• Je něco špatně v tomto záznamu ?

Projekt Vývoj a pilotní ověření regionálního vzdělávacího modulu prevence duševního onemocnění dětí a dospívajících s důrazem na rizikové chování - představení preventivních intervenčních nástrojů
[Development and pilot testing of a regional educational module to prevent mental illness among children and adolescents with an emphasis on risk behaviour - outline of preventive intervention tools]

Jaroslav Šejvl, Elizabeth Nováková, Filip Šedivý, Miroslava Mašlániová, Roman Gabrhelík, Michal Miovský

. 2024 ; 59 (1-2) : 45-75.

Jazyk čeština Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc24015788

Systematické vzdělávání v jednooborovém vysokoškolském pregraduálním programu v rámci primární prevence rizikového chování není v České republice doposud akreditováno. Z tohoto důvodu jsou profesionálové, kteří v prevenci působí ve školách a školských zařízeních (primárně se jedná o školní metodiky prevence), odkázáni na institut celoživotního anebo dalšího vzdělávání pedagogických pracovníku. Jednou z možností profesního rozvoje preventivních pracovníku je podpora principu komunitní prevence. V rámci tohoto přístupu dochází k zapojení širokého spektra subjektu, jejichž role je v rámci prevence nezastupitelná, k jejich vzájemnému (pozitivnímu) ovlivňování, vzdělávání, kolaborativnímu učení a sdílení dobré praxe. V článku představujeme projekt Vývoj a pilotní ověření regionálního vzdělávacího modulu prevence duševního onemocnění dětí a dospívajících s důrazem na rizikové chování (dále jen „Coperisk“), resp. jeho klíčové výstupy. Jeho cílem bylo vytvořit, pilotně implementovat a evaluovat komplexní komunitní preventivní program, založený právě na nových a převzatých intervenčních nástrojích. Ten se zaměřoval na tři vybrané formy rizikového chování – závislosti a závislostní chování (látkové i nelátkové), sebepoškozování a poruchy příjmu potravy. Projektové aktivity byly realizovány ve třech na základe analýz vybraných lokalitách – Praha 11, Orlová a Havířov. Cílovou skupinou byli profesionálové, kteří participují v dané komunitě/ mikroregionu na prevenci rizikového chování. Jednalo se zejména o pedagogické pracovníky (zejm. školní metodiky prevence, výchovné poradce), pracovníky orgánu sociálně právní ochrany dětí (dále jen „OSPODu“ policisty a strážníky, pediatry a samozřejmě i ty, kteří z právního hlediska nesou odpovědnost za výchovu svých dětí – zákonné zástupce.

Systematic education conceived as a single-major undergraduate and graduate academic programme in the prevention of risk behaviour has not yet been accredited in the Czech Republic. Therefore, professionals engaged in school-based prevention (mainly those in the position of school prevention workers) must rely on institutions providing lifelong learning for education professionals. One possible way of supporting prevention workers' professional growth is to promote the principles of community prevention. Such an approach facilitates the involvement of a wide range of stakeholders who play key roles in prevention efforts, their (positive) interaction, education and training, collaborative learning, and sharing good practices. The paper describes the project titled The Development and Pilot Testing of a Regional Educational Module to Prevent Mental Illness among Children and Adolescents with an Emphasis on Risk Behaviour (“Coperisk”) and its key deliverables. The project sought to develop, pilot, and evaluate a comprehensive community-based prevention programme underpinned by new and adapted intervention tools. It addressed three selected forms of risk behaviour – substance use and other addictions, self-harming, and eating disorders. The project activities were implemented in three locations – the Prague 11 District and the municipalities of Orlová and Havířov – selected on the basis of analysis. The target group comprised professionals involved in the prevention of risk behaviour in the given communities/ microregions. These included education professionals (especially school prevention workers and school counsellors), child protection officers, law enforcement officers, paediatricians, and, of course, those who are by law responsible for the upbringing of their children, i.e. natural or legal guardians.

Development and pilot testing of a regional educational module to prevent mental illness among children and adolescents with an emphasis on risk behaviour - outline of preventive intervention tools

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc24015788
003      
CZ-PrNML
005      
20250310093942.0
007      
ta
008      
240824s2024 xr f 000 0|cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Šejvl, Jaroslav, $d 1976- $7 jx20070626039 $u Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN, Praha
245    10
$a Projekt Vývoj a pilotní ověření regionálního vzdělávacího modulu prevence duševního onemocnění dětí a dospívajících s důrazem na rizikové chování - představení preventivních intervenčních nástrojů / $c Jaroslav Šejvl, Elizabeth Nováková, Filip Šedivý, Miroslava Mašlániová, Roman Gabrhelík, Michal Miovský
246    31
$a Development and pilot testing of a regional educational module to prevent mental illness among children and adolescents with an emphasis on risk behaviour - outline of preventive intervention tools
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Systematické vzdělávání v jednooborovém vysokoškolském pregraduálním programu v rámci primární prevence rizikového chování není v České republice doposud akreditováno. Z tohoto důvodu jsou profesionálové, kteří v prevenci působí ve školách a školských zařízeních (primárně se jedná o školní metodiky prevence), odkázáni na institut celoživotního anebo dalšího vzdělávání pedagogických pracovníku. Jednou z možností profesního rozvoje preventivních pracovníku je podpora principu komunitní prevence. V rámci tohoto přístupu dochází k zapojení širokého spektra subjektu, jejichž role je v rámci prevence nezastupitelná, k jejich vzájemnému (pozitivnímu) ovlivňování, vzdělávání, kolaborativnímu učení a sdílení dobré praxe. V článku představujeme projekt Vývoj a pilotní ověření regionálního vzdělávacího modulu prevence duševního onemocnění dětí a dospívajících s důrazem na rizikové chování (dále jen „Coperisk“), resp. jeho klíčové výstupy. Jeho cílem bylo vytvořit, pilotně implementovat a evaluovat komplexní komunitní preventivní program, založený právě na nových a převzatých intervenčních nástrojích. Ten se zaměřoval na tři vybrané formy rizikového chování – závislosti a závislostní chování (látkové i nelátkové), sebepoškozování a poruchy příjmu potravy. Projektové aktivity byly realizovány ve třech na základe analýz vybraných lokalitách – Praha 11, Orlová a Havířov. Cílovou skupinou byli profesionálové, kteří participují v dané komunitě/ mikroregionu na prevenci rizikového chování. Jednalo se zejména o pedagogické pracovníky (zejm. školní metodiky prevence, výchovné poradce), pracovníky orgánu sociálně právní ochrany dětí (dále jen „OSPODu“ policisty a strážníky, pediatry a samozřejmě i ty, kteří z právního hlediska nesou odpovědnost za výchovu svých dětí – zákonné zástupce.
520    9_
$a Systematic education conceived as a single-major undergraduate and graduate academic programme in the prevention of risk behaviour has not yet been accredited in the Czech Republic. Therefore, professionals engaged in school-based prevention (mainly those in the position of school prevention workers) must rely on institutions providing lifelong learning for education professionals. One possible way of supporting prevention workers' professional growth is to promote the principles of community prevention. Such an approach facilitates the involvement of a wide range of stakeholders who play key roles in prevention efforts, their (positive) interaction, education and training, collaborative learning, and sharing good practices. The paper describes the project titled The Development and Pilot Testing of a Regional Educational Module to Prevent Mental Illness among Children and Adolescents with an Emphasis on Risk Behaviour (“Coperisk”) and its key deliverables. The project sought to develop, pilot, and evaluate a comprehensive community-based prevention programme underpinned by new and adapted intervention tools. It addressed three selected forms of risk behaviour – substance use and other addictions, self-harming, and eating disorders. The project activities were implemented in three locations – the Prague 11 District and the municipalities of Orlová and Havířov – selected on the basis of analysis. The target group comprised professionals involved in the prevention of risk behaviour in the given communities/ microregions. These included education professionals (especially school prevention workers and school counsellors), child protection officers, law enforcement officers, paediatricians, and, of course, those who are by law responsible for the upbringing of their children, i.e. natural or legal guardians.
650    07
$a zdravotně rizikové chování $7 D000073599 $2 czmesh
650    17
$a duševní poruchy $x etiologie $x prevence a kontrola $7 D001523 $2 czmesh
650    07
$a sebepoškozování $x prevence a kontrola $x psychologie $x terapie $7 D012652 $2 czmesh
650    07
$a poruchy příjmu potravy $x prevence a kontrola $x psychologie $x terapie $7 D001068 $2 czmesh
650    07
$a návykové chování $x prevence a kontrola $x psychologie $x terapie $7 D016739 $2 czmesh
650    07
$a služby v oblasti duševního zdraví komunity $x organizace a řízení $7 D003156 $2 czmesh
650    07
$a primární prevence $x metody $7 D011322 $2 czmesh
650    07
$a chování snižující riziko $7 D040242 $2 czmesh
650    07
$a rodiče $7 D010290 $2 czmesh
650    07
$a výchova a vzdělávání $x metody $7 D004493 $2 czmesh
650    07
$a školní zdravotnické služby $7 D012572 $2 czmesh
650    07
$a lidé $7 D006801 $2 czmesh
700    1_
$a Nováková, Elizabeth $7 xx0247492 $u Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN, Praha
700    1_
$a Šedivý, Filip $7 xx0321963 $u Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN, Praha
700    1_
$a Mašlániová, Miroslava $7 xx0240297 $u Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN, Praha
700    1_
$a Gabrhelík, Roman, $d 1978- $7 js20060217003 $u Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN, Praha
700    1_
$a Miovský, Michal, $d 1975- $7 xx0017463 $u University of New York in Prague
773    0_
$t Alkoholizmus a drogové závislosti $g Roč. 59, č. 1-2 (2024), s. 45-75 $w MED00009086
856    41
$u https://www.adzpo.sk/sk/adzpo-archiv $y domovská strána časopisu
910    __
$a ABA008 $b A 4021 $c 600 b $y p $z 0
990    __
$a 20240823143522 $b ABA008
991    __
$a 20250310100050 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 2138022 $s 1227702
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2024 $b 59 $c 1-2 $d 45-75 $m Alkoholizmus a drogové závislosti $n Alkohol. drog. Závisl. $x MED00009086
LZP    __
$c NLK183 $d 20241208 $a NLK 2024-32/dk

Najít záznam