-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Projekt Vývoj a pilotní ověření regionálního vzdělávacího modulu prevence duševního onemocnění dětí a dospívajících s důrazem na rizikové chování - představení preventivních intervenčních nástrojů
[Development and pilot testing of a regional educational module to prevent mental illness among children and adolescents with an emphasis on risk behaviour - outline of preventive intervention tools]
Jaroslav Šejvl, Elizabeth Nováková, Filip Šedivý, Miroslava Mašlániová, Roman Gabrhelík, Michal Miovský
Jazyk čeština Země Česko
- MeSH
- chování snižující riziko MeSH
- duševní poruchy * etiologie prevence a kontrola MeSH
- lidé MeSH
- návykové chování prevence a kontrola psychologie terapie MeSH
- poruchy příjmu potravy prevence a kontrola psychologie terapie MeSH
- primární prevence metody MeSH
- rodiče MeSH
- sebepoškozování prevence a kontrola psychologie terapie MeSH
- školní zdravotnické služby MeSH
- služby v oblasti duševního zdraví komunity organizace a řízení MeSH
- výchova a vzdělávání metody MeSH
- zdravotně rizikové chování MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
Systematické vzdělávání v jednooborovém vysokoškolském pregraduálním programu v rámci primární prevence rizikového chování není v České republice doposud akreditováno. Z tohoto důvodu jsou profesionálové, kteří v prevenci působí ve školách a školských zařízeních (primárně se jedná o školní metodiky prevence), odkázáni na institut celoživotního anebo dalšího vzdělávání pedagogických pracovníku. Jednou z možností profesního rozvoje preventivních pracovníku je podpora principu komunitní prevence. V rámci tohoto přístupu dochází k zapojení širokého spektra subjektu, jejichž role je v rámci prevence nezastupitelná, k jejich vzájemnému (pozitivnímu) ovlivňování, vzdělávání, kolaborativnímu učení a sdílení dobré praxe. V článku představujeme projekt Vývoj a pilotní ověření regionálního vzdělávacího modulu prevence duševního onemocnění dětí a dospívajících s důrazem na rizikové chování (dále jen „Coperisk“), resp. jeho klíčové výstupy. Jeho cílem bylo vytvořit, pilotně implementovat a evaluovat komplexní komunitní preventivní program, založený právě na nových a převzatých intervenčních nástrojích. Ten se zaměřoval na tři vybrané formy rizikového chování – závislosti a závislostní chování (látkové i nelátkové), sebepoškozování a poruchy příjmu potravy. Projektové aktivity byly realizovány ve třech na základe analýz vybraných lokalitách – Praha 11, Orlová a Havířov. Cílovou skupinou byli profesionálové, kteří participují v dané komunitě/ mikroregionu na prevenci rizikového chování. Jednalo se zejména o pedagogické pracovníky (zejm. školní metodiky prevence, výchovné poradce), pracovníky orgánu sociálně právní ochrany dětí (dále jen „OSPODu“ policisty a strážníky, pediatry a samozřejmě i ty, kteří z právního hlediska nesou odpovědnost za výchovu svých dětí – zákonné zástupce.
Systematic education conceived as a single-major undergraduate and graduate academic programme in the prevention of risk behaviour has not yet been accredited in the Czech Republic. Therefore, professionals engaged in school-based prevention (mainly those in the position of school prevention workers) must rely on institutions providing lifelong learning for education professionals. One possible way of supporting prevention workers' professional growth is to promote the principles of community prevention. Such an approach facilitates the involvement of a wide range of stakeholders who play key roles in prevention efforts, their (positive) interaction, education and training, collaborative learning, and sharing good practices. The paper describes the project titled The Development and Pilot Testing of a Regional Educational Module to Prevent Mental Illness among Children and Adolescents with an Emphasis on Risk Behaviour (“Coperisk”) and its key deliverables. The project sought to develop, pilot, and evaluate a comprehensive community-based prevention programme underpinned by new and adapted intervention tools. It addressed three selected forms of risk behaviour – substance use and other addictions, self-harming, and eating disorders. The project activities were implemented in three locations – the Prague 11 District and the municipalities of Orlová and Havířov – selected on the basis of analysis. The target group comprised professionals involved in the prevention of risk behaviour in the given communities/ microregions. These included education professionals (especially school prevention workers and school counsellors), child protection officers, law enforcement officers, paediatricians, and, of course, those who are by law responsible for the upbringing of their children, i.e. natural or legal guardians.
Development and pilot testing of a regional educational module to prevent mental illness among children and adolescents with an emphasis on risk behaviour - outline of preventive intervention tools
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc24015788
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20250310093942.0
- 007
- ta
- 008
- 240824s2024 xr f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Šejvl, Jaroslav, $d 1976- $7 jx20070626039 $u Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN, Praha
- 245 10
- $a Projekt Vývoj a pilotní ověření regionálního vzdělávacího modulu prevence duševního onemocnění dětí a dospívajících s důrazem na rizikové chování - představení preventivních intervenčních nástrojů / $c Jaroslav Šejvl, Elizabeth Nováková, Filip Šedivý, Miroslava Mašlániová, Roman Gabrhelík, Michal Miovský
- 246 31
- $a Development and pilot testing of a regional educational module to prevent mental illness among children and adolescents with an emphasis on risk behaviour - outline of preventive intervention tools
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Systematické vzdělávání v jednooborovém vysokoškolském pregraduálním programu v rámci primární prevence rizikového chování není v České republice doposud akreditováno. Z tohoto důvodu jsou profesionálové, kteří v prevenci působí ve školách a školských zařízeních (primárně se jedná o školní metodiky prevence), odkázáni na institut celoživotního anebo dalšího vzdělávání pedagogických pracovníku. Jednou z možností profesního rozvoje preventivních pracovníku je podpora principu komunitní prevence. V rámci tohoto přístupu dochází k zapojení širokého spektra subjektu, jejichž role je v rámci prevence nezastupitelná, k jejich vzájemnému (pozitivnímu) ovlivňování, vzdělávání, kolaborativnímu učení a sdílení dobré praxe. V článku představujeme projekt Vývoj a pilotní ověření regionálního vzdělávacího modulu prevence duševního onemocnění dětí a dospívajících s důrazem na rizikové chování (dále jen „Coperisk“), resp. jeho klíčové výstupy. Jeho cílem bylo vytvořit, pilotně implementovat a evaluovat komplexní komunitní preventivní program, založený právě na nových a převzatých intervenčních nástrojích. Ten se zaměřoval na tři vybrané formy rizikového chování – závislosti a závislostní chování (látkové i nelátkové), sebepoškozování a poruchy příjmu potravy. Projektové aktivity byly realizovány ve třech na základe analýz vybraných lokalitách – Praha 11, Orlová a Havířov. Cílovou skupinou byli profesionálové, kteří participují v dané komunitě/ mikroregionu na prevenci rizikového chování. Jednalo se zejména o pedagogické pracovníky (zejm. školní metodiky prevence, výchovné poradce), pracovníky orgánu sociálně právní ochrany dětí (dále jen „OSPODu“ policisty a strážníky, pediatry a samozřejmě i ty, kteří z právního hlediska nesou odpovědnost za výchovu svých dětí – zákonné zástupce.
- 520 9_
- $a Systematic education conceived as a single-major undergraduate and graduate academic programme in the prevention of risk behaviour has not yet been accredited in the Czech Republic. Therefore, professionals engaged in school-based prevention (mainly those in the position of school prevention workers) must rely on institutions providing lifelong learning for education professionals. One possible way of supporting prevention workers' professional growth is to promote the principles of community prevention. Such an approach facilitates the involvement of a wide range of stakeholders who play key roles in prevention efforts, their (positive) interaction, education and training, collaborative learning, and sharing good practices. The paper describes the project titled The Development and Pilot Testing of a Regional Educational Module to Prevent Mental Illness among Children and Adolescents with an Emphasis on Risk Behaviour (“Coperisk”) and its key deliverables. The project sought to develop, pilot, and evaluate a comprehensive community-based prevention programme underpinned by new and adapted intervention tools. It addressed three selected forms of risk behaviour – substance use and other addictions, self-harming, and eating disorders. The project activities were implemented in three locations – the Prague 11 District and the municipalities of Orlová and Havířov – selected on the basis of analysis. The target group comprised professionals involved in the prevention of risk behaviour in the given communities/ microregions. These included education professionals (especially school prevention workers and school counsellors), child protection officers, law enforcement officers, paediatricians, and, of course, those who are by law responsible for the upbringing of their children, i.e. natural or legal guardians.
- 650 07
- $a zdravotně rizikové chování $7 D000073599 $2 czmesh
- 650 17
- $a duševní poruchy $x etiologie $x prevence a kontrola $7 D001523 $2 czmesh
- 650 07
- $a sebepoškozování $x prevence a kontrola $x psychologie $x terapie $7 D012652 $2 czmesh
- 650 07
- $a poruchy příjmu potravy $x prevence a kontrola $x psychologie $x terapie $7 D001068 $2 czmesh
- 650 07
- $a návykové chování $x prevence a kontrola $x psychologie $x terapie $7 D016739 $2 czmesh
- 650 07
- $a služby v oblasti duševního zdraví komunity $x organizace a řízení $7 D003156 $2 czmesh
- 650 07
- $a primární prevence $x metody $7 D011322 $2 czmesh
- 650 07
- $a chování snižující riziko $7 D040242 $2 czmesh
- 650 07
- $a rodiče $7 D010290 $2 czmesh
- 650 07
- $a výchova a vzdělávání $x metody $7 D004493 $2 czmesh
- 650 07
- $a školní zdravotnické služby $7 D012572 $2 czmesh
- 650 07
- $a lidé $7 D006801 $2 czmesh
- 700 1_
- $a Nováková, Elizabeth $7 xx0247492 $u Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN, Praha
- 700 1_
- $a Šedivý, Filip $7 xx0321963 $u Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN, Praha
- 700 1_
- $a Mašlániová, Miroslava $7 xx0240297 $u Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN, Praha
- 700 1_
- $a Gabrhelík, Roman, $d 1978- $7 js20060217003 $u Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN, Praha
- 700 1_
- $a Miovský, Michal, $d 1975- $7 xx0017463 $u University of New York in Prague
- 773 0_
- $t Alkoholizmus a drogové závislosti $g Roč. 59, č. 1-2 (2024), s. 45-75 $w MED00009086
- 856 41
- $u https://www.adzpo.sk/sk/adzpo-archiv $y domovská strána časopisu
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4021 $c 600 b $y p $z 0
- 990 __
- $a 20240823143522 $b ABA008
- 991 __
- $a 20250310100050 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 2138022 $s 1227702
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2024 $b 59 $c 1-2 $d 45-75 $m Alkoholizmus a drogové závislosti $n Alkohol. drog. Závisl. $x MED00009086
- LZP __
- $c NLK183 $d 20241208 $a NLK 2024-32/dk