• Je něco špatně v tomto záznamu ?

Rizika psychosociálního vývoje v adolescenci
[Risks of psychosocial development in adolescence]

Jana Kocourková, Jiří Koutek

. 2025 ; 80 (3) : 132-135.

Jazyk čeština Země Česko

Typ dokumentu práce podpořená grantem

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc25017096

Digitální knihovna NLK
Zdroj

E-zdroje Online

Adolescentní vývojové období představuje etapu přechodu od dětství do dospělosti. Tento proces je ovlivňován biologickými změnami i psychosociálními vlivy, které vyplývají z rodiny, vrstevnického prostředí a širších sociokulturních okolností. Adolescenti stojí před vývojovými úkoly směrem k dosažení vlastní autonomie a nalezení „svého místa na slunci“. Vývojové komplikace se mohou projevit zejména v emočně nestabilním prožívání, narcistické nerovnováze a nestabilitě blízkých vztahů, autodestruktivním chováním. Spektrum potíží je na jednom konci možné popsat jako běžnou adolescentní nestabilitu (adolescentní krizi), na druhém konci jako poruchový vývoj osobnosti, který již lze klinicky popsat jako emočně nestabilní – hraniční poruchu osobnosti. Větší zastoupení adolescentních dívek v oblasti těchto potíží bývá spojováno s časným biologickým dospíváním, vlivem sociálních sítí a norem, které prezentují, traumatizací v blízkých vztazích. Současné přístupy pohlížejí optimističtěji na možné pozitivní změny v průběhu dalšího vývoje v dospělosti a snaží se o vytvoření specifických psychoterapeutických programů pro tyto pacienty. Přístup dětských lékařů, zaměřený na rodinu adolescenta a zvládající obtíže v komunikaci s nimi, může výrazně pomoci – podpořit rodinu a motivovat k další psychiatrické a psychoterapeutické péči.

The adolescent developmental period represents a stage of transition from childhood to adulthood. This process is influenced by biological changes and psychosocial influences resulting from the family, peer environment and broader sociocultural circumstances. Adolescents face developmental tasks towards achieving their own autonomy and finding their “place in the sun”. Developmental complications can manifest themselves in particular in emotionally unstable experiences, narcissistic imbalance and instability of close relationships, and self-destructive behavior. The spectrum of problems can be described at one end of the spectrum as common adolescent instability (adolescent crisis), at the other end of the spectrum as disordered personality development, which can already be clinically described as emotionally unstable – borderline personality disorder. The greater representation of adolescent girls in the area of ​​these problems is often associated with early biological puberty, the influence of social networks and the norms they present, and traumatization in close relationships. Current approaches are more optimistic about possible positive changes during further development in adulthood and try to create specific psychotherapeutic programs for these patients. The approach of pediatricians, focused on the family of an adolescent with difficulties in managing communication with them, can be of significant help – supporting the family and motivating them to further psychiatric and psychotherapeutic care.

Risks of psychosocial development in adolescence

Citace poskytuje Crossref.org

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc25017096
003      
CZ-PrNML
005      
20251003100742.0
007      
ta
008      
250918s2025 xr f 000 0|cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.55095/CSPediatrie2025/015 $2 doi
040    __
$a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Kocourková, Jana, $d 1948- $7 jn20000401375 $u Dětská psychiatrická klinika, 2. lékařská fakulta, Univerzita Karlova a FN Motol, Praha
245    10
$a Rizika psychosociálního vývoje v adolescenci / $c Jana Kocourková, Jiří Koutek
246    31
$a Risks of psychosocial development in adolescence
520    3_
$a Adolescentní vývojové období představuje etapu přechodu od dětství do dospělosti. Tento proces je ovlivňován biologickými změnami i psychosociálními vlivy, které vyplývají z rodiny, vrstevnického prostředí a širších sociokulturních okolností. Adolescenti stojí před vývojovými úkoly směrem k dosažení vlastní autonomie a nalezení „svého místa na slunci“. Vývojové komplikace se mohou projevit zejména v emočně nestabilním prožívání, narcistické nerovnováze a nestabilitě blízkých vztahů, autodestruktivním chováním. Spektrum potíží je na jednom konci možné popsat jako běžnou adolescentní nestabilitu (adolescentní krizi), na druhém konci jako poruchový vývoj osobnosti, který již lze klinicky popsat jako emočně nestabilní – hraniční poruchu osobnosti. Větší zastoupení adolescentních dívek v oblasti těchto potíží bývá spojováno s časným biologickým dospíváním, vlivem sociálních sítí a norem, které prezentují, traumatizací v blízkých vztazích. Současné přístupy pohlížejí optimističtěji na možné pozitivní změny v průběhu dalšího vývoje v dospělosti a snaží se o vytvoření specifických psychoterapeutických programů pro tyto pacienty. Přístup dětských lékařů, zaměřený na rodinu adolescenta a zvládající obtíže v komunikaci s nimi, může výrazně pomoci – podpořit rodinu a motivovat k další psychiatrické a psychoterapeutické péči.
520    9_
$a The adolescent developmental period represents a stage of transition from childhood to adulthood. This process is influenced by biological changes and psychosocial influences resulting from the family, peer environment and broader sociocultural circumstances. Adolescents face developmental tasks towards achieving their own autonomy and finding their “place in the sun”. Developmental complications can manifest themselves in particular in emotionally unstable experiences, narcissistic imbalance and instability of close relationships, and self-destructive behavior. The spectrum of problems can be described at one end of the spectrum as common adolescent instability (adolescent crisis), at the other end of the spectrum as disordered personality development, which can already be clinically described as emotionally unstable – borderline personality disorder. The greater representation of adolescent girls in the area of ​​these problems is often associated with early biological puberty, the influence of social networks and the norms they present, and traumatization in close relationships. Current approaches are more optimistic about possible positive changes during further development in adulthood and try to create specific psychotherapeutic programs for these patients. The approach of pediatricians, focused on the family of an adolescent with difficulties in managing communication with them, can be of significant help – supporting the family and motivating them to further psychiatric and psychotherapeutic care.
650    17
$a vývoj mladistvých $2 czmesh $7 D041923
650    07
$a hraniční porucha osobnosti $2 czmesh $7 D001883
650    17
$a emoční nastavení $2 czmesh $7 D000066498
650    07
$a rizikové faktory $2 czmesh $7 D012307
650    07
$a psychoterapie $2 czmesh $7 D011613
650    07
$a lidé $2 czmesh $7 D006801
650    07
$a mladiství $2 czmesh $7 D000293
653    00
$a emoční nestabilita
655    _7
$a práce podpořená grantem $2 czmesh $7 D013485
700    1_
$a Koutek, Jiří, $d 1955- $7 jn20000401448 $u Dětská psychiatrická klinika, 2. lékařská fakulta, Univerzita Karlova a FN Motol, Praha
773    0_
$w MED00010991 $t Česko-slovenská pediatrie $x 0069-2328 $g Roč. 80, č. 3 (2025), s. 132-135
856    41
$u https://www.prolekare.cz/casopisy/cesko-slovenska-pediatrie/2025-3-5/rizika-psychosocialniho-vyvoje-v-adolescenci-141060 $y Meditorial
910    __
$a ABA008 $b B 39 $c 731 $y p $z 0
990    __
$a 20250724 $b ABA008
991    __
$a 20251003100727 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 2398292 $s 1254230
BAS    __
$a 3
BAS    __
$a PreBMC
BMC    __
$a 2025 $b 80 $c 3 $d 132-135 $i 0069-2328 $m Česko-slovenská pediatrie $x MED00010991 $y 141060
LZP    __
$c NLK182 $d 20251003 $b NLK111 $a Meditorial-20250724

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...