-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Výsledky šetření rizikového chování a duševního zdraví žáků 2. stupně základních škol a středních škol v Praze v oblasti užívání digitálních technologií
[Results of the survey of risky behaviour and mental health of pupils of lower and upper secondary schools in Prague in the area of digital technology use]
Petrenko, R.
Status minimální Jazyk čeština Země Česko
Východiska.| Výzkum rizikového chování a duševního zdraví žáků druhého stupně základních škol a středních škol v Praze se od roku 2016 zaměřuje na identifikaci trendů v oblasti rizikového chování, užívání návykových látek, užívání digitálních technologií, duševních potíží apod. Cíle. Cílem tohoto šetření bylo zjistit aktuální stav a vývoj rizikového chování adolescentů včetně negativních dopadů nadměrného a rizikového užívání digitálních technologií. Centrum sociálních služeb Praha realizuje tento výzkum s cílem poskytnout relevantní data pro prevenci a podporu duševního zdraví žáků na školách. Metody. Data byla shromažďována pomocí anonymního dotazníkového šetření mezi žáky pražských škol. V rámci dotazníku byly využity Škála excesivního užívání internetu (EIU) a Test herní poruchy (GDT). Výzkumný soubor byl vážen, aby odpovídal aktuálnímu rozložení věku a pohlaví vybrané populace žáků v Praze. Soubor | V roce 2023 šetření zahrnovalo 10 097 žáků základních a středních škol a víceletých gymnázií (věk 11–21 let). Výsledky. Závěry analýzy dat ukázaly, že pokračuje trend zvyšujícího se počtu dětí, které ve svém životě zažívají problémy v důsledku nadměrného a problémového užívání digitálních technologií, a to z důvodů sledování internetového obsahu, aktivity na sociálních sítích i hraní digitálních her. Diskuze a závěry. Interpretace dat podtrhuje nutnost pokračovat v preventivních opatřeních zaměřených na podporu digitálního wellbeingu a duševního zdraví i na rozvoj kompetencí pro práci s technologiemi bezpečným způsobem. Zvýšená pozornost by měla být věnována včasné identifikaci závislostního chování na technologiích, předcházení tomuto chování i rozvoji dovedností k poskytování včasné podpory u osob, které s dětmi přicházejí do pravidelného styku (učitelé, vedoucí volnočasových aktivit, lékaři).
Background. Since 2016, research on risk behaviour and mental health among lower and upper secondary school students in Prague has focused on identifying trends in areas such as risk-taking behaviours, substance use, digital technology use, and mental health difficulties. Aims. The aim of this survey was to determine the current status and development of risky behaviour among adolescents, including the negative effects of excessive and risky use of digital technologies. The Centre for Social Services Prague conducts this research with the aim of providing relevant data for the prevention and support of mental health among students in schools. Methods. Data was collected using an anonymous questionnaire survey among students in Prague schools. The questionnaire used the Excessive Internet Use Scale (EIU) and the Gaming Disorder Test (GDT). The research sample was weighted to correspond to the current age and gender distribution of the selected population of students in Prague. Sample | In 2023, the survey included 10,097 pupils from lower and upper secondary schools (aged 11–21). Results. The conclusions of the data analysis showed that there is a continuing trend of an increasing number of children experiencing problems in their lives as a result of excessive and problematic use of digital technologies, due to viewing internet content, activity on social networks, and playing digital games. Discussion and conclusions. The interpretation of the data underscores the need to continue prevention aimed at promoting digital wellbeing and mental health, as well as developing skills for working with technology in a safe manner. Increased attention should be paid to the early identification of addictive behaviour toward technology, the prevention of such behaviour, and the development of skills to provide timely support to people who come into regular contact with children (teachers, leisure activity leaders, medial practitioners).
Results of the survey of risky behaviour and mental health of pupils of lower and upper secondary schools in Prague in the area of digital technology use
Citace poskytuje Crossref.org
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc25019424
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20250930133617.0
- 007
- ta
- 008
- 250924s2025 xr d f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.35198/01-2025-001-0002 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Petrenko, R. $7 _AN101295 $u Centrum sociálních služeb Praha
- 245 10
- $a Výsledky šetření rizikového chování a duševního zdraví žáků 2. stupně základních škol a středních škol v Praze v oblasti užívání digitálních technologií / $c Petrenko, R.
- 246 31
- $a Results of the survey of risky behaviour and mental health of pupils of lower and upper secondary schools in Prague in the area of digital technology use
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Východiska.| Výzkum rizikového chování a duševního zdraví žáků druhého stupně základních škol a středních škol v Praze se od roku 2016 zaměřuje na identifikaci trendů v oblasti rizikového chování, užívání návykových látek, užívání digitálních technologií, duševních potíží apod. Cíle. Cílem tohoto šetření bylo zjistit aktuální stav a vývoj rizikového chování adolescentů včetně negativních dopadů nadměrného a rizikového užívání digitálních technologií. Centrum sociálních služeb Praha realizuje tento výzkum s cílem poskytnout relevantní data pro prevenci a podporu duševního zdraví žáků na školách. Metody. Data byla shromažďována pomocí anonymního dotazníkového šetření mezi žáky pražských škol. V rámci dotazníku byly využity Škála excesivního užívání internetu (EIU) a Test herní poruchy (GDT). Výzkumný soubor byl vážen, aby odpovídal aktuálnímu rozložení věku a pohlaví vybrané populace žáků v Praze. Soubor | V roce 2023 šetření zahrnovalo 10 097 žáků základních a středních škol a víceletých gymnázií (věk 11–21 let). Výsledky. Závěry analýzy dat ukázaly, že pokračuje trend zvyšujícího se počtu dětí, které ve svém životě zažívají problémy v důsledku nadměrného a problémového užívání digitálních technologií, a to z důvodů sledování internetového obsahu, aktivity na sociálních sítích i hraní digitálních her. Diskuze a závěry. Interpretace dat podtrhuje nutnost pokračovat v preventivních opatřeních zaměřených na podporu digitálního wellbeingu a duševního zdraví i na rozvoj kompetencí pro práci s technologiemi bezpečným způsobem. Zvýšená pozornost by měla být věnována včasné identifikaci závislostního chování na technologiích, předcházení tomuto chování i rozvoji dovedností k poskytování včasné podpory u osob, které s dětmi přicházejí do pravidelného styku (učitelé, vedoucí volnočasových aktivit, lékaři).
- 520 9_
- $a Background. Since 2016, research on risk behaviour and mental health among lower and upper secondary school students in Prague has focused on identifying trends in areas such as risk-taking behaviours, substance use, digital technology use, and mental health difficulties. Aims. The aim of this survey was to determine the current status and development of risky behaviour among adolescents, including the negative effects of excessive and risky use of digital technologies. The Centre for Social Services Prague conducts this research with the aim of providing relevant data for the prevention and support of mental health among students in schools. Methods. Data was collected using an anonymous questionnaire survey among students in Prague schools. The questionnaire used the Excessive Internet Use Scale (EIU) and the Gaming Disorder Test (GDT). The research sample was weighted to correspond to the current age and gender distribution of the selected population of students in Prague. Sample | In 2023, the survey included 10,097 pupils from lower and upper secondary schools (aged 11–21). Results. The conclusions of the data analysis showed that there is a continuing trend of an increasing number of children experiencing problems in their lives as a result of excessive and problematic use of digital technologies, due to viewing internet content, activity on social networks, and playing digital games. Discussion and conclusions. The interpretation of the data underscores the need to continue prevention aimed at promoting digital wellbeing and mental health, as well as developing skills for working with technology in a safe manner. Increased attention should be paid to the early identification of addictive behaviour toward technology, the prevention of such behaviour, and the development of skills to provide timely support to people who come into regular contact with children (teachers, leisure activity leaders, medial practitioners).
- 773 0_
- $t Adiktologie v preventivní a léčebné praxi $x 2570-8120 $g Roč. 8, č. 1 (2025), s. 16-23 $w MED00196876
- 856 41
- $u https://www.aplp.cz/ $y stránka časopisu
- 910 __
- $a ABA008 $b B 2836 $c 611 a $y 0 $z 0
- 990 __
- $a 20250924134644 $b ABA008
- 991 __
- $a 20250930135911 $b ABA008
- 999 __
- $a min $b bmc $g 2399065 $s 1257574
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2025 $b 8 $c 1 $d 16-23 $i 2570-8120 $m Adiktologie v preventivní a léčebné praxi $x MED00196876
- LZP __
- $a NLK 2025-33/dk