-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Základy laparoskopie na boxových a virtuálních simulátorech I: zhodnocení po 10 letech (2014–2024) kurzů z pohledu jejich absolventů
[Basics of laparoscopy on box and virtual simulators I: a 10-year (2014–2024) evaluation from the perspective of the course participants]
Z. Chovanec, A. Berková, J. Habr, T. Paseka, F. Sasínek, P. Štourač, I. Penka
Jazyk čeština Země Česko
PubMed
40778503
DOI
10.48095/ccrvch2025283
Meditorial
- MeSH
- kontinuální vzdělávání lékařů MeSH
- laparoskopie * výchova MeSH
- lidé MeSH
- pozorovací studie jako téma MeSH
- průzkumy a dotazníky MeSH
- tréninková simulace * MeSH
- virtuální realita MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
- mužské pohlaví MeSH
- ženské pohlaví MeSH
Úvod a cíle: V rámci odborné přípravy mladých chirurgů je v České republice absolvování miniinvazivních laparoskopických simulačních kurzů dobrovolné. Cílem této práce je vyhodnotit 10leté pořádání simulačního laparoskopického miniinvazivního kurzu na boxových simulátorech a simulátorech virtuální reality z pohledu jeho absolventů a přiblížit současné využití simulace v erudici chirurgů. Typ studie: Observační, dotazníková (survey). Metodika: Z 26 kurzů, které probíhaly v letech 2014–2024, byla získána data pomocí anonymního dotazníku. Vyhodnocení proběhlo metodou deskriptivní statistiky. Zpracovávaly se odpovědi týkající se očekávání od kurzu, míry jejich naplnění, případného doporučení kurzu a finančních nákladů. Výsledky: Celkově se kurzů zúčastnilo 96 lékařů, z toho 55 mužů a 41 žen. Dotazníky vyplnili všichni. V 89 případech (92,7 %) účastníci očekávali naučení správné techniky, tipů a triků při laparoskopických operacích, ve 42 případech (43,8 %) očekávali zrychlení operačního času a ve 37 případech (38,5 %) uvedli prohloubení anatomických a teoretických znalostí. Kurz zcela naplnil očekávání u 92 % případů, u 6 % je naplnil s drobnými výhradami a u 2 % částečně. Kurz by povinně doporučilo 97 % účastníků, zatímco 3 % by jeho absolvování ponechala na uvážení jednotlivce. Celkem 28 (29,2 %) účastníků si kurz hradilo z vlastních prostředků, 5 (5,2 %) částečně a 63 (65,6 %) jej mělo hrazeno zaměstnavatelem. Závěr: Absolventi doporučují zařazení laparoskopického simulačního kurzu do povinného vzdělávacího kurikula chirurgie. Přibližně jedna třetina z nich projevila ochotu si nepovinné vzdělání sama uhradit. Přestože simulátory a simulace v chirurgii tvoří významný tréninkový nástroj, nelze jimi plně nahradit roli mentora – zkušeného atestovaného kolegy/ů.
Introduction and aims: The training of young surgeons in the Czech Republic includes the completion of mini-invasive, laparoscopic simulation courses on a voluntary basis. The aim of this study is to show how simulation is used now to train surgeons and to look back at 10 years of running a simulation, laparoscopic, mini-invasive course from the graduates’ points of view using box and virtual reality simulators. Type of study: Observational, survey. Methods: Data were collected from 26 courses (2014–2024) by an anonymous questionnaire. The questionnaires were completed by all graduates (100%). Their evaluation was done by the descriptive statistics method. Questions were asked about expectations and fulfilment of the expectations from the course with its possible recommendation and financial cost. Results: A total of 96 doctors, 55 men and 41 women, participated in the courses. The questionnaires were completed by all participants. In 89 cases (92.7%), the candidates wanted to learn the correct technique, tips, and tricks in laparoscopic surgery; in 42 cases (43.8%), they expected an increase in the operative time; and in 37 cases (38.5%), a deepening of anatomical and theoretical knowledge was mentioned. The course completely fulfilled the expectations in 92% of the cases, in 6.0% of the cases, it fulfilled them with minor reservations and in 2.0% it fulfilled them partially. Ninety seven percent of participants would recommend the course as compulsory; 3% would leave its recommendation to the discretion of the graduate. Twenty-eight participants (29.2%) fully paid for the course; 5 (5.2%) participants partially paid; and 63 (65.6%) participants received payment from their employer. Conclusion: The participants recommended the simulation course for compulsory inclusion in the surgical education curriculum, and about one-third of them also expressed willingness to pay for the optional education. Although simulators and simulations in surgery represent an important training potential, the subsequent role of mentor in the form of certified, experienced colleague(s) cannot be replaced by them.
Basics of laparoscopy on box and virtual simulators I: a 10-year (2014–2024) evaluation from the perspective of the course participants
Citace poskytuje Crossref.org
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc25017837
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20250925095254.0
- 007
- ta
- 008
- 250826s2025 xr ad f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.48095/ccrvch2025283 $2 doi
- 035 __
- $a (PubMed)40778503
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Chovanec, Zdeněk $7 xx0276777 $u I. chirurgická klinika LF MU, a FN u sv. Anny v Brně $u Ústav simulační medicíny, a Simulační centrum, LF MU, Brno
- 245 10
- $a Základy laparoskopie na boxových a virtuálních simulátorech I: zhodnocení po 10 letech (2014–2024) kurzů z pohledu jejich absolventů / $c Z. Chovanec, A. Berková, J. Habr, T. Paseka, F. Sasínek, P. Štourač, I. Penka
- 246 31
- $a Basics of laparoscopy on box and virtual simulators I: a 10-year (2014–2024) evaluation from the perspective of the course participants
- 520 3_
- $a Úvod a cíle: V rámci odborné přípravy mladých chirurgů je v České republice absolvování miniinvazivních laparoskopických simulačních kurzů dobrovolné. Cílem této práce je vyhodnotit 10leté pořádání simulačního laparoskopického miniinvazivního kurzu na boxových simulátorech a simulátorech virtuální reality z pohledu jeho absolventů a přiblížit současné využití simulace v erudici chirurgů. Typ studie: Observační, dotazníková (survey). Metodika: Z 26 kurzů, které probíhaly v letech 2014–2024, byla získána data pomocí anonymního dotazníku. Vyhodnocení proběhlo metodou deskriptivní statistiky. Zpracovávaly se odpovědi týkající se očekávání od kurzu, míry jejich naplnění, případného doporučení kurzu a finančních nákladů. Výsledky: Celkově se kurzů zúčastnilo 96 lékařů, z toho 55 mužů a 41 žen. Dotazníky vyplnili všichni. V 89 případech (92,7 %) účastníci očekávali naučení správné techniky, tipů a triků při laparoskopických operacích, ve 42 případech (43,8 %) očekávali zrychlení operačního času a ve 37 případech (38,5 %) uvedli prohloubení anatomických a teoretických znalostí. Kurz zcela naplnil očekávání u 92 % případů, u 6 % je naplnil s drobnými výhradami a u 2 % částečně. Kurz by povinně doporučilo 97 % účastníků, zatímco 3 % by jeho absolvování ponechala na uvážení jednotlivce. Celkem 28 (29,2 %) účastníků si kurz hradilo z vlastních prostředků, 5 (5,2 %) částečně a 63 (65,6 %) jej mělo hrazeno zaměstnavatelem. Závěr: Absolventi doporučují zařazení laparoskopického simulačního kurzu do povinného vzdělávacího kurikula chirurgie. Přibližně jedna třetina z nich projevila ochotu si nepovinné vzdělání sama uhradit. Přestože simulátory a simulace v chirurgii tvoří významný tréninkový nástroj, nelze jimi plně nahradit roli mentora – zkušeného atestovaného kolegy/ů.
- 520 9_
- $a Introduction and aims: The training of young surgeons in the Czech Republic includes the completion of mini-invasive, laparoscopic simulation courses on a voluntary basis. The aim of this study is to show how simulation is used now to train surgeons and to look back at 10 years of running a simulation, laparoscopic, mini-invasive course from the graduates’ points of view using box and virtual reality simulators. Type of study: Observational, survey. Methods: Data were collected from 26 courses (2014–2024) by an anonymous questionnaire. The questionnaires were completed by all graduates (100%). Their evaluation was done by the descriptive statistics method. Questions were asked about expectations and fulfilment of the expectations from the course with its possible recommendation and financial cost. Results: A total of 96 doctors, 55 men and 41 women, participated in the courses. The questionnaires were completed by all participants. In 89 cases (92.7%), the candidates wanted to learn the correct technique, tips, and tricks in laparoscopic surgery; in 42 cases (43.8%), they expected an increase in the operative time; and in 37 cases (38.5%), a deepening of anatomical and theoretical knowledge was mentioned. The course completely fulfilled the expectations in 92% of the cases, in 6.0% of the cases, it fulfilled them with minor reservations and in 2.0% it fulfilled them partially. Ninety seven percent of participants would recommend the course as compulsory; 3% would leave its recommendation to the discretion of the graduate. Twenty-eight participants (29.2%) fully paid for the course; 5 (5.2%) participants partially paid; and 63 (65.6%) participants received payment from their employer. Conclusion: The participants recommended the simulation course for compulsory inclusion in the surgical education curriculum, and about one-third of them also expressed willingness to pay for the optional education. Although simulators and simulations in surgery represent an important training potential, the subsequent role of mentor in the form of certified, experienced colleague(s) cannot be replaced by them.
- 650 17
- $a laparoskopie $x výchova $2 czmesh $7 D010535
- 650 07
- $a průzkumy a dotazníky $2 czmesh $7 D011795
- 650 07
- $a pozorovací studie jako téma $2 czmesh $7 D064887
- 650 17
- $a tréninková simulace $2 czmesh $7 D000066908
- 650 07
- $a virtuální realita $2 czmesh $7 D000076142
- 650 07
- $a kontinuální vzdělávání lékařů $2 czmesh $7 D004502
- 650 07
- $a lidé $2 czmesh $7 D006801
- 650 07
- $a mužské pohlaví $2 czmesh $7 D008297
- 650 07
- $a ženské pohlaví $2 czmesh $7 D005260
- 700 1_
- $a Berková, Alena $7 jo2014846382 $u I. chirurgická klinika LF MU, a FN u sv. Anny v Brně
- 700 1_
- $a Habr, Jakub $u I. chirurgická klinika LF MU, a FN u sv. Anny v Brně $7 xx0241946
- 700 1_
- $a Paseka, Tomáš $u SurGal Clinic s. r. o., Brno $7 xx0107212
- 700 1_
- $a Sasínek, Filip $u I. chirurgická klinika LF MU, a FN u sv. Anny v Brně $7 xx0248214
- 700 1_
- $a Štourač, Petr $u Ústav simulační medicíny, a Simulační centrum, LF MU, Brno $7 xx0158599
- 700 1_
- $a Penka, Igor, $u I. chirurgická klinika LF MU, a FN u sv. Anny v Brně $d 1958- $7 xx0018757
- 773 0_
- $w MED00011104 $t Rozhledy v chirurgii $x 0035-9351 $g Roč. 104, č. 7 (2025), s. 283-288
- 856 41
- $u https://www.prolekare.cz/casopisy/rozhledy-v-chirurgii/2025-7/zaklady-laparoskopie-na-boxovych-a-virtualnich-simulatorech-i-zhodnoceni-po-10-letech-2014-2024-kurzu-z-pohledu-jejich-absolventu-141306 $y Meditorial
- 910 __
- $a ABA008 $b B 7 $c 508 $y p $z 0
- 990 __
- $a 20250814 $b ABA008
- 991 __
- $a 20250925095248 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 2391474 $s 1255967
- BAS __
- $a 3
- BAS __
- $a PreBMC
- BMC __
- $a 2025 $b 104 $c 7 $d 283-288 $i 0035-9351 $m Rozhledy v chirurgii $x MED00011104 $y 141306
- LZP __
- $c NLK182 $d 20250925 $b NLK111 $a Meditorial-20250814