• Something wrong with this record ?

Přínosy zapojení do sportu u osob s mentálním postižením
[Benefits of sport participation for athletes with intellectual impairment]

L. Francová, K. Mrštinová, I. Růžička

. 2023 ; 24 (2-3) : 51-58. [pub] 20240215

Language Czech Country Czech Republic

Sportovní příležitosti zaměřené na sportovce s mentálním postižením procházejí vývojem. Sportovní příprava osob s mentálním postižením má svá specifika. V mnoha případech je vyžadován speciální přístup, asistence a podpora. Existuje mnoho případů, kdy se jeden z rodičů nebo dokonce oba stanou trenéry nebo doprovází své dítě s postižením na sportovní akci. Vzniká tak prostor nejen pro potřebnou podporu, poznání, rozvoj, ale i výjimečné chvíle společných zážitků. Cílem této studie bylo zjistit názory a přínos sportu z pohledu rodičů. Zvolenou metodou výzkumu byly rozhovory s rodiči dětí s mentálním postižením. Získané informace byly zdokumentovány, na základě kódování byly vytvořeny kategorie a postupně analyzovány. Výsledky potvrdily přínos sportu pro jedince s mentálním postižením i jejich rodiče. Výzkum popisuje vliv na motivaci, emoční vývoj, samostatnost, seberealizaci a sounáležitost. Velmi důležitá je podpora rodiny, zejména v době inkluze, při hledání sportovních aktivit a cílů rodin dětí s postižením. Pomocnou roli mají školy a kluby, jejich role je menší než v období před inkluzivním vzděláváním

Sports opportunities focused on athletes with intellectual disabilities are undergoing development. The athletic preparation of individuals with intellectual disabilities has its specificities, often requiring a special approach, assistance, and support. In many cases, one or both parents become coaches or accompany their disabled child to sports events. This creates a space not only for necessary support, understanding and development but also for exceptional moments of shared experiences. The aim of this study was to explore the perspectives and benefits of sports from the viewpoint of parents. The chosen research method was interviews with parents of children with intellectual disabilities. The gathered information was documented, categories were created based on coding and they were subsequently analysed. The results confirmed that there are benefits of sports for individuals with intellectual disabilities and their parents. The research describes the impact on motivation, emotional development, independence, self-realization and a sense of belonging. Family support is crucial, especially during inclusive periods, for searching sports activities and goals for families of children with disabilities. Schools and clubs play a supportive role, smaller than in the period before inclusive education.

Benefits of sport participation for athletes with intellectual impairment

References provided by Crossref.org

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc24004097
003      
CZ-PrNML
005      
20240409092811.0
007      
ta
008      
240403s2023 xr f 000 0|cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.32725/sk.2024.003 $2 doi
040    __
$a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Francová, Lucie, $d 1976- $7 xx0315820 $u Univerzita Hradec Králové, Pedagogická fakulta, Katedra tělesné výchovy a sportu
245    10
$a Přínosy zapojení do sportu u osob s mentálním postižením / $c L. Francová, K. Mrštinová, I. Růžička
246    31
$a Benefits of sport participation for athletes with intellectual impairment
520    3_
$a Sportovní příležitosti zaměřené na sportovce s mentálním postižením procházejí vývojem. Sportovní příprava osob s mentálním postižením má svá specifika. V mnoha případech je vyžadován speciální přístup, asistence a podpora. Existuje mnoho případů, kdy se jeden z rodičů nebo dokonce oba stanou trenéry nebo doprovází své dítě s postižením na sportovní akci. Vzniká tak prostor nejen pro potřebnou podporu, poznání, rozvoj, ale i výjimečné chvíle společných zážitků. Cílem této studie bylo zjistit názory a přínos sportu z pohledu rodičů. Zvolenou metodou výzkumu byly rozhovory s rodiči dětí s mentálním postižením. Získané informace byly zdokumentovány, na základě kódování byly vytvořeny kategorie a postupně analyzovány. Výsledky potvrdily přínos sportu pro jedince s mentálním postižením i jejich rodiče. Výzkum popisuje vliv na motivaci, emoční vývoj, samostatnost, seberealizaci a sounáležitost. Velmi důležitá je podpora rodiny, zejména v době inkluze, při hledání sportovních aktivit a cílů rodin dětí s postižením. Pomocnou roli mají školy a kluby, jejich role je menší než v období před inkluzivním vzděláváním
520    9_
$a Sports opportunities focused on athletes with intellectual disabilities are undergoing development. The athletic preparation of individuals with intellectual disabilities has its specificities, often requiring a special approach, assistance, and support. In many cases, one or both parents become coaches or accompany their disabled child to sports events. This creates a space not only for necessary support, understanding and development but also for exceptional moments of shared experiences. The aim of this study was to explore the perspectives and benefits of sports from the viewpoint of parents. The chosen research method was interviews with parents of children with intellectual disabilities. The gathered information was documented, categories were created based on coding and they were subsequently analysed. The results confirmed that there are benefits of sports for individuals with intellectual disabilities and their parents. The research describes the impact on motivation, emotional development, independence, self-realization and a sense of belonging. Family support is crucial, especially during inclusive periods, for searching sports activities and goals for families of children with disabilities. Schools and clubs play a supportive role, smaller than in the period before inclusive education.
650    17
$a sport pro děti a mládež $7 D000067009 $2 czmesh
650    17
$a sporty pro handicapované $7 D064846 $2 czmesh
650    _7
$a zapojení do společnosti $7 D058992 $2 czmesh
650    _7
$a sportovci $7 D056352 $2 czmesh
650    _7
$a osoby s mentálním postižením $7 D019989 $2 czmesh
650    _7
$a postižené děti $7 D019988 $2 czmesh
650    _7
$a dítě $7 D002648 $2 czmesh
650    _7
$a lidé $7 D006801 $2 czmesh
700    1_
$a Mrštinová, Klára, $d 1997- $7 xx0315806 $u Univerzita Hradec Králové, Pedagogická fakulta, Katedra tělesné výchovy a sportu
700    1_
$a Růžička, Ivan, $u Univerzita Hradec Králové, Pedagogická fakulta, Katedra tělesné výchovy a sportu $d 1967- $7 xx0094720
773    0_
$t Studia Kinanthropologica $x 1213-2101 $g Roč. 24, č. 2-3 (2023), s. 51-58 $w MED00177467
856    41
$u https://sk.pf.jcu.cz/artkey/stk-202302-0003_prinosy-zapojeni-do-sportu-u-osob-s-mentalnim-postizenim.php $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b B 2658 $c 868 $y p $z 0
990    __
$a 20240307 $b ABA008
991    __
$a 20240409092808 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 2073403 $s 1213849
BAS    __
$a 3
BAS    __
$a PreBMC
BMC    __
$a 2023 $b 24 $c 2-3 $d 51-58 $e 20240215 $i 1213-2101 $m Studia Kinanthropologica $x MED00177467
LZP    __
$c NLK120 $d 20240408 $b NLK111 $a Actavia-MED00177467-20240307

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...