is intended for teachers (or other teaching staff) who record their observations of the frequency of pupils’ given manifestations of social behaviour. The scale was answered by 15 class teachers and 15 teaching assistants who completed it for 307 pupils attending grades 1 to 5 from 15 different classes, with one class teacher and one teaching assistant from each class. Inter-rater agreement and confirmatory factor analysis were computed, revealing a low fit of the original instrument to the data. For that reason, the original version was modified, and a reduced version of the scale was created while preserving the original subscales. A limitation of the study is the fact that the full validation of the instrument was not conducted. The subsequent step in the validation process is verifying the instrument’s validity by another diagnostic method. The instrument is intended for use in school counselling practice.
- 773 0_
- $t E-psychologie $x 1802-8853 $g Roč. 17, č. 3 (2023), s. 15-34 $w MED00174310
- 856 41
- $u https://e-psycholog.eu/pdf/Tetourova-etal.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b online $y 0 $z 0
- 990 __
- $a 20141023135230 $b ABA008
- 991 __
- $a 20231110093354 $b ABA008
- 999 __
- $a min $b bmc $g 2004139 $s 1204473
- BAS __
- $a 3 $a 4
- BMC __
- $a 2023 $b 17 $c 3 $d 15-34 $i 1802-8853 $m E-psychologie $x MED00174310
- LZP __
- $a NLK 2023-32/dk