Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Základy laparoskopie na boxových a virtuálních simulátorech I: zhodnocení po 10 letech (2014–2024) kurzů z pohledu jejich absolventů
[Basics of laparoscopy on box and virtual simulators I: a 10-year (2014–2024) evaluation from the perspective of the course participants]

Z. Chovanec, A. Berková, J. Habr, T. Paseka, F. Sasínek, P. Štourač, I. Penka

. 2025 ; 104 (7) : 283-288.

Jazyk čeština Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc25017837

Úvod a cíle: V rámci odborné přípravy mladých chirurgů je v České republice absolvování miniinvazivních laparoskopických simulačních kurzů dobrovolné. Cílem této práce je vyhodnotit 10leté pořádání simulačního laparoskopického miniinvazivního kurzu na boxových simulátorech a simulátorech virtuální reality z pohledu jeho absolventů a přiblížit současné využití simulace v erudici chirurgů. Typ studie: Observační, dotazníková (survey). Metodika: Z 26 kurzů, které probíhaly v letech 2014–2024, byla získána data pomocí anonymního dotazníku. Vyhodnocení proběhlo metodou deskriptivní statistiky. Zpracovávaly se odpovědi týkající se očekávání od kurzu, míry jejich naplnění, případného doporučení kurzu a finančních nákladů. Výsledky: Celkově se kurzů zúčastnilo 96 lékařů, z toho 55 mužů a 41 žen. Dotazníky vyplnili všichni. V 89 případech (92,7 %) účastníci očekávali naučení správné techniky, tipů a triků při laparoskopických operacích, ve 42 případech (43,8 %) očekávali zrychlení operačního času a ve 37 případech (38,5 %) uvedli prohloubení anatomických a teoretických znalostí. Kurz zcela naplnil očekávání u 92 % případů, u 6 % je naplnil s drobnými výhradami a u 2 % částečně. Kurz by povinně doporučilo 97 % účastníků, zatímco 3 % by jeho absolvování ponechala na uvážení jednotlivce. Celkem 28 (29,2 %) účastníků si kurz hradilo z vlastních prostředků, 5 (5,2 %) částečně a 63 (65,6 %) jej mělo hrazeno zaměstnavatelem. Závěr: Absolventi doporučují zařazení laparoskopického simulačního kurzu do povinného vzdělávacího kurikula chirurgie. Přibližně jedna třetina z nich projevila ochotu si nepovinné vzdělání sama uhradit. Přestože simulátory a simulace v chirurgii tvoří významný tréninkový nástroj, nelze jimi plně nahradit roli mentora – zkušeného atestovaného kolegy/ů.

Introduction and aims: The training of young surgeons in the Czech Republic includes the completion of mini-invasive, laparoscopic simulation courses on a voluntary basis. The aim of this study is to show how simulation is used now to train surgeons and to look back at 10 years of running a simulation, laparoscopic, mini-invasive course from the graduates’ points of view using box and virtual reality simulators. Type of study: Observational, survey. Methods: Data were collected from 26 courses (2014–2024) by an anonymous questionnaire. The questionnaires were completed by all graduates (100%). Their evaluation was done by the descriptive statistics method. Questions were asked about expectations and fulfilment of the expectations from the course with its possible recommendation and financial cost. Results: A total of 96 doctors, 55 men and 41 women, participated in the courses. The questionnaires were completed by all participants. In 89 cases (92.7%), the candidates wanted to learn the correct technique, tips, and tricks in laparoscopic surgery; in 42 cases (43.8%), they expected an increase in the operative time; and in 37 cases (38.5%), a deepening of anatomical and theoretical knowledge was mentioned. The course completely fulfilled the expectations in 92% of the cases, in 6.0% of the cases, it fulfilled them with minor reservations and in 2.0% it fulfilled them partially. Ninety seven percent of participants would recommend the course as compulsory; 3% would leave its recommendation to the discretion of the graduate. Twenty-eight participants (29.2%) fully paid for the course; 5 (5.2%) participants partially paid; and 63 (65.6%) participants received payment from their employer. Conclusion: The participants recommended the simulation course for compulsory inclusion in the surgical education curriculum, and about one-third of them also expressed willingness to pay for the optional education. Although simulators and simulations in surgery represent an important training potential, the subsequent role of mentor in the form of certified, experienced colleague(s) cannot be replaced by them.

Basics of laparoscopy on box and virtual simulators I: a 10-year (2014–2024) evaluation from the perspective of the course participants

Citace poskytuje Crossref.org

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc25017837
003      
CZ-PrNML
005      
20250925095254.0
007      
ta
008      
250826s2025 xr ad f 000 0|cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.48095/ccrvch2025283 $2 doi
035    __
$a (PubMed)40778503
040    __
$a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Chovanec, Zdeněk $7 xx0276777 $u I. chirurgická klinika LF MU, a FN u sv. Anny v Brně $u Ústav simulační medicíny, a Simulační centrum, LF MU, Brno
245    10
$a Základy laparoskopie na boxových a virtuálních simulátorech I: zhodnocení po 10 letech (2014–2024) kurzů z pohledu jejich absolventů / $c Z. Chovanec, A. Berková, J. Habr, T. Paseka, F. Sasínek, P. Štourač, I. Penka
246    31
$a Basics of laparoscopy on box and virtual simulators I: a 10-year (2014–2024) evaluation from the perspective of the course participants
520    3_
$a Úvod a cíle: V rámci odborné přípravy mladých chirurgů je v České republice absolvování miniinvazivních laparoskopických simulačních kurzů dobrovolné. Cílem této práce je vyhodnotit 10leté pořádání simulačního laparoskopického miniinvazivního kurzu na boxových simulátorech a simulátorech virtuální reality z pohledu jeho absolventů a přiblížit současné využití simulace v erudici chirurgů. Typ studie: Observační, dotazníková (survey). Metodika: Z 26 kurzů, které probíhaly v letech 2014–2024, byla získána data pomocí anonymního dotazníku. Vyhodnocení proběhlo metodou deskriptivní statistiky. Zpracovávaly se odpovědi týkající se očekávání od kurzu, míry jejich naplnění, případného doporučení kurzu a finančních nákladů. Výsledky: Celkově se kurzů zúčastnilo 96 lékařů, z toho 55 mužů a 41 žen. Dotazníky vyplnili všichni. V 89 případech (92,7 %) účastníci očekávali naučení správné techniky, tipů a triků při laparoskopických operacích, ve 42 případech (43,8 %) očekávali zrychlení operačního času a ve 37 případech (38,5 %) uvedli prohloubení anatomických a teoretických znalostí. Kurz zcela naplnil očekávání u 92 % případů, u 6 % je naplnil s drobnými výhradami a u 2 % částečně. Kurz by povinně doporučilo 97 % účastníků, zatímco 3 % by jeho absolvování ponechala na uvážení jednotlivce. Celkem 28 (29,2 %) účastníků si kurz hradilo z vlastních prostředků, 5 (5,2 %) částečně a 63 (65,6 %) jej mělo hrazeno zaměstnavatelem. Závěr: Absolventi doporučují zařazení laparoskopického simulačního kurzu do povinného vzdělávacího kurikula chirurgie. Přibližně jedna třetina z nich projevila ochotu si nepovinné vzdělání sama uhradit. Přestože simulátory a simulace v chirurgii tvoří významný tréninkový nástroj, nelze jimi plně nahradit roli mentora – zkušeného atestovaného kolegy/ů.
520    9_
$a Introduction and aims: The training of young surgeons in the Czech Republic includes the completion of mini-invasive, laparoscopic simulation courses on a voluntary basis. The aim of this study is to show how simulation is used now to train surgeons and to look back at 10 years of running a simulation, laparoscopic, mini-invasive course from the graduates’ points of view using box and virtual reality simulators. Type of study: Observational, survey. Methods: Data were collected from 26 courses (2014–2024) by an anonymous questionnaire. The questionnaires were completed by all graduates (100%). Their evaluation was done by the descriptive statistics method. Questions were asked about expectations and fulfilment of the expectations from the course with its possible recommendation and financial cost. Results: A total of 96 doctors, 55 men and 41 women, participated in the courses. The questionnaires were completed by all participants. In 89 cases (92.7%), the candidates wanted to learn the correct technique, tips, and tricks in laparoscopic surgery; in 42 cases (43.8%), they expected an increase in the operative time; and in 37 cases (38.5%), a deepening of anatomical and theoretical knowledge was mentioned. The course completely fulfilled the expectations in 92% of the cases, in 6.0% of the cases, it fulfilled them with minor reservations and in 2.0% it fulfilled them partially. Ninety seven percent of participants would recommend the course as compulsory; 3% would leave its recommendation to the discretion of the graduate. Twenty-eight participants (29.2%) fully paid for the course; 5 (5.2%) participants partially paid; and 63 (65.6%) participants received payment from their employer. Conclusion: The participants recommended the simulation course for compulsory inclusion in the surgical education curriculum, and about one-third of them also expressed willingness to pay for the optional education. Although simulators and simulations in surgery represent an important training potential, the subsequent role of mentor in the form of certified, experienced colleague(s) cannot be replaced by them.
650    17
$a laparoskopie $x výchova $2 czmesh $7 D010535
650    07
$a průzkumy a dotazníky $2 czmesh $7 D011795
650    07
$a pozorovací studie jako téma $2 czmesh $7 D064887
650    17
$a tréninková simulace $2 czmesh $7 D000066908
650    07
$a virtuální realita $2 czmesh $7 D000076142
650    07
$a kontinuální vzdělávání lékařů $2 czmesh $7 D004502
650    07
$a lidé $2 czmesh $7 D006801
650    07
$a mužské pohlaví $2 czmesh $7 D008297
650    07
$a ženské pohlaví $2 czmesh $7 D005260
700    1_
$a Berková, Alena $7 jo2014846382 $u I. chirurgická klinika LF MU, a FN u sv. Anny v Brně
700    1_
$a Habr, Jakub $u I. chirurgická klinika LF MU, a FN u sv. Anny v Brně $7 xx0241946
700    1_
$a Paseka, Tomáš $u SurGal Clinic s. r. o., Brno $7 xx0107212
700    1_
$a Sasínek, Filip $u I. chirurgická klinika LF MU, a FN u sv. Anny v Brně $7 xx0248214
700    1_
$a Štourač, Petr $u Ústav simulační medicíny, a Simulační centrum, LF MU, Brno $7 xx0158599
700    1_
$a Penka, Igor, $u I. chirurgická klinika LF MU, a FN u sv. Anny v Brně $d 1958- $7 xx0018757
773    0_
$w MED00011104 $t Rozhledy v chirurgii $x 0035-9351 $g Roč. 104, č. 7 (2025), s. 283-288
856    41
$u https://www.prolekare.cz/casopisy/rozhledy-v-chirurgii/2025-7/zaklady-laparoskopie-na-boxovych-a-virtualnich-simulatorech-i-zhodnoceni-po-10-letech-2014-2024-kurzu-z-pohledu-jejich-absolventu-141306 $y Meditorial
910    __
$a ABA008 $b B 7 $c 508 $y p $z 0
990    __
$a 20250814 $b ABA008
991    __
$a 20250925095248 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 2391474 $s 1255967
BAS    __
$a 3
BAS    __
$a PreBMC
BMC    __
$a 2025 $b 104 $c 7 $d 283-288 $i 0035-9351 $m Rozhledy v chirurgii $x MED00011104 $y 141306
LZP    __
$c NLK182 $d 20250925 $b NLK111 $a Meditorial-20250814

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...