Proximal femoral fractures in patients with COVID-19 : Pneumonia and admission from a nursing home are the strongest predictors of mortality

. 2024 Nov ; 57 (7) : 556-562. [epub] 20240603

Jazyk angličtina Země Německo Médium print-electronic

Typ dokumentu časopisecké články

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/pmid38831113
Odkazy

PubMed 38831113
DOI 10.1007/s00391-024-02317-0
PII: 10.1007/s00391-024-02317-0
Knihovny.cz E-zdroje

BACKGROUND: Proximal femoral fractures are severe injuries in geriatric patients. Additionally, geriatric patients are at a high risk of death due to coronavirus disease 2019 (COVID-19). OBJECTIVE: To identify predictors of mortality in geriatric patients with COVID-19 and concurrent proximal femoral fractures. MATERIAL AND METHODS: Patients who underwent surgical treatment for proximal femoral fractures and also tested positive for COVID-19 were included. The age, gender, the American Society of Anesthesiology (ASA) score and the admission from a nursing home were considered as variables. The rate of reoperations, the mortality at 3 months and discharge home were evaluated as outcomes. RESULTS: In this study 46 patients with COVID-19 (female/male 31/15, median age 87.0 years with an interquartile range [IQR] of 9.8 years) met the inclusion criteria. Of these, 32 patients (69.6%) had to be cared for in the intensive care unit and 26 patients (56.5%) had a severe course of COVID-19 with pneumonia. The median length of hospital stay for survivors was 19 (IQR 17.5) days and 4 of the patients (8.7%) required surgical revision. The in-hospital and 3‑month mortality were 40.0% (n = 17) and 43.5% (n = 20), respectively. The factors which influenced the in-hospital and 3‑month mortality rates were admission from a nursing home, the presence of pneumonia (increased the risk of death) and female gender (protective). CONCLUSION: The occurrence of COVID-19 in patients with proximal femoral fractures has a high mortality. Admission from a nursing home and the presence of pneumonia increased the risk of death, whereas women were at lower risk.

ZUSAMMENFASSUNG: HINTERGRUND: Proximale Femurfrakturen (PFF) sind schwere Verletzungen bei geriatrischen Patienten. Darüber hinaus besteht für geriatrische Patienten ein hohes Risiko, an COVID-19 zu sterben. ZIEL DER ARBEIT: Ermittlung von Prädiktoren für die Mortalität bei geriatrischen Patienten mit COVID-19 und gleichzeitiger proximaler Femurfraktur. MATERIAL UND METHODEN: Patienten wurden eingeschlossen, die sich einer chirurgischen Behandlung wegen PFF unterzogen und auch positiv auf COVID-19 getestet wurden. Als Variablen wurden Alter, Geschlecht, der ASA-Score, die Aufnahme aus einem Pflegeheim berücksichtigt. Als Ergebnisse wurden die Rate der Reoperationen, die Mortalität im Krankenhaus nach 3 Monaten und die Entlassungen nach Hause ausgewertet. ERGEBNISSE: In dieser Studie erfüllten 46 Patienten mit COVID-19 (weiblich/männlich 31/15, mittleres Alter 87,0 Jahre mit einem Interquartilsbereich [IQR] von 9,8 Jahren) die Einschlusskriterien. Davon mussten 32 Patienten (69,6 %) auf der Intensivstation betreut werden. 26 Patienten (56,5 %) hatten einen schweren Verlauf von COVID-19 mit Lungenentzündung. Bei den Überlebenden betrug die mittlere Krankenhausaufenthaltsdauer 19 (IQR 17,5) Tage. Vier der Patienten (8,7 %) benötigten eine chirurgische Revision. Die 3‑Monats-Mortalität im Krankenhaus betrug 40,0 % (n = 17) bzw. 43,5 % (n = 20). Die Faktoren, die die 3‑Monats-Sterblichkeitsraten im Krankenhaus beeinflussten, waren die Aufnahme aus einem Pflegeheim, das Vorliegen einer Lungenentzündung (erhöhtes Sterberisiko) und das weibliche Geschlecht (schützend). DISKUSSION: COVID-19, das bei Patienten mit PFF auftritt, weist eine hohe Mortalität auf. Die Aufnahme aus einem Pflegeheim und das Vorliegen einer Lungenentzündung erhöhten das Sterberisiko, wohingegen das weibliche Geschlecht schützend wirkte.

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